به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه با اشاره به آیه شریفه وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ، اظهار داشتند: در انتهای این آیه شریفه که در رابطه با مشکلات و سختی‌هایی است که برای انسان‌های مومن توسط دشمنان پدید می‌آید، همه را به دو مطلب مهم توجه می‌دهد که اگر اهل صبر باشید در برابر مشکلات و سختی ها تحمل داشته باشید کارشکنی ها و توطئه‌های دشمنان بی‌اثر خواهد بود و در کنار صبر اگر از تقوا بهره مند باشید این صبر و تقوا نشانه عزم استوار انسان مومن در کار است و اگر انسان مومن از این دو ویژگی بهره‌مند شود هم پیروز خواهد بود و هم بر سختی ها می‌تواند فائق بیاید.

امام جمعه بندرانزلی ضمن تبریک ولادت امام هادی(ع)، اظهار داشتند: ایام مبارکی است، ولادت امام هادی(ع)، ولادت امام کاظم(ع) که در پیش رو داریم و بالاتر از همه عید سعید غدیر خم که از برجسته ترین ایام و اعیاد می‌باشد که هم در خطبه غدیر هم در فرمایشات معصومین(ع) بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به فرازی از بیان پیامبر اکرم(ص) که فرمودند یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی؛ روز غدیر برترین عید امت من است، ادامه دادند: پیامبر اکرم(ص) در ادامه می‌فرمایند هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَمَرَنِیَ اللَّهُ تَعَالَى ذِکْرُهُ فِیهِ بِنَصْبِ أَخِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَماً لِأُمَّتِی یَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِی؛ و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت ‏شوند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: در ادامه این فرمایش پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللَّهُ فِیهِ الدِّینَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِی فِیهِ النِّعْمَهَ وَ رَضِیَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِیناً؛ آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: باید در این رابطه آنگونه که شان این روز عزیز و بزرگ هست با عمل وظایف و اعمال از جمله شادی و جشن و… که در این روز بیان شده قدرشناسی کنیم و هم به این اصل توجه پیدا کنیم که غدیر خم اهمیتش به خاطر این است که امامت و ولایت به عنوان پیشوا و پرچمی که انسان‌ها با تاسی به آن گمراه نمی‌شوند قرار داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه انسانی که به معنای غدیر توجهی نداشته باشد و در مسیر اهداف غدیر حرکت نکند انجام اعمال این روز ارزش لازم را ندارد، خاطر نشان کردند: خداوند متعال امامت و ولایت را برای هدایت انسان‌ها و حاکمیت الهی روزی زمین قرار داده است؛ امامتی که ویژگی‌اش توحید مداری است و توحیدی که ویژگی‌اش ولایت‌ محوری است، این دو اصل در اسلام انفکاک ناپذیر است.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه غدیر خم آن اصلی است که توحید بر مدار او می‌گردد، اظهار داشتند: یکی از روایت‌هایی که داریم روایت سلسله الذهب از وجود مقدس علی بن موسی الرضا(ع) است که فرمودند کلمه لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی. بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها، امامت شرط توحید در انسان هاست و مدیریتی در جامعه اسلامی پذیرفته است که بر مبنای چنین توحیدی باشد، نمی‌شود هر کسی مدیریت را در جامعه بر عهده بگیرد، ما این توفیق و نعمت را داشتیم که خداوند متعال ما را از ممسکین بولایت امیرالمومنین(ع) قرار داده و در این زمان با انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی این اصل مهم که در طول تاریخ مغفول واقع شد و توسط حکام جائر کنار زده شد به زندگی بشر آورده شود.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه ویژگی انقلاب اسلامی تشکیل حکومت بر مدار امامت و ولایت برای اجرای قسط و عدل است، افزودند: این دو ویژگی در نظام اسلامی هست البته مدعی نیستیم که کامل است اما در همین مسیر حرکت می‌کند و باید کامل شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: دشمنان با اسلامی که آل سعود دارد کنار می‌آیند و مشکلی ندارند، با اسلام ناب که بر مدار ولایت و امامت الهی بگردد مشکل دارند و لذا با انقلاب اسلامی در طول این سالها مقابله و توطئه کردند تا بتوانند از موفقیت نظام اسلامی جلوگیری کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: علیرغم همه توطئه‌هایی که در طول این ۴۳ سال خصوصاً سال‌های اخیر کردند، بیداری در امت اسلام پدیدار شد که نتیجه آن تحولاتی است که در منطقه شکل گرفته، جبهه مقاومت پدید آمد و حتی در خود کشورهای غربی و آمریکا این موج عدالت‌خواهی و استیفای حقوق در ملت‌هایشان پدید آمده است.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام(ره) که هفت توصیه داشتند، فرمودند دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن را افشا کنید چون کار استکبار جهانی این است که با دروغ و فریب و تحریف واقعیات آنچه را که در حال وقوع است وارونه جلوه دهد چه در رابطه با مسائلی که در داخل کشور ما هست از جمله موفقیت‌های جمهوری اسلامی چه آنچه در دنیا می‌گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه رسانه‌های استکباری در دنیا کارشان تحریف است، تاکید کردند: ما وظیفه داریم بنا بر توصیه رهبری معظم انقلاب این دروغ و فریب و جنگ روانی دشمنان را افشا و رمز گشایی کنیم تا نقشه آن‌ها موثر واقع نشود.

