به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی،مربیان پرورشی به همراه رئیس آموزش و پرورش شهرستان انزلی به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی با حضرت حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین دیدار کردند.

امام جمعه بندرانزلی در ابتدا با اشاره به سخنان امام رضوان الله تعالی علیه بیان کرد: علم بدون تهذیب کارآمدی ندارد اگر کسی علم توحید هم بلد باشد اما تهذیب نداشته باشد، علم توحید برایش کارآمدی ندارد،آن چیزی که موجب میشود انسان از علمش بهره ی مفیدی ببرد مسئله تربیت و تهذیب است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین آموزش علم را منزوج با تربیت دینی و الهی برشمرده و افزود: تفاوتی که نظام اسلامی با نظام های سکولاری که در دنیا وجود دارد در این است که مسئله تعلیم را با تربیت دینی و الهی ترکیب میکنیم این کار از لحاظ سنگینی مسئولیت سخت و خطیر است،لذا به همین میزان که کار شما سخت و خطیر است،ثواب آن هم بیشتر است.

وی با تاکید براینکه کار پرورشی یک کار عاطفی و روحی است گفت: این کار قبل از اینکه تکلیف اداری باشد تکلیف انسانی و الهی است که ما بتوانیم دیگران را به گونه ای هدایت کنیم که در مسیر صحیحی قرار بگیرند.

امام جمعه انزلی با توجه به این معانی تصریح کرد: اگر انگیزه درونی انسان افزایش پیدا کند و عمیق تر شود آن وقت از تحمل سختی ها وناملایماتی که در مسیر انجام یک چنین کار مهمی، نه تنها ناراحت نمیشویم بلکه لذت هم میبریم.

 

در کار پرورشی ساختن انسان کامل یا الهی را درنظر بگیرید

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه در کارهای پرورشی و تربیتی اگر انسان قله رفیع یعنی انسان کامل یا انسان الهی ساختن را درنظر بگیرد خاطرنشان کرد: آنوقت تحمل سختی ها ،ناملایمات و کمبودها نه تنها موجب رنجش و آزار نمیشود بلکه لذت هم می برید از تلاش هایی که میکنید،چون اثر کار و رنجی که متحمل میشود در این راه، بخاطر ساختن انسانی است که هم از حیث علمی و هم از حیث دیانت و اخلاق، انسان مفیدی برای جامعه و خانواده خود باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: تنها شماها بعنوان مربیان پرورشی در مدارس مطرح نباشید،کار پرورشی و کار تربیتی برای دانش آموزان فقط کار شما نیست، بقیه دبیران هم باید کار پرورشی انجام دهند.

امام جمعه انزلی اثر گذاری آموزش های دینی بر روی مدارس و خانواده در دوران دفاع مقدس را بیشتر از امروز دانست و گفت: امروز تربیت و آموزش دینی در خانواده ها به دلایل مختلف کمرنگ شده،یک بخش کم کاری بعضی از دستگاه های متولی این مسئله است، یک بخش دیگر آن رسانه های بیگانه که دائماً دین زدایی و ایمان زدایی میکند.

حجت الاسلام والمسلیمن شمس الدین با تاکید براینکه برای چنین شرایطی باید کار کرد و خودمان را تطبیق دهیم و بتوانیم مؤثر واقع شویم بیان کرد: اگر خانواده در کنار و همراه با فعالیت شما حرکت نکنند شماها خیلی موفق نمی شوید.

 

اگر روحیه انقلابی را در مدارس و نسل جوان ایجاد نکنیم آسیب میبینیم 

وی درخصوص گفتمان اسلامی در مدارس اشاره کرد و گفت: شما مربیان،دانش آموزان را در مدارس با دین و نماز آشنا میکنید اما اگر نسبت به اهداف و اهمیت انقلاب،آشنایی لازم را پیدا نکند و برایش گفته نشود و این روحیه انقلابی را در مدارس و نسل جوان ایجاد نکنیم آسیب میبینیم.

امام جمعه انزلی در پایان سخنان خود بیان کرد: کار پرورشی در هر زمانی و شرایطی اقتضائات خودش را دارد باید کار پرورشی را متناسب با شرایط زمان و متناسب با مخاطب برنامه ریزی کرد.

گفتنی است پیش از سخنان امام جمعه بندرانزلی آقای حسین دریابکی؛رئیس آموزش و پرورش بندرانزلی و آقای بهنام نوری؛معاون پرورشی آموزش و پرورش به بیان گزارش از اقدامات و برنامه های آتی خود برای امور پرورشی در مدارس شهرستان انزلی پرداختند و مربیان پرورشی حاضر در جلسه نیز نظرات و انتقاداتشان را با امام جمعه شهرشان در میان گذاشتند