به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه شریفه بَلَىٰ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَیَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَهِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِکَهِ مُسَوِّمِینَ، اظهار داشتند: در این آیه شریفه خداوند متعال در عین حالیکه خطاب آیه در آن زمان به انسان‌های مومن و کسانی است که در کنار پیامبر اکرم(ص) بودند و در میدان‌های نبرد و مبارزه شرکت می‌کردند اما این یک سنت الهی و قانون کلی برای همه زمان‌ها، همه جوامع و انسان‌هاست و آن این است که اگر شما در مبارزه با دشمن درحالیکه دشمن به صورت شتابان به شما حمله می‌کند و هجوم می‌آورد و شما را مورد هجمه قرار می‌دهد دو ویژگی داشته باشید؛ یکی صبر و دیگری تقوا.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: یک معنای صبوری در کار تحمل سختی است، یک معنای دیگر آن برخورداری از صبر و شکیبایی در پیشبرد کارها و مقابله با دشمن است؛ اگر انسان در میدان نبرد شتابزده باشد، دشمن یک حمله‌ای کرد و لشکر اسلام و مومنین شتابزده بخواهند جوابی بدهند همیشه موفقیت همراهش نیست، انسان باید صبور باشد و میدان و زمان و نقاط ضعف دشمن را بسنجد و برای ضربه زدن به دشمن برنامه بریزد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه ویژگی اصلی و همیشگی بهره‌مندی از تقواست، ادامه دادند: درست است که آیه شریفه در رابطه با جنگ نظامی به تناسب زمان است اما در همه کارها خصوصاً در مبارزه با دشمن اگر صبر و تقوا با هم قرین باشند خداوند متعال ملائکه را به کمک می‌فرستد؛ یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَهِ آلَافٍ، پنج هزار ملک را خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید که به کمک مومنین می‌فرستد.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اگر صبر و تقوا باشد این امدادهای غیبی و کمک‌های خداوند متعال نصیب انسان و جبهه حق می‌شود؛ اگر خدای نکرده عجله، شتاب زدگی، بی‌فکری، بی‌برنامگی یا بی‌تقوایی بود نصیب انسان نمی‌شود، امروز دشمن چه جنایت‌هایی می‌کند هیچ ابایی ندارد از کشتن صغیر و کبیر در برابر چشمان همه مردم دنیا، اما لشکر حق این کار را می‌کند؟ نمی‌تواند این کار را بکند؟ می‌تواند اما نمی‌کند، این می‌شود تقوا؛ اینکه انسان حدود شرعی، قانون جنگ و قانون دفاع را در اسلام و احکام اسلامی که وجود دارد را رعایت کند.

مسئولین شبکه بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی گیلان نگاه ویژه‌ای نسبت به تامین امکانات بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی داشته باشند