خطیب جمعه بندرانزلی برخی از آثار بیداری ملت‌ها در کشورهای غربی و اروپایی و آمریکا را برشمردند و اظهار داشتند: امروزه در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی اعتراضات مردمی بخصوص در رابطه با ضعف مدیریتی و مشکلات اقتصادی و تورم افسارگسیخته‌ای که این کشورهای مدعی اقتصاد پیشرفته دارند شکل گرفته است.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اعتراضات مردم این کشورها به جنگ افروزی‌هایی که ‌آن‌ها انجام داده‌اند و می‌دهند، افزودند: اخیراً هم جنگ اوکراین زندگی بسیاری مردم را در سراسر دنیا از لحاظ معیشت و اقتصاد و مایحتاج عمومی تحت تاثیر خودش قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: در انگلیس با این همه ادعا به حدی از لحاظ وضع اقتصادی دچار مشکل شده‌اند که پارلمانش از نخست وزیر خواسته وزارت فقر غذایی تشکیل دهد تا بحران‌هایی که پدید آمده را بتوانند تا حدودی مهار کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: در خیلی از این کشورها به لحاظ افزایش تورم و مشکلات اقتصادی، مردم مجبور شدند مصرف مواد غذایی را کاهش دهند؛ برابر گزارش‌های میدانی در آلمان از هر ۶ نفر یک نفر یک وعده غذایی روزانه‌اش را کم کرده است.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: در دولت های اروپایی هم این فشارها و بحران‌ها در مسائل سیاسی‌شان اثر گذاشته و دولت‌های اروپایی یک به یک در انتخابات هایشان شکست میخورند؛ حزب محافظه‌کار انگلیس و ائتلاف مکرون را دیدید و در آمریکا هم برای انتخاب ۱۷ آبان که در پیش دارند کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بخاطر این عملکرد بد باید در انتظار شکست حزبی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: حالا که این‌ها با چنین شرایطی در بعد اقتصادی و سیاسی مواجه هستند و با توجه به مخالفت‌های داخلی در کشورهای خودشان، برای اینکه ژست قدرتمندی بگیرند و فرار رو به جلو داشته باشند، حرکات نمایشی انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها برای پوشش این شکست‌ها و نابسامانی‌ها و تبعات شکننده آتی در اتحادیه اروپا این است که رئیس جمهور آمریکا سفری به منطقه تحت عنوان ائتلاف‌سازی منطقه‌ای آغاز کرده است.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در سال‌های اخیر با جریاناتی که در افغانستان و ائتلاف علیه یمن پدید آمد و بایدن گفت نمی‌توانیم به هر قیمتی از سعودی‌ها حمایت کنیم، هم‌پیمانان آمریکا در منطقه از پشتیبانی آمریکایی‌ها بی‌اعتماد شدند و یکی از اهداف این سفر این است که این بی‌اعتمادی را تا حدودی جبران کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در عین حال یکی دیگر از اهداف این سفر همان ایران هراسی است که همیشه دنبال می‌کردند، برای پیشبرد اهداف خودشان یک دشمنی را در برابر کشورهای منطقه قرار بدهند و آن‌ها را در راستای تامین منافع آمریکای جنایتکار حول مقابله با آن متحد کنند، باز حرکت ایران هراسی را متعاقب اینکه دولت محترم روابط با همسایگان را قوت بخشیده و آن‌ها دیدند که اگر همین روند ادامه پیدا کند همین کشورهای حوزه خلیج فارس که اتکائشان به آمریکایی‌ها بود از این زنجیره بیرون می‌آیند و با ایران ارتباط برقرار خواهند کرد.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: از دیگر اهداف این سفر این است که می‌خواهند با مانور روی ائتلاف سازی منطقه‌ایک جمهوری اسلامی را در مذاکرات رفع تحریم‌ها تحت فشار قرار دهند تا مجبور شود از خواسته خودش کوتاه بیاید و خواسته آن‌ها تامین شود.