به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در مراسم هفتۀ احسان و نیکوکاری با تاکید بر اینکه این هفته یکی از مناسبت‌های بسیار مبارک و پر میمنت در جامعۀ ماست، اظهار داشتند: امر احسان و دستگیری و کمک کردن به دیگران برای رفع نیازمندی هایشان هم در قرآن کریم و هم در روایات معصومین(ع) به عنوان یک فضیلت موکد دینی معرفی شده است.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: خداوند متعال در آیات متعدد قرآن کریم بحث احسان و دستگیری از نیازمندان را یک رویه مستمر برای انسان های با تقوا و نیکوکار بر می‌شمارد با این تعبیر که «وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ» «انسان های مومن و محسن کسانی هستند که همیشه از درآمدشان یک سهمی را برای نیازمندان می‌گذارند»؛ ذکر این مطلب در این آیه و مشابه آن در آیات دیگر قرآن کریم نشان می‌دهد انفاق مالی حرکت آفرین و ارتقاء دهنده می‌باشد و و مراد این است که در کنار عبادت، سحرخیزی استغفار در سحر بحث انفاق مهم بوده و انسان باید به نیازمندی‌های دیگران توجه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: انسان باید بداند مالی که خداوند متعال در اختیارش قرار داده امانت پروردگار متعال می‌باشد و خداوند متعال برای خرج کردن آن چارچوب معین کرده و مجاز نیست آن را در مسیر حرام صرف کند؛ در قیامت از جمله سوالاتی که از انسان ها می‌شود در رابطه با مال انسان است، که از کجا بدست آورده‌ای؟ از راه حلال یا حرام؟ و اینکه کجا خرجش کردی؟ در راه حلال یا در راه حرام و راه ظلم؟

ایشان خاطر نشان کردند: ثواب انفاقات مستحب بهتر از نفقات واجبی است که انسان از مالش ادا می‌کند و وقتی که در کنار بحث استغفار در سحر و نماز شب بحث توجه به محرومین و نیازمندان را خداوند متعال در قرآن کریم ذکر می‌کند یعنی در رشد و تقرب انسان به خدا و در تعالی روح انسان بسیار اثرگذار است همچون نماز شبی که اگر انسان نخواند مشکل است که به مقامات معنوی برسد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: خیلی‌ها شاید از لحاظ عبادات رایج، عبادات مستحبی زیادی نداشته باشند و تنها فرائض و واجبات را انجام دهند اما اهل انفاق و دستگیری از دیگران و گره گشایی از امور دیگران باشند که خیلی پیش خدا تقرب دارند و قطعاً آثارش را هم از لحاظ مادی، معنوی و هم اخروی و دنیوی میبینند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار داشتند: اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید هرچقدر انفاق کنید چندین برابرش را به شما می‌دهیم این امری قطعی و غیر قابل تشکیک است؛ اگر کسی انفاق کرد خداوند متعال ۷۰۰ برابر و حتی بیشتر از این عدد را می‌دهد والله یضاعف لمن یشاء.

ایشان خاطر نشان کردند: هفتۀ احسان و نیکوکاری فرصت منتغمی است اگرچه در جامعۀ ما خصوصاً در یک سال اخیری که کرونا بوده از امر احسان و رسیدگی به نیازمندان خوب استقبال شده و مردم در بخش های مختلف معیشتی، درمانی، امکانات و تجهیزات پای کار آمده‌اند اما امسال به دلیل مشکلات معیشتی و مسئله کرونا به این سنت حسنه‌ای که هر ساله در کمیته امداد انجام می‌شد توجه ویژه تری شده و امیدواریم که خداوند متعال همۀ قدم‌هایی که در این مسیر برداشته می‌شود را مأجور بدارد و توفیق دهد که با همت مردم عزیز نیازهای نیازمندان به صورت جامع تامین شود.