به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در آئین گرامیداشت مقام والای معلم در ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) انزلی ضمن تبریک این هفته و گرامیداشت شهادت شهید مطهری و روز معلم، اظهار داشتند: خداوند متعال در آیات متعدد قرآن کریم جایگاه انسان را در نظام آفرینش جایگاه برجسته‌ای معرفی می‌فرماید و یک تکریم ذاتی برای انسان‌ها قائل است.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: کار انسان به همین کرامت ذاتی که خداوند متعال با خلقت او قرار داده خلاصه نمی‌شود بلکه عالم دنیا و زندگی دنیایی برای انسان یک فرصت کسب و یا به تعبیری تحصیل کرامت اکتسابی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین افزودند: بنا بر آیات قرآن کریم و فرمایشات معصومین(ع) کرامتی که انسان باید در زندگی دنیایی تحصیل و حفظ کند و ارتقاء بخشد تبلور در تحصیل علم و تعلیم و تعلم دارد ولذا در قرآن کریم اساس بعثت انبیاء الهی را وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ می‌فرمایند؛ مهم‌‌ترین کار در عالم علم‌آموزی و تزکیه و تربیت است، همان کاری که انبیاء الهی برای آن مبعوث شدند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: در روایت از امام صادق(ع) داریم که فرمودند دوست دارم شیعیان و پیروان ما همیشه در یکی از این دو حالت باشند یا درحال تعلیم یا در حال تعلم؛ لذا مقام علم و فراگیری و تعلیم آن یکی از چیزهایی است که ائمه(ع) برای ما به عنوان یک ارزش و کرامت در جامعه انسانی معرفی کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در جنگ بدر وقتی اسرا را گرفتند پیامبر اکرم(ص) فرمودند هر کدام از اسرا به ده نفر از مسلمانان سواد یاد بدهد آزادش می‌کنم؛ این نشان می‌دهد اسلام چقدر برای مسئله علم و علم آموزی و کسی که در این مسیر گام برمیدارد اهمیت قائل است، پیامبر اکرم(ص) با این شرط می‌خواهد توجه‌ها را در جامعه جاهلی و بی‌سواد آن‌زمان به علم و علم‌آموزی جلب کند.

امام جمعه بندرانزلی با استناد به این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) مَن عَلَّمَنی حَرفًا فَقَد صَیِّرَنی عَبدًا، اظهار داشتند: امیرالمؤمنین عالم علم اولین و آخرین می‌خواهد مقام تعلیم و تعلم را نشان بدهد، اگر کسی یک حرفی به من یاد بدهد مرا بنده خودش کرده؛ چرا؟! برای اینکه صلاح و فساد انسان‌ها از لحاظ فردی و اجتماعی محصول کار معلمین و مربیان است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: آن‌هایی که در زندگی‌شان به کرامت حقیقی انسانی درست پیدا کردند و هم برای خودشان هم برای بشریت نافع بودند مرهون همین تربیت‌ها چه تربیت خانوادگی، چه تربیت آموزش و پرورشی و چه تربیت دانشگاهی است.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: امروز در جمهوری اسلامی آنچه که باید همه به آن توجه کنیم و حقیقتاً در آن مسیر حرکت کنیم این است که بدانیم امروز در جهان هستی و عالمی که زندگی می‌کنیم هیچ نظام و کشور و جامعه‌ای حتی جوامع اسلامی به حساسیت و اهمیت جامعه اسلامی ما نیست، دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلایل این است که بالاخره ما ام‌القرای اسلام هستیم، امروز نگاه بسیاری از انسان‌ها حتی غیر مسلمانان به جامعه ماست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: امروز جمهوری اسلامی در دنیا مورد الگو برداری است و دشمن هم از همین ناراحت است و می‌خواهد توانمندی‌های نظام اسلامی ما در بخش‌های مختلف خصوصاً در بخش‌های علمی که الحمدلله بسیار فراوان است نباشد و این اثرگذاری که انقلاب اسلامی و ملت صبور و مقاوم و بصیر و ولایتمدار و هوشیار ما امروز بعد از ۴۵ سال فشار و تحریم و توطئه توانسته به آن دست پیدا کند در دنیا وجود نداشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: استکبار جهانی می‌خواهد کشور اسلامی یک کشور ذلیل و فقیر و محتاج و تحت سلطه باشد و به تعبیری جرئت نکند در دنیا بگوید مسلمانم! امروز وظیفه ما چیست؟! امروز باید این حساسیت را درک کنیم و در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند گام برداریم.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: آن نسل تمدن‌ساز باید از این مراکز علمی و آموزشی پرورش پیدا کند و به عرصه بیاید، اگر مرکز تعلیم و تعلم در آموزش و پرورش و دانشگاه و حوزه از این پرورش نسل تمدن ساز غافل و ناتوان شد آن تمدن محقق نخواهد شد و این تمدن قطعاً محقق شدنی است و همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم تصریح کردند همان چیزی است که زمینه ظهور حضرت را فراهم می‌کند و عالم به این سمت می‌رود اما مهم این است که ما وظیفه و نقش و اثرگذاری خودمان در ایجاد این تمدن و آن زمینه‌سازی را فراموش نکنیم.