به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه شهرستان بندرانزلی در خطبه های نماز عبادی – سیاسی جمعه ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین مولی الموحدین حضرت علی(ع) که به دست اشق الاشقیاء به شهادت رسید اظهار کردند: وصایای لحظات پایانی عمر اولیاء خدا توجه دادن به نکات بسیار مهمی است؛ حضرت علی(ع) بعد از اینکه ضربت به فرق مبارکشان وارد شد در بستر بیماری وصایایی داشتند که بسیار مهم است، از جمله این وصایا به امام مجتبی(ع) و سید الشهداء(ع) بود که همه ما خطاب این کلام هستیم و اولین جمله « أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ» بود، همه شما را دعوت می‌کنم به تقوای الهی که مبنا و معیار اصلی در هر امری و در راس همه توصیه‌های اولیای الهی و آیات قران کریم است.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: اگر تقوا در انسان و جامعه اسلامی به صورت حقیقی وجود داشته باشد و گسترش پیدا کند مایه هر لطف و برکت خیری می‌شود؛ درست است مواردی که حضرت بعداً ذکر کردند جز مسائل اساسی برای انسان‌های مومن خصوصاً آنهایی که مسئولیت در جامعه اسلامی دارند می‌باشد اما ریشه آن نکات نیز در تقواست و اگر تقوا نباشد محقق نمی‌شوند.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه ساحت مبارک امام حسن و امام حسین(ع) از این توصیه‌های امیرالمومنین(ع) مبراست و مخاطب اصلی این توصیه‌ها مائیم، افزودند: حضرت در ادامه توصیه‌هایشان فرمودند به دنبال دنیا نروید و اگر دنیا هم به دنبال شما آمد شما دنیا طلب نشوید؛ تعبیر حضرت نسبت به دنیا این است که دنیا یک مار خوش خط و خالی است که با ظواهر فرینده می‌آید اما زهر کاری دارد و اگر زهرش به انسان برسد انسان را از پای در می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: گاهی اوقات افراد به دنبال دنیا نمی‌روند اما وقتی دنیا به آنها روی خوش نشان می‌دهد به دنبالش می‌روند اما اغلب اوقات بعضی‌ها دنبال دنیا هستند؛ شخصی در زمان انتخابات از مرحوم حضرت آیت ا… بهاءالدینی سوال کرد کاندید بشوم یا نه ایشان توصیه کردند به دو جهت نه، اول یک اینکه فکر میکنی آدم اصلحی هستی که این عُجب و غرور است و دوم اینکه اگر شایسته نباشی مایه هلاکت است اما حالا میبینیم که برای شرکت در انتخابات مسابقه می‌دهند که خدا بخیر کند.

ایشان تصریح کردند: امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند به دنبال دنیا نروید و تاسف نخورید که چیزی از دنیا از دستتان رفت؛ دنیا نا پایدار است و از دست دیگران به ما رسیده و از ما به دست دیگران می‌رسد، انسان باید برای آخرت نگران باشد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: اصل دیگری که حضرت بیان می‌فرمایند این است که حرف حق بزنید؛ ما گاهی اوقات حرف حق می‌زنیم اما زمانی که به نفعمان هست، اما در دستورات دینی هم فرمودند حق را بگویید ولو سنگین و تلخ باشد و برای خدا و آخرت کار کنید نه برای دنیا، اگر کسی برای خدا کار کرد صراحت قرآن کریم است که خداوند متعال محبتش را در دل مردم می‌گذارد اما اگر برای دنیا کار کردی نه اجری داری نه محبوبیتی و آنوقت است که می‌بینیم در انتخابات برخی به زور رای خریدن بالا می‌روند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به توصیه دیگر حضرت «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» اشاره و اظهار کردند: این عبارت خیلی مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد خصوصا برای آنهایی که گاهی اوقات به تحریک دشمنان علیه مواضع نظام اسلامی سخن پراکنی و قلم فرسایی می‌کنند، نمی‌فرماید که برای کافر خصم باشید می‌فرماید دشمن ظالم باشید ولو در جامعه اسلامی رخنه کرده باشد و بر مسند خلافت پیامبر نشسته باشد؛ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً نه برای مظلوم مسلمان بلکه هر مظلومی در عالم، اینکه انسان مسلمان و نظام اسلامی با هرظلمی مقابله و مبارزه کند داخلی و خارجی، کوچک و بزرگ و منطقه‌ای و بین المللی یک اصل دینی است.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه همین نکات از اصول مهم مدیریتی و شکل گیری نظام اسلامی است، افزودند: امیرالمومنین(ع) در دوران حکومتشان به این اصول عمل کرده‌اند و این معیارها خصوصا این ویژگی آخر یکی از نقاط قوت و وجه تمایز حکومت الهی با حکومت‌های غیر الهی است چون دیگر حکومت‌ها اگر کمک به ظالم نکنند با ظالم مبارزه نمی‌کنند و اگر دشمن مظلوم نباشند کمک به او هم نمی‌کنند اما نظام اسلامی و حاکمیت الهی با ظالم در هر کجای عالم دشمن است.

