به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرانزلی، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه اول نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته با تاکید بر اینکه تقوا یکی از راه های رسیدن به فلاح و رستگاری است، در ادامه مسئله مهم خانواده که در خطبه های گذشته مورد بررسی قرار گرفته بود، اظهار داشت: به این کانون مهم تعلیم و تربیت که زیربنای اجتماع و هدف اساسی دین برای تربیت انسان های صالح و شایسته و تامین سعادت بشر از همه جهت است باید توجه ویژه داشت.

امام جمعه بندرانزلی ادامه داد: در شرایط فعلی که در حال سپری کردن گام دوم انقلاب اسلامی هستیم و مقام معظم رهبری در این بیانیه آنچه که بیان کرده اند ناظر بر این مسئله است که ما باید به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی حرکت کنیم تا این زمینه سازی انجام شود؛ آن جامعه ایده آل مهدوی که بتواند چنین خواسته ای را محقق کند، جامعه ای است که باید در آن جامعه کانون خانواده از همه جهت مورد توجه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند کانون خانواده برای رسیدن به این هدف باید جوان های آماده برای اعتلای کشور تربیت کند و این یکی از مهم ترین معروف هاست، تصریح نمود: خداوند متعال برای تربیت افراد، این کانون خانواده را قرار داده است و انبیاء الهی بخصوص پیغمبر اکرم(ص) برای این هدف مبعوث شدند تا بنیان یک جامعه سعادتمند را با توجه به مسئله تشکیل خانواده و تربیت صحیح انسان ها پایه ریزی کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن تسیلت شهادت امام سجاد(ع)، اظهار داشت: شرایط دوره امامت امام سجاد(ع) بسیار سخت و بحرانی بود و از لحاظ حادثه کربلا و حوادث دیگری که رخ داد؛ در مدینه که مرکز اسلام و مرکز حکومت پیغمبر اکرم(ص) بود، شرایط به گونه ای شد که خیلی از افراد حتی از بنی هاشم با مسائل دینی شان آشنا نبودند و امام سجاد(ع) در چنین شرایطی زمام مسئولیت جامعه و تربیت انسان ها پس از حادثه کربلا را برعهده داشت.

ایشان تصریح کرد: یکی از کارهایی که امام سجاد(ع) انجام دادند و این موفقیت ها را کسب کردند و به گونه ای بنیان جامعه اسلامی و تشیع را پی ریزی کردند که در دوره امام باقر(ع) و امام صادق(ع) رشد انسان های مومن، پیروان اهل بیت(ع) و شاگردان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پدید آمد، توجه به این مسئله خانواده و تربیت انسان ها بود.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: امام سجاد(ع) در طول سالیان امامت خود با خرید هزاران غلام و کنیز و تعلیم و تربیت دینی آنها در خانه خود حدودا طی یکسال ، با فراهم کردن امکان ازدواج و آزاد نمودن آنها خانواده های مومنی را ایجاد کردند که بر مدار دین، با اهمیت به فرزند آوری و تربیت انسانها بر اساس اسلام، چهره جامعه را دگرگون کردند؛ هر آنچه امروز از میراث تشیع و ائمه(ع) بعد از واقعه کربلا داریم از مجاهدت ها و تلاش های امام سجاد(ع) است وگرنه چیزی از اسلام باقی نمی ماند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه ضرورت تشکیل خانواده و تربیت صحیح انسان ها در کانون خانواده یک امر مهمِ غیر قابل انکار از لحاظ دینی، سیاسی و اهداف انقلاب است، تاکید کرد: امروز از سیره امام سجاد(ع) باید درس گرفته تا در جامعه هر کدام از ما که می توانیم خصوصا افراد خیر، به جوانانی که آماده ازدواج هستند اما موانعی برای ازدواج دارند و یا جوانانی که ازدواج کردند اما از ترس معیشت اقتصاد اولاد دار نمی شود، کمک شود.

