به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه ضمن تبریک ولادت امام حسن عسکری (ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و تسلیت به مناسبت شهادت حضرت معصومه (س)، به آثار و برکات وجود حضرت معصومه (س) در کشور اشاره و اظهار کردند: در تاریخ اسلام مسئله هجرت یکی از عوامل تحول و پیشرفت و تمدن سازی اسلامی است؛ با هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه بنیان نظام اسلامی پایه گذاری شد، حضرت علی (ع) با هجرت به کوفه آنجا را پایگاه حکومت قرار دادند، حضرت سیدالشهدا (ع) به کربلا هجرت کردند و آن حادثه عظیم را آفریدند، هجرت وجود مقدس علی بن موسی الرضا (ع) به خراسان منشا تحول بزرگ و گسترش و موفقیت برای شیعه و معارف شیعه و اهل بیت (ع) شد و همچنین حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به ری و حضرت معصومه (س) از مدینه به ایران هجرت و در نهایت نزول اجلال در قم فرمودند و در آنجا به ملکوت پیوستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین با اشاره به اینکه به امام صادق (ع) بشارت دادند که خداوند متعال به امام کاظم (ع) فرزندی عنایت می‌کند “فاطمه معصومه” و او در قم مدفون می‌شود و قم به عنوان پایگاه اهل بیت (ع)، افزودند: وجود با برکت حضرت معصومه (س) در قم آنجا را به پایگاه اسلام مبدل کرد که اسلام از آنجا به همه دنیا انتشار خواهد یافت.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه در ادامه این روایت امام صادق (ع) اشاره‌ای به پدید آمدن انقلاب اسلامی به دست یکی از فرزندان پیامبر(ص) کردند، تصریح نمودند: و در نهایت حوزه علمیه قم تشکیل شد که د آن مروجین معارف اهل بیت (ع)  پرورش یافتند که یکی از آنها امام (ره) بود و این تحول عظیم را در دنیا ایجاد کردند.

ایشان هدف غایی این هجرت‌ها را ایجاد حکومت الهی و به تعبیری تمدن نوین اسلامی عنوان و تاکید کردند: امروز پرچمدار این حرکت انقلاب اسلامی و مردم ما هستند که باید این مسیری که چهل و یک سال از آغازش می‌گذرد را پیش ببرند تا به ظهور خورشید عظمی ولایت حضرت ولی عصر(عج) منتهی شود.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه مسئله تمدن سازی که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری به عنوان مقصد حرکت انقلاب اسلامی عنوان شده تعاریف و عوامل تحقق مختلفی دارد، اظهار کردند: در تمدن آنچه که ظهور و بروز اصلی پیدا می‌کند مسئله فرهنگ است، شهید مطهری گفتند تمدن جنبه معنوی فرهنگ و فرهنگ جنبه مادی تمدن است؛ لذا با توجه به این سخن اگر بخواهیم معنای تمدن و ارتباطش با فرهنگ را بهتر درک کنیم جاده‌ای را فرض کنیم که ابتدایش فرهنگ و مقصد آن تمدن است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تمدن را در حقیقت یک نمونه عالی از فرهنگ حاکم در هر جامعه دانستند و افزودند: تمدن در هر جامعه‌ای سه رکن اصلی دارد که رکن اول “ابزار” است؛ باید در جامعه‌ ابزار متناسب با فرهنگ آن جامعه فراهم شود و برای مردم آسایش، پیشرفت، رفاه و امکانات به ارمغان بیاورد تا تمدن در آن جامعه محقق شود.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: لذا هرچه بشر برای بهبود زندگی دنیایی در زمینه علمی، فناوری و تامین ابزار و تجهیزات پیشرفت پیدا کند به یک رکن اصلی تحقق تمدن دست پیدا کرده است و امروز در جوامع غربی به این پیشرفت رسیده‌اند، این مسئله در تاریخ اسلام هم بوده و مبنای بسیاری از پیشرفت هایی که در کشورهای غربی حاصل شده، متون و اکتشافات دانشمندان اسلامی است؛ الحمدلله جمهوری اسلامی ایران در این چهل و یکمین سالگرد انقلاب در رشته‌های مختلف دستاوردهای بزرگی بدست آورده اما آنچه مسلم است غربی‌ها از این حیث جلوتر هستند.

