به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌ اول نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) اَلتَّقِیُّ سابِقٌ اِلی کُلِّ خَیرٍ اظهار داشتند: امیرالمؤمنین(ع) در این بیانشان که امر به رعایت تقوای الهی می‌کنند یکی از ثمرات بهره مندی از تقوا را برای انسان بیان می‌کنند و این است که بهره مندی از تقوا انسان را به سوی کارهای خوب سوق می‌دهد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه یک اثر تقوا در وجود انسان این است که انسان موفق به انجام کارهای خوب می‌شود، تصریح کردند: در رابطه با مباحثی که در خطبه‌های گذشته داشتیم یک نتیجۀ این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) باید این بشود که اگر کسی اهل تقوا هست از بهترین و مهم ترین کار که عبارت از مقتنم شمردن عمر و ایام زندگی است باید بهره مند شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: یکی از ویژگی‌هایی که انسان باید در سبک زندگی اسلامی از آن بهره مند باشد مدیریت زمان است، یعنی عمرش را در بهترین مسیر بتواند صرف کند و از لحظات عمرش بهترین استفاده را داشته باشد، لذا بهره‌مندی از تقوا این توفیق را در جهت استفاده صحیح از عمر به انسان می‌دهد.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه هیچ سرمایه‌ای برای انسان بالاتر عمری که خداوند متعال به او عنایت کرده نیست، خاطرنشان کردند: نکتۀ دیگر این است که بداند در استفاده از این عمری که در اختیار اوست باید حداکثر استفاده را به کار ببرد و نکته سوم این است که آنچه که از عمر انسان سپری می‌شود دیگر قابل بازگشت نیست و اگر کسی مراقب نباشد که از لحظات عمرش بهترین استفاده را داشته باشد بعداً افسوس می‌خورد.

امام جمعه بندرانزلی با استناد به این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) أشَدُّ الغُصَصِ فَوتُ الفُرَصِ، متذکر شدند: سخت ترین و شدیدترین غصه‌ها برای انسان این است که فرصت‌ها را از دست بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: برای اینکه انسان‌های مؤمن ناامید نشوند و این لحظه‌ای که انسان متوجه می‌شود باید از عمرش بهترین استفاده را کند و در گذشته استفاده نکرده، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند «بَقِیهُ عُمْرِ الْمَرْءِ لا قَیمَهَ لَهُ» الان هم اگر توجه پیدا کردی بدان هرچقدر از عمرت باقی مانده حتی مدت کوتاه بدان این باقی مانده عمر اصلا قابل قیمت‌گذاری نیست و خیلی ارزشمند است و لذا می‌فرماید «یدْرِک بِها ما قَدْفاتَ، وَ یحْیی ما ماتَ» در همین باقی ماندۀ عمر می‌توانید فرصت‌هایی که از دست رفته را جبران کنید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: ما باید توجه به این معنا پیدا کنیم که این سرمایه گرانقدر و ارزشمند را در باقی ماندۀ عمر از دست ندهیم؛ حالا باید چه کنیم؟! سیرۀ معصومین(ع) این بود که برای زندگی و عمرشان و لحظاتشان همانطوری که در خطبه‌های قبل عرض کردیم برنامه داشتند و طبق برنامه منظم عمل می‌کردند و در عین حال به ما توصیه فرمودند که در زندگی‌مان برنامه داشته باشیم.