خطیب جمعه بندرانزلی بیان داشت: اینکه پیغمبر اکرم(ص) تاکید بر افزایش جمعیت مسلمانان داشتند به این جهت بود که سبب حفظ اسلام، عمل به وظایف دینی و تثبیت بنیان خانواده میشد و امام سجاد(ع)با این کار در جهان اسلام و در تشیع تحول ایجاد کرد؛ باید در زمان خودمان اینها را مورد توجه قرار دهیم و کاستی و ها و کمبود ها را به کمک انسان های خیر جبران کنیم.

گلزار شهداء انزلی علی رقم شعار هایی که داده شد هنوز درست نشده است

امام جمعه بندرانزلی در خطبه دوم ضمن دعوت و توصیه همه ی نماز گزاران به تقوای الهی این بهترین زاد و توشه برای آخرت انسانها و ابراز تسلیت به مناسبت شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) و اصحاب با وفایشان، اظهار کرد: از همه مردم عزیز، مساجد، هیآت مذهبی، شورای هیآت مذهبی و همه افرادی که در این ایام سوگ و حزن اهل بیت(ع) مجالس سیدالشهدا را برپا کردند و زمینه کسب معنویت در جامعه را فراهم نمودند تشکر می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین چند نکته را خاطر نشان کرد: علی رغم بارش شدید باران، دسته جات عزاداری با حضور مردم خوب بود که نشان از عمق علاقه و محبت مردم به اهل بیت(ع) است؛ البته بنا بر بعضی گزارش هایی که به ما رسید، بعضی از هیآت در نحوه عزاداری، شئون صحیح را رعایت نکردند که باید اداره تبلیغات اسلامی و شورای هیآت ضمن بررسی، نقاط ضعف و قوت و آسیب هایی که در عزاداری شان بوده را احصا کرده و تذکر بدهند و برای سالهای آینده سعی کنند این آسیب ها وجود نداشته باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه داد: ظهر عاشورا بحث نماز که تاکید فراوانی شده و به آن نسبتا اهتمام می شود، در محل گلزار که محل حضور عزاداران و دسته جات است، گاهی اوقات هر ساله با بحث بارندگی مواجه ایم و کار برای خدمتگزاران و نماز گزاران سخت می شود و امسال علی رغم تلاش های انجام شده بحث بارندگی مشکل ساز شد.

ایشان تصریح کرد: گلزار شهدا علی رغم تاکیدی که شده و می شود و شعارهایی که می دهند درست نشده؛ چند وقت پیش مراسم برگزار کرده، عکس گرفتند و نهایتا قسمت هایی را برای ستون تخریب کردند و رفتند؛ اگر پول نداشتید چرا تخریب کردید لااقل می گذاشتید شکل و شمایلی داشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: مسئولین باید کاری کنند که در قسمت بالای گلزار شهدا نماز برگزار شود؛ فضایی درست شده اما هیچ استفاده ای از آن نمی شود، بنیاد شهید، هیات امنا گلزار شهدا، شهرداری و عوامل دیگری که دخیل هستند فکری کنند تا این فضا در موارد اضطراری مورد استفاده صحیح برای مردم قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان نمود: در شهرستان توسط بسیج جامعه زنان، طرحی برای ترویج حجاب و عفاف اجرا شده و با توجه به اینکه با امکانات کم انجام می شود به عنوان طرحی بسیار موثر در استان و کشور معرفی شده، تشکر و تقدیر می کنیم و می خواهیم که همه کمک کنند تا این طرح در سطح شهرستان و در نقاط مختلف گسترش پیدا کند و در زمان های مورد نیاز با این روش و همکاری های مردمی مسئله عفاف و حجاب را به وضعیت مناسبی برسانیم؛ تقریبا از دستگاه ها مایوسیم و باید بسیج و نهاد مردمی تلاش کنند تا جلوی این آسیب های اجتماعی گرفته شود.

