به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهرستان به استناد به این آیه شریفه هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعمَلونَ، اظهار داشتند: مسئله تقوا یکی از اصول بسیار مهم و مشخصه بارزی در همه فعالیت‌های انسان‌های مومن و جوامع انسانی است؛ در این فراز از این آیه شریفه خداوند متعال یکی از اموری که موجب رعایت تقوا می شود را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌فرماید اگر دیگران رفتارهای نامناسبی دارند موجب نشود شما از مسیر عدالت خارج شوید چون اگر انسان از مسیر عدالت خارج شود از مسیر تقوا خارج شده است.

امام جمعه بندرانزلی به اساس تعالیم دین و بعثت انبیاء در ادیان الهی خصوصاً در اسلام اشاره و تصریح کردند: اولین وظیفه و ماموریت انبیاء الهی ابلاغ دین و معارف دین است، در آیات متعدد قرآن کریم این ماموریت برای انبیاء الهی بویژه پیامبر اسلام(ص) ابلاغ می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه کار پیامبر ابلاغ است و باید معارف دین، آیات الهی، احکام دینی و مسئله ایمان و توحید و دیگر مسائل الهی را به مردم ابلاغ کند، افزودند: ویژگی این ابلاغ در همین فراز از آیه و آیات دیگر و حتی به صورت مستقل هم در بعضی از آیات مورد اشاره قرار گرفته و این است که این ابلاغ باید همراه با تبیین باشد، ابلاغ مبین یعنی ابلاغ آشکار اما این مبین بودن ابلاغ تبیینی را هم در بر می‌گیرد.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در اختلافات، شبهات و مسائل مختلف نیاز به تبیین است، افزودند: تبیین یعنی مسئله‌ای که مبهم و مورد اختلاف است به گونه‌‌ای تفسیر شود که مخاطب بپذیرد و از لحاظ روحی و باطنی و فکری و اندیشه‌ای اقناع شود.

امام جمعه بندرانزلی وظیفه دیگر پیامبر را تشکیل حکومت و ایجاد جامعه الهی و دینی و در اسلام جامعه اسلامی عنوان کردند و ادامه دادند: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید انبیاء را فرستادیم برای اقامه قسط، یعنی حکومت تشکیل دهند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: این دو ماموریت اصلی همیشه با آسیب‌ها و انحرافاتی مواجه بوده و هست؛ در ایام رحلت شهادت گونه پیامبر اکرم(ص) هستیم، پس از پیامبر این جایگاه در مسئولیت اداره جامعه و وظیفه تبیین آسیب‌هایی گریبان‌گیرش شد.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه این آسیب‌ها به دو آسیب کلی در دین و دو آسیب کلی در حکومت تقسیم می‌شود، عنوان کردند: اولین آسیبی که دین را تهدید می‌کند آسیب انحراف و التقاط است، یعنی کسانی بیایند که دین و معارف دین را از مسیر خودش منحرف کنند یا دین التقاطی درست کنند مثل همان چیزی که در بعضی از گروهک‌های اول انقلاب داشتیم و کارشان این بود که اسلام را با یکسری مسائل کمونیستی و لیبرالی قاطی کنند و به خورد مخاطبین بدهند، در تاریخ اسلام هم بعد از جریان ثقیفه این موضوع را می‌بینید.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: آسیب دوم در دین این است که دین را دین فردی کنند و از حالت اجتماعی بودن خارج کنند، یعنی همین جدایی دین از سیاسیت که می گویند دین یک مسئله فردی است و به خود افراد مربوط است و در سیاست و امور اجتماعی دخالتی نباید بکند که این مورد هم بعد از پیامبر اکرم(ص) ثقیفه انجام داد و مرجعیت دینی اهل بیت(ع) و امیرالمومنین(ع) را از مدیریت جامعه کنار گذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به دو آسیب عمده‌ای که در مسئله حکومت، سیاست و حکومت داری پدید می آید اشاره کردند و افزودند: اولین آسیب، سیاست بدون اخلاق و معنویت است یعنی کسانی در مصدر امور قرار بگیرند که حکومت، سیاست‌ورزی و اداره جامعه‌شان بر مبنای اخلاق و معنویت که از اصول و محتواهای مهم دین است بی‌بهره باشد، همین تعبیر امام(ره) نسبت به سیاست‌ورزی استکبار جهانی، که ازآن تعبیر به شیطنت می‌کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: آسیب دومی که وجود دارد این است که در راس اداره جامعه افراد نالایق و ناشایست قرار بگیرند که همه این‌ها را در ثقیفه می‌بینیم.

