به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان ضمن تبریک ایام ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) با استناد به این فرمایش حضرت اَلتَّقوى بابُ کُلِّ تَوبَهٍ ورَأسُ کُلِّ حِکمَهٍ وشَرَفُ کُلِّ عَمَل، اظهار داشتند: حضرت می‌فرمایند تقوا مسیر هر توبه‌ای است و اینکه تقوا راس همه خردمندی‌ها و فهم‌های انسان است، اگر کسی تقوا نداشته باشد از حیث فکر و اندیشه هم دچار خطا خواهد شد و از حکمت نمی‌تواند بهره‌مند شود و ویژگی دیگر تقوا این است که عظمت هر تلاش و عملی و به تعبیری اوج همه عمل انسان‌ها و به سر منزل مقصود رسیدن عمل انسان‌ها با تقوا میسر می‌شود و بعد هم می‌فرمایند هر کسی در هر بخشی به پیروزی رسیده از رهگذر تقواست.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان که ماه توبه و استغفار در پیشگاه پروردگار متعال می‌باشد بهره‌مندی از تقوا بسیار مهم است، افزودند: انسان‌های با تقوا در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی موفق هستند و لذا مسئله تقوا اولویت اصلی انسان‌های مومن در همه فعالیت‌های مادی و معنوی دنیایی‌شان است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار کردند: حلول سال جدید در ماه مبارک رمضان و آستانه ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت برای ما یک فرصت بسیار مغتنم و مبارکی فراهم کرده که تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم تلاقی این مناسبت‌ها برای ما منشاء تحول چشمگیر مادی و معنوی هم در عموم افراد جامعه و هم مسئولین و کارگزاران نظام اسلامی باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه ماه مبارک رمضان فرصت تقویت ایمان و معنویت برای انسان‌هاست، تصریح کردند: اساساً فضای ماه رمضان معنویت آفرین است خصوصاً که انسان در این ماه مبارک موفق به عبادت هم بشود.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: امسال ماه ضیافت الهی با عید نوروز تلاقی پیدا کرده و در عید نوروز هم معمولاً دید و بازدید و صله رحم که یکی از سنت‌های خوب اسلامی و ملی ما که مورد سفارش موکد دین و اولیای دین است و هم آثار و برکات فراوانی برای انسان و جامعه انسانی دارد مورد توجه است اما این دید و بازدیدها نبود موجب کمرنگ شدن حضور در مساجد و محافل دینی و جلسات قرآنی و موعظه و دعا در پیشگاه پروردگار متعال شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری روز اول فروردین نکات فراوانی بیان فرمودند که هر کدام در جای خودش نیاز به بازگویی و تشریح و جریان‌سازی در جامعه دارد، به بیان نکاتی پرداختند و افزودند: نکته اول این است که فرمودند مسئله ایمان و امید تامین‌کننده منافع ملی و چشم‌انداز آینده روشن کشور است یعنی این دو اصل باید همیشه در جامعه ما نصب‌العین باشد و در جهت تقویت آن تلاش شود.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: از این فرصت ماه مبارک رمضان باید برای تقویت ایمان استفاده شود و در عین‌حال ایمان برای انسان امیدآفرینی می‌کند و امید داشتن نسبت به آینده یکی از لوازم پیشرفت برای هر فرد و جامعه‌ای است؛ لذا این دو اصل کلی باید مورد توجه آحاد جامعه ما باشد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در رابطه با نامگذاری سال و تداوم شعار اقتصادی ضمن اینکه نیاز به ذکر اهمیت آن وجود ندارد اما بحث بسیار مهمی هم از لحاظ تئوری و بیان حدود آن و هم به عنوان عملیاتی شدن این شعارها در فعالیت‌های سال جاری کشور است، به چند فراز از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کردند و افزودند: کشور برای پیشرفت ظرفیت‌های انبوهی دارد، ما اگر کشورمان را در ابعاد مختلف نگاه کنیم می‌بینیم حجم قابل توجهی از ظرفیت‌های مادی و معنوی در کشور وجود دارد که اگر مورد توجه قرار بگیرد بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه نیروی انسانی در جامعه ما بویژه جوانان مستعد، فعال و با انگیزه از جمله ظرفیت‌هایی است که مقام معظم رهبری مورد توجه قرار دادند، تصریح کردند: در این رابطه باید حداقل دو کار اساسی انجام بدهیم، یکی عبارت از این است که به عنوان یک وظیفه ملی و شرعی همه افراد جامعه موظف به تداوم و حفظ جوانی جمعیت‌اند، یکی از چالش‌های پیش رو که بسیار خطرناک است و مقام معظم رهبری هم مکرر هشدار داده‌اند جوانی جمعیت است، همه باید با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مناسب خصوصاً در بعد فرهنگ‌سازی جوانی جمعیت تلاش کنند تا این خلاء خطرناک و آسیب‌زا را به زودی جبران و از این بحران پیری جمعیت که گیلان در صدر مسن‌ترین استان قرار دارد عبور کنیم‌.