آمریکایی ها و اروپایی ها دو لبه یک قیچی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی اند

خطیب جمعه بندرانزلی در رابطه با گام سوم کاهش تعهدات برجامی به نکاتی که باید مورد توجه مردم و مسئولین قرار بگیرد اشاره و اظهار کرد: مسئله برجام برای کشور هیچ نفعی نداشت و طرف های مقابل علی رغم اینکه به تعهداتشان عمل نکردند، یکی از شگردهایشان این است که فکر کشور، مردم و مسئولین را دائما به این موضوع مشغول بدارد.

ایشان اظهار داشت: اگر دولتمردان ما اعم از مجلس، دولت و همه کسانی که دخیل هستند، طی این ۶ سال فکرشان را صرف اداره کشور از حیث توانمندی های داخلی می کردند الان خیلی جلو بودیم، این نکته باید مورد توجه باید و مردم آگاه باشند دشمن با این کار ها وقت می خرد و برای ما فرصت سوزی می کند، ما نباید فریب دشمن را بخوریم.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: گاهی اوقات کسانی که مدافع برجام بوده اند و هستند برای پیشربرد کارشان  افکار عمومی را تحریک می کنند تا حامی برجام شوند، اما همه مردم فهمیده اند برجام جز خسارت چیزی برای کشور ندارد اما در عین حال عده ای دنبال این هستند تا برجام را به عنوان یک دستآورد معرفی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه اروپایی ها در کنار آمریکایی ها از انجام تعهداتشان سر باز زدند، تشریح نمود: در بین اروپایی ها، فرانسه با توجه به تقسیم وظایف و نقش هایی که بین خودشان داشتند، در حین مذاکرات سنگ اندازی می کرد تا امتیازات بیشتری از ایران بگیرد، الان برعکس مدافع برجام شده؛ با رایزنی های متعدد بین ایران و آمریکا واسطه می شود تا برجام حفظ شود.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کرد: لذا این نکته باید مورد توجه باشد که اروپا و فرانسه که دائما رایزنی می کنند، وابسته به آمریکا و به دنبال منافع خودشان هستند و این کارهایشان تنها جهت کسب امتیاز بیشتر از ایران است.

ایشان به تشریح چند مورد از خواسته های اروپایی ها و آمریکایی ها که از طرف فرانسه دنبال می شود پرداخت: این اقدامات آنها در عین حال که به تعهداتشان عمل نکردند و جمهوری اسلامی به همه تعهداتش عمل کرده و در حال حاضر که برای استیفای حقوق خودش تعهدات برجامی را کاهش داده برای رسیدن به چه هدفی است؟ نکته اولی که دنبال می کنند این است که مدت زمان هایی که در برجام گذاشته شده، مانند محدودیت توسعه تحقیقات برای مسئله هسته ای که ۱۱ سال بوده، برداشته شود و جمهوری اسلامی مادام العمر این محدودیت ها را بپذیرد.

امام جمعه بندرانزلی ادامه داد: نکته دومی که در رایزنی هایشان بیان شده، محدودیت های نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه است که به شدت دنبال می کنند تا جمهوری اسلامی در پرونده های منطقه که یکی از خطوط قرمز و نقاط قوت و اقتدار نظام اسلامی است، خودش را کنار بکشد؛ خواسته دیگر آنها در رابطه با مسائل موشکی ماست، تا هم آزمایش موشکی نداشته باشیم و هم برد موشک هایمان را آنها تعیین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کرد: با توجه به این مسائل، آنهایی که مدافع هستند و رایزنی می کنند به دنبال چه چیزی هستند؟ وعده های قبلی را که نتوانستند نقد کنند، اکنون این شرایط جدیدی که مطرح می کنند و می خواهند جمهوری اسلامی را پای مذاکره مجدد بیاورند، با چه محاسبه ای، عقلی، منطقی و استدلالی از لحاظ داخلی و بین المللی این کار را دنبال می کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی عنوان نمود: سیاست های مسلم جمهوری اسلامی ایران مهم و مورد توجه است، خصوصا مردم بدانند و توجه باشند تا فریب تبلیغات و فضاسازی ها و صحنه سازی ها را نخورند؛ همچنین ما بر اساس تجربیات در طول ۴۰ سال انقلاب، به این نتیجه رسیدیم که به آمریکایی ها و اروپایی ها نمی توان اعتماد کرد و یکی از نمونه های آن طی سالهای اخیر برجام است؛ اگر کسی بین اروپا و آمریکا در انجام تعهداتشان در قبال جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی فرقی قائل باشد نشان کم فهمی او از مسائل  سیاسی و منطقه ای یا حداقل نادیده گرفتن تجربیات خودمان است.