امام جمعه بندرانزلی بیان کردند: در آستانه سالروز ولادت حضرت زینب(س) این بانوی بزرگ عالم اسلام هستیم که سیره و حیاتشان بسیار درس‌آموز است و در عین حال به عنوان روز پرستار هم نامگذاری شده که جا دارد از مجموعه عزیزانی که در شبکه بهداشت و درمان کشور خصوصاً شهرستان تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند و به مردم خدمتگذاری می‌کنند بویژه ریاست محترم شبکه بهداشت و درمان و ریاست محترم بیمارستان شهید بهشتی شهرستان تقدیر و تشکر می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: به مسئولین شبکه بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی گیلان توصیه می‌کنم تا امکاناتی که هم از حیث تجهیزات و هم از حیث نیروی انسانی ما در شهرستان توریستی انزلی به آنها نیاز داریم را هرچه زودتر تامین کنند تا این بیمارستانی که الحمدالله در طول این مدیریت جدید بسیاری از نواقص گذشته را برطرف کرده و ارائه خدمات بهتری دارد و در عین حال مورد استفاده مردم عزیز شهرهای مختلف غرب گیلان هم قرار می‌گیرد میطلبد نگاه ویژه‌ای در تامین امکانات این بیمارستان داشته باشند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: یک توصیه دیگر به مسئولین بهداشت و درمان کشور دارم که هم از لحاظ تامین امکانات این نگاه را در کشور نسبت به این شهرستان داشته باشند و هم در رابطه با بحث مهاجرت پزشکان و پرستاران؛ هر کدام از این عزیزان اگر از کشور به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و بروند برای کشور خسارت است؛ این‌ها سرمایه‌های کشورند و نظام و مردم برای آموزش و تربیتشان هزینه کرده‌اند، لذا یک شرایطی را فراهم کنند که این مهاجرت‌ها یا انجام نشود یا اگر انجام هم می‌شود به گونه‌ای باشد که برای کشور فایده‌ای داشته باشد، مثلاً بعضی از این عزیزان از لحاظ مالی و مادی توقعاتی دارند که اینجا تامین نمی‌شود، می‌توانند شرایطی را از طریق وزارت بهداشت و درمان فراهم کنند تا کشورهایی که نیاز دارند به این خدمات و تخصص با توافق وزارت بهداشت و درمان نیرو به آنجا اعزام شود و درآمدی کسب کند و پس از شش ماه به کشور برگردد و به مردم خدمت کند، یعنی با این نوع برنامه‌ریزی کردن جلوی مهاجرت دائم را بگیرند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: لذا توصیه‌ام به خود این عزیزان این است که توجه کنند که زندگی و کار همه‌اش مادیات نیست، اگر انسان بخاطر تامین مادیات از خدمت به همنوعان خودش و انسان‌ها و جامعه و کشور خودش که به آن نیاز دارند سر باز بزند و برود کشورهای دیگر این کار را بکند تا منافع مادی بیشتری به دست بیاورد هنر نیست، شأن نیست و سعادت برای انسان پدید نمی‌آورد، سعادتمندی انسان این است که در کشور خودش به مردم خودش به همنوعان خودش ارائه خدمت کند کسانی که برایش هزینه و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این‌ها می‌تواند برای انسان هم دنیای خوب و هم آخرت آباد و سعادتمندانه‌ای رقم بزند.

حجت الاسلام و المسلمین شمس الدین متذکر شدند: البته بعضی از عزیزانمان هستند که تخصص‌های بسیار خوبی در سطوح بالا دارند و علیرغم موانع و مشکلات و کاستی‌هایی که وجود دارد هستند و خدمت می‌کنند، حتی در شهرستان عزیزانی هستند با اینکه در مرکز استان و مرکز کشور امکانات خیلی بهتری برای ارائه خدمات و تامین منافع مادی برایشان فراهم است اینجا مردم شهرستان خدمت می‌کنند، این‌ همان چیزی است که در معارف دینی‌مان به آن توصیه شده، نگاه مادی داشتن صرف درد انسان را دوا نمی‌کند، این‌ها جای تقدیر و تشکر دارد و برای انسان نام نیک به یادگار می‌گذارد.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: امروز در غزه علی رغم این همه جنایت زیر بمباران‌ها اطباء و پرستاران و کادر درمانشان ایستاده‌اند و به مردم خدمت می‌کنند، آنها که تازه در مکتب تشیع هم نیستند، آموزه اسلام دارند ما که آموزه تشیع داریم، آن‌ها ایستاده‌اند زیر این حملات ددمنشانه رژیم غاصب و صهیونیستی به مردمشان با سرافرازی خدمت می‌کنند.

