به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان، با استناد به این فرمایش امیرالمومنین(ع) فَإِنِّی أُوصِیکَ بِتَقْوَى اللَّهِ أَیْ بُنَیَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ وَ عِمَارَهِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ، اظهار داشتند: حضرت علی(ع) در نامه سی و یکم نهج البلاغه که وصیتشان به امام مجتبی(ع) در بازگشت از جنگ صفین است اینگونه در فرازهای اول نامه امام مجتبی(ع) و همه ما را امر به رعایت تقوای الهی می‌فرماید، اینکه به تو سفارش و توصیه و امر میکنم که تقوای الهی را رعایت کنی، تقوا داشته باش و ملتزم امر الهی باش و بعد میفرماید قلب خودت را به وسیله ذکر و یاد خدا آگاه کن؛ چون ذکر حیات باطنی انسان هاست، البته معنای ذکر گسترده است اما همه مصادیق ذکر از اموری است که حیات باطنی و سرزندگی روحی و معنوی به انسان می‌دهد و باید همیشه مورد توجه باشد.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه این نامه امیرالمومنین(ع) نکات بسیار مهمی دارد و از جمله مسائلی که باید مورد توجه باشد این است که حضرت به امام مجتبی(ع) می‌فرماید من به اندازه پیشینیان عمر نکرده‏ام، امّا در کردار آنها نظر افکندم، و در اخبارشان اندیشیدم، و در آثارشان سیر کردم تا آنجا که گویا یکى از آنان شده‏‌ام، اضافه کردند: حضرت در این بیانشان اهمیت یادگیری عبرت‌های تاریخی را متذکر می‌شوند؛ تاریخ اسلام و امت اسلام و بویژه تاریخ کشور ما پر از این حوادث مختلف درس آموز و عبرت انگیز است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه در روزهای پیش رو دو مناسبت تاریخی بسیار مهم داریم، افزودند: یکی کودتای ۲۸ مرداد و یکی هم اشغال ایران در جنگ جهانی دوم توسط متفقین است که هر دو مهم‌ است.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: کودتای ۲۸ مرداد توسط آمریکایی‌ها با کمک انگلیسی‌های خبیث و مکار علیه دولت مصدق بود که دولت مصدق را ساقط کردند، این حرکت از بحث ملی شدن صنعت نفت آغاز شد و تا ۲۸ مرداد که در ۱۳۲۰ که دولت مصدق ساقط می‌شود حوادث مختلفی رخ می‌دهند که سه نکته مهم و درس آموز دارد.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: در ملی شدن صنعت نفت توسط مصدق و دولت او که نفت را در کشور ملی کردند، یکی از تحقیرهایی که حکومتی‌‌های آن زمان می‌کردند این بود که ما نمی‌توانیم صنعت نفت را اداره کنیم! اما در آن زمان این کار مهم با حمایت روحانیت انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: در همه مقاطع تاریخ ما که سرنوشت ساز بوده مثل مشروطه و همین ملی شدن صنعت نفت و بازگرداندن مصدق، روحانیت و علمای دین پیشتاز بودند ولذا در این جریان میبینید که هم در ملی شدن صنعت نفت این حضور و پیشتازی علما وجود داشت و هم در رابطه با برکناری مصدق؛ وقتی دربار مصدق را برکنار کرد و قوام السلطنه را گذاشت، آن کسی که مصدق را برگرداند مرحوم آیت الله کاشانی بود که مردم را دعوت کرد و مردم کفن پوش آمدند، حضور پیدا کردند و پس از سه روز قوام السطلنه ساقط شد.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: نقش روحانیت و علمای دین در موفقیت این حرکت‌های بسیار مهم در کشور ما خیلی برجسته است و وقتی دشمنان فهمیدند تلاش کردند برای اینکه بین مدیریت و سردمداران اداره کشور که در آن مقطع مصدق بود فاصله بیاندازند، افزودند: ولذا با اینکه مصدق مرحوم آیت الله کاشانی را خانه نشین کرد، وقتی مرحوم آیت الله کاشانی احساس می‌کند کودتایی در پیش است به مصدق متذکر می‌شود که احتمال کودتا وجود دارد و نصایحی می‌کند، مصدق زیر بار نمی رود و میگوید من مستظهر به پشتیبانی مردم هستم.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در انقلاب هم خیلی‌ها دم از مردم میزدند، حتی در رابطه با مذاکره با آمریکا می‌گفتند رفراندوم کنید، فکر می‌کنند که مردم پشتیبانشان هستند، مصدق هم همین فکر را می‌کرد و میگفت من به قدرت مردم مستظهر هستم و نیازی به علما و دین و توصیه‌هایشان ندارم ولذا با همین خیال خام آن کودتا شکل گرفت و مصدق را برکنار کردند و ۲۵ سال کشور زیر سلطه دیکتاتوری محمدرضا رفت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: نکته دومی که وجود داشت همین حضور مردم در مقاطع حساس و بزنگاه‌های تاریخی ما بوده که هر جایی مردم حضور پیدا کردند، حضورشان نقش آفرین بوده؛ چه در همین ملی شدن صنعت نفت، چه در بحث مشروطه و چه در بازگرداندن مصدق مجددا به نخست وزیری؛ دعوت علمای دین از مردم و اعتماد مردم به علمای دین و حضورشان در صحنه نقش آفرین بوده و در دوران انقلاب هم تا به امروز در فعالیت‌های گروهک‌ها و شرارت‌ها و جنگ تحمیلی و فتنه ۸۸ و… زیاد دیدیم.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: نکته دیگری که در تاریخ از این حادثه، مهم و عبرت آموز است اینکه در هیچ شرایطی نباید به دشمن اتکا کنیم؛ یکی از اشتباهات مصدق این بود که به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و برای اینکه خودش را از زیر بار انگلیسی‌ها خارج کند دست به دامن آمریکایی‌ها شد و فکر می‌کرد آمریکایی‌ها از او حمایت خواهند کرد در حالیکه آمریکایی‌ها با کمک انگلیسی‌ها این کودتا را طراحی و مصدق را ساقط کردند که چند سال پیش برخی اسنادش را منتشر کردند و این درحالیست که برخی زیر بار نمیرفتند که آمریکایی ها در این کودتا نقشی داشتند، مامور آمریکایی کودتا می‌گوید از آمریکا با یک چمدان پر از مقاله به تهران آمدیم، مقالاتی که اینجا باید ترجمه و در روزنامه‌ها چاپ میشد برای برنامه ریزی کودتا، حتی کاریکاتورهایی که باید منتشر می‌کردیم را به بخش هنری سازمان سیا گفتیم و طراحی کردند و آوردیم و منتشر کردیم! این ها قابل اعتمادند؟ آمریکایی‌ها و استکبار جهانی که به خودشان رحم‌نمی کنند چه رسد به ما و کشورهای دیگر!

