به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان بندرانزلی با استناد به این فرمایش امام موسی بن جعفر(ع) قُلِ الحقَّ وإنْ کانَ فیهِ هَلاکُکَ، فإنَّ فیهِ نَجاتَکَ … ودَعِ الباطِلَ وإنْ کانَ فیهِ نَجاتُکَ فإنّ فیهِ هَلاکَکَ، اظهار داشتند: وجود مقدس موسی بن جعفر(ع) در این بیان امر به تقوا می فرمایند و اینکه همیشه تابع حق باشید و حرف حق را بزنید، حرف حق صرفاً گفتار نیست بلکه رفتار هم هست، اینکه انسان همیشه در مدار حق باشد اگرچه حتی در ظاهر فکر کند برای او ضرر دارد و آسیبی برای او پدید می آورد در حالیکه نجات انسان در گفتن حق است.


امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: شاید فرض کنید در شرایطی مثل این شرایطی که در جامعه ما پدید آمده، با شرارت های دشمنان حفظ حجاب موجب سختی برای انسان باشد و برخی بی ادبی کرده و طعنه بزنند و ناسزا بگویند و رفتار ناشایستی داشته باشند، شاید اگر تابع دشمن شود و حجاب نداشته باشد این آسیب ها برایش نباشد و این به ضرر انسان است، یا ابراز ایمان، در شرایطی ممکن است ابراز ایمان برای انسان و مومن بودن و حرف حق را زدن و از حق دفاع کردن برای انسان برحسب ظاهری مشکلاتی ایجاد کند اما نجات دهنده انسان حق است.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: حضرت می‌فرمایند تقوای الهی را تحمل کنید و باطل را دور بیندازید، دنبال باطل نروید، حرف باطل نزنید، عمل باطل انجام ندهید، شاید در دوره ای شرایط همراهی با باطل برای انسان منفعت ظاهری داشته باشد اما عمدتاً موجب هلاکت انسان است.


خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: هر حرکتی که انسان در جبهه باطل از آن سر بزند موجب هلاکت او میشود و معارف دینی ما و سیره معصومین نشان داده که شاید بارزترین آن وجود امیرالمومنین علی علیه السلام است که تمام لحظات عمرش خصوصاً در زمانی که اداره جامعه را برعهده داشت با باطل یک لحظه سازش نکرد و کنار نیامد، اگر آن باطل عقیل باشد که برای خودش حسب نیازش از بیت المال بیشتر می‌خواهد، امیرالمومنین(ع) با عقیل چه کرد؟ با طلحه و زبیر چه کرد؟ اگر امیرالمومنین(ع) میخواست با باطل همراهی کند باید سمتی به آنها می داد تا جنگ راه نیاندازند! از امیرالمومنین(ع) سهم بیشتری می خواستند اما امیرالمومنین(ع) ایستاد و جنگ هم به حضرت تحمیل کردند، صفین و نهروان هم همنیگونه تشکیل شد؛ در دوره ما برخی گفتند که مصلحت در این بود که امیرالمومنین(ع) با معاویه جنگ نمی کرد و می گذاشت حکومتش تثبیت شود! این تصورات ماست… مسیر دین این نیست که برود با باطل همراهی کند، مثل جریان امروز انقلاب اسلامی و استکبار جهانی، اینها تا ریشه دین را از بین نبرند ساکت نمی شوند، معاویه هم همین طور بود و تا اساس اسلام را بر نمی انداخت ساکت نمی نشست!


امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: اینکه انسان بداند دستور دین این است که با باطل هیچگونه همراهی نباید داشته باشد و از حق هم هیچ گاه نباید کوتاه بیاید این نشان دهنده تقواست.

