به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه با استناد به این فرمایش امام باقر(ع) اُوصِیکَ بِتَقوَى اللّه فإنّ فیها السَّلامَهَ مِن التَّلَفِ ، و الغَنیمَهَ فی المُنقَلَبِ شهادت جانسوز آن حضرت را تسلیت گفتند و اظهار داشتند: امام باقر(ع) در این بیان همه ما را امر به رعایت تقوا می‌فرماید و دو ویژگی را برای بهره‌مندی از تقوای الهی در این بیان مورد توجه قرار می‌دهند و میفرماید تو را به تقواى خدا سفارش مى کنم؛ زیرا که آن باعث رستن از نابودى و سود بردن در بازگشتگاه (آخرت) است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه انسان بی بهره از تقوا تلف شده است، افزودند: تقوا به همه اعمال انسان اثر و ارزش و قوام می‌دهد و بهترین سود برای آخرت است.

ایشان در ادامه ضمن تبریک انتصاب ریاست جدید قوه قضاییه، عنوان کردند: ان شاءالله همانطور که گفته شده و عملکرد ریاست جدید این قوه نشان می‌دهد، مسیر تحولی که در قوه قضاییه در سالهای اخیر ایجاد شده با سرعت و قوت بیشتری ادامه پیدا کند و در عین حال آمادگی لازم برای همراهی با رییس جمهور منتخب و دولت سیزدهم جهت رفع مشکلات کشور و مبارزه با فساد بیش از گذشته ایجاد شود.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه دولت آینده ماموریت بسیار حساس و سنگینی دارد، افزودند: اگر دستگاه‌های مختلف و عموم مردم هماهنگی و همراهی لازم را نداشته باشند میزان و سرعت موفقیت دولت آینده قطعاً کم خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: مردم ما آگاه و هوشیارند و شرایط را درک می‌کنند و قطعاً انتظاراتشان از دولت آینده معقول و متناسب با مشکلات جامعه و زمان مورد نیاز برای رفع آنها خواهد بود.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به عقب ماندگی‌های فراوان کشور در بخش های مختلف، تصریح کردند: این عقب ماندگی‌ها و مشکلات خواسته و ناخواسته، عمدی و غیر عمدی در دولت‌های گذشته خصوصاً دولت‌های یازدهم و دوازدهم پدید آمده است.

ایشان با تاکید بر اینکه آنچه ما از رئیس جمهور منتخب سراغ داریم خلق اسلامی است، تصریح کردند: رئیس جمهور منتخب مثل بعضی‌ها نیست که بیاید راس کار و بگوید ویرانه تحویل گرفتم و تقصیر قبلی‌ها بود! برخی سالها گفتند تقصیر قبلی‌ها بود! چون رئیس جمهور منتخب متخلق است و نمی‌گوید و صلاح نیست در برابر دشمنان از لسان یک مقام عالی در نظام اسلامی گفته شود ما در خطبه‌های آینده می‌گوییم تا مردم بدانند کشور در چه شرایطی است.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: آنچه که لازم است که دولت آینده به آن توجه داشته باشد در رفع این عقب ماندگی‌ها، به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود که یک دسته عقب ماندگی‌های آرمانی جامعه است؛ انقلاب ما آرمان‌ها و اهدافی داشت که متاسفانه در طول این سالها خصوصاً در سالهای اخیر به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در پیشرفت و اصلاح یک جامعه و به حرکت در آوردن جامعه در مسیر رشد و تعالی و آرمان‌های مقدس نیاز به مسئولان و مدیران معتقد به اصول و آرمانها و ارزش‌های انقلابی دارد.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه جامعه خواهی نخواهی متاثر از مسئولین می‌شود، تصریح کردند: یکی از مسائل مهم جامعه و انقلاب اسلامی که به عنوان یک ارزش محسوب می‌شود و اسلام می‌خواهد این ارزش را جهانی کند مسئله عفاف و حجاب است و آنچه وظیفه مسئولین و مدیران بوده این است که این مسئله و ناهنجاری‌های اجتماعی را به حداقل برسانند و از بین ببرند؛ زمانی می‌شود به چنین جامعه‌ای دست پیدا کرد که مدیرانش عفیف، پاکدامن و پاکدست باشند.