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: نکته دوم این است که در رابطه با بحث نیروی انسانی خصوصاً جوانان همانطور که مقام معظم رهبری مکرراً تاکید می‌کنند و تجربه نشان داده و هم در معارف دینی ما این مسئله بیان شده این است که باید در عرصه‌های گوناگون به جوانان میدان داده شود، فضای مدیریتی، علمی و پیشرفت کشور در همه حوزه‌ها را باید برای جوانان باز کنیم و از این ظرفیت عظیم خدادادی با آن استعدادهای درخشانی که دارند استفاده کنیم.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در این چهل و پنج سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد در هر حوزه‌ای که کشور بواسطه تحریم‌ها آسیب‌پذیر بود همین نیروهای خلاق و جوان و پژوهشگر و توانمند در عرصه‌های مختلف نیازهای کشور را برطرف کردند که نه‌تنها تحریم دشمنان نتواند آسیب بزند بلکه در آن حوزه پیشرفت هم کردیم، ادامه دادند: این ظرفیت‌هایی که ایجاد شده نشان می‌دهد باید از نیروی جوان استفاده بیشتری در حوزه‌های مختلف شود تا این رشد و پیشرفت کشور هم سرعت بیشتری پیدا کند و هم اتقان بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در استان گیلان نسبت به استان‌های دیگر به حسب آنچه آمار اعلام می‌کند در میدان دادن به جوانان و نیروهای نخبه عقب‌تر هستیم و این یک آسیب مضاعفی است.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه ظرفیت دیگری که مقام معظم رهبری مورد توجه قرار دادند عبارت از منابع کم‌نظیر طبیعی است که در کشور داریم، افزودند: متاسفانه در این حوزه نه بهره‌وری لازم را داریم و نه تلاشی که باید برای استفاده از این منابع طبیعی خدادادی شود انجام شده که این هم یکی از آسیب‌هاست؛ در بحث این ثروت عظیم الهی هم خام‌فروشی داریم هم در خیلی از بخش‌ها کوته‌نظری و بی‌برنامگی و غفلت از ظرفیتی که این منابع طبیعی می‌تواند برای ما داشته باشد داریم.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: یکی از همین ظرفیت‌های خدادادی و الهی در جامعه ما دریاست که خداوند متعال این نعمت را به ما داده و در این استان هم از این نعمت الهی بهره‌مند هستیم، مقام معظم رهبری در ماه‌های گذشته با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مواردی را ذکر کردند که اگر همان اصول و کلیات در رابطه با بهره‌گیری از دریا برای ما فراهم شود آورده فراوانی برای کشور دارد چه رسد به اینکه ما در جنوب و بخش‌های دیگر کشور هم امکان استفاده از آب‌های آزاد و بین‌المللی را چه در بخش‌ ترانزیت چه در بخش شیلات چه در بخش گردشگری داریم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه از این فرصت عظیم و درآمدزا برای کشور در بخش‌های ثروت مادی و معیشت و تغذیه باید استفاده لازم را ببریم که نیاز به برنامه دارد، اضافه کردند: منابع دیگری که داریم، از انرژی و نفت و گاز و معادن و جنگل‌ها و سایر منابع هرکدام فصل مفصلی دارد که به فعلیت رسیدن هر کدام از این ظرفیت‌ها نیاز به این دارد که برای هر کدام برنامه‌‌ای داشته باشیم و در بحث اقتصاد و ثروت‌آفرینی در جامعه مورد توجه قرار دهیم.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: مسئله مهمی که در استفاده از ظرفیت منابع طبیعی باید مورد توجه باشد عبارت از همین نگاه مردم سالارانه‌ای است که باید نسبت به مسئله اقتصاد وجود داشته باشد؛ نامگذاری امسال “جهش تولید با مشارکت مردم” یعنی حوزه فعالیت مردمی در این عرصه‌ها باید باز شود و دولت و مسئولین نظارت نسبت به مسائل داشته باشند تا حداکثر بهره‌وری و سرمایه‌گذاری و استفاده از این منابع در امر اقتصاد کشور داشته‌ باشیم.