خطیب جمعه بندرانزلی بیان کردند: شخصیت های برجسته ای داشتیم که بسیار در هدایت انسان ها و ایجاد و شکل گیری انقلاب و نظام اسلامی و مقابله با دشمنان اثر گذار بودند؛ در روزهای پیش رو ارتحال سه عالم برجسته را داریم، یکی شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی، شخصیت برجسته، عارف، فقیه، مفسر و انقلابی که به طرز مشکوکی به شهادت رسید و امام(ره) در شهادت این فرزندشان نه به عنوان یک فرزند بلکه به عنوان یک عالم عنوان کرد، در حالات امام(ره) هیچ اثری از حزن و تاثر امام(ره) به عنوان فرزند در کنار پیکر حاج آقا مصطفی نمی‌بینید، تعبیر امام(ره) این بود که مصطفی امید آینده اسلام بود؛ این چنین شخصیتی از دست امت اسلام گرفته شد.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: ارتحال آیت الله مهدوی کنی را نیز در پیش داریم که از شخصیت های برجسته علمی، دینی، اخلاقی و موثر در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی بود که خدمات بسیار برجسته‌ای داشتند که یکی از این خدمات ایشان همین بنیانگذاری دانشگاه امام صادق علیه السلام است که می دانید که نیرو های خیلی خوبی داشته است، این مجموعه آینده نگری برای نظام اسلامی بود که نیرو تربیت کند برای ادامه انقلاب و مدیریت جامعه که الحمدلله نیروهای خوب هم در این مجموعه وجود دارد که از آن ها در دولت‌های مختلف استفاده می شود.


خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: همچنین ارتحال عارف بزرگ و زاهد و انقلابی مرحوم آیت الله میرزا جواد آقای تهرانی از برجستگان علم و زهد و تقوا و انقلابی گری را در پیش داریم که خدماتشان در طول دوره انقلاب و خدمات عام المنفعه ای که در مشهد داشتند درمانگاه و بیمارستان مدرسه و کتابخانه و از همه مهمتر که چنین شخصیتی با چنین سن کهنسال و قدی خمیده بارها در جبهه های دفاع مقدس بدون لباس روحانیت و با لباس رزم کنار رزمندگان حضور پیدا کرد؛ این همان فرمایش امام موسی بن جعفر(ع) است! در بین علما افرادی داشتیم که کشیده شدند در فتنه دشمن، عده ای هم بودند که ملاحظه می کنند که ببیند اوضاع چگونه است و حرف بزنند، هم در فتنه ۸۸ و هم در سایر فتنه ها از این افراد داشتیم، البته خیلی عده کمی هستند اما روایت داریم که در جهنم از بوی تعفن عالم فاسد اهالی جهنم متاسی می شوند! چرا؟ چون یک کوتاهی و سکوت، یک موضع گیری به موقع و به حق و به موقع نکردند امکان دارد عده ای از جامعه را در آن مسیر ببرد خصوصاً در جامعه ما و امت اسلام که ملتی مسلمان هستند و معتقدند و تقلید می‌کنند از مراجع تقلید و عمل به احکام شرعی می کنند.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: نقطه قوت انقلاب اسلامی ما از ابتدای شکل گیری تا الان این بود که همواره در مسیر حق و صراط مستقیم هم شکل گرفت و هم پیروز شد و هم تداوم یافت تا به امروز؛ مسیر انقلاب مسیر حق و روشن و واضح و شفاف و صراط مستقیمی است، ما در مسیر انقلاب اعوجاج نمیبینیم، در رهبری انقلاب چه در دوره امام(ره) و چه در دوره فعلی هیچ اعوجاجی از صراط مستقیم انقلاب نمی بینیم، گاهی برخی افراد، گروه ها، افراد و مسئولیت ها خطا و انحراف و لغزش پیدا کردند و کم کاری کردند اما صراط انقلاب صراط مستقیم و حق است.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: این حقانیت و این صراط مستقیم بودن انقلاب در طول چهل و سه سال روز به روز برای همه چه دوست و چه دشمن واضح تر و شفاف تر شده است؛ از روزی که امام(ره) انقلاب را با مبارزه با ظلم و استبداد و استکبار آغاز کرد و اول هم با رژیم طاغوت ستم‌شاهی مبارزه کرد و در عین حال در همان زمان با استکبار جهانی مبارزه کرد؛ ما در روزهای آینده سالروز قانون کاپیتولاسیون را داریم این سلطه استکباری که در تاریخ کشور ما متعدد است، هم انگلیس از این سلطه گری استفاده کرده و هم آمریکا در دوره های اخیر استفاده کردند و الان هم در برخی از کشورهای دنیا آمریکا همین کار را انجام می دهد که در هر کشوری که نیروهای نظامی و حتی شهروندان آمریکا وارد میشود مصونیت داشته باشند که هر کاری کردند دستگاه قضایی آن کشور نتواند آنها را محاکمه کند! چقدر خفت بار است؟ موضع‌گیری امام(ره) را شنیدید که اگر یک سگ آمریکایی را شاه شما زیر بگیرد باید مجازات شود ولی اگر یک آمریکایی، مجتهد یا مرجع تقلید و عالم شما را بکشد و از بین ببرد اینجا نمی توان او را محاکمه کرد باید در آمریکا محاکمه شود! حداقل اگر ما قبل از انقلاب را ندیدیم اما پس از پیروزی انقلاب دیدیم در عراق و افغانستان چه جنایت ها کردند؟ حتی در کشورهای غیر اسلامی مثل ژاپن چه کردند؟ اسم تعهد ژاپن با آمریکایی ها کاپیتولاسیون نیست، سوفا است و هرازگاهی میشنوید نیروهای نظامی آمریکا در ژاپن دست به تجاوز به نوامیس ژاپنی می زنند و کسی قادر به محاکمه آنها نیست! انقلاب اسلامی از همان روز اول با این سلطه گری ها مخالفت کرد و ایستاد در حالی که آن قانون مال زمان شاه بود و در رژیم منحط پهلوی، آمریکا این سلطه گری را اعمال می‌کرد، اما کشور اسلامی بود و امام(ره) سکوت نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: امروز در دنیا هیچ کشوری به استقلال نظام اسلامی ما از همه قیودات استکباری وجود ندارد؛ نه تنها زیر سلطه و گوش به فرمان نیستیم و نمیتوانند تاثیرگذار باشند علی‌رغم تلاشی که کردند، بلکه در زمان مقتضی پاسخ آنها را نیز داده ایم و تو دهنی به آنها زده ایم و این در دنیا منحصر به فرد است؛ الان هم کسی نمی تواند در برابر انقلاب بایستد.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: در طول این چهل و سه سال ما همین مسیر استقلال و حقانیت صراط مستقیم انقلاب و اسلام را در کشور پیاده و اجرا کردیم؛ هزینه هایی هم همچون ترور و آشوب و تحریم داشتیم اما این مسیر مسیر لا یتغیری بوده و امام(ره)، مردم و انقلابیون اصیل پای انقلاب و آرمان‌های امام(ره) و حفاظت از انقلاب اسلامی و خون شهدا ایستادند و این مسیر تداوم یافت الان هم دعوا بر سر همین موضوع است و نقطه تقابل نظام اسلامی با جبهه استکبار که در رأس آن آمریکای جنایتکار و صیهونیست‌های خونریز غاصب رو به اضمحلال هستند این است که آمریکا و استکبار جهانی تمام تلاش خود را در شرایط فعلی که هم جنگ ترکیبی است و هم از همه شیوه ها استفاده می کنند، برای اینکه بتوانند این اراده راستین انقلاب اسلامی را در برابر خود بشکنند، تحریم می کنند تا انقلاب اسلامی کوتاه بیاید، اغتشاش راه می‌اندازند و صراحتاً حمایت می‌کنند همانطور که در سال ۸۸ حمایت کردند برای اینکه نظام اسلامی را از پا در بیاورند و فکر می‌کنند که تمام شده است! اینکه امام سجاد علیه السلام فرمودند خداوند متعال دشمنان ما را از احمق ها قرار داد همین است، این ها خودشان می گویند که نظام در حال سقوط است و خودشان هم باور می کنند لذا علنی حمایت و سرمایه گذاری می‌کنند!