فرهنگ بسیج که یک نوعِ بسیار متعالیِ سبک زندگی اسلامی است

امام جمعه بندرانزلی در خطبۀ دوم با استناد به روایتی از حضرت موسی بن جعفر(ع) که خطاب به پیروان و شیعیان و مومنین فرمودند اِجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَکُونَ زَمَانُکُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ، خاطرنشان کردند: حضرت فرمودند تلاش کنید؛ ۲۴ ساعت شبانه روزتان را به چهار قسم تقسیم کنید، قسم اول «سَاعَهً لِمُنَاجَاهِ اَللَّهِ» ارتباط با خدا، ارتباط با خدا نیاز ضروری انسان‌هاست، ما اکثراً اگر خیلی مقید باشیم به فرائض‌مان عمل می‌کنیم و فقط واجباتمان را انجام می‌دهیم! امام(ره) میفرمود کاری کنید که اداره و بازار شما هم عبادت‌گاه باشد، اینجا که حضرت می‌فرماید یک ساعاتی را برای عبادات اختصاص دهید یعنی به همین عبادت‌های مأثوره بپردازید، دعا و تلاوت قرآن و… که روح انسان را زنده می‌کند و زندگی انسان را پر برکت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به این فرمایش رسول‌الله(ص) مَنْ اَرادَ اَنْ یَکونَ اَعَزَّ النّاسِ فَلْیَتَّقِ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ، اظهار داشتند: پیامبر اسلام(ص) امر به رعایت تقوا را با یکی از ثمرات بهره‌مندی از تقوا به ما متذکر می‌شوند و آن اینکه هر کسی که دوست دارد در جامعه، خانواده و بین دوستان عزیز و محترم شمرده شود باید تقوای پروردگار متعال را رعایت کند؛ بعضی ها برای محترم و عزیز شدن در جامعه به دنبال مقام و ثروت و ظواهر دنیایی می‌روند تا در چشم دیگران برجسته شوند و دیگران به آن‌ها احترام بگذارند! این‌ها برای انسان عزت نمی‌آورند، آنچه موجب عزت انسان می‌شود رعایت تقواست، عزت حقیقی برای انسان‌های با تقواست.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در روزهای پیش رو مناسبت‌های متعددی داریم که از بعضی جهات به هم پیوسته و مرتبط هستند، عنوان کردند: یکی از این مناسبت‌ها هفته بسیج است که در آن قرار داریم که به همۀ نمازگزاران و بسیجیان عزیز تبریک عرض می‌کنیم، مناسبت دیگر روز ۷ آذر؛ روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یکی از روزهای بسیار مهم و یادآور رشادت‌ها و خاطرات بسیار برجسته‌ است، روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین و در عین حال روز نوآوری و فناوری برای کالاهای ساخت ایران را داریم، همچنین شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) این بزرگ شهیده راه ولایت و راه سعادتمندی برای بشر و شهادت دانشمند برجسته کشورمان کسی که در مسیر خدمتگذاری به مردم و بشریت خدمت علمی می‌کرد، شهید دکتر محسن فخری زاده که به دست رژیم غاصب صهیونیستی به شهادت رسید که هم مقام علمی بالایی و هم خدمات بسیار شایسته نه تنها کشور ما  بلکه برای بشریت داشت؛ یکی از مشترکات این مناسبت‌ها این است که در همه این مناسبت‌ها روح و فرهنگ بسیج وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: اگرچه بحث مفصلی دارد اما شهید مطهری در کتاب انسان کامل یک نکته ای را بیان می‌کند و این است که انسان کامل کسی است که در همه ویژگی‌ها و فضائل به آن نقطه اوج و اعلاء درجه رسیده است؛ حضرات معصومین(ع) انسان‌های کامل هستند و از آن‌ها بالاتر کسی نبوده است کسانی هستند که به این مرتبه رسیده‌اند، انسان‌های دیگر هم می‌تواننند برسند، برای دستیابی به این مرحله شهید مطهری میفرماید سه ویژگی لازم است، یک ویژگی اینکه انسان در این ارزش‌ها و فضائل به بالاترین درجه برسد، نکته دیگر عبارت از این است که در همه این ارزش‌ها رشد کند و شرط سوم این است که این رشد هماهنگ باشد یعنی انسان اگر میخواهد در فضائل و ارزش‌ها وارد شود باید درجا نزند و رشد کند و در این رشد کردن هم به آن اعلا درجه و بالاترین مرحله برسد و این رشد باید در همه ابعاد و ارزش‌ها هماهنگ باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: اگر انسان در یک فضیلت خودش را رشد بدهد در بقیه فضائل خودش را رشد ندهد انسان ناقصی است مثل انسانی که سرش خیلی بزرگ باشد اندام‌های دیگرش کوچک! اگر ما فقط به عبادت بپردازیم و به مسئولیت‌های اجتماعی توجه نکنیم به کمال نمی‌رسیم و اگر کسی فقط به دنبال مسئولیت‌های اجتماعی باشد و از عبادت بهره نبرد هم ناقص است! وقتی کامل می‌شود که این‌ها با هم هماهنگ باشند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه بسیج و فرهنگ بسیج که یک نوعِ بسیار متعالیِ سبک زندگی اسلامی در مباحث معنوی، مادی و انجام وظایف در زمینه‌های فرهنگ، سیاست، امور نظامی و دیگر عرصه‌هاست، خاطرنشان کردند: اگر بخواهیم بسیجی در تراز نظام اسلامی باشیم باید در همۀ ابعاد رشد کنیم، نمی‌شود یک بسیجی فقط رزمنده باشد، اهل عبادت، خدمت به دیگران و سیاست نباشد و بصیرت، آگاهی و دشمن شناسی نداشته باشد! این بسیجی در تراز نیست، وقتی بسیجی در تراز مطلوب تلقی می شود که در همه این ویژگی‌ها خودش را رشد بدهد .

