به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه ۱۳ سوره حجرات «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»، اظهار داشتند: در این آیه شریفه خداوند متعال همه انسان‌های مومن را امر به تقوا می‌فرماید و اینکه ملاک برتری و شایستگی انسان‌ها بهره مندی از تقواست.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: قبل از این آیه شریفه میفرماید ما شما را از قبایل مختلف خلق کردیم اما بدانید نژاد و قبیله و رنگ و این‌ها نشانه برجستگی و یا احیاناً پست بودن انسان نیست، آنچه نشانۀ برجستگی انسان است تقواست و قطعاً نقطه مقابلش آنچه موجب دنائت انسان می‌شود بی تقوایی و بی توجهی به حدود الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه توجه به تقوا به عنوان ملاک شایستگی انسان‌ها نکته مهمی است، متذکر شدند: هم در قرآن کریم و هم در بیانات معصومین(ع) و پیامبر اکرم(ص) یکی از اموری که برای واگذاری کارها به افراد مورد توجه بوده مسئله تقوای آن‌ها است.

خطیب جمعه بندرانزلی در ادامه ضمن تسلیت ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س)، خاطرنشان کردند: باید در راستای تأسی و الگوگیری از سیره این بانوی بزرگ عالمین تلاش و تبلیغ کنیم.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه سیرۀ معصومین(ع) که بهترین الگو و معیار برای رفتارهای فردی و اجتماعی ما هست نکات بسیار مهمی دارد که باید به آنها توجه کنیم و به شرح دو نکته خواهم پرداخت، افزودند: نکته اول اینکه اولیاء دین و حضرات معصومین(ع) در طول تاریخ مظلومان مقتدر هستند؛ همیشه مورد ظلم بودند، چه بعد از پیامبر(ص) و سقیفه چه در طول تاریخ در دوره خلافت‌های مختلف، چون حقشان همیشه تضییع شده، چه حق معنوی و جایگاه معنوی آن‌ها و چه حق اجتماعی و حکومتی ‌آن‌ها در دنیا؛ اما چرا مظلومِ مقتدر؟! چون در عین حالی که قدرت معنوی داشتند و از اعجاز برخوردار بودند و میتوانستند دشمنانشان را با قدرت معنوی منکوب کنند و از بین ببرند اما چون نظام عالم باید بر قاعده علّی و معلولی پیش برود دست به خرق عادت نمیزدند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: این خیلی مهم است که کسی توان یک کاری را برای مقابله با دشمنانش داشته باشد اما از آن استفاده نکند، حتی در دوره‌ای که احیاناً به قدرت مادی هم دست پیدا می‌کردند مثل دورۀ خلافت امیرالمؤمنین(ع) اما آن‌جا هم حضرت با کسی تصفیه حساب نکردند! آن ظلم‌هایی که به شخصشان شده بود را با اصل گذشت و اغماض و واگذاری به پروردگار متعال پشت سر گذاشتند اما در برابر ظلم به دین و بشریت و مردم و ایجاد انحراف در دین فریاد زدند و شمشیر هم کشیدند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: یک مظلومیت دیگر اهل بیت(ع) که هنوز هم ادامه دارد این است که جایگاه حقیقی‌شان در نظام آفرینش شناخته نشده است، ما که به عنوان شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) مدعی هستیم چقدر این جایگاه را می شناسیم؟ این زمان که هنوز این مهجوریت باقیست آن زمان بیشتر! آن زمان کسانی که در برابر امیرالمومنین(ع) ایستادند و این صدمات را بر امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) وارد کردند و ائمه دیگر را هم به شهادت رساندند آن‌ها هم ادعای اسلام داشتند و می‌گفتند مسلمانیم و نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند!

