به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، امام جمعه بندرانزلی در خطبه های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه شریفه یا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَالمُنافِقینَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیمًا حَکیمًا، اظهار داشتند: در این آیه خداوند متعال پیامبر را مورد خطاب قرار می‌دهد اما در واقع خطاب برای مومنین است، آنچه در این آیه بیان شده چه در بخش تقوا و چه در عدم اطاعت کفار و منافقین در اعلا درجه در وجود مبارک پیامبر هست؛ اینکه میفرماید پیامبر تقوا پیشه کن و مطابعت از کفار نداشته باش یعنی مومنین و مسلمانان مراقب باشند چراکه وقتی این خطاب به شخصیتی مثل پیامبر بیان می‌شود شما جای خود دارید.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: باید مراقب باشیم زندگی و رفتار و گفتار و هرچیزی که از ما صادر می‌شود در مسیر اطاعت از کفار و منافقین نباشد .

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تسلیت شهادت جانسوز امام صادق(ع) رئیس مذهب و مکتب جعفری، تاکید کردند: فقه ما فقه جعفری است و حضرت علیرغم همه مشکلات، سختی‌ها، موانع و تهدیدهایی که در زمان امامت با آن‌ها مواجه بودند، توانستند معارف شیعه و آنچه را که برای عمل شیعیان لازم است به طور جامع و کامل بیان نمایند.

خطیب جمعه بندرانزلی همچنین ضمن تسلیت شهادت مظلومانه مدافع حرم شهید صیاد خدایی، بیان کردند: ان‌شاءالله انتقام خون این شهید و شهدای دیگر و شرارت‌های رژیم صهیونیستی گرفته خواهد شد و درس پشمیان کننده‌ای به بانیان و عاملان و آمران این جنایت داده خواهد شد.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه آبادان، برای آسیب دیدگان طلب شفاء از خداوند متعال داشتند و افزودند: باعث تاسف است که برخی مسئولین گذشته در انجام وظایفشان کوتاهی کردند و منجر به این خسارت‌های مادی و معنوی شدند که ان‌شاءالله با دقت بیشتر در رعایت ضوابط و قوانین  در امر ساخت و ساز شاهد چنین حادثه‌هایی نباشیم و در عین حال با رسیدگی سریع و دقیق این پرونده و مجازات کسانی که در بروز این حادثه دخیل بودند درس عبرتی به افراد مشابه داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه در آستانه ایام دهه مبارک کرامت هستیم که با ولادت حضرت معصومه(س) در روزهای پایانی هفته آینده آغاز می‌شود و تا ولادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ادامه دارد، تصریح کردند: قرآن کریم صراحتاً برای انسان در نظام آفرینش مقام برجسته و ویژه‌ای معرفی می‌کند از جمله در این آیه شریفه که میفرماید وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ، ما بنی آدم را مورد تکریم و آنها را بر همه موجودات برتری دادیم.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه این تکریم و جایگاه ویژه‌ای که به انسان داده شده برای دستیابی انسان به سعادت بسیار مهم است، اضافه کردند: اساسا تکریم انسان در جامعه، امت یا خانواده آثار بسیار مهمی دارد؛ از جمله اموری که در رابطه با تکریم انسان‌ها باید مورد توجه باشد اینکه بدانیم انسان موجودی است که خدا شرایط و ویژگی های خلقت او را به گونه‌ای قرار داده که تربیت پذیر است.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: درست است که فطرت انسان بر اساس فطرت پاک الهی بنیان نهاده شده اما خاصیت دنیا و موانعی که در دنیا سر راه انسان‌ها وجود دارد می‌تواند انسان‌ها را از مسیر صحیح منحرف کند ولذا بحث تربیت و پرورش انسان‌ها بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه هر انسانی دارای غریزه حب ذات است و می‌خواهد که مورد احترام قرار بگیرد، تصریح کردند: این تکریم و احترامی که خداوند متعال برای انسان‌ها مقرر فرموده نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت انسان و هویت بخشی به انسان دارد؛ در مسائل روانشناسی می‌گویند اگر اولاد را احترام کردی اعتماد به نفس و شخصیت خوب و برجسته‌ای پیدا می‌کند.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه تکریم و احترام نسبت به دیگران یک ارزش دینی است، خاطرنشان کردند: اگر این تکریم و احترام در افراد جامعه نباشد آسیب‌های فراوانی گریبان گیر جامعه خواهد شد، احساس حقارت پدید می‌آورد و وقتی اینگونه شد سر از ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاقی مثل زورگویی‌ها، ظلم‌کردن‌ها و اذییت و آزار کردن دیگران را پدید می‌آورد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: دهه کرامت خیلی برای ما مهم است، خصوصاً روز اول که روز ولادت حضرت معصومه(س) این بانوی بزرگ و برجسته‌ای که حرکت، زندگی، سیره و حتی مهاجرتشان به کشور ما و اینکه در قم مدفون شدند یک برنامه بسیار مهم و حساس تاریخ ساز بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: به برکت وجود حضرت فاطمه معصومه(س) قم مرکز نشر معارف اهل بیت(ع) شد که یک ثمره آن در طول تاریخ وجود و نهضت امام(ره) و انقلاب اسلامی بود که از حوزه علمیه ۴ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی شد که در روزهای گذشته کنگره آن در شهر مقدس قم برگزار شد.