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: همچنین یکی از رسوایی‌هایی که اینها در منطقه داشتند خصوصاً در جنگ یمن این بود که سیستم های پدافندی غربی که به کشورهای منطقه فروختند فروختند تا امنیت پیدا کنند با حملات انصارالله به عربستان و ابوظبی ناکارآمدی شان مشخص شد و حتی در سرزمین‌های اشغالی هم گنبد آهنین توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی نارکارآمد شد، دنبال این هستند که اقتدار خودشان را با ایجاد شبکه پدافندی ترمیم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: البته با طرح ایجاد شبکه پدافندی خود اهدافی را دنبال می‌کنند؛ اول حضور بیشتر رژیم صهیونیستی در کشورهای منطقه از جمله امارات و بحرین و احتمالا عربستان سعودی، دوم کسب سود سرشار برای کمپانی‌های تسلیحاتی آمریکایی با فروش تجهیزات جدید و گران قیمت به کشورهای حاشیه خلیج فارس و از همه مهم‌تر پنهان کردن ترس صهیونیست‌ها از قدرت منطقه‌ای جبهه مقاومت بویژه از حضور مقتدرانه کشتی‌های نظامی جمهوری اسلامی در دریای سرخ و باب المندب که نگرانی شدید صهیونیست‌ها را برانگیخته و شاهراه حیات اقتصادی و انرژی و تجارت آن‌ها را آسیب پذیر کرده است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: البته حضور جمهوری اسلامی در این منطقه حساس و سوق الجیشی ضمن تامین امنیت تجاری کشورمان از نزدیک تحرکات صهیونیست‌ها را تحت نظر داشته تا اگر دست از پا خطا کنند درس پشیمان کننده‌ای به آن‌ها بدهند که فراموش نشدنی باشد.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: لذا امروزه علیرغم همه ادعاهایی که می‌کنند و رجز هایی که می‌خوانند مجموعه این کشورها در ضعف هستند و این رفتارهایشان نشانه هراس و ضعف آن‌هاست اما به روی خودشان نمی‌آوردند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: رئیس جمهور محترم در هیئت دولت اعلام کردند که آمریکایی‌ها زبان حرف زدن با ملت ایران را باید یاد بگیرند با قلدری و زورگویی نمی توانند حرف بزنند؛ این دولت مثل دولت‌های قبلی نیست که دنبال آمریکایی‌ها و غربی‌ها بدوند که چیزی بگیرد که هر دفعه هم رفتند چیزی که نگرفتند هیچ، چیزی هم دادند.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی کشوری نیست که آمریکایی‌ها با ادبیات زورگویانه بتوانند در مسیر و اهداف او خللی ایجاد کنند، خاطر نشان کردند: قوای سه گانه با قدرت و قوت از منافع ملت و نظام اسلامی دفاع می‌کنند؛ آنچه در دادگاه‌های سوئد برای شهروند عزیزمان جناب آقای نوری پدید آوردند و علیرغم همۀ ادعاهای حقوق بشری با او اینگونه بدرفتاری کردند و اجازه دفاع به او ندادند و در پایان هم بخاطر خوش خدمتی به منافقین با زیرپا گذاشتن همۀ حقوق اولیه انسانی برای او حبس ابد بریدند، دستگاه دیپلماسی و دستگاه‌های مختلف باید در این موارد که امکان مقابله به مثل داریم، قاطع برخورد کنند؛ در قرآن کریم هم می‌فرماید فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم؛ باید گاهی اوقات در برابر دشمنان همانگونه که آن‌ها رفتار می‌کنند ما هم رفتار کنیم تا نتوانند حقوق شهروندان ما و نظام اسلامی را خدشه دار کنند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: همه این‌ها برکات این نظام الهی است، نظامی که در راس آن ولایت فقیه است و در سیره مردم و مسئولین و امام و رهبر جامعه توجه به همین دو اصل وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وجود دارد و امام(ره) انقلاب را بر همین اساس پایه ریزی کردند و موفقیت مان در هر زمان و بخش و موضوعی منوط به عمل و حرکت در همین مسیر است، همین توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند که نگذاریم از انقلاب اسلامی هویت زدایی شود، نگذاریم امام(ره) تحریف شود، نگذاریم دروغ‌ها و توطئه‌های دشمنان بر جامعۀ و افکار مردم ما غلبه پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس در پایان با اشاره سالگرد تاسیس شورای نگهبان که امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب در کشور ما ایجاد کردند، افزودند: شورای نگهبان یکی از نهادهای بسیار مهم و اثر گذار در صیانت از اسلامیت و حاکمیت قانون در نظام اسلامی است.