ایشان خاطر نشان کرد: آمریکا و اروپا در اعمال تحریم هایشان با یکدیگر هم جهت هستند و نقشه ها را انجام می دهند، آمریکایی ها برای تحریم ها و محرومیت های بیشتر فشار می آورند، اروپایی ها هم وظیفه وعده و وعید دادن و سرگرم کردن ما را در این مسائل برعهده دارند و به هیچ کدام از تعهداتشان عمل نکرده اند؛ در این گام سوم اروپایی ها به دنبال فریب دادن جمهوری اسلامی و متوقف کردن ایران در این راه هستند.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه نمی دانم چه استدلالی پشت این موضوع است که وقتی تصمیمی در نظام گرفته می شود، برخی مصاحبه می کنند و می گویند اگر اروپایی ها این کار را انجام دهند ما به برجام بر میگردیم، اظهار کرد: اگر آنها به تعهداتشان عمل کنند هم ما نباید برگردیم، برخی از مسئولین در کار تزلزل دارند که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره با آمریکا سم است و قاطعانه بیان کردند نه مذاکره ای در کار است و نه جنگی رخ می دهد؛ در این هفته های اخیر فضا سازی هایی شده تا در اجلاس سازمان ملل که در پیش است، ریاست محترم جمهور در راهرو یا پشت شیشه ماشین با آمریکایی ها دیداری داشته باشد که البته برخی هم بدشان نمی آید؛ مقام معظم رهبری در دیداری که با هیات دولت در هفته دولت داشتند نیز به صراحت بیان کردند که در این اجلاس آقای رئیس جمهور محترم که هیچ، حتی وزیر امور خارجه و دیپلمات های ما هم نباید با آمریکایی ها ارتباطی داشته باشند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کرد: فلذا حواسشان جمع باشد، آنهایی که می خواهند فضاسازی کنند بدانند این کارها راه به جایی نمی برد؛ نکته دیگر این است هر چقدر آمریکایی ها در پیشبرد کارشان با فشار کار می کند، اروپایی ها با تطمیع و وعده وعید دادن کار می کند، هر دو یک مسیر را دنبال می کنند و دو لبه یک قیچی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و از بین بردن منافع جمهوری اسلامی هستند.

ایشان تصریح کرد: اگر قرار است این صحبت ها و رایزنی ها به نتیجه ای برسد که آنها به تعهداتشان عمل کنند، از لحاظ عقل و تجربه باید مسئولین ما اول نقد بگیرند و سپس اگر جمهوری اسلامی خواست، کاری انجام بدهند؛ نه اینکه سر از پا نشناخته به همه تعهداتشان عمل کنند آنها هم هیچ کاری انجام ندهند و در غیر اینصورت اگر آقایان وعده نسیه قبول کنند باید به چیزهای دیگری شک کنیم.

امام جمعه بندرانزلی اظهار داشت: مردم و مسئولین طی این ۴۰ سال درک، امتحان و تجربه کرده اند و از عاشورا درس گرفته اند که باید ایستادگی و مقاومت کرد؛ سختی ها، مصائب و مشکلات گذراست و اگر انسان ایستادگی کند شاید ناملایماتی را متحمل شود اما نتیجه آن بسیار شیرین، گوارا و موفقیت آمیز است؛ عاشورا برای ما در همه ابعاد درس دارد، در برابر دشمن باید ایستاد و بر مواضع حق پا فشاری کرد و یقین داشت که دشمن در برابر مقاومت جامعه اسلامی به زانو در می آید