صبر و فداکاری؛ درس‌های سیره حضرت زینب کبری(س)

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: روز پرستار که روز ولادت حضرت زینب(س) است از سیره این بانوی بزرگ باید همه ما درس بگیریم، درس‌های بسیار فراوان وجود دارد، یکی از درس‌هایی که در سیره حضرت زینب کبری(س) است عبارت از همین صبر و فداکاری در برابر ناملایمات و شدائد و ددمنشی دشمنان است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: زینب کبری(س) در حادثه کربلا و در دوران اسارت، چه اهانت‌ها و ددمنشی‌ها و بدرفتاری‌ها را از دشمنان دید اما صبر کرد و نقش خود را ایفا کرد برای اینکه در تاریخ راه هدایت انسان‌ها و الگو شدن برای انسان‌ها از بین نرود و برجسته شود.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه این صبر حضرت زینب کبری(س) تنها صبر نیست بلکه صبر برآمده از یقین به آینده است، افزودند: یک زمانی انسان صبر می‌کند اما نسبت به آینده امید ندارد و نمی‌داند آینده چه می‌شود و چه بسا آینده به نفع انسان نباشد ولی اینکه انسان صبر می‌کند با یقین به اینکه آینده از آن اسلام و جبهه حق است، آینده از آن کسانی است که در راه دین استقامت و ایستادگی می‌کنند، این صبر از روی یقین خیلی مهم است‌.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: وقتی در حادثه کربلا امام سجاد(ع) با دیدن صحنه قتلگاه و ابدان مطهری که روی زمین افتاده بود حالت از خود بی‌خودی به حضرت دست داد، زینب کبری(س) رسید و حضرت را تسلی داد، وقتی حضرت عرضه می‌دارد نمیبینی ابدان مطهر اولیاء خدا روی زمین افتاده ولی دشمنان بدن‌های کشته‌های منحوس خودشان را دفن کرده‌اند؟! زینب کبری(س) اینطور نسبت به آینده به حضرت می‌فرماید که اینجا در آینده زیارت‌گاه عشاق خواهد شد و به تعبیری صحنه را اینطور نبین! این امید به آینده است، اینکه در برابر ابن زیاد و یزید و هر جایی که زینب کبری(س) نطق کرد همین امید را نسبت به آینده اعلام کرد شما نمی‌توانید نام و یاد ما را از بین ببرید و از تاریخ محو کنید، شماها نامتان از تاریخ پاک می‌شود اما نام ما در تاریخ می‌ماند، این صبر از روی یقین است، این همان چیزی است که هم در تاریخ اسلام، هم در کربلا رمز ماندگاری و جاودانگی کربلا شد، هم در تاریخ انقلاب اسلامی آن ویژگی که توانست این نظام و انقلاب و مردم را در ادامه این مسیر پیش ببرد همین صبر با یقین نسبت به آینده درخشان و پیروزی در آینده بود که نصیب شد.

صهیونیست‌ها و استکبار جهانی هنوز هیچ دستاوردی در مقابله با طوفان الاقصی نداشته و حریف جوانان غزه نشده‌ است

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: امروز هم قطعاً این طوفان الاقصی با همین صبر و یقینی که رزمندگان دارند این عملیات را پیروز کرده و خواهد کرد؛ تعدادی جوان رزمنده و مجرب و آموزش‌دیده و هوشمند و معتقد به باورهای دینی و اسلامی نه تنها در برابر رژیم غاصب صهیونیستی بلکه در برابر استکبار جهانی در یک تکه زمین در غزه در مقابل سیل تجهزات آمریکا و مستشاران و نیروهای نظامی آمریکا که آنجا برنامه‌ریزی، حمله و بمباران می‌کنند ایستاده‌اند.