امام جمعه بندرانزلی به تدبیر اسلام برای مقابله این آسیب‌ها اشاره کردند و افزودند: اسلام چاره‌اندیشی که برای مصونیت دین به طور کلی و مصونیت سیاست‌ورزی و حکومت که ذیل دین است اینگونه می‌باشد که باید در راس جامعه اسلامی امامت حاکم شود، یعنی آنچه می تواند ادامه راه و تدوام بخش وظایف و مسئولیت‌های پیامبر بجز مسئله وحی و ابلاغ باشد همین حاکمیت امامت است، آنهم امامی که ویژگی‌هایی دارد و از طرف پرودگار متعال معین می‌شود و پیامبر معرفی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: اگر این اصل در تاریخ اسلام مورد توجه قرار می‌گرفت، امروز این انحرافاتی که در تاریخ اسلام پدید آمده و آسیب‌هایی که در طول این هزار و ۴۰۰ سال پیش آمده را نداشتیم؛ در زمان امیرالمومنین(ع) و امام مجتبی(ع) و ائمه دیگر اشکالاتی که هم به مسئله دین و اداره جامعه آسیب وارد کرد نشئات گرفته از همین اصل است که امامت در راس کارها و محوریت جامعه نبود اگرچه ائمه معصومین(ع) در جلوگیری از انحراف و آسیب و بدعت به دین ماموریتشان را انجام داده‌اند و مسیر مشخص است اما در آن بخش حکومت و سیاست‌ورزی که در راس مدیریت جامعه است و جامعه را بر مبنای معارف دین باید اداره کند نبوده است و لذا انحراف در دین هم پدید آمده است.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: جامعه ما که یک نظام اسلامی بر مبنای همین معارف دینی و رسالت الهی است مثل طول تاریخ دشمنان فراوانی هم دارد، اگر بخواهیم امروز جامعه ما و امت اسلام از این آسیب‌ها در امر دین و حکومت جامعه مصون بمانند نیازمند این است که در برابر این تهدیدهایی که دشمنان ایجاد می‌کنند و در راس همه آن‌ها به حسب آنچه مقام معظم رهبری تشخیص می‌دهند و اعلام می‌کنند و برای دیگران تکلیف ایجاد می‌شود عبارت است از مسئله نفوذ که در برهه‌ای از زمان مسئله نفوذ به اشخاص تعبیر شد اما نقشه و طراحی که دشمن انجام داده تنها نفوذ فیزیکی نیست که افرادی را در مناصبی نزدیک مسئولین قرار می‌دهد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: دشمن تلاش می‌کند روی فکر و اندیشه و ایمان و اعتقاد مردم جامعه ما نفوذ کند، در طول انقلاب و سالهای اخیر دیدید اگر دشمنان در جایی عامل نفوذی قرار بدهند و خسارتی بزنند خیلی نمی‌توانند موفق شوند اما اگر فکر و بینش و دین و پایبندی مباحث دینی مردم را از آنها بگیرند موفق شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: در کنار همه توطئه‌ها، طراحی‌ها، شرارت‌ها، تخریب ها، تحریم‌ها و ترور‌هایی که می‌کند عمده تمرکز دشمن روی رسانه‌هاست برای اینکه اثرگذاری فکری و ایمانی روی مردم داشته باشد که این نقطه طلایی برخورد جبهه انقلاب با دشمنان است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: مقام معظم رهبری در بیانات اربعین وظیفه مهمی که تاکید کردند مسئله تبیین و روشنگری توسط دانشجویان و آحاد مردم در جامعه بود، اینکه میفرمایند هر کدام از شماها اطراف خودتان را روشن کنید یعنی یک مسئولیت عمومی برای همه افراد جامعه است حالا برخی اقشار به لحاظ اهمیت فعالیت‌شان همچون روحانیت، دانشگاه‌ها، صدا و سیما و رسانه‌های نظام بیشتر؛ در حکم تغییر مدیر صدا و سیما این نکات را مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار دادند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: باید یک حرکت عمومی فراگیر گسترده‌ای در امر تبیین در زمان امروز در جامعه اسلامی شکل بگیرد وگرنه دشمن موفق می‌شود و شکار خودش را خواهد کرد، شاید به صورت کلی موفق نشود اما بالاخره عده‌ای از نوجوانان، جوانان و افراد مختلف جامعه را اگر از مسیر و اندیشه و فکر و راه امام(ره)، انقلاب و شهداء جدا کند برای خودش غنیمت است لذا باید مراقبت شود و هر کسی در حیطه کار خودش مسئولیتش را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: این تبیینی که مقام معظم رهبری اشاره کردند، چند ویژگی برایشان قرار دادند که چند محور دارد، نکته اول اینکه در این تبیین باید مراقب باشیم ایجاد فساد، فتنه و درگیری پدید نیاید چون دشمن دنبال این است که در جامعه اسلامی تنش آفرینی کند و امروزه یکی از توطئه هایی که دشمنان طراحی کردند ایجاد اختلافات قومی چه در داخل کشور چه در مرز های کشور است که یک نمونه در آذربایجان و آذری زبانان که سالهاست کار می‌کند اما اخیراً با گستردگی و وقاهت بیشتر، لذا باید حواسمان جمع باشد که تبیین موجب اختلاف نشود.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: ویژگی دیگری که در تبیین لازم است اینکه این تببین متقن و مستدل و به هنگام باشد، در جریان فتنه ۸۸ تجربه کردید کسانی که باید به میدان می آمدند سخن می گفتند هشدار می دادند به زمان و هنگامش نیامدند، حادثه کربلا هم همینطور بود، آن کسانی که باید می‌آمدند نیامدند بعد شدند توابین.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: ویژگی دیگر اینکه تبیین به دور از جنجال و عرض ورزی باشد، گاهی اوقات برخی تببین‌ها میخواهد طرف مقابل را بکوبد و نمی‌خواهد تببین کند، یک خورده حسابی دارند میخواهند تسویه کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: جناب عمار در جنگ صفین وظیفه و کار مهمش تبیین بود و روشنگری می کرد برای افرادی که شبهه و تردیدی داشتند، باید در تبیین استقامت و تکرار وجود داشته باشد اگر دشمن علی الدوام در فصای مجازی شبهاتی ایجاد می‌کند نسبت به مسئله اداره جامعه و مشکلات اقتصادی و سیاسی و مباحث دینی باید همانطورکه مقام معظم رهبری میفرمایند تببین همه جانبه انجام شود و همانطور که دشمن دائماً تکرار می‌کند تبیین هم باید دائماً تکرار شود.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: محور دیگر از تهمت‌زدن و کارهای غیراخلاقی پرهیز شود، اسلام و انقلاب اسلامی سخنش سخن منطقی و پاسخ به اشکالات و انحرافات و سوء مدیریت ها و همه چیزهایی که می تواند ایجاد اخلال در جامعه داشته باشد همه اش مستدل است.