ایشان اصل دوم برای تمدن سازی در جامعه را بحث عقلانیت عنوان و خاطر نشان کردند: عقلانیت یک رکن مهم در جامعه است، یعنی در جامعه ای که تمدن و فرهنگ هست آن جا عقلانیت رشد می کند؛ اگر در جامعه‌ای عقلانیت درجه و مرتبه بالایی داشته باشد در آن جامعه نظم، امنیت، رعایت حقوق دیگران، توجه به ضوابط و قوانین باید خیلی پر رنگ‌تر باشد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه جامعه‌ای که قوانین اجتماعی را رعایت نمی‌کند و به حقوق دیگران و دستوراتی که برای نظم و سلامت جامعه داده می‌شود بی‌توجهی می‌کند، آن جامعه از رشد عقلانی به دور است، تصریح کردند: امروز در کشور گرفتار بیماری کرونا هستیم و مکررا توصیه می‌کنند که سفر نروید، ماسک بزنید، فاصله‌ها را رعایت کنید و…؛ جامعه عقلانی جامعه‌ای است که بپذیرد و عمل کند و از قوانین حاکم تخطی نکند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اظهار اینکه تفاوتی میان آحاد جامعه و مسئولان در رعایت قوانین اجتماعی حاکم بر جامعه نیست، افزودند: اگر در جامعه‌ای مسئولان و حاکمان جامعه قانون را رعایت نکند قطعا آن جامعه رشد یافته و عقلانی نیست؛ امروز آمریکا را ببینید با همه ادعاهایش! در رابطه با انتخابات چه بازی‌هایی در آورد‌ند و با ادعای تقلب برای هم رجزخوانی می‌کنند! این نشان عدم رشد عقلانی است اگرچه در ابزار و تامین نیازهای بهبود زندگی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه اگر جامعه‌ای برخودار از تمدن حقیقی باشد باید عقلانیت در آن رشد کرده باشد، مطرح کردند: در بحث اقتصاد، وقتی جامعه‌ای با نوسانات اقتصادی مواجهۀ می‌شود، مردم باید ببینند صلاح جامعه در چیست و چگونه باید عمل کنند تا این نابسامانی‌های معیشتی از بین برود نه اینکه خودشان به آن دامن بزنند؛ اگر در یک جامعه‌ای بر افراد جامعه فشار و تنگناهای معیشتی هست، نباید به این خاطر عده‌ای امنیت جامعه را هم برهم زنند چون راه درمان این نیست.

ایشان با اشاره به اینکه امروز در رابطه با عقلانیت برخی شعارش را می‌دهند اما در عمل، رفتار و گفتار غیر عقلایی دارند، افزودند: آنها فکر می‌کنند عقلانیت یعنی تعامل و همراهی با قدرت‌های بین المللی؛ در دوره‌های مختلف انقلاب اسلامی تعابیر مختلف از جمله تنش زدایی در سیاست خارجی را به کار بردند و دنبال این بودند که به مسئله عقلانیت آنگونه که می خواهند معنا و مفهوم دهند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند بعضی‌ها اسم عقلانیت و عقل را می‌آورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است، اظهار داشتند: از بررسی منظومه فکری رهبر معظم انقلاب به این نتیجه می‌رسیم که عقلانیت بر سه اصل معنویت گرایی، تحول گرایی و ارزش گرایی استوار است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به تشریح اصل معنویت گرایی در عقلانیت پرداختند و خاطر نشان کردند: اینطور نیست که همه محاسبات بر اساس ابزار و علل مادی باشد، مثلا همانطور که برخی تعبیر کردند دشمن یک کلید را با انگشتش فشار دهد کشور ما را نابود می‌کند! معنویت، نیروهای معنوی، امدادهای الهی و توجه و توکل به خدا عنصر مهم و موثر در عقلانیت است که در طول این چهل و یک سال به عینه دیده‌ایم.