خطیب جمعه بندرانزلی استکبار جهانی علیرغم همه جنایت‌ها و ددمنشی‌ها هنوز حریف جوانان غزه نشده‌ است و نتوانستند آن‌ها را از پا در بیاورند و هنوز پرقدرت ایستاده‌اند، خاطرنشان کردند: هنوز دشمن هیچ دستاوردی در مقابله با طوفان الاقصی نداشته، جنایت کرده، زن و کودک کشته، مدرسه و بیمارستان ویران کرده، آب را قطع کرده، برق را قطع کرده، غذا را قطع کرده، اما پیروز نشده! خود کارشناسان و مسئولین نظامی‌شان هم این را می‌گویند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: دشمن برای اینکه در برابر نیروهای حماس نتوانسته دستاوردی بدست بیاورد، نقشه‌اش این بود که اول روی بیمارستان‌ها و علی الخصوص بیمارستان الشفاء یک فضاسازی رسانه‌ای کرد که اینجا مقر حماس است و بعد با ورود به بیمارستان می‌خواهد بگوید غزه سقوط کرد و ما به مقر حماس وارد شدیم و در دل مردم این بیاید که غزه سقوط کرد! نه غزه سقوط نکرده، غزه دارد مبارزه می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: دشمن هنوز نتوانسته به حماس ضربه کاری وارد کند، این قدرت نیروی ایمان است، این قدرت جوانانی است که با اعتقاد به اسلام و معارف دینی و جهادر در راه خدا در برابر چنین دشمنان غداری قرار گرفته اند و چنین دستاوردهایی داشته‌اند.

تنها دستاورد اجلاس ریاض آشکار شدن خط نفاق حاکمان کشورهای اسلامی بود

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: انتظار می‌رفت در کنفرانس اسلامی که در عربستان برگزار شد، مواضع قاطعی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه اتخاذ شود؛ چشم همه دنیا، مردم غزه، مسلمانان، امت اسلام و آزادگان در دنیا که به میدان آمده‌اند و علیه رژیم صهیونیستی و جنایت‌هایی که انجام می‌شود فریاد می‌زنند به این نشست بود، اما جز مواضع رسمی و قاطعی که رئیس جمهور محترم داشتند تنها دستاورد اجلاس ریاض آشکار شدن خط نفاق اکثر حاکمان کشورهای اسلامی بود که این نفاق مایه تاسف و آسیب در امت اسلام است‌.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: خط نفاق و جریان نفاق در هر زمانی در هر جایی که بوده به امت اسلام ضربه زده، این‌هایی که به صورت ظاهری از غزه و حماس دفاع می‌کنند در باطن دلشان با دشمنان است! در باطن مواظب آن‌ها هستند! چرا مصر نباید اجازه بدهد که گذرگاه رفح باز شود؟! چه داد و ستدی با رژیم صهیونیستی دارد؟! اگر معاهده صلح هم داری الان روز قدرت اسلام و نیروهای مقاومت است! چرا می‌ترسید و به وظیفه اسلامی‌تان عمل نمی‌کنید؟! این آسیبی است که امروز دنیای اسلام با آن مواجه است و امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به عنایت‌ها و امداد غیبی خودش به همه رزمندگان جبهه مقاومت خصوصاً نیروهای غزه و حماس این قدرت و توان و پیروزی قاطع را به همین زودی‌ها عنایت بفرماید.

لزوم رعایت عدالت و حق و انصاف و بی‌طرفی در تایید صلاحیت‌ها و رد صلاحیت‌های انتخابات پیش رو

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در رابطه با انتخابات و اهمیتی که دارد در آینده به مرور مطالبی عرض خواهیم کرد اما در این مقطع در بحث تایید صلاحیت‌ها هم عدالت را و هم حق را و هم انصاف را و هم بی‌طرفی در تایید صلاحیت‌ها و رد صلاحیت‌ها را اعمال کنند و مورد توجه قرار دهند، به گونه‌ای نباشد که در انجام این کار مجموعه‌هایی که این مسئولیت‌ها بر عهده‌شان هست خدای نکرده مبتلای به بی‌تقوایی شوند، کسی که خوششان نمی‌آید را رد کنند و خلاف‌های کسی که خوششان می‌آید را ندیده بگیرند! این بی‌تقوایی و بی‌عدالتی و بی‌قانونی است.