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اشتباه مصدق این بود که به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و دست رد به سینه علما و روحانیت زد و به خیال خودش فکر می‌کرد مردم با او هستند و جو گیر شده بود؛ این سه عامل اصلی موجب شد این حادثه در کشور اتفاق بیوفتد و ۲۵ سال حاکمیت مستبدانه محمدرضا حکومت کند، الان هم همین روش است و دشمنان از همین شیوه استفاده می‌کنند، اینکه بین روحانیت تشیع و علمای دین با حاکمان جامعه فاصله ایجاد کنند و طی این ۴۳ سال خیلی هم روی آن کار کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلیمن شمس الدین ادامه دادند: نکته دوم این است که برخی افرادی که می‌خواهند خلاف مسیر انقلاب حرکت کنند، توهم همراهی مردم را با خودشان دارند، مثل سران فتنه ۸۸ که فکر می‌کردند هر راهی که بروند مردم دنبال آن‌ها خواهند آمد، درحالیکه مردم وقتی فهمیدند این‌ها دیگر در مسیر امام و انقلاب نیستند و از دشمن خط می‌گیرند از آن‌ها فاصله گرفتند، حتی همان‌هایی که رای داده بودند! اگر کسی توهم برش داشت که مردم با او هستند و آمد در مقابل جریان انقلاب و اسلام ایستاد قطعا شکست خواهد خورد.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: نکته آخر بی‌اعتمادی به دشمنان است، هم اصل شرعی و هم اصل عقلانی و مسائل مختلف تاریخی به ما می‌گوید به دشمن نباید اعتماد کرد؛ دشمن دشمن است، اگر لبخند هم بزند دشمن است، اگر با تو قدم هم بزند دشمن است، اگر با تو حال و احوال هم کند دشمن است، اگر این اصول را فراموش کنیم و از آن درس نگیریم قطعا شکست خواهیم خورد فرقی نمیکند ۱۳۲۰ باشد یا ۱۴۰۱.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه تا به امروز ملت ما این هوشیاری را داشتند و در عرصه‌های مختلف حاضر بودند، خاطرنشان کردند: مردم فهمیدند نقشه دشمن این است که آن‌ها را از روحانیت جدا کند، حتی روحانیت را از نظام جدا کند، دشمن در این زمینه‌ هم تلاش می‌کند، همین شیعه انگلیسی و هشدارهایی که مقام معظم رهبری دادند که در خارج از کشور و حتی داخل چه تلاش‌هایی میکنند و تشیع را بد جلوه می‌دهند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: آنچه امروز توانسته کشور ما را در عرصه های مختلف پیش ببرد و این همه دستاوردهای مهم و شگفت انگیز در بخش‌های مختلف داشته باشد مرهون رعایت همین تجربه‌های تاریخی و عمل به عبرت‌های تاریخی است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در هفته صنایع دفاعی هستیم، ما در بخش دفاعی و نظامی همه چیزمان وابسته بیگانگان بود و همه امکانات کشور تحت سلطه آمریکایی‌ها بود، در تاریخ که مردم خصوصا نوجوانان و جوانان باید بخوانند، شاه سرسپرده به آمریکایی‌ها اظهار گلایه میکند که هواپیمای ما را بدون اطلاع ما میبرند در جنگ ویتنام استفاده می‌کنند، کشوری که آن زمان انبار تسلیحات آمریکایی ها بود، شاهی که گاو شیرده آمریکایی ها بود و حتی در دوره دفاع مقدس سیم خاردار هم به ما نمیدادند امروز چه شرایطی دارد؟ اگر ملت ما در همین دولت عبرت فریب خورده بودند و برجام دو و سه و موشکی و منطقه ای را هم میگفتند باید بروید امضا کنید امروز چه داشتیم؟ خیلی مهم است که مردم حواسشان جمع باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و فضای مجازی موفق نشدیم چون به این عبرت ها توجه نشد، دولتمردان هر کاری میخواستند بکنند را کردند، چقدر علمای دین نسبت به مسئله اقتصاد و ربای در بانک ها و مضرات ربا هشدار دادند، پاسخشان به علما این بود که شما در اقتصاد دخالت نکنید! در رابطه با مسائل فرهنگی چقدر مقام معظم رهبری تاکید کردند نسبت به فضای مجازی و سایر بخش ها؟ اگر درس بگیریم ان‌شاءالله هم کاستی هایمان برطرف خواهد شد و هم ان‌شاءالله این انقلاب به آن استقلال جامع و کامل و آن توان و قدرت لازم خواهد رسید و دشمنان را مایوس و نا امید خواهد کرد.