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: مهم نیست انسان به کدام درجه برسد، مهم این است که به هر درجه‌ای که میرسد همه فضائل در او وجود داشته باشد که اگر اینطور شد هم برای خودش نافع و لذت‌بخش است هم برای جامعه مفید و کارآمد است؛ از چنین انسانی کار خطا سر نمیزند! از چنین انسانی خدای نکرده ضربه به نظام وارد نمی‌شود! از چنین انسانی دشمن نمی‌تواند سوءاستفاده کند! اگر ما فقط در یک ویژگی رشد کنیم در بقیه ویژگی‌ها آسیب می‌بینیم و دچار انحراف می‌شویم.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: نکته مهم در بسیجی بودن و گسترش فرهنگ بسیجی در جامعه این است که یک بسیجی باید زندگی خودش را مطابق با همین ویژگی‌هایی که در بسیج وجود دارد و امام(ره) و مقام معظم رهبری فرموده‌اند تنظیم کند و همه این بخش‌ها را فعال کند تا آن جایگاه مطلوب را بدست بیاورد و بهترین خدمت را داشته باشد؛ ما اگر انسان کامل را که امیرالمؤمنین(ع) و ائمه معصومین هستند ملاحظه کنیم سراسر زندگی شان خدمت، رشد و لذت از آن تلاش‌هایی است که انجام می‌دادند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه امروز نقشه دشمن این است که از نسل جوان ما فرصت‌های ارزشمند در زندگی‌شان را بگیرند و نگذارند استفاده مفید را از عمرشان داشته باشند، متذکر شدند: کشور به جوانان نیاز دارد و آینده کشور در عرصه‌های مختلف دست همین جوانان است که باید با همین روحیه بسیجی نیازهای کشور را تامین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در پایان ضمن تقدیر و تشکر از دولت محترم و مسئولین مربوطه بخاطر تعیین و معرفی مدیرعامل منطقه آزاد انزلی پس از حدوداً هشت ماه که با سرپرستی اداره می‌شد و انتقاداتی که داشتیم، اظهار داشتند: امیدواریم مدیرعامل محترمی که منصوب شدند هم با جدیت خلاءها و آسیب‌های گذشته را جبران کنند و هم خدمتشان برای مردم و منطقه با اولویت انزلی و بعد هم کل استان باشد و حقوقی که متعلق به مردم هست و کارهایی که باید برای مردم انجام شود خصوصاً شهروندان عزیزمان در انزلی را در اولویت قرار دهند؛ همه افراد و مسئولین در شهرستان و استان هم به مدیرعامل جدید کمک کنند، یکی از اشکالاتی که معمولاً مدیریت‌ها را دچار چالش می‌کند رانتخواهی است که مدیران را هم در انجام مسئولیتشان ناموفق می‌کند و هم آن‌ها دچار آسیب می‌کند؛ لذا توجه به این درخواست‌ها و رانت‌هایی که وجود دارد و سعی می‌کنم سربسته و دربسته عرض کنم نداشته باشند تا بتوانند موفق شوند و منافعی که باید از منطقه آزاد برای شهرستان و استان و کشور در بعد رونق‌بخشی به اقتصاد و گردشگری و همۀ وظایفی که برعهده دارند حاصل شود به بهترین وجه انجام دهند.