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: امروز این شرایط در دنیا موجب شده که وقتی در کشور ما و دولت سیزدهم که در راس کار قرار گرفته و ریل پیشرفت و تصمیمات کشور را از ریل گذاری دولت عبرت و دولت های همسوی دولت عبرت تغییر داده، امروز نه تنها در کشورهای مختلف هم جهت با انقلاب حتی در بین دوستان غربی ها و آمریکایی ها یک رقابتی برای همگرایی با مجموعه هایی که در شرق دارد تشکیل می شود پدید آمده است؛ ایران و روسیه و چین و این مجامع و نهادها و مجموعه هایی که توسط این کشورها شکل می گیرد و جایگاه نظام اسلامی در این مجموعه ها اثر گذار است، امروز عربستان سعودی هم آمده و با روسیه و چین قرارداد می بندد! آن ها که گاو شیرده آمریکا بودند! حاکم امارات متحده عربی نیز با روسیه دیدار داشته و تحویلش گرفته‌اند سیاست آنها هم در حال تغییر است و فهمیدند که امروز دنبال آمریکا رفتن جواب نمی دهد! در این شرایط قطعا آمریکایی‌ها به ما فشار بیشتری وارد خواهند کرد چون اگر توانستند نظام اسلامی را به زانو دربیاورند می‌توانند سایر کشورها را نیز زیر سلطه خود بگیرند.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: امروز در تاریخ لبنان همین امضای مرزهای دریایی لبنان که به واسطه قدرت حزب الله برای آن کشور پدید آمد، توانسته‌اند منابع نفتی خود را به طور کامل حفظ کنند و به امضا سازمان ملل هم برسانند، در حالی که اسرائیل می خواست همه چاه های نفت و گاز لبنان را برای خود بردارد، سه پهباد شناسایی حزب الله کاری کرد که عقب نشستند! این قدرت کمی است؟ در عراق چقدر تلاش کردند دولت شکل نگیرد؟ در مجلس چقدر اخلال ایجاد کردند؟ اما بلاخره جبهه مقاومت در عراق و نیروهای دلسوز و مرجعیت عراق توانستند از این بحران عبور کنند و رئیس جمهور و نخست وزیر را تعیین کردند؛ در لبنان هم امیدواریم به وحدت برسند و رئیس جمهورشان را تعیین کنند، امروز آمریکا و استکبار جهانی برای کشور ما فشار بیشتری را وارد می‌کند، لذا می طلبد که ما نسبت به شرایط خودمان در دوره جدید در منازعه جبهه حق و باطل استقامت و ایستادگی کنیم.


خطیب جمعه بندرانزلی به بیان چند نکته پرداختند و خاطر نشان کردند: نکته اول اینکه اگر بخواهیم در ادامه این راه بر جبهه استکبار و کفر و باطل پیروز شویم، راهش توجه و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری خصوصاً در دیدار با علمای اهل تسنن و تشیع و کنفرانس وحدت اسلامی است؛ این انسجام و وحدتی که باید در بین امت اسلام و در کشور ما بین گروه ها و مذاهب مختلف وجود داشته باشد نباید خدشه دار شود، وحدت و انسجام امت اسلام را باید حفظ کرد، این آن نکته مهم اثر گذار در موفقیت ها و پیشرفت هاست.


امام جمعه بندرانزلی افزودند: نکته دیگر مهم قابل توجهی که دشمن علیه آن فضاسازی می کند و در فرمایش رهبری معظم انقلاب هم بود این است که در عین برخورداری همه افراد از آزادی های مصوب در قوانین، خط قرمز نظام اسلامی ما امنیت در جامعه است؛ هیچ کسی و گروهی در داخل و خارج، سیاسی و غیرسیاسی، حق خدشه دار کردن امنیت ما را ندارند، امروز می‌بینید سپاه عزیز ما در برابر یک احتمال تهدید از مرزها، ایستاده و مانور برگزار کرده و مقتدرانه اعلام کرد مرزهای جغرافیایی کشور ما تغییر کند ورود خواهد کرد، جمهوری اسلامی در زمینه امنیت و حفظ منافع خود با هیچ کسی تعارف ندارد، لذا امنیت ما توسط نیروهای اطلاعاتی و انتظامی و ارتش و سپاه خط قرمز نظام اسلامی است و هیچ کس نباید به خودش اجازه دهد امنیت جامعه اسلامی را با نوشتار و گفتار و رفتار خود خدشه دار کند، در فضای مجازی آنهایی که گاهی چیزهایی می نویسند برای خوشامد دشمنان و جلب توجه دشمنان به خودشان حواسشان باشد اینها محاسبه خواهد شد و مجازات خواهند شد، اگر جایی کسی حرفی پیامی مطلبی برای خدشه دار کردن امنیت جامعه ما صادر کند اینها گم نخواهد شد و به آن رسیدگی می شود.


حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: نکته دیگر جهاد تبیین است؛ دشمن با همه ظرفیت ها و امکاناتش به جامعه ما هجوم آورده و در این هجوم هم هدف عمدتاً جوانان و نوجوانان و کسانی هستند که خیلی اطلاعات لازم را نسبت به شرایط روز و حوادث و اخبار ندارند و می خواهند در بعد ادراکی و شناختی جامعه اثرگذاری کند اگرچه تا الان جز در افراد قلیلی موفق نشده اما دشمن کارش این است، در این جهت باید دریافت اطلاعات و اخبار از منابع رسمی و قابل اعتماد باشد، هرجایی هر کسی صفحه‌ای راه انداخت نباید انسان به حرفش گوش کند، خبرها را از منابع موثق بگیرید، از منابع خود نظام اسلامی که دلسوز و خیرخواه مردم و امت اسلام بوده باید بگیرید و فریب دشمنان را نخورید.


خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر لزوم توجه به سواد رسانه‌ای و آشنایی با شگرد های دشمنان در رسانه ها و فضای مجازی، افزودند: دستگاه هایی چون آموزش و پرورش و دانشگاه ها و حتی خانواده ها که این وظیفه را برعهده دارند باید این تبیین را انجام دهند وگرنه برخی غفلت می کنند و فریب دروغ پردازی ها را می خورند؛ باید قدرت تشخیص حقیقت در انسان و جامعه افزایش یابد و به دیگران منتقل شود.


امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: نکته آخر اینکه خودمان و جامعه و جوانان و نوجوانان مان را به شیوه صحیح اینگونه بار بیاوریم که به رسانه‌های دشمن اعتماد نکنند، اگر کسی و ملتی به دشمن خود اعتماد کرد شکست و ضربه می خورد؛ نگاه ما امروز به واسطه آنچه وجود دارد نه از روی حدس و گمان، بلکه از روی واقعیاتی که در رسانه های دشمنان وجود دارد امروز باید همه ما نسبت به آنچه از سوی دشمن صادر می شود سوء ظن داشته باشیم، یقین بدانید که اگر حرف راستی هم بزند به دنبال توطئه ای است و خیر خواهی می کنند که نمی کنند دنبال توطئه هستند آنهم در این شرایطی که ما هستیم، دشمنان در طول چهل و سه سال هرجا نقطه قوتی هم وجود داشته کتمان کردند، در انتخابات و راهپیمایی ها، حضور میلیونی مردم در دفاع از اسلام و نظام اسلامی را منعکس نکردند اما چهارتا اغتشاشگر جایی جمع شدند و چیزی را آتش زدن منعکس کردند، نقاط قوت اصلاً نمی گویند و نقاط منفی را بزرگ می کنند و به آن دامن می زدند! اگر هیچ کسی نداند ما که می دانیم در کشور ما بر خلاف آنچه آنها میگویند چه خبر است! در این برهه حساس بدانید که حربه های دشمن علیه نظام اسلامی در همه ابعاد خصوصا در بعد رسانه‌ای در حال اضمحلال است و اگر ما و ملت اسلام در این راه ایستادگی داشته باشیم خداوند متعال پیروزی قاطع و کامل را نصیب جبهه حق و زوال و اضمحلال را گریبان گیر جبهه باطل خواهد کرد.