به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه شهرستان ضمن دعوت همگان به رعایت تقوای الهی با اسنتاد به این روایت از امام کاظم(ع) مَنِ استَوى یَوماهُ فهُو مَغبونٌ و مَن کانَ آخِرُ یَومَیهِ شَرَّهُما فهُو مَلعونٌ، اظهار داشتند: حضرت می‌فرماید هر کسی دو روزش یکسان باشد ضرر کرده و هر کسی که امروزش از دیروزش بدتر باشد از رحمت پروردگار متعال دور است، این فرمایش حضرت یک اصل مهم را به همه متذکر می‌شود و آن اصل مهم این است که هم انسان مؤمن و هم جامعه اسلامی و ایمانی باید دائماً درحال رشد و پیشرفت باشد.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه هر جامعه‌ای که زنده و پویا است دائماً درحال پیشرفت و حرکت به سوی رشد و تعالی است، خاطرنشان کردند: قاعدۀ چنین جامعه‌ای این است که باید دائماً درحال تحول به سمت احسن باشند، جامعه اسلامی باید یک جامعه درحال حرکت و جهاد و پیشرفت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: اگر به جامعه خودمان بعد از این ۴۵ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته نگاه کنیم، پیشرفت‌های بسیار عظیمی که در حوزه‌های مختلف بدست آورده‌ایم که مردم ما از خیلی از این دستاوردها مطلع نیستند اما دشمنان ما مطلع‌اند.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه لازمۀ تداوم این پیشرفت‌های عظیمی که جمهوری اسلامی علیرغم شرارت‌ها، تهدید‌ها، ‌تحریم‌ها و توطئه‌های دشمنان به آن‌ها دست پیدا کرده و اعتراض دشمنان را به دنبال داشته دو نکته است، تصریح کردند: تحول لازمۀ یک جامعه زنده و پویا است که مقام معظم رهبری هم نسبت به آن تأکید دارند، منتهی نکته مهم و قابل توجه این است که باید دائماً رصد کنیم و نقایص و عیوب و کندی‌ها و تعللی که داریم و کسی کتمان نمی‌کند را برطرف کنیم.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: نکتۀ دوم این است که این حرکت رو به رشد و تعالی و پیشرفتی که در کشور بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز پدید آمده باید یک حرکت جهادی و شتابانی به آن داده شود تا هم به قله‌هایی که باید دست پیدا کنیم برسیم و هم بعضی از کندی‌هایی که در طول سال‌های گذشته داشتیم را جبران کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه در آستانۀ انتخابات مجلس هستیم توجه به این مسله مهم است که یکی از مجموعه‌هایی که باید این تحول در آن ایجاد شود مجلس است، اضافه کردند: اگر می‌خواهیم این تحول در کشور نهادینه شود و کاستی‌ها برطرف شود و به آن اهداف بلند دست پیدا کنیم یکی از نیازهای آن بهره‌مندی از مجلسی قوی و تحول‌گرا است.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه مجلس نقش بسیار مهمی دارد، هم کارهای کشور را ریل‌گذاری می‌کند و هم نظارت بر مجموعه‌های مختلف در بعد مدیریتی کشور دارد، افزودند: هم بر اساس مستنداتی که وجود دارد و هم طبق استدال ضعف‌هایی در ادوار گذشته مجلس در بین نمایندگان مختلف داشته‌ایم؛ می‌توانیم اجمالا بگوییم جز دوره اول و دوم مجلس تقریباً مجالس بعدی دچار چالش‌ها و کندی‌هایی در بخش‌های مختلف خصوصاً وظایفی که مجلس در نظارت و قانون‌گذاری دارد داشته‌ایم.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: مجلس فعلی اقدامات خوبی انجام داده و مقام معظم رهبری هم به عنوان مجلس انقلابی آن را معرفی کرده‌اند اما بازهم در این دوره ما کاستی‌هایی داشته‌ایم، مثلا در بعد اقتصاد و معیشت مردم واقعاً دچار مشکل هستند و میطلبید مجلس کار شایسته‌تری انجام میداد، اقداماتی کرده‌اند اما بالاخره بحث معیشت و اقتصاد مردم مهم است و یکی از اولویت‌های کشور است که در همه بخش‌های امنیتی و فرهنگی و اجتماعی جامعه ما اثرگذار است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: یکی دیگر از مشکلات امروز جامعۀ ما بانکداری ربوی است، بانکداری بدون رباء نیاز به قانون و نظارت و پیگیری دارد.