به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه با استناد به آیه شریفه “یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ وَ جاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ”، اظهار کردند: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرمایند “ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید”؛ رعایت این دستورات و توصیه‌های خداوند(تقوا، ابتقاء وسیله و جهاد در راه خدا) در همه‌ی امور موجب فلاح و رستگاری خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین به دیدار مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری از طریق ویدئو کنفرانس اشاره کردند و افزودند: در این دیدار مطالب مهم و لازم الاجرایی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد که باید مورد توجه همگان اعم از مردم و مسئولین قرار بگیرد.

ایشان افزودند: بخشهایی از این مطالب مربوط به جایگاه و کارکرد مجلس و اموری است که باید در اولویت عملکرد مجلس و نمایندگان قرار بگیرد؛ بخش دیگر نیز مربوط به تعامل قوا است، برخی نکات در این فرمایش مرتبط به همگان اعم از مردم و مسئولین است که با توجه به اهمیت آن مورد اشاره قرارمی‌دهیم.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: نکته اول این است؛ مقام معظم رهبری در این دیدار در رابطه با اوج گیری بیماری کرونا بخاطر بی‌توجهی و اهمال کاری برخی اظهار تاسف کردند؛ علیرغم تلاش‌ها، مجاهدت‌ها و هزینه‌هایی که توسط عوامل بهداشت و درمان، گروه‌های جهادی و مسئولین انجام شد و توانستند این بیماری را مهار کنند، متاسفانه تعداد مبتلایان به این بیماری مجددا افزایش پیدا کرده، لذا همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند توصیه اصلی ما به مردم رعایت دستورات بهداشتی است و از مردم می‌خواهیم در اجتماعات و اماکنی که خطر ابتلا وجود دارد دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه نکته دوم این است که نهضت تعاون و رزمایش مواسات و کمک مومنانه‌ای که مردم انجام دادند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید ادامه پیدا کند و تقویت شود، خاطر نشان کردند: رهبر معظم انقلاب فرمودند کودکانی را شاد کنید، خانواده‌هایی را برخوردار کنید، پدر و مادرهایی را از دغدغه معاش فرزندانشان نجات دهید؛ اینها نکات بسیار ظریفی در احسان به دیگران است که انسان باید توجه داشته باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی در ادامه مسئله‌ی دعا و توسل را به عنوان نکته‌ی سوم از فرمایشات مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار دادند و بیان کردند: رهبر معظم انقلاب فرمودند “در این قضیه توسل عمومی چیز خیلی مهمی است، بخصوص جوانها – دلهای پاک و صاف – دعا کنید و از خدا بخواهید، تضرع کنید و طلب کنید از خدای متعال”؛ یکی از مسائل بسیار مهم در زندگی انسانهای مومن و جامعه ایمانی همین ارتباط با خداست، دعا یکی از بهترین راه‌های ارتباط و تقرب بندگان به خداوند متعال است.

ایشان تصریح کردند: توجه به معنویات، اخلاق و تهذیب نفس ملاک و معیار سعادت و کمال حقیقی است، معنویت به معنای در برابر مادیت دو جور است؛ یک زمانی انسان از لحاظ اعتقادی مادی گرا(مادی گرای فلسفی) است و اعتقاد به این دارد که خدا و معنویاتی وجود ندارد و یک زمانی مادی گرایی رفتاری در انسان ایجاد می‌شود و انسان به خدا، آخرت، عبادت و معنویت اعتقاد دارد اما گرفتار زندگی روزمره می‌شود به گونه‌ای که از معنویات غافل می‌گردد.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: توجه به دعا و معنویت یک نیاز فطری برای بشر است، اگر کسی تمام زمانش را صرف تلاش برای تامین معاش زندگی کند اما اهل دعا و توجه و معنویات نباشد کمبود دارد و نقصان روحی در او ایجاد می‌شود؛ بر اساس معارف دینی همه‌ی کارها با ابزار و وسائل مادی تامین نمی‌شود، بخش قابل توجهی از موفقیت انسان و رفع مشکلات انسان و اصلاح امور چه در بخش فردی و چه اجتماعی در همه‌ی حوزه ها با تقرب به خدا، توجه به دعا، تمسک به معنویات برای انسان حاصل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: طبق آیات قرآن کریم موفقیت انبیاء در برابر دشمنان با دست خالی بیانگر موثر و دخیل بودن امدادهای غیبی در کنار علل و اسباب مادی است؛ به عنوان نمونه چه کسی پیامبر اکرم(ص) را در برابر آنهمه کفار و قریش در صحنه‌های مختلف نجات داد و اسلام را اینگونه پیروز و جهانی کرد؟ جز اراده و مشیت خداوند متعال بوده است؟ لذا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در این ایام بسیار مبارک خصوصا امروز که روز دحو الارض است باید از این فرصت‌ها برای دعا و تضرع استفاده کنیم.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: رفع مشکلات خودمان و جامعه و این بیماری که گریبان گیر ملت ما و جوامع بشری شده، در کنار وظایف فردی و اجتماعی جز با دست تضرع به سوی پرودگار متعال دراز کردن حل نمی‌شوند؛ یقین داشته باشیم که این خواستن ها و دعا کردن ها حتما موثر است و قطعا اجابت می‌شود.

ایشان خاطر نشان کردند: بنابراین راه برون رفت از ابتلائات امروز نیز طبق آیه شریفه تقوا؛ یعنی رعایت دستورالعمل‌ها و پیشگری از شیوع بیماری، جهاد در راه خدا؛ جهاد مالی در راه خدا و ابتقاء وسیله نیز تمسک به دعا و تضرع است که این سه اصل موجب فلاح و رستگاری می‌شود.