ایشان تصریح کردند: انقلاب اسلامی ایران از ابتدای شکل گیری این چارچوب‌ها را داشته و مسئله فلسطین برایش یک مسئله اساسی تلقی می‌شد؛ مبارزه با طاغوت، آمریکا، اسرائیل و مستکبرین از اصول نظام اسلامی بود و بر همین اساس انقلاب اسلامی ایجاد شد و در اولین قدم بعد از انقلاب سفارت اسرائیل تعطیل و به جای آن سفارت فلسطین فعال شد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه امام(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس نامگذاری کردند تا این حرکت و مبارزه برای احقاق حق ملت مظلوم فلسطین و بازگرداندن قدس شریف به پیکره اسلام در جهان ماندگار شود، افزودند: شعار اصلی انقلاب از آن زمان تاکنون این بود که امام(ره) فرمودند اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود؛ جمهوری اسلامی حمایت‌های مادی و معنوی خودش را در طول این ۴۲ سال از ملت های مظلوم خصوصاً فلسطین و مردم فلسطین داشت و لذا روز قدس یکی از مصادیق اتم و اکمل این فرمایش امیرالمومنین(ع) است و حتی اگر مردم فلسطین مسلمان هم نبودند باید از آنها حمایت می‌کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه مسئله فلسطین و نابودی اسرائیل و محو شدن رژیم غاصبِ کودک‌کشِ جنایتکار شعار اصلی و لایتغیر انقلاب بوده و هست و خواهد بود و کنارگذاشتنی نیست، تاکید کردند: ۴۲ سال است که نظام اسلامی دارد در این مسیر حرکت می‌کند ولذا مسئله قدس برای ما به عنوان یک نمونه کامل و تمام عیار از مقابله حق در برابر باطل هم در میدان هم در دیپلماسی است و هیچ شک و تردید نسبت به این مسئله نداریم.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: اتفاقا مسئله فلسطین و روز قدس خصوصا در شرایط فعلی یکی از مصادق موفقیت آمیز بودن میدان و مقاومت در برابر دیپلماسی منفعلانه است، فلسطین و مسئله قدس خصوصا در سالهای بعد از انقلاب نشان داد که ایستادگی در میدان و مقابله کردن موفقیت آمیز تر از مذاکره کردن و سازش کردن است.

ایشان تصریح کردند: فلسطینی‌ها متجاوز از ۶۰ سال مذاکره کردند، چه نتیجه‌ای گرفتند؟ اما از وقتی مقاومت شروع شد و حماس و جبهه های انقلابی متاثر از انقلاب اسلامی به میدان آمدند ببینید امروز کجا هستند؟ این بهترین پاسخ برای آنهایی است که میگفتند میدان مانع موفقیت ما در دیپلماسی است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: آن روز رژیم غاصب صهیونسیتی با صرف تهدید می‌توانست در برخی کشورها ترس و وحشت ایجاد کند، یک ابهت پوشالی که جبهه مقاومت و سرداران ایرانی و غیر ایرانی این جبهه این ابهت پوشالی را شکستند و امروز میبینید از یک باریکه غزه وقتی به سرزمین‌های اشغالی حمله می‌شود چه هراسی در آنها می‌افتد حالا هنوز جمهوری اسلامی به صورت مستقیم پاسخ شرارت‌ها و ترور دانشمندان خود را نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه دولت خودگردان یا همان خط سازش که متجاوز از ۶۰ سال دنبال مذاکره بود متاسفانه انتخابات اخیر را به تعویق انداخت چون می‌داند اگر انتخابات برگزار شود حماس و خط مقاومت پیروز می‌شود که این خطری برای اسرائیل است، افزودند: مقاومت در فلسطین و جاهای دیگر جواب داده، امروز علیرغم همه کارشکنی‌ها و توطئه‌هایی که دشمنان علیه جمهوری اسلامی، امت اسلامی و فلسطین کرده‌اند جبهه مقاومت و مبارزین فلسطینی در بالاترین نقطه قدرت، اقتدار و عزت‌اند و رژیم صهیونیستی علیرغم حمایت‌های همه جانبه آمریکایی‌ها درضعیف ترین شرایط هستند.