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه در آستانۀ روز جوان هستیم، ادامه دادند: بحث جوانان با این اهمیتی که در جامعه دارد و این همه توصیه‌هایی که در معارف دینی و فرمایش امامین انقلاب داریم، ما در طول سال‌های مختلف حتی در این دولت و مجلس کار شایسته‌ و مدون و برنامه‌ریزی شده ندیدیم! اگر کسی دیده به ما هم بگوید! این یکی از نقایص جامعه ماست و باید برطرف شود، اگر نیاز به قانون دارد قانون بگذارند، نیاز به نظارت دارد نظارت کنند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه درحالیکه این مجلس نسبت به مجلس‌های گذشته برتری‌هایی دارد و اقداماتی هم کرده و مقام معظم رهبری این تعبیر را نسبت به این دوره از مجلس بیان کرده‌اند اما بازهم به آن ترازی که جایگاه مجلس باید برسد نرسیده، متذکر شدند: مجلسی که در تراز نظام اسلامی باشد نمایندگانی می‌خواهد که در تراز باشند، بالاخره آحاد این نمایندگان از سراسر کشور جمع می‌شوند و این مجلس می‌شود مجلس قوی و تحول‌گرا؛ این نمایندگان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: یکی از ویژگی‌های مهم بحث تعهد نمایندگان است، نماینده باید متعهد به احکام اسلام باشد، نماینده ملتزم به اصل مهم ولایت فقیه باشد، باید از لحاظ فکری و عقیدتی در سطح مطلوب باشد و انحراف فکری و عقیدتی نباید در او باشد، باید تقوا و تدین داشته باشد، قانون‌گرا باشد، صداقت داشته باشد، امانتداری داشته باشد، باید نسبت به مسئولیتی که به او واگذار شده متعهد باشد؛ بعضی‌ها طبق فرمایش امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه مسئولیت را طعمه می‌بینند، خیلی‌ها مجلس را برای خودشان محلی برای دستیابی به خواسته‌ها و منافع و مطامعی که مدنظرشان‌ هست می‌بینند و این آفَتِ مجلس است.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: برای اینکه یک مجلس قوی و تحول‌گرا در کشور ایجاد شود، نماینده‌ای که به مجلس می‌رود باید تخصص لازم را هم داشته باشد خصوصاً در حوزه‌هایی که امروز چالش‌های جامعه ماست، نماینده‌ای که به مجلس می‌رود باید حضور فعال در مباحث ملی و بین‌المللی داشته باشد، بعضی از نماینده‌ها خیلی فعال هستند، در ابعاد ملی و مسائل عمومی جامعه نقش‌آفرین هستند، بعضی‌ها هستند در مجلس فقط می‌نشینند، موقع رأی دادن بلند می‌شوند و دوباره می‌نشینند! اگر کسی تخصص لازم را نداشته باشد و به مجلس راه پیدا کند نمی‌تواند یک مجلس قوی را شکل بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: از ویژگی‌هایی که باید در نماینده مجلس وجود داشته باشد تا مجلس در تراز و تحول‌گرایی داشته باشیم این است که باید انقلابی باشد؛ معیار انقلابی بودن حرکت در مسیر اهداف و افکار و منویات و رهنمود‌های امامین انقلاب است، نه انقلابی به معنای افراطی‌گری یا ایجاد دعوا و نفاق! واقعاً باید بفهمد برای استقلال کشور و اجرای منویات رهبری و آرمان‌ها و اهداف انقلاب باید چه کند تا انقلاب زنده و پویا باشد، درحالیکه در همین مجلس در دوره‌هایی آمدند ختم انقلاب را اعلام کردند!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه نماینده انقلابی باید فسادستیز باشد و با فساد و رانت‌خواری مبارزه کند یعنی نه در خودش و اطرافیانش این موارد وجود داشته باشد نه بگذارد در جامعه چنین چیزی پدید بیاید، تصریح کردند: از دیگر ویژگی‌های نماینده انقلابی این است که باید بصیرت و درک سیاسی صحیح و به موقع داشته باشد و نقشه دشمن و راه مقابله با آن و برون رفت کشور از توطئه‌های دشمن را بشناسد.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: بحث ما مربوط به شهرستان نیست، در همه جای استان و کشور باید همه توجه داشته باشند اگر می‌خواهید مجلس انقلابی و قوی و تحول‌گرایی داشته باشید که بتواند کشور را با سرعت بیشتری پیش ببرد و معضلات جامعه ما را در بخش قانون‌گذاری و نظارت و رفع کند این ویژگی‌ها باید در نمایندگان باشد، مردم روی این موارد مهم متمرکز شوند، نه دعواهای این کاندیدا و آن کاندیدا و این جریان سیاسی و آن جریان سیاسی! این دعواها به هیچ درد کشور نمی‌خورد؛ بعد ۴۵ سال که از انقلاب می‌گذرد در این انتخابات هم مشارکت حداکثری مهم است، هم انتخاب اصلح، ان‌شاءالله جامعه ما از این آزمون هم همچون آزمون‌های دیگر سربلند بیرون بیاید.