به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان با استناد به این فرمایش امام صادق(ع) أَزیَنُ اللباس لِلمومنین، لباسُ التقوی، اظهار داشتند: حضرت در این بیان همۀ را امر به رعایت تقوای الهی می‌فرمایند و اینکه بدانید بهترین لباس برای انسان مؤمن لباس تقواست.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه اگر انسان در همۀ شئون زندگی تقوا را رعایت کند لباس تقوا برازنده اوست، افزودند: انسان اگر اهل تقوا باشد خدای نکرده اگر از او خطایی هم سر بزند یا نقصی داشته باشد و در بعضی فضائل اخلاقی کوتاهی کرده باشد و به کمال نرسیده باشد این لباس تقوا آن خلاء را در وجود و رفتار و معاشرت انسان می‌پوشاند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) بانوی مکرمه، عالمه و محدثه و روز دختر و آغاز دهه کرامت، اظهار داشتند: دهۀ کرامت هم کرامت در فرد است برای انسان و هم کرامت در خلق؛ خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید که ما بنی‌آدم را مورد اکرام قرار دادیم و خلقت بنی آدم بواسطه نفخه الهی که در آن دمیده شده بسیار ارزشمند است.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه خداوند متعال در کالبد انسان که از گل آفریده روح الهی را دمیده و این انسان ارزش پیدا کرده ولذا اشرف مخلوقات الهی است، افزودند: این انسان باید از لحاظ خلق و رفتار در زندگی دنیایی کرامت و بزرگواری را کسب کند و به تعبیری در خود ایجاد کند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه انسان‌هایی که قدر این کرامت الهی را ندانستند و در دنیا خودشان را به گناهان، معاصی، پستی‌ها، دنائت‌ها و ذلت‌ها آلوده کردند نتوانستند کرامت اخلاقی و رفتاری را کسب کنند ولذا به سقوط و هلاکت رسیدند، خاطرنشان کردند: محور این کرامتی که انسان‌ها باید در وجود خودشان ایجاد کنند دین و معارف دینی است و خواستگاه و معدن و مربیان آن هم حضرات معصومین(ع) هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه اگر کسی می‌خواهد اهل کرامت شود باید تخلق به اخلاق الهی و سیرۀ معصومین(ع) پیدا کند، اظهار کردند: وجود مقدس سیدالشهداء(ع) می‌فرمایند «نافِسوا فی المَکارِمِ»، در کسب مهارت‌ها و مکارم و فضائل از یکدیگر سبقت بگیرید و با هم رقابت کنید چون دنیا محل سبقت و رقابت انسان‌هاست.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه کرامت حقیقی جز در دین و آستان اولیای دین و حضرات معصومین(ع) جای دیگری پیدا نمی‌شود، تصریح کردند: اگر کسی فکر کند می‌تواند از رفتارها و اعتقادات و برنامه‌های بیگانگان برای خودش ارزش و فضیلت و شأن و شخصیتی پیدا کند قطعاً در گمراهی به سر می‌برد.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: کرامت یعنی انسان در همۀ بخش‌های رفتار فردی و اجتماعی خود را از گناهان و معاصی و شهوات نفسانی و بدرفتاری‌ها و بدگفتاری‌ها و هر رذائل دیگری حفظ کند و به دنائت و پستی گرفتار نشود.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه کرامت برترین و متعالی‌ترین سبک زندگی برای انسان است، بیان کردند: اگر کسی به دنبال سبک زندگی اسلامی یعنی بهترین و متعالی‌ترین سبک زندگی است که جامع همۀ خوبی‌ها و مبرا از همۀ زشتی‌ها و بدی‌ها باشد همین برخورداری از کرامت انسانی و الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه کرامت و سبک زندگی کریمانه از لحاظ فردی و خانوادگی بسیار مهم است، افزودند: هر کسی باید در بعد فردی و خانوادگی پایبندی به دین و رفتارهای کریمانه ایجاد و تقویت کند، چراکه هستۀ اولیه تشکیل اجتماع خانواده است.