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: بخش دیگر مظلومیت هم الان این است که خیلی‌ از ماها هدف و مقصد متعالی معصومین(ع) را هنوز نشناخته‌ایم، اینکه انسان بداند این مجاهدت‌ها، مبارزه‌ها، صدمه دیدن‌ها، احتجاج کردن‌ها، شهید شدن‌ها، زندان رفتن‌ها و… برای چه بود؟ الان بعضی‌ها در رابطه با واقعۀ کربلا می‌گویند این یک جنگ خانوادگی بود! بعضی دیگر می‌گویند سیدالشهداء(ع) دنبال حکومت بود آمد و نتوانست! چقدر هدف حضرت از قیام را تنزل می‌دهند! ما باید هدف معصومین(ع) را بشناسیم و بدانیم که برای چه این کار را انجام دادند؟ بدانیم بحث دنیا و مال و مقام و ثروت و حکومت نیست! مگر امیرالمومنین(ع) به ابن عباس نفرمودند که حکومت در نظر من از این کفشِ وصله دارِ پینه شده‌ای که در نظر تو بی‌ارزش است بی‌ارزش‌تر است الا اینکه بتوانم حقی را در سایۀ این حکومت اقامه و باطلی را احاطه کنم؟! بحث حکومت نیست، بحث عدالت است؛ بحث شایسته‌سالاری انسان‌هاست، بحث این است که صالحان باید حاکم بر جامعه شوند، بحث این است که کسانی که در مصدر کار قرار می‌گیرند باید بی‌رقبت به دنیا باشند و زهد و توجه به آخرت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: فاطمۀ زهرا(س) برای این احتجاج کرد و به میدان آمد که اگر در جامعه صالحان و شایستگان زمام امور را به دست نگیرند همۀ امور تباه می شود؛ هم انحراف در فکر و عمل جامعه پدید می‌آید هم ظلم و فساد گسترش پیدا می‌کند که در تاریخ هم می‌بینید، این برای امروز ما هم درس است، اگر زمام امور جامعه در دست انسان‌های صالح و شایسته قرار نگیرد باید منتظر انحراف و فساد و ظلم بود!

خطیب جمعه بندرانزلی اظهار کردند: الان در عرصۀ بین‌الملل کسانی که قدرت بین‌المللی دستشان هست یک عده انسان‌های منحرف و ناصالح و لاقید و ظالم و فاسد به تمام معنا هستند که علیرغم همه ادعاهای حقوق بشری‌شان این همه ظلم و جنایت می‌کنند! در هفته پیش رو روز جهان عاری از خشونت و افراط ‌‌گری را داریم! الان جهان اینگونه است؟ همان کسانی که نامگذاری کرده‌اند در غزه دارند چه جنایت‌هایی می‌کنند؟ با این تفسیر که هرکسی از خودش و سرزمینش و انسان‌های مظلوم و دینش دفاع کند می‌شود تروریست و خودشان هر جنایتی که می‌کنند دفاع از خود است! این ثمرۀ چیست؟ جز حاکمیت انسان‌های ناصالح؟! در تاریخ اسلام بعد از سقیفه چقدر انحراف پدید آمد و ظلم و جنایت شد؟ فاطمه زهرا (س) برای این قیام کرد و به میدان آمد که در این مسیر اسلامی که پیامبر(ص) قرار داده انحراف پدید نیاید؛ اگرچه در ظاهر موفق نشد اما در تاریخ ثبت کرد که مسیر صحیح کدام است.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: در طول سال‌ها ملاحظه کردید بخش قابل توجهی از اهل سنت همان رویه‌ای که به آن‌ها القا شده بود را رویه حق می‌دانستند و اصلا شیعه را کافر می دانستند اما قضایای امروز غزه و این جنایت‌هایی که می‌شود و دفاعی که نظام اسلامی و جبهۀ مقاومت از مردم مظلوم غزه می‌کند، خیلی از این‌ها را آگاه کرده! فهمیدند چیزی که به آن‌ها میگفتند خلاف بوده و حق با اهل بیت است! فهمیدند حق با حسین(ع) بود نه یزید! فهمیدند حق با جمهوری اسلامی و جبهۀ مقاومت است نه با آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: اگر انسان‌های صالح و مجموعه‌های صالح در رأس مدیریت جهان باشند این فساد‌ها و جنایت‌ها پدید می‌آید؟ در داخل کشور هم همینطور است، اگر در جایی مدیریتی صلاحیت لازم اعم از تقوا، علم، تخصص و تعهد و سایر ویژگی‌هایی که باید داشته باشد را نداشته باشد انحراف و فساد پدید می‌آید! نه به این معنا که آن مسئول می‌خواسته فساد کند، چون توان و علمش را نداشته و مدیریتش درست نبوده و احاطه نداشته زیرمجموعۀ او فسادهایی شکل گرفته که الان هم بعضی از این فسادها را میبینید یکی همین فساد چای که پرونده‌اش در حال رسیدگی است.