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: در عین حال روز ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر هم نامگذاری شده که بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد؛ به برکت این بانو و معارف اهل بیت(ع) باید آحاد جامعه ما، خصوصا بانوان و دختران جامعه ما در مسیر دستیابی به اهداف والای انقلاب اسلامی که همان تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) است قدم بردارند و تلاش کنند.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با تاکید بر اینکه باید در تنظیم سبک زندگی در بحث عفاف و حجاب، ازدواج، تربیت و نشر معارف دین و انجام تکلیفی که انسان دارد به گونه‌ای عمل کنیم که معیار، ملاک و اسوه ما سیره این معصومین(ع) باشد، متذکر شدند: دشمنان اسلام و انقلاب در طول سال‌های متمادی تاکنون دنبال این بودند که در خانواده‌ها و جامعه ما رفتارهای مغایر اسلام و شئون اسلامی رواج پیدا کند که بدحجابی‌ها و سگ‌گردانی‌ها و برخی سبک زندگی‌ها از مظاهر تلاشی است که دشمن انجام می‌دهد تا جامعه و خانواده‌ها و زنان و دختران جامعه را از آن فرهنگ اصیل اسلامی که موجب رشد و تعالی انسان‌ها می‌شود دور کند و این کار را هم عمدتاً از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی انجام می‌دهد و البته کوتاهی‌هایی هم داشته‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با بیان اینکه سوم خرداد درس‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد و جامعه ما باید به این جمله مقام معظم رهبری که در دیدار با جوانان در سال ۹۵ فرمودند ما خرمشهرها در پیش داریم، اما نه جنگ نظامی بلکه در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت تر است توجه ویژه‌ای داشته باشد، اضافه کردند: رهبری معظم انقلاب فرمودند که این جنگ آسیب های ظاهری جنگ نظامی را ندارد، بالاخره جنگ نظامی ویرانی، کشته، جانباز و اسیر دارد و خسارت‌های فراوانی به جامعه وارد می‌کند اما این جنگ خیلی هم جذاب‌تر است و آن خسارت‌ها را ندارد و شاید برای انسان‌ها شیرینی هم داشته باشد، بالاخره ابتلا به شهوات و زرق و برق‌های زندگی برای هر انسانی جذابیت دارد ولذا می‌فرمایند خرمشهرهایی که در پیش داریم از این قبیل است.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: تلاش دشمن بر این است که به جای اینکه بیاید زمین را تصرف کند، فکر و ذهن مردم را تصرف کند و از این طریق آنچه را که خودش می‌خواهد القاء کند و متاسفانه در خیلی از بخش‌ها هم اثر گذار بوده‌اند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: در چنین شرایطی مقام معظم رهبری که امام و دیدبان و راهبر جامعه است و هشدار می‌دهد و مسیر مشخص می کند باید ما توجه کنیم که وظیفه ما چیست؛ رهبر معظم انقلاب به همه در رابطه با جهاد تبیین توصیه کردند، در چنین شرایطی وظیفه اصلی همه ما خصوصاً آن‌هایی که توانایی‌هایی دارند این است که در جهاد تبیین فعال باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان دستاورها، آرمان‌های انقلاب و معارف دین و توطئه های دشمنان را بخش‌های مختلف جهاد تبیین عنوان کردند و افزودند: وظیفه اولیه و اصلی همه خصوصاً آن‌هایی که مسئولیت و توانایی دارند در خرمشهرهایی که واقع شدیم و یا در پیش داریم این است که به جهاد تبیین اهمیت بدهند.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه بعد از جهاد تبیین همه باید در جهاد کبیر شرکت کنند، ادامه دادند: جهاد کبیر در یک جمله یعنی عدم تبیعیت از دشمن؛ یا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَالمُنافِقینَ.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: در کشور مصادیق مختلفی داریم که نیاز به تبیین و جهاد کبیر دارد؛ یکی از اولویت ها اقتصاد و معیشت مردم و کارهایی است که دولت محترم با کمک قوای دیگر انجام می‌دهد و همه باید کمک کنند تا این طرح تحول اقتصادی برای دستیابی به استقلال اقتصادی و خارج کردن اقتصاد از حیطه تکانه‌های دشمنان محقق و فقر هم از همین طریق ریشه کن شود.

 حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه دو اولویت اساسی دیگر هم وجود دارد، تصریح کردند: امروز دشمنان در دو حوزه سرمایه گذاری عظیم و حساس انجام می‌دهند که یکی حوزه فضای مجازی و رسانه است؛ دشمن از طریق فضای مجازی و این جنگ شناختی و جنگ رسانه‌ای ذهن و افکار جامعه ما را در اختیار خودش می‌گیرد و در خیلی از بخش‌ها گرفته است که این نقطه خطر است و باید خطر فضای مجازی تبیین شود.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه مسئولان وظایفی دارند و نباید از حرف‌ها و هیاهوها بترسند و کوتاه بیایند، خاطرنشان کردند: طرحی که در مجلس قرار بود تصویب شود باید حتماً با یک جامعیت و نگرش خوب به تصویب برسد.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به این تعبیر مقام معظم رهبری که فضای مجازی قتلگاه جوانان ما شده است، تصریح کردند: این قتلگاه مثل قتلگاه جنگ نظامی نیست که کشته و مجروح ببینیم اثرش در بی تعلقی به دین و عدم پایبندی به ارزشهای دینی مشهود می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه باید در این جهت هم تبیین انجام شود و هم آحاد جامعه جهاد کبیر در این جهت انجام دهند، خاطرنشان کردند: جهاد کبیر در فضای مجازی به این است که برادر! خواهر! جوان! نوجوان! میانسال! کهنسال! اگر در فضای مجازی هستی مواظب باش آنچه را برای شما طراحی می‌کنند را دنبال نکنی!

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه آسیب حداقلی فضای مجازی امروز برای کسانی که در آن سرگرم هستند این است که وقت گرانبهای انسان‌ها را دارد از بین میبرد، تاکید کردند: فضای مجازی نباید انسان را به دنبال خودش بکشد و ببرد و کنترل فضای مجازی همش به این نیست که دولت و نظام ببندد و محدود کند البته باید این کار را در بخش‌هایی که آسیب زا و خلاف شئون و اخلاق و امنیت کشور است انجام دهد همانطور که در همه کشورها این کار را می‌کنند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: عرصه دیگری که دشمن سرمایه‌گذاری کرده و بسیار هم مهم است و متاسفانه به آن کم توجهی می‌شود بحران جمعیت در کشور است؛ مسئله جمعیت و کاهش جمعیت طراحی دشمن است و جهاد تبیین لازم دارد که خطرات و ضرورت افزایش جمعیت را بگوییم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه فضای رسانه‌ای کاری کرده که ذهن مردم ما را عوض کرده و در طول این چند سالی که بحث کنترل جمعیت و بحث بی‌توجهی مسئولین و همراهی بعضی مسئولین با طراحی دشمنان بود فکر و ذهن همه مردم جامعه به سمتی رفته که فرزندآوری امکان پذیر نیست، خاطرنشان کردند: فکر و ذهن مردم ما به سمتی رفته که ازدواج امکان پذیر نیست و این شست و شوی مغزی داده شده و جهاد تبیین باید این را از ذهن مردم پاک کند.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: قدم دوم جهاد کبیر است و همه باید مراقب باشند از راهی که دشمن طراحی کرده متابعت نکنند، دشمن می‌خواهد جمعیت کشور کاهش پیدا کند و همه جا گفتند که نیاز نیست در رابطه با مسائل هسته‌ای به ایران حمله نظامی داشته باشید، همین مذاکرات را ادامه بدهید، چند سال دیگر خود ایران از توان دفاع کردن می‌افتد؛ وقتی جمعیت کاهش پیدا کرد و رشد جمعیت منفی شد و جامعه به سمت پیری و کهنسالی رفت دیگر از خودش نمی‌تواند دفاع کند و حتی