به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی فقیه عارف حضرت آیت الله بهجت فومنی در دهستان گوراب‌پس فومن ضمن تبریک ایام بسیار خجسته و مبارک دهه کرامت و ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با استناد به آیه شریفه وَلَقَدۡ کَرَّمۡنَا بَنِیٓ ءَادَمَ وَحَمَلۡنَٰهُمۡ فِی ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَرَزَقۡنَٰهُم مِّنَ ٱلطَّیِّبَٰتِ وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ کَثِیرٖ مِّمَّنۡ خَلَقۡنَا تَفۡضِیلٗا، اظهار داشتند: خداوند متعال در قرآن کریم برای انسان در نظام آفرینش یک کرامت و بزرگواری‌ ویژه‌ای قائل شده و از آیات قرآن کریم درمی‌یابیم که خداوند متعال انسان‌ها را بر همۀ موجودات دیگر برتر و محترم‌تر قرار داده است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: کرامت انسانی بر دو گونه است؛ کرامت ذاتی، یعنی خداوند متعال انسان را به گونه‌ای آفرید که از دیگر موجودات ممتاز و برتر است و کرامت اکتسابی، یعنی انسان می‌تواند با استمداد از تقوا از کرامت اخلاقی و ارزشی از آن بهره ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه نتیجه‌ کرامت اکتسابی در دنیا برای انسان رسیدن به قله کمال است، خاطرنشان کردند: انسان کامل کسی است که در تحصیل کرامت اکتسابی به اعلی درجه دست پیدا کند.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه کرامت اکتسابی شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارد که یک بخش عظیمی از این ویژگی‌ها مسئله عبودیت‌ است، اضافه کردند: عبودیت‌ از ریشه عبد گرفته می‌شود؛ عبادت یعنی اوج تذلل و خضوع‌ و خشوع انسان در پیشوا پروردگار متعال، این عبودیت معیار مهم برای کرامت انسانی است اگر کسی می‌خواهد‌ هم در دنیا و هم در آخرت دارای عزت‌ و ارزش و جایگاه‌ ویژه‌ای باشد لازمه‌‌اش این است که در مسیر عبودیت الهی حرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: برای دستیابی به مرحله کمال هم باز اصل عبودیت یکی از ویژگی هایی است که برای انسان کمال حقیقی را پدید می‌آورد، یعنی اگر ما قائل به این باشیم که عزت از‌آن پروردگار متعال است، خداوند متعال به هیچ چیز و هیچ کسی احتیاج ندارد و در نقطه مقابلش انسان بپذیرد که در پیشگاه‌ پروردگار متعال یک عبد ذلیل و فقیر است «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ»، باید این انسان و این مخلوق سراپا‌ نیاز در پیشگاه ذات مقدس الهی سر تعطیم‌ و عبادت و عبودیت‌ فرود آورد و با اتصال به عالم ملکوت از آن عنایت‌ها و فضایل و ویژگی‌ها هم در دنیا و هم در آخرت بهره‌مند شود.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه با توجه به آیات قرآن کریم اولاً هدف از خلقت انسان عبودیت‌ اوست‌ یعنی اگر کسی در عالم دنیا در مسیر عبودیت حرکت نکرد در مسیر خلاف از هدف آفرینشش‌ حرکت کرده است «وما خلقت الجن والإنس إلا لیعبدون»، افزودند: خداوند متعال بالاترین درجه برای ارزش گذاری انسان را حتی برای ذات مقدس پیامبر اکرم(ص) در قرآن کریم مقام عبودیت پیامبر بیان می فرمایند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه مقام عبودیت‌ از همۀ داشته‌ها و بهره‌ها برای انسان بالاتر و عالی‌تر است‌، اظهار داشتند: پیامبر اکرم و حضرات معصومین(ع) برای انسان‌ها به عنوان اسوه‌ و الگو‌ در عبودیت‌ معرفی شده‌‌اند و در معارف دین و تاریخ و روایات این اسوه بودن در عبودیت را ‌می‌خوانیم اما شاید درک آن برای بسیاری از افراد مبهم باشد و لذا خداوند متعال در هر زمانی برای اتمام حجت با انسان ها الگوهایی را معرفی می‌کند و در اختیارشان قرار می‌دهد که در زمان ما یکی از این الگو‌ها این عالم برجسته، فقیه، عارف و عابد در پیشگاه پروردگار متعال حضرت آیت الله العظمی بهجت(رضوان الله تعالی) می‌باشد که مایه فخر و مباهات‌ منطقه شما و کشورمان‌ و عالم تشیع‌ و حتی بشریت‌ است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: حضرت آیت الله العظمی بهجت(رضوان الله تعالی) عنوان مرجعیت را در رسالۀ توضیح المسائل «العبد» نوشته‌اند، روی سنگ مزارشان «العبد» نوشته‌اند؛ یعنی این مقام خیلی مقام بالایی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه به این دنیا آمده‌ایم تا در این مسیر حرکت کنیم و اگر کسی از مسیر عبودیت الهی انحراف پیدا کرد زیان کرده و به کرامت دست پیدا نمی‌کند، افزودند: انسان اگر خدا را شناخت به حدی جذب او می‌شود که دیگر هیچ چیزی در دنیا برای او جذابیتی نخواهد داشت.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اینکه ما در زندگی‌هایمان هر کدام به چیزهای خاصی از مادیات و امور دنیایی تعلق داریم برای این است که آن لذت محبت و اتصال به ذات پروردگار متعال را نچشیده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه ثمرۀ این مجالس برای همۀ ما باید این باشد که از این اسوه‌‌ها و الگوهایی‌ که خداوند متعال برای ما در زمان ما قرار داده بهره بگیریم‌ و در این مسیر پیش‌ برویم، خاطرنشان کردند: راه رسیدن به قرب‌ پروردگار متعال مختص‌ اولیای‌ خدا نبوده و نیست‌ همۀ انسان‌‌ها می‌توانند‌ به اینجا برسند‌.

امام جمعه بندرانزلی اظهار کردند: حضرت آیت الله العظمی بهجت(رضوان الله تعالی)، این عارف واثق‌ در یکی از فرمایشاتشان‌ فرمودند‌ راه سلمان و ابوذر شدن برای همۀ ما باز است، می‌فرمایند‌ همۀ ما می‌توانیم‌ سلمان شویم‌ می‌توانیم‌ ابوذر‌ شویم‌ اما این شکایت را به کجا ببریم‌ که‌ ما اختیاراً نمی‌خواهیم‌ سلمان‌ بشویم‌!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: چقدر از ما انسان‌ها عموما‌ً حاضریم حتی شهوات حلال بگذریم تا به اون مقامات الهی برسیم؟! اراده و اختیار و حرکت می‌خواهد و امیدواریم خداوند متعال ان‌شاءالله به همه ما خصوصاً جوان‌ها، دختران‌ و پسرانمان‌ که امروز هدف تیرهای زهرآگین‌ فتنه‌‌ها و شرارت‌‌ها و ناهنجاری‌‌های استکبار جهانی و دشمنان‌ برای از بین بردن بنیان‌های دینی خانواده و عفاف و حجاب در جامعه هستند مدد کند تا آبرومندانه‌ و سرافرازانه‌ در پیشگاه‌ حضرات معصومین(ع) و در بارگاه خداوند متعال در این مسیر پیش برویم.