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: باید در رأس مدیریت هر بخشی در جامعه اسلامی کسانی باشند که شایستگی لازم را داشته باشند، چه آن‌هایی که منتخب مردم هستند چه آن‌هایی که توسط منتخبین به کار گماشته می‌شوند؛ اساسی‌ترین سخن در قیام فاطمه زهرا(س) این است که اگر شایسته سالاری نشود به دنبالش انحراف و ظلم و فساد پدید می آید، لذا بشر باید مواظب باشد افراد ناصالح بر او حاکم نشوند؛ این یکی از مهم‌ترین اهداف فاطمه زهرا(س) و اولیاء الهی است، وعدۀ الهی بر حکومت صالحان برای این است که بشر باید در این مسیر پیش می‌رفت که تا الان پیش نرفته و تا زمانی که بشر در این مسیر پیش نرود همین مشکلات در زندگی او هست، اینکه این همه تأکید بر دعا برای فرج حضرت و تلاش و زمینه‌سازی می‌شود برای این است که تا حکومت صالحان در دنیا شکل نگیرد بشر مشکلاتش حل نمی‌شود، یک جا جمهوری اسلامی می‌شود، بقیه دنیا و بقیه مردم چه؟ً!

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: الان فسادی که پدید آمده و در حال رسیدگی است همه باید توجه داشته باشند که الان وقت آن نیست که ببینیم کی مقصر است؟ این دولت بوده یا آن دولت؟ اون دولتی‌ها می‌گویند این دولت! اگر آقای رئیس جمهور که آن زمان رئیس قوه قضائیه بوده چرا برخورد نکرده! خب باید اعلام می‌کردید تا برخورد می‌کرد! به جای اینکه بگویند بله زیر مجموعۀ ما تخطی کرده، رعایت نکرده، توجه نکرده و چنین فسادی پدی آمده فرافکنی می‌کند! الان وقت این بحث‌ها نیست، باید اولاً هرجایی فساد هست مقابله کنند چه آن دولت چه این دولت! کسی که مدافع فساد نیست! ثانیاً باید منافذ فسادزا شناسایی شود و زمینۀ فساد برطرف شود که اساساً دولت برای همین کار آمد تا هرجایی زمینۀ فساد وجود دارد آن را برطرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به روز حمل و نقل در در روزهای پیش، اظهار داشتند: اهمیت این روز در زندگی و پیشرفت و توسعۀ هر جامعه‌ای مغفول و پنهان نیست و تلاشی که در عرصه حمل و نقل در بخش مسافر، کالا و ترانزیت می‌شود، چه در دورۀ دفاع مقدس، چه دورۀ کرونا و چه در مقاطع دیگری که جامعۀ ما در معرض تهدید دشمنان قرار داشته این مجموعه و دستگاه‌های متولی و رانندگان و تلاشگران این بخش انصافاً خوب کار کردند و تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگرفته‌اند، امروز جامعۀ ما بیش از گذشته نیاز به تلاش در این بخش دارد، در بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل و برنامه‌ریزی‌هایی که باید بشود که بتوانند بهترین خدمات را ارائه کنند در جای خود محفوظ اما ما در شهرستان بندرانزلی در بحث حمل و نقل کالا و ترانزیت ظرفیت‌های بسیار خوب و مزیت بسیار بالایی داریم که باید این ظرفیت‌ها به فعلیت برسد و از این مزیت‌ها خصوصاً در شرایط فعلی بهترین استفاده را داشته باشیم که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ تأمین نیازهای جامعه پیشرفت کنیم و خللی پدید نیاید و به سهم خودم از همۀ این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنیم و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.