نیازهای خودش را نمی‌تواند تامین کند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه مسئله جمعیت امروز از خرمشهر حساس تر و خطرناک تر و آسیب زا تر است، افزودند: مقام معظم رهبری فرمودند روزی که خرمشهر سقوط کرد نا امید نشدیم و روزی هم که فتح شد مغرور نشدیم، خرمشهر با آن عده و عده‌ای که صدامی‌ها آورده بودند و تجهیزاتی که مستقر کرده بودند و رجزخوانی که میکردند اگر خرمشهر را گرفتید کلید بصره و بغداد را به شما می‌دهیم، آنجا نا امید نشدیم اما اینجا و در رابطه با بحث جمعیت مقام معظم رهبری می‌فرمایند مسئله جمعیت به گونه‌ای است که وقتی انسان عمیق می‌شود در این مسئله تن او می‌لرزد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه مقام معظم رهبری از اشغال خرمشهر نترسید اما از کاهش جمعیت می‌فرماید تن انسان میلرزد، افزودند: خطر خیلی نزدیک تر است! چرا در جامعه ما بی توجهی می شود و همه بهانه می‌آورند؟ بحث جبهه و جنگ بود صف می‌بستند مردم و جوان‌ها و نوجوان‌ها شناسنامه‌شان را دستکاری می‌کردند تا بروند جبهه! مدافع حرم چقدر متقاضی داشتند و ثبت نام می‌کردند؟ اما برای ورود به این خرمشهر بحران جمعیت که دارد بنیان جامعه و نظام اسلامی را در معرض تهدید قرار میدهد همه بهانه می‌آوردند! یکی می‌گوید گرانی است! یکی می‌گوید مسکن نداریم! بعضی‌ها تازه می‌گویند تربیت فرزند سخت است! همه این‌ها بهانه است برای فرار از جبهه! امیرالمومنین(ع) هم از همین نالید و فرمودند می‌گویم بروید جنگ یک روز می‌گویید گرمه، یک روز می‌گویید سرده، یک روز می‌گویید مرکب نداریم!

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اینجا نقطه آسیب نظام اسلامی است، اگر آن‌هایی که می‌توانند در این عرصه کاری انجام بدهند که به سن و سال هم مربوط نیست باید انجام دهند؛ اولا باید امر ازدواج در جامعه تسیهل شود و گسترش پیدا کند، این فکر جوان‌ها و خانواده‌های ما که از گرانی میترسند و حق هم هست نباید مانع ازدواج و فرزندآوری شود! این با توکل بر خدا منافات دارد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: اصل نظام و جامعه اسلامی در معرض خطر است، آن وقت بهانه‌ها متعدد و اهمال‌کاری پشت اهمال‌کاری یکوقت چشم باز می‌کنیم میبینیم این خرمشهر را از دست داده‌ایم و اگر این خرمشهر از دست برود دیگر جبران پذیر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر جمعیت افزایش پیدا نکرد، دیگر امکان تجدید نسل در کشور وجود ندارد و اسلام و انقلاب و خون شهدا از بین می‌رود.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه دشمن مترصد نشسته تا خواسته‌اش محقق شود، خاطرنشان کردند: ما در این مسیر هم باید جهاد تبیین داشته باشیم هم جهاد کبیر، هم آگاهی‌بخشی کنیم و هم دشمن را در رسیدن به خواسته اش ناکام بگذاریم ولو با سختی که قطعا سختی در آن نیست؛ «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتِینُ» نگران رزق نباشید اگر کسی نگران رزق باشد در ایمان و توکلش تزلزل دارد، تشکیل زندگی و فرزندآوری سختی دارد اما ثواب و اجر هم دارد.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که جوان ها شانه زیر بار مسئولیت بدهند، تصریح کردند: یکی از این مسئولیت‌ها تشکیل خانواده و فرزندآوری است، مسئولیت که فقط پشت میز اداره نشستن نیست!