خطیب جمعه بندرانزلی اظهار داشتند: امروز وضعیت سرزمین اشغالی، فساد سردمدارانش، تظاهرات مردمش و وحشتی که گریبانشان را گرفته خصوصا در هفته‌های اخیر پس از شرارتی که انجام دادند را میبینید و این درحالی است که جمهوری اسلامی هنوز خودش وارد میدان نشده و جوابشان را جبهه مقاومت داده اما رشته امور در آنجا از هم پاشیده که اینها موفقیت میدانی مقاوت است و صحت برنامه و راهبرد و اصول جمهوری اسلامی است که دارد خودش را به همگان در دنیا نشان می‌دهد.

ایشان تاکید کردند: این نمونه موفقیت آمیز یکی از بهترین و جامع ترین دلایل برای بطلان خط تفکر سازش و مذاکره در عرصه بین الملل است؛ البته عده‌ای هستند متاسفانه هم در کشور ما و هم در نقاط مختلف دنیا که اساسا همه وجودشان با تفکر سازش و تسلیم در برابر دشمنان شکل گرفته که پای منافع بیگانگان حتی حاضرند میدان و سرداران میدان را برای دیپلماسی حقیرانه خودشان فدا‌کنند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: ما با اشخاص کاری نداریم، ما می‌گوییم این تفکری که متاسفانه در بعضی از افراد وجود دارد و مع الاسف سکان دیپلماسی و اداره کشور را بدست گرفته‌اند مایه تاسف است والا این افراد با این تفکر بمیرند و با کسانی که با ذلت به پایشان می‌افتند محشور شوند ما که نگران نیستیم؛ ما نگران این هستیم که نباید به نظام اسلامی که برآمده از خون شهدای عزیز در مقاطع مختلف خصوصا شهید سلیمانی عزیز که در این راه فدا شد این خسارت‌ها وارد شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین عنوان کردند: چرا باید در جمهوری اسلامی که خون داده و دستاوردهای عزت آفرین فراوانی داشته کسانی مسئولیت دیپلماسی کشور را برعهده بگیرند که تفکرشان تفکر سازش است؟ سی و چند سال است این افراد در مساند این چنینی بودند و امروز هم در راس سکان دیپلماسی هستند و حاکمیت این تفکر برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی تاسف بار است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: در آمریکا برای کارت سبز(گرین کارت) دادن به کسی که بخواهد شهروند آنجا بشود باید برای حفظ پرچم و منافع آمریکا متعهد شده و سوگند یاد کند اما چطور می‌شود در اینجا کسانی بیایند سکان دیپلماسی و اداره کشور را بدست بگیرند درحالیکه نسبت به اصول و سیاست‌های نظام اسلامی اعتقاد و تعهدی ندارند.