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: خانواده‌ای که دارای خلق و خوی نیکو می‌باشد و راستگویی و امانت‌داری و کسب فضائل و دوری از رذائل و شهوات و عدم مطابعت از وسوسه‌های شیطانی خصوصاً در امر رعایت عفاف و پاکدامنی هم در مرد‌ها و هم در خانم‌ها، هم در دختران و هم در پسران در آن وجود دارد، خانوادۀ با کرامتی است و در اسلام محترم شمرده می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه عفاف و پاکدامنی یکی از مهمترین‌ مؤلفه‌های برخورداری از کرامت برای فرد و اجتماع و خانواده‌های ماست، متذکر شدند: دشمنان با همۀ توانشان به میدان آمده‌اند و حجاب و عفاف و پاکدامنی را در جامعۀ ما نشانه گرفته‌اند و طراحی‌های خطرناکی‌ هم دارند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: این طراحی دشمنان تنها مربوط به پوشش نیست، از پوشش شروع شده اما آن‌ها برای سبک زندگی، خوراک و تغذیه، پوشش و رفتار و معاشرت‌ها و سایر بخش‌ها طراحی جامعی کرده‌اند و اگر خانواده‌ها، مدارس و مراکز آموزشی و تربیتی و دانشگاه‌های ما برای مقابله با این توطئه‌ها هوشیار نباشند دیگر عفاف و حجاب و شخصیت و شأن و کرامت در جامعه ما از دست می‌رود.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: کرامت به این نیست که ما نماز بخوانیم و روزه بگیریم و قرآن تلاوت کنیم اما در جامعۀ ما انواع و اقسام فساد‌ها و فحشاها و بی‌بند و باری‌ها وجود داشته باشد! لذا باید همه خصوصاً خانواده‌ها و آن مجموعه‌هایی که اثر تربیتی و آموزشی روی نسل جوان و نوجوان ما دارند هوشیار باشند.

امام جمعه بندرانزلی اظهار کردند: باید مجدداً از همۀ مجموعه‌ها، برادران و خواهران ما در سپاه و بسیج و ستاد امر به معروف که در طرح نور فراجا در کنار این عزیزان هستند و با همۀ مشقت‌ها پشتیبانی می‌کنند تشکر کنم، همه باید کمک کنند و نگذارند این توطئه و نقشه دشمن محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: خود دشمن صراحتاً اعلام کرده اگر مسئله حجاب را توانستیم در جمهوری اسلامی از بین ببریم دیگر هیچ مانعی سر راه ما نیست، لذا کرامت انسانی نه کرامت اسلامی اقتضاء می‌کند در جامعه حجاب و عفاف و سبک زندگی اسلامی و انسانی در خانواده‌ها وجود داشته باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه کرامت اجتماعی برای جامعۀ اسلامی یعنی همۀ آحاد و اقشار جامعه وحدت و انسجام داشته باشند و حول محور اسلام و انقلاب و ولایت و شأن و کرامت انسانی و اسلامی اجتماع کنند، تاکید کردند: انسجام جامعه حول محور ایران قوی و مقتدر برای ما کرامت افزا است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه متاسفانه بعضی از تبلیغات دشمنان نمی‌گذارد حقایق برای برخی افراد در جامعۀ ما روشن شود خصوصاً در رابطه با آنچه در دورۀ طاغوت بوده، تصریح کردند: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند عده‌ای در داخل و خارج رژیم منحط پهلوی را بزک می‌کنند و به جامعه و نسل جوان تزریق می‌کنند! چه شأن و کرامتی آن زمان داشتیم؟ چه فسادهایی بود؟ مثلا امکان دارد آن زمان اجناس ارزان تر بوده اما به چه قیمتی؟ البته الان هم باید مسئولین و دولت و مجلس و دستگاه‌های دیگر تلاش کنند تا مشکل اقتصادی جامعه برطرف شود و تنگناهای معیشتی که از سوءمدیریت‌ها و تحریم‌ها پدید آمده برطرف شود اما شان و کرامت انسان اقتضاء می‌کند که آن ویژگی‌هایی که موجب برتری جامعه است را اولویت دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه کرامت انسانی و فضائل اخلاقی به انسان این قدرت را می‌دهد تا در برابر سختی‌ها و ناملایمات و گرسنگی‌ها و تشنگی‌ها ایستادگی کند اما از شأن و کرامت انسانی عقب نشینی نکند، افزودند: دیروز دفاع مقدس و امروز غزه؛ این‌ها کرامت انسانی است.