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: نکته آخر عبارت از ظرفیت موقعیت ممتاز جغرافیایی جمهوری اسلامی است و همه دعواهایی که استکبار جهانی علیه نظام اسلامی دارد حول همین محورهاست؛ هم نیروی انسانی مومن و انقلابی و توانمند و نخبه کشور برای دشمن خطرآفرین است، هم منابع طبیعی فراوان خدادادی کشور که قبل از انقلاب به یغما می‌بردند برایشان مهم است و نکته آخر موقعیت سوق الجیشی کشور ما در ابعاد مختلف و مسائل گوناگون است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: ما دومین کشور بزرگ غرب آسیا و هفدهمین کشور بزرگ دنیا هستیم که ظرفیت‌های بسیار مهمی است، ما از لحاظ موقعیت جغرافیایی در یکی از بهترین نقاط دنیا قرار داریم و هم دسترسی به آبراه‌های مختلف داریم و جایگاه کریدورهای مختلف دریایی و هوایی و زمینی در کشور ما بسیار ممتاز است.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به اهمیت ریاست ایران در اجلاس آیونس و برگزاری رزمایش مشترک با روسیه و چین در دریای عمان، متذکر شدند: موقعیت جمهوری اسلامی و توان و ظرفیت برقراری امنیت در سه تنگه مهم دنیا از پنج تنگه‌ای که در دنیا وجود دارد تحت اختیار ماست که ظرفیت خیلی بزرگی است که رگ حیاتی و شریان اقتصادی بسیار از کشورهای دنیاست و الحمدلله در این بخش نیروی دریایی ما بسیار خوش درخشیده است.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: مزایای اقتصادی، امنیت انرژی، دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و داخلی و کشورهای همجوار و ده‌ها مزیت خرد و کلان دیگری که در فهرست ظرفیت‌های ممتاز جمهوری اسلامی قرار دارد باید مورد توجه قرار بگیرد و از این ظرفیت‌ها حداکثر استفاده صورت پذیرد‌، متاسفانه در دولت گذشته حتی در مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه هم عقب بودیم! این پیروی از سیاست‌های استکباری و ترسیدن از استکبار و خودکم‌بینی در استفاده از ظرفیت‌های کشور خیلی آسیب‌زا می‌باشد و خوشبختانه بخش قابل توجهی از آن جبران شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: اگر ظرفیت‌های موجود مورد توجه مسئولین و برنامه‌ریزان کشور قرار بگیرد ان‌شاءالله تحول خیلی بزرگی در کشور می‌تواند ایجاد کند و ما می‌توانیم افزون بر آنچه که امروز اقتدار بین‌المللی و منطقه‌ای داریم و دست برتری که در بسیاری از حوزه‌های منطقه و بین‌الملل داریم، به قله‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند برسیم.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در کنار همه این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها یک ضعف اساسی در کشور وجود دارد که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند و باید تلاش جدی صورت پذیرد که عبارت از ضعف رسانه و تبلیغات ماست، تصریح کردند: در برابر پول رسانه‌ای و تبلیغاتی استکبار جهانی ما در این نقطه در ضعف هستیم و دشمن با ابزارها و شیوه‌های خودش می‌تواند در فکر و باور مردم تاثیر بگذارد و حقایق را وارونه جلوه دهد و نگذارد مردم حقایق را بفهمند، امروز آمریکایی‌ها با همه ادعا و داعیه حقوق بشر و آزادی بیان، فعالیت پیام‌رسان تیک تاک را ممنوع کردند! چرا؟ برای اینکه مردم از این طریق می‌توانستند به بسیاری از حقایقی که استکبار جهانی در دنیا سانسور می‌کند دست پیدا کنند! دشمن نمی‌خواهد صدای مردم غزه و طوفان‌الاقصی در دنیا شنیده شود.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های خوبی انجام شده اما ما در این حوزه بسیار ضعیفیم، افزودند: نیاز به زیرساخت، امکانات و برنامه داریم و به تعبیری باید در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این جهت پیش برویم و دست برتر را مثل بسیاری از حوزه‌های دیگر پیدا کنیم‌ و یا حداقل در موضع دفاعی وارد شویم، در همه حوزه‌ها اسلام و معارف اسلامی دست برتر و منطق برتر و قوی‌تری دارد اما بواسطه همین ضعف رسانه‌ و تبلیغات همیشه مورد هجمه دشمنان است، دشمنان علیرغم همه کارهای ضدبشری که انجام می‌دهند اما هر جلسه‌ای که در کمیته و کمیسیون حقوق بشر می‌گذارند کشوری که متهم می‌شود جمهوری اسلامی است، هیچ کشور دیگری در دنیا آنقدر که علیه ما بیانه حقوق بشر صادر می‌شود نشده! دیگر هیچ جای دنیا کار ضد حقوق بشری نمی‌شود؟ غزه کار ضد حقوق بشری نیست؟ در همین کشورهای حوزه خلیج فارس حقوق بشر به صورت کامل اجرا می‌شود؟ ببینید رسانه و تبلیغات چه می‌کند! لذا در این حوزه هم باید توان لازم در کشور پدید بیاید و در حوزه بیان حقایق و آگاهی‌بخشی به انسان‌ها و صیانت از باورها و اعتقادات و داشته‌های مردم خودمان تقویت شویم‌.