به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به این فرمایش امام محمد باقر(ع) اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ صُونُوا دِینَکُمْ بِالْوَرَعِ، اظهار داشتند: حضرت در این بیان همه ما را امر به رعایت تقوای الهی می‌فرمایند و اینکه بواسطه رعایت تقوا دینمان را حفظ کنیم.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسئله برای انسان در دنیا دین او و حفظ دین اوست، افزودند: هیچ چیزی در دنیا ارزشمندتر از نعمت دین برای انسان‌ها نیست و یکی از چیزهایی که در دوره آخر الزمان به انسان‌ها هشدار دادند این است که مواظب دین و ایمانشان باشند چراکه با سختی‌های دنیا امکان کمرنگ شدن یا حتی از بین رفتنش وجود دارد؛ لذا میفرمایند تقوای الهی را رعایت کنید و دینتان را اگر می خواهید حفظ کنید راهش ورع و تقوا و تقید به حلال و حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به در پیش بودن ماه پر فضیلت رجب، بیان کردند: ماه رجب ماه استغفار و ریزش رحمت و مغفرت الهی بر سر بندگان و آغاز سه فصل نیایش(رجب، شعبان و رمضان) و معنویت برای انسان‌ها است و از خداوند متعال توفیق بهره‌برداری از این ایام را مسئلت می‌نمایم.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری به استان، اظهار داشتند: ان‌شاءالله این سفر منشاء آثار و برکات اتقلابی و تحول آفرین شود.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه نمایندگانی از طرف ریاست محترم جمهور به شهرهای مختلف استان رفته‌اند، اضافه کردند: هفته آینده روز جهانی تالاب ها را داریم و یکی از معضلات شهرستان ما تالاب است.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: ان‌شاءالله با توجهی که ریاست محترم جمهوری و اعضای محترم هیات دولت خواهند داشت تصمیمات خوبی در راستای برطرف کردن مشکلات متعددی که در استان وجود دارد و مغفول واقع شده علی‌الخصوص تالاب انزلی گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: مشکل تالاب بین المللی انزلی مشکل بازدید مسئولین از تالاب نیست و با این حل نمی‌شود که هر مسئولی می‌آید با قایق یا بالگرد برود تالاب را ببیند! تالاب وضع اسفناکی دارد و اگر همین‌جاها در خیابان بایستند میبینند که دارد خشک می‌شود؛ مشکل اصلی تالاب که یک مسئله مهم زیست محیطی است و در اسلام مورد تاکید است و رهبر معظم انقلاب مکررا نسبت به اهمیت آن تاکید می‌کنند، در وهله اول سوءمدیریت است.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: کسانی که متولی محیط زیست هستند توان لازم را ندارند، گاهی اوقات این ناتوانی علمی است گاهی اوقات ناتوانی در برخورد با آسیب زنندگان و متصرفین تالاب است گاهی اوقات هم سهیم شدن در فساد است.

امام جمعه بندرانزلی دومین مشکل تالاب را بی‌برنامگی عنوان کردند و افزودند: این همه آمدند و رفتند و دیدند و مصوب کردند اما هیچ برنامه‌ای ندارند که چه کاری می‌خواهند بکنند و هر کسی یک چیزی می گوید، این‌ها درد تالاب را دوا نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: یکی از آسیب‌های مهم تالاب رسوبات و فاضلاب‌هایی است که از بالادست وارد تالاب می‌شود؛ خیلی راحت می‌شود جلوی این رسوبات را گرفت و به جای اینکه هی آمدند بازدید کردند و مرثیه سرایی کردند باید یک قدم برداشته میشد تا جلوی این آسیب را می‌گرفتند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: امیدواریم با این بازدید و در دولت جدید تصمیمات خوب حقیقی برای احیای تالاب گرفته شود؛ همانطور که قبلاً تذکر داده‌ایم مهم ترین مشکل تالاب بحث مدیریت است.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به فرارسیدن ایام الله دهه فجر، اظهار داشتند: انقلاب اسلامی امسال در دهه فجر به کوری چشم منافقین و دشمنان و بدخواهان وارد چهل و چهارمین سال می‌شود؛ لذا باید همه مردم و مسئولین در رابطه با دهه فجر به تناسب شرایطی که در آن هستیم، در راستای جهاد تبیین که ضرورت امروز است و مقام معظم رهبری هم تاکید می‌کنند تلاش کنیم، اول در این جهت که دهه فجر با شکوه هرچه تمام تر برگزار شود خصوصاً با توجه به محدودیت هایی که در این دو سال کرونایی ایجاد شد، نکته دوم این است که در این دهه فجر و ۴۴ سالگی انقلاب با وجود دولت انقلابی و تحول گرا باید سعی کنیم اعوجاج هایی که در مدیریت جمهوری اسلامی پدید آمده را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: در سال‌های گذشته در رابطه با مدیریت کشور و حفظ و صیانت از انقلاب آسیب‌های فراوانی از ناحیه مدیریت کشور به ارزش‌های انقلاب وارد شده است و باید در این دهه فجر انقلاب و مدیریت جامعه را به اصطلاح تنظیم کارخانه برگردانیم و در خط انقلاب بیافتد، امیدواری ما نسبت به این دولت و اقدامات دولت این هست اگرچه آسیب‌هایی را در این چند ماهه دیده‌ایم و امیدواریم به آن‌‌ها توجه شود و این اصلاح مدیریتی در رابطه با نظام اسلامی و جامعه اسلامی با شاخص‌های جوانگرایی و انقلابی بودن پدید بیاید.