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: غزه الان محاصره است و دائماً بمباران می‌شود، غذا هم ندارند! برای ما هم تبلیغ می‌کنند تا هر کسی یک وعده غذا برای مظلوم و گرسنه و تحت ظلم رژیم غاصب صهیونیستی به مجموعه‌هایی که آن‌جا فعال هستند بدهند تا آلام مردم غزه را کم کنند اما پای سرزمین و دین و شرافتشان ایستاده‌اند و آن را به گرسنگی نفروختند و حتی از سرزمینشان کوچ نکردند با اینکه یکی از اهداف رژیم جنایتکار صهیونیستی این بود که مردم غزه را از غزه بیرون کند و غزه را تصرف کند؛ این‌ها کرامت انسانی است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر لزوم ترویج خوبی‌ها در جامعه و اغماض از بعضی بدرفتاری‌ها، متذکر شدند: نباید اجازه بدهیم عناد و کینه و دشمنی در جامعه رشد پیدا کند و تقویت شود، باید فضائل را ترویج کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان کردند: در بعد بین المللی و در مواجه با دشمنان کرامت انسانی و اسلامی و انقلابی و ایرانی اقتضاء می‌کند انسان شرایط را خوب بشناسد و پای آرمان‌های دینی و انقلابی بایستد و با مستکبرین مقابله و مبارزه کند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: مردم دنیا امروز بعد از ۴۵ سال که نظام اسلامی پرچم مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و صهیونیست‌های کودک‌کش و انگلیسی‌ها و فرانسوی‌های خبیث و پادوی آمریکایی‌ها به دست گرفته، عمق دنائت و پستی و جنایتکاری آن‌ها را فهمیده‌اند! این کرامت برای انسان نیست که در برابر زورگویان بایستد؟! مگر منطق سیدالشهداء(ع) غیر از این بود؟! مگر راه اهل بیت(ع) غیر از این بود؟! مگر شعار مسلمانان هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه نبود؟! این یعنی کرامت نه اینکه مثل رژیم منحط پهلوی زیر سلطۀ دیگران برویم و گاو شیرده مستکبرین بشویم و همۀ منافع و عفاف و شأن و شخصیت ملت را دو دستی تقدیمشان کنیم.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به سالگرد کاپیتولاسیون، عنوان کردند: آمریکایی‌ها هر کشوری که رفتند برای آن‌ها چه آوردند؟ در عراق و افغانستان چه آوردند؟ در منطقه چه کسی توانست در برابر این دشمن غدار و قلدری که به قواعد انسانی و بین‌المللی پایبند نیست بایستد؟ همین مردم پابرهنه یمن که بعد از جنگی که بر آن‌ها تحمیل شد اینگونه از مقاومت پشتیبانی می‌کنند و در دریای سرخ منافع رژیم غاصب صهیونیستی را هدف قرار دادند و کشتی‌هایشان را زدند و آمریکایی‌ها به منطقه آمدند و ناوهواپیمابر آیزنهاورشان را آوردند که با یمنی‌ها مقابله کنند اما حریف نشدند و الان این ناو با خفت از منطقه خارج می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: دشمن نمی‌خواست کار جمهوری اسلامی به اینجا کشیده شود که حتی در دانشگاه‌های آمریکا علیه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها این حرکت‌ها و جنبش‌ها پدید بیاید! اما این ایستادگی و کرامت‌خواهی و ارزش‌مداری انقلاب و مردم و جوانان و دختران و پسران ما این را در دنیا اثبات کرد و پیش‌برد و امروز میبینید آمریکایی‌ها با چه گرفتاری‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند و رژیم غاصب صهیونیستی در چه باتلاقی افتاده و نه راه پس دارد نه راه پیش! این‌ها همان کرامتی است که اسلام و اهل بیت(ع) برای ما خواسته‌اند.

خطیب جمعه بندرانزلی در پایان متذکر شدند: خودمان، خانواده و جامعه‌مان را تحت تعالیم دین و اهل بیت(ع) قرار بدهیم و در مسیر اهل بیت(ع) و ولایت باشیم، مقام معظم رهبری فرمودند نزدیک قله‌ایم، امسال هم فرمودند حج ما امسال حج برائت است، انقدر استکبار جهانی مفتضح شده که اگر کسی از او برائت نجوید باید در انسانیت او شک کرد!