به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعه و شیخ الامه با استناد به این فرمایش امام صادق(ع) اِتَّقُوا اللّه، و کونوا إخوَهً بَرَرَهً، مُتَحابّینَ فِی اللّه ِ مُتَواصِلینَ مُتَراحِمینَ، تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاکَروا أمرَنا و أحیوهُ، اظهار داشتند: در این بیان حضرت ضمن امر به رعایت تقوا می‌فرمایند تقوای الهی را رعایت کنید و با هم برادر باشید، اهل رحمت و عطوفت و نیکی و محبت و ارتباط و اتصال و صله رحم به هم باشید تا جامعه اسلامی وحدت و انسجام بیشتر و حرکت متوازن و هماهنگی در مسیر پیشرفت و اعتلاء بخشی به جامعه و مقابله با دشمنی‌ها و عنادهایی که در جامعه پدید می‌آید داشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه اگر در جامعه‌ای این ویژگی‌ها وجود داشته باشد جامعه‌ای معنوی و نورانی خواهد شد و هرگز آسیب نمیبیند و درمانده نمی‌شود و به بن بست نمی‌رسد چون هم تقوا در آن وجود دارد هم روابط حسنه بین آحاد جامعه، افزودند: الحمدلله بخش قابل توجهی از این ویژگی‌ها در جامعه ما وجود دارد اما باید سعی کرد این ویژگی‌ها تقویت شود و گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: حضرت امام صادق(ع) حق عظیمی به گردن همه انسان‌ها و بشریت دارند اگرچه همه ائمه معصومین(ع) اینگونه هستند اما امام باقر(ع) و امام صادق(ع) علیرغم همه محدودیت‌ها و رنج‌ها و مصائبی که برایشان پیش آمد توانستند از فرصت استفاده کنند و معارف دین را بسط و گسترش دهند و شاگردان زیادی را تربیت کنند که آثار آن تاریخ ماندگار است.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به فرمایشی از امام باقر(ع) مَن لَم یَعرِف سوءَ ما اُوتِیَ إلَینا مِن ظُلمِنا و ذَهابِ حَقِّنا و ما نُکِبنا بِهِ فَهُوَ شَریکُ مَن أتى إلَینا فیما وَلِیَنا بِهِ – هر کسی که نسبت به ظلم‌ها، رنج‌ها، شدائد و سختی‌هایی که دشمنان علیه ما پدید آورند علم و معرفت و شناخت و آگاهی پیدا نکند با دشمنان ما در ظلمی که به ما می‌کنند شریک است، اظهار کردند: این فرمایش خیلی بزرگ و تکان دهنده است، یعنی ما باید با تاریخ ائمه(ع) و ظلم‌هایی که به همه ائمه شده آشنا شویم، به حسب آنچه متداول است با مصائب فاطمه زهرا(س)، امیرالمومنین(ع)، امام مجتبی(ع) و سیدالشهداء(ع) اما از تاریخ بقیه ائمه خیلی خبر نداریم که چه شرایطی داشتند و چه ظلم‌هایی به آن‌ها شده؛ شبانه به خانه امام صادق(ع) که دارای مقام قدسی و الهی است با این کور سن ریختند و پای برهنه حضرت را دنبال مرکب دواندند بردند تا کاخ منصور و چقدر اذیت کردند، انسان باید این‌ها را ببیند و بشنود تا جایگاه ائمه را درک کند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه اگر زندگی ائمه(ع) را شناختیم آنوقت متوجه می‌شویم که چرا توسط غاصبین و خلفای جور اینهمه ظلم به ائمه شد، افزودند: چرا دشمن اینهمه ظلم و غصب حق و رنج و مصیبت و شهادت برای ائمه پدید آورد؟ برای اینکه آن‌ها به دنبال یک اصل بودند و آن اصل حاکمیت الله در جامعه بود، دنبال حکومت الهی بودند و چیز دیگری نمی‌خواستند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: آیا امام صادق(ع)، امام باقر(ع)، امام سجاد(ع) سید الشهداء(ع) و ائمه دیگر نمی‌توانستند در شهرشان در مدینه کنار حرم پیامبر(ص) باشند تبلیغ دین کنند و منبر بروند و مردم هم احترامشان کنند و بعد هم بگویند ما وظیفه‌مان را انجام دادیم؟ نمی‌توانستند یک زندگی راحت داشته باشند؟ اگر این کار را می‌کردند که دشمن با آن‌ها کاری نداشت! مثل الان که در برخی مقاطع و شهرها برخی روحانیونی که خیلی انقلابی و درگیر مسائل جامعه و انقلاب نیستند یا حتی کمی ضد انقلاب هم باشند عده‌ زیادی دورشان می‌گردند و پول به آن‌ها میدهند و تحویلشان می‌گیرند! دشمن هم با روحانیتی که به دنبال مبارزه و حاکمیت الله و احقاق حق مردم و مظلومین نباشد کاری ندارد، در لندن جا و مکان و رسانه و پول هم به آن‌ها می‌دهد و حمایت هم می‌کند.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه همه دعوای دشمنان و استکبار جهانی و معاندین در داخل و خارج با جمهوری اسلامی بر سر این است که نظام اسلامی می‌خواهد حاکمیت الهی را در کشور و همه کشورهای اسلامی و همه دنیا محقق کند، خاطرنشان کردند: اگر اهداف ائمه(ع) را فهمیدیم جز این راه راه دیگری نداریم؛ امام(ره) برای همین قیام کردند، بزرگان و علمای دین در هر مقطعی از تاریخ به میدان آمدند برای حاکمیت الله بود.

امام جمعه بندرانزلی ضمن تبریک هفته معلم با تاکید بر اینکه در زمینه آشنایی با سیره ائمه(ع) و اهداف زندگانی ائمه(ع) که به تعبیری بحث‌های فکری و محتوایی و به حسب رایج نرم افزار جامعه اسلامی است دستگاه‌هایی مثل آموزش و پرورش وظایف سنگینی دارند، افزودند: آموزش و پرورش یکی از مراکز بسیار مهم و تاثیرگذار در آگاهی‌بخشی به جامعه ما خصوصاً نسل جوان و نوجوان نسبت به این حقایق و معارف دینی است؛ آنچه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با فرهنگیان و معلمین بیان کردند بسیار مبسوط است و نیاز به توضیح ندارد باید عمل شود که امیدواریم در این دولت آسیب‌هایی که در دولت‌های قبل دیدیم جبران شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه در آموزش و پرورش هم از لحاظ محتوا هم از لحاظ مدیران و مربیان و هم از لحاظ شیوه و روش مشکل داریم، خاطرنشان کردند: وظیفه خطیری که طبق فرمایش مقام معظم رهبری معلم دارد اگر محقق شود هیچکدام از افراد جامعه ما مشمول این روایت امام باقر(ع) نمی‌شوند و آگاهی و معرفت و شناخت پدید می‌آید و شرایط لازم برای رشد اجتماعی و مقابله با ناهنجاری‌ها و توطئه‌های دشمنان فراهم می‌شود و کسی دیگر فریب دشمن را نمی‌خورد.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در بخش سخت افزاری الحمدلله امروز نظام اسلامی از حیث اقتدار نظامی خصوصاً با عملیات وعده صادق کاری کرده که در این دنیای بی‌قید و ضابطه حتی آمریکا هم جرئت ندارد دست از پا خطا کند، افزودند: بعد از عملیات وعده صادق، در بین مردم دنیا بویژه مظلومین جهان این آگاهی پدید آمد که این آمریکا و صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها و اروپایی‌های دنباله‌رو استکبار جهانی و سر در آخور صهیونیست‌ها پوشالی‌اند و نه از حیث توانمندی، نه از حیث منطق و نه از حیث انسانیت و قانون هیچ‌چیزی ندارند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: حرکت دانشجویی که در آمریکا ایجاد شد حالا سلسله‌وار به کشورهای اروپایی رسیده، این از کجا پدید آمد؟! این از انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت و پیام‌های مقام معظم رهبری به جوان‌های اروپایی و آمریکایی سرچشمه می‌گیرد، امروز همه دنیا حقانیت جمهوری اسلامی را دیدند و نقاب از چهره رژیم صهیونیستی و آمریکا و اروپایی‌های مدعی قدرتمندی و حقوق بشر در دنیا کنار رفت و همه فهمیدند چه باطن کثیفی دارند، دنیا دید که این‌ها چه برخوردی با دانشجویانی که به دنبال احقاق حق مردم فلسطین هستند داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه خاطرنشان کردند: در کنار اقتدار نظامی یک اقتدار دیگری لازم است و باید فراهم شود تا این مجموعه کامل شود و آن عبارت از اقتدار اقتصادی در نظام اسلامی است؛ الحمدلله دولت محترم در این جهت از لحاظ سر و سامان دادن به نابسامانی‌های اقتصادی که در کشور وجود داشت خوب پیش می‌رود، از راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های تعطیل شده و ایجاد اشتغال گرفته تا خلق پول و کاهش تورم، البته ما در این بخش‌ها رشد داریم اما در بعضی بخش‌ها ضعف داریم، یکی از این‌ها ضعف در مدیریت سطوح میانی به پایین است که در شهرستان و استان به آن مبتلا هستیم.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: بعضی از مدیریت‌ها ضعیف هستند و نمی‌توانند اهداف دولت را تامین کنند، از مسئولین کشور، وزارت کشور و وزارتخانه‌های دیگر می‌خواهیم که به این مسئله در استان و شهرستان ما توجه ویژه داشته باشند؛ بعضی از ادارات کل ان‌شاءالله که ضدیت در عملشان نیست اما هیچ رشد و پیشرفت و همراهی در سیاست‌های دولت نمی‌بینیم، باید سریعاً تغییری حاصل شود و افراد توانمندی بیایند تا حلاوت اقدامات دولت کام مردم را شیرین کند و تبلور ارزش‌های اسلامی در جامعه ما دیده شود.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اختلافاتی که در شهرستان بین شورا و شهرداری و فرمانداری در شهرستان پدید آمده، تصریح کردند: پیگیر هستیم و اقداماتی هم انجام خواهیم داد؛ نمی‌خواهم قضاوت نسبت به این مسئله داشته باشم اما این نوع رفتارها و اینکه مسئولین با یکدیگر تفاهم نداشته باشند و نتوانند مسائل را حل و فصل کنند موجب نگرانی و دلسردی مردم می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: توصیه می‌کنم به جای دمیدن در تنور اختلافات به فکر خدمت برای مردم باشند، مشکلات شهرستان را برطرف کنند اختلافات هم برطرف می‌شود، همه کسانی که در این قضیه دخیل هستند اولاً تقوا را رعایت کنند و خویشتنداری و مراعات کنند تا در فضایی آرام این مشکل برطرف شود و به هم اتهام نزنند و یکدیگر را متهم نکنند، ثانیاً هر دو جریان از اینکه مسائل را به رسانه‌ها بکشند اجتناب کنند، معنایی ندارد که یک اختلاف نظری به حق یا ناحق وجود دارد یکی اسناد منتشر کند یکی گزارش بدهد! این هم موضوع دشمن را خوشحال و دوستان را ناراحت می‌کند.

امام جمعه بندرانزلی هشدار دادند: از این لحظه به بعد به هیج وجه این اختلاف نباید در رسانه‌ها منتشر شود، متاسفانه برخی نفوذی‌ها هم اخبار را به رسانه‌های معاند می‌دهند؛ ان‌شاءالله در روزهای آینده اقداماتی انجام خواهیم داد تا حل و فصل شود و اگر خدای نکرده حل و فصل نشد در خطبه بعد خواهم گفت چه کسانی پشت این جریان هستند و چرا این مشکلات در شهرستان پدید آمده است.