ایشان افزودند: نمی‌شود از این طرف و آن طرف شنیده شود فلان مدیر فلان فساد اخلاقی و مالی را دارد و فلان بی‌تقیدی به ارزش‌ها را دارد و بعد توقع داشته باشیم که جامعه این ارزش‌ها را حفظ کند.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: اگر در جامعه‌ای فساد اخلاقی و مالی و اختلاس و رشوه و دست‌اندازی‌های به بیت‌المال و اموال مردم در بخش قابل توجهی از مدیران جامعه کار عادی تلقی شد، آنوقت متن جامعه هم به همان سمت می‌رود و فساد و بی‌بند و باری و اجحاف به دیگران و گرانفروشی و اهتکار و دزدی گسترش پیدا‌ می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه آرمان‌ها و ارزش‌های جامعه اسلامی باید احیا شود، افزودند: قطعاً همراهی دستگاه‌هایی چون قوه قضاییه لازم است که باید این هماهنگی در دولت آینده به سطح بالایی برسد.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه عقب ماندگی در آرمان‌های انقلاب و مباحث اجرایی و مدیریتی جامعه بخش مهم مشکلات کشور است، تاکید کردند: امروزه جامعه گرفتار سوءمدیریت ها و ناکارآمدی‌ها و اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی در همه بخش‌ها است؛ خیلی از اوقات در اقتصاد و سیاست خارجی و مسائل فرهنگی و این گونه امور جامعه تصمیمات بشدت غلطی گرفته شده که بسیار خسارت بار بوده و دولت آینده باید در مسیر زدودن فساد‌ها و اصلاح این ناکارآمدی‌ها و رفتارهای مغایر با مدیریت اسلامی اقدام کند و پیش برود که البته کار سنگینی است و آن جاهایی که این فسادها نفوذ کرده به این زودی از بین رفتنی نیست.

ایشان با بیان اینکه در همین بخش یکی از کارهایی که متاسفانه به شدت مورد بی‌مهری و بی‌توجهی بعضاً عمدی قرار گرفت عدم توجه به سیاست های نظام اسلامی، رهنمودهای رهبری و اجرایی نکردن این سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف است که یکی از آن سیاست‌ها اقتصاد مقاومتی بود، خاطر نشان کردند: اگر به اقتصاد مقاومتی در این چند سالی که مقام معظم رهبری تاکید داشتند عمل میشد امروز این مشکلات اقتصادی را نداشتیم؛ در برجام به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری توجه نشد و شد همین که الان هست و این موارد باید در دولت آینده مورد توجه قرار بگیرد که راهگشای برای جامعه است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه این ریل گذاری و تامین مسیر برای جامعه کار مهمی است که باید با مطالعه و دقت انجام شود، افزودند: یکی از جنبه‌های این ریل‌گذاری برنامه هفتم توسعه کشور است؛ در شش برنامه قبلی هم خوب کارشناسی نشد هم به خوبی مورد عمل قرار نگرفت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: اگر می‌خواهیم کشور در زمینه‌های‌ مختلف توسعه پیدا کند یکی از نیازهایش برنامه هفتم است که باید منطبق با سیاست های ابلاغی و سندهای بالادستی و از همه مهم تر بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری تنظیم شود.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: در کنار این کارها قطعا یکی از نیازهای ضروری و فوری جامعه ما بحث رفع مشکلات معیشتی مردم است که باید در این راستا تصمیمات مناسب اتخاذ شود اگرچه مشکلات خیلی فراوان است و مردم هم باید کمک کنند تا دولت آینده گره‌ها را به مرور باز و برطرف کند؛ همچنین بیماری کرونا نیز باید با برنامه‌ریزی، مدیریت صحیح و همکاری ریشه کن شود درحالیکه باید تاکنون انجام میشد.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان از تلاش‌های این نهاد اثرگذار تقدیر کردند و در عین حال متذکر شدند: اگر نقایصی خصوصا در رابطه با برگزاری انتخابات‌ها وجود دارد باید توسط شورای محترم نگهبان و قوانینی که مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها وضع خواهد کرد به حداقل برسانند.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: یکی از معظلات شهرستان مسئله پسماندها و زباله‌های شهرستان است که شرایط بسیار اسفباری دارد و مسئولین باید تلاش بیشتری داشته باشند تا هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.