خطیب جمعه بندرانزلی به اصل تحول گرایی اشاره کردند و افزودند: عقلانیت یعنی تحول‌گرا بودن و بسنده نکردن به آنچه تا امروز انسان داشته؛ اگر کسی دنبال این باشد که جامعه همچنان زیر سلطه دشمنان بماند و ببیند آنها چه چیزی برای ما می‌خواهند عقلانیت نیست، درجا زدن و علیرغم اینکه برخی گفتند به عقب برنمی‌گردیم به عقب برگشتن است.

ایشان اظهار کردند: اصل سوم ارزش گرایی یعنی اینکه قرار نیست به هر قیمتی هر کاری را انجام دهیم؛ ما معیارها، اصول و آرمان‌هایی داریم که باید در تصمیم گیری‌ها و مسائلی که مربوط به جامعه و اداره جامعه و امور مردم می شود ملاک قرار گیرد و جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی همچنین رکن سوم در تمدن سازی را فضائل اخلاقی عنوان کردند و بیان داشتند: فضائل اخلاقی همان نقطه قوت اسلام و انقلاب اسلامی در مواجۀ با غرب و فرهنگ غربی است و اصلا در فرهنگ غربی چیزی به عنوان فضایل اخلاقی وجود ندارد؛ نمی‌شود انسان جامعه‌ای را بنیان گذاری کند و در آن هیچ معیار و فضیلت اخلاقی محترم نباشد و بگوید متمدن هستم!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه زوال و اضمحلال استکبار خصوصا آمریکای جنایتکار به خاطر فقدان این عوامل در تمدن ادعایی آنهاست، افزودند: امروز مسئولیت تمدن بزرگ اسلامی که باید این سه اصل در آن محقق شود بر روی دوش مردم به ویژه جوانان عزیز و از همه بالاتر بر عهده بسیجیان است‌.

خطیب جمعه بندرانزلی بر اینکه بسیج یک فرهنگ متعالی در جامعه ما پس از انقلاب است، اظهار داشتند: امام (ره) فرمودند فرزندان بسیجی‌ام پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرغی – نه غربی باشید؛ پایبندی به این اصل باید در تفکر، عمل و در گفتار و کردار باشد.

ایشان افزودند: همچنین مقام معظم رهبری فرمودند بسیجی بودن صرفا به کارت و لباس و ثبت نام در گردان و گروهان و دسته نیست هرکسی این تفکر در رفتارش وجود داشته باشد بسیجی است؛ امکان دارد در بسیجی‌ها کسانی باشند این ویژگی‌ها در آن‌ها وجود نداشته باشد و در کسانی که بسیجی نیستند این ویژگی‌ها وجود داشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: اینکه امام (ره) فرمودند بسیجیان جهان اسلام باید در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، همان تمدن بزرگ اسلامی است که مقام معظم رهبری فرمودند؛ بنابر فرمایش امام (ره) کار بسیجی‌ها به پایان نرسیده و انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری های شماست، یعنی آن نقش اساسی در ایجاد تمدن اسلامی بر عهده بسیج است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که بسیجی یک فرهنگ است و در یک جمله یعنی پیشرو بودن در همه عرصه‌های اساسی زندگی اشاره و تصریح کردند: بسیج یعنی به صحنه آمدن و می‌بینیم در طول این چهل و یک سال انقلاب در همه عرصه‌ها “در جبهه سازندگی، مقابله با گروهک‌ها، مقابله با اغتشاشگران، مقابله با بیماری همچون کرونا، اقدامات بهداشتی، محرومیت زدایی، عرصه علم و فناوری و…” بسیج حضور فعال داشته و دارد.

خطیب جمعه بندرانزلی در ادامه با بیان اینکه ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی که روز گذشته به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی الحاق شد یک دستاورد مهم برای جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کردند: این ناو اقیانوس پیما برای دشمنان مایه بهت و افسردگی شد؛ این ناو می‌تواند در همۀ نقاط دنیا از جمله آب‌های یمن، سوریه، لبنان و… حضور پیدا کند و امروز دشمن فهمیده که اگر تهدیدی در خلیج فارس او را تهدید کرد به راحتی نمی‌تواند از تنگه هرمز خارج شود بلکه آنجا هم این ناو اقیانوس پیما با همه تجهیزات و توانمندی‌های دفاعی و قدرت ایمان و نیروی بسیجی حاضر است.