ایشان خاطر نشان کردند: اینکه کسانی که اعتقاد به اصول نظام اسلامی ندارند مسئولیت دیپلماسی کشور را بر عهده بگیرند، کسانی که پایبندی به تعهدات نظام اسلامی ندارند و همه گوشت و پوست و استخوانشان از نظام اسلامی و پول بیت المال شکل گرفته آنوقت نمک نشناسی می‌کنند و طلبکار می‌شوند و می‌گویند میدان مانع موفقیت ما در دیپلماسی شد مایه تاسف است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: امروز نگرانیم در مذاکرات اخیر باز یک کلاه دیگری تحت قالب مذاکره سر ما بگذارند و چیزی که شرایط نظام اسلامی در آن رعایت نشده را امضا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: مردم ما هوشیار باشند، مردم باید دشمنان و این عوامل تفکر پوسیده سازش را بشناسند، این جریان را باید بشناسند، اینها کسانی هستند که جز زمین گیر کردن نظام اسلامی و ضربه وارد کردن به آن هدف دیگری ندارند و متاسفانه مارهای خوش خط و خالی هستند که حرف‌هایشان در برخی مواقع به مذاق مردمی که تحت فشار هستند شاید خوش بیاید اما همان نیشی را می‌زنند که در برجام زدند.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: مجلس شورای اسلامی باید از طرح راهبردی کاهش اقدامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برجام صیانت و نظارت کند؛ اجازه ندهند اینها بروند و یک چیزی را دوباره امضاء کنند، همانطور که در برجام امضاء کردند و شروط نظام و فرمایشات مقام رهبری رعایت نشد، به سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی بی‌توجهی کنند و بیایند بگویند تحریم را شکستیم، این مجلس مراقب باشد و نگذارد خسارتی که اینها به کمک آن مجلس منفعل همسو با سازشکاران به کشور وارد کرد خسارت مضاعفی مجددا به کشور وارد شود.

ایشان خاطر نشان کردند: باید قوه قضاییه همانطور که ریاست محترم این قوه با اقدامات و حرکت‌های انقلابی باب‌های جدیدی را در مبارزه با فساد و معضلات کشور پدید آورده‌اند و این اصل جرم بودن ترک فعل را بیان کردند به حوزه دیپلماسی ورود کنند، بسیاری از ترک فعل ها در حوزه دیپلماسی کشور ما وجود دارد و باید به این پرونده رسیدگی شود؛ در خود برجام هیچکدام از شرایط رهبری به اعتراف خود اینها رعایت نشد که این ترک فعل است؛ الان هم سیاست قطعی نظام اسلامی رفع کامل تحریم‌هاست و هیچ طبقه بندی ندارد و پس از راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی اقداماتش را انجام می‌دهد لذا دستگاه‌ قضایی مراقب باشد دستگاه دیپلماسی ترک فعل نکند تا گرفتار شویم.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: بنظر ما راه مقابله با زیاده‌خواهی، بدعهدی و به سرانجام مطلوب رسیدن مسئله هسته‌ای و ادعاهای دیگر طرف‌های مقابل، بازگرداندن پرونده هسته‌ای از دستگاه دیپلماسی به شورایعالی امنیت ملی است؛ از وقتی این پرونده به دستگاه دیپلماسی رفت ما با این مشکلات و خسارت‌ها مواجه، نباید این پرونده به یک اتاق دیپلماسی منفعل سازشکارانه برود تا تصمیم بگیرند و یک مرتبه چشم باز کنیم ببینیم گرفتارمان کردند و در پستوی سازشکاران به جمهوری اسلامی خسارت وارد شده است مثل FATF(لوایح چهارگانه) که بدون طی مراحل قانونی خودسرانه امضاء کردند و ۳۹ بند از ۴۱ بند آن را غیر قانونی اجرا و کشور را با این معضل مواجه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار داشتند: سالگرد شهادت سردار عزیزمان سردار دوربین را که به لحاظ شرایط کرونا مراسم شهرستانی برگزار نگردید گرامی‌ می‌داریم ان‌شاءالله مقام شهدای عزیزمان متعالی شود.

خطیب جمعه بندرانزلی در رابطه با شهرستان خاطر نشان کردند: بعضی اقدامات در استان در رابطه با شهرداری درحال انجام است که بنظرم با توجه به شرایط فعلی و در آستانه انتخابات موجب اخلال در خدمت رسانی شهرداری به مردم عزیز می‌شود.

ایشان در پایان بیان کردند: نماز عید فطر نشان عظمت و اقتدار امت اسلام است و برای شهرستان موجب انسجام و شکوه می‌باشد لذا از مردم عزیز می‌خواهیم که با حضور در نماز وحدت آفرین و عزت آفرین عید فطر که در فضای جنب مصلی برگزار می‌شود حضور پیدا کنند.