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به خطبه‌ هفته گذشته که قانون اساسی مهم‌ترین سند نظام اسلامی و به عنوان یک میثاق ملی است که محورهای قابل توجهی از آن روی زمین مانده و یکی از موارد آن بحث التزام عملی به ولایت فقیه می‌باشد، اظهار داشتند: آنچه که در این خطبه می‌خواهیم اشاره کنیم بحث سیاست خارجی در قانون اساسی است، اصول مربوط به سیاست خارجی در قانون اساسی از اصل ۱۵۲ شروع می‌شود؛ در اصل ۱۵۲ آمده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ و استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح آمیر متقابل با دول غیر محارب استوار است؛ این یعنی باید با همه‌ی کشورهایی که سر خصومت با جمهوری اسلامی ایران ندارند روابط مناسب و متقابل تامین کننده منافع کشور و ملت برقرار شود.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: البته یک کشور در قاموس سیاسی جمهوری اسلامی با او به هیچ وجه من الوجوه در هیچ زمانی رابطه برقرار نمی‌شود که آن‌هم رژیم غاصب صهیونیستی است که باید از بین برود و زوالش هم نزدیک است اما روابط ما با بقیه کشورها متاثر از شرایط زمان است؛ آمریکا و کشورهای اروپایی که بند به آمریکا هستند به دنبال روابط مسالمت‌آمیز نیستند اما آنجایی که نیاز باشد و منافع کشور اقتضا کند جمهوری اسلامی وارد مذاکره می‌شود اما اصل براین است که ما همه کشورها را با این چارچوبی که در قانون اساسی آمده در هر زمانی جهت ایجاد ارتباط مورد بررسی و مداقه قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: امروز ارتباطات گسترده خارجی با دولت‌های مختلف که دارای مزیت‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و… دارند در حال اجرا می‌باشد؛ البته عده‌ای دنیا را فقط آمریکا و دول اروپایی دنباله‌رو او معنی می‌کنند و القا می‌کنند همه دنیا آمریکاست و با همین تفکر کشور را در شرایط سخت گرفتار کردند؛ آمریکا جهانخوار هست اما جهان نیست یک کشوری در دنیاست حالا قدرتی هم دارد که در حال زوال است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: کشورهای مختلفی در دنیا و در منطقه ما در همسایگی ما هستند که بر اساس اصل قانون اساسی در رابطه با سیاست خارجی باید با این کشورها با حفظ همین چارچوب روابطی داشته باشیم که نه منافعمان تهدید شود و نه ضرری متوجه کشور و نظام اسلامی شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در روابطمان با کشورهای دیگر به تعبیری در روابط خارجی باید توازن در سیاست خارجی و روابط با کشورهای دیگر را بر اساس قانون اساسی حفظ کنیم؛ بالاخره تقابل با کشورها اگر بنای انسان بر حفظ منافع خودش باشد سبک و سنگین کردن دارد و مثل یک ترازوست یک زمانی باید در یک کفه ترازو چیزی بگذارید که با کفه دیگر تعادل برقرار شود ولذا در روابط بین کشورها گاهی اوقات با دیپلماسی وارد می‌شوند گاهی اوقات اقدامات میدانی لازم است گاهی اوقات با رقبا و کشورهای دیگر ارتباط برقرار کردن موجب تعادل در دیگر طرف‌های مقابل و کشورهایی که خصومت دارند می‌شود که باید در سیاست خارجی رعایت شود؛ ما تاکنون توازن نداشتیم و همه تخم مرغ ها در سبد آمریکا و اروپا گذاشته شده بود خصوصا در سالهای اخیر و دولت‌های اخیر.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: گاهی اوقات این‌هایی که مرعوب آمریکا و غرب هستند از بیان بعضی از مراجع تقلید که می‌فرمودند ما باید با دنیا رابطه داشته باشیم بهره برداری میکردند که منظور مراجع این است که ما باید با آمریکا رابطه داشته باشیم که باید برویم با آمریکا صلح کنیم؛ نه! اگر بناست با دنیا رابطه داشته باشیم در دنیا کشورهای متعددی هستند؛ ضرورت رعایت توازن در این است که با قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای و بین‌المللی و همسایگان مثل اکو و شانگهای و… در همه حوزه‌های نظامی و اقتصادی و… تعامل سازنده و تامین کننده منافع ملی را داشته باشیم مثلا روابطی که با چین و روسیه برقرار می‌شود در همین راستا است و چون جمهوری اسلامی دارد به توازن و بازی موفقیت آمیزی در زمینه دیپلماسی وارد می‌شود صدای آمریکایی‌ها و طرفدارانش در آمده و بحث نه شرقی نه غربی را پیش می‌کشند.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به موضوع دیگری در بحث سیاست خارجی به بیان فراز ۱۵۴ قانون اساسی پرداختند و افزودند: در اصل ۱۵۴ آمده که نظام اسلامی و ملت ما از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند و این اصل قانون اساسی ماست؛ اسلام به ما گفته باید از مستضعفین حمایت کنید در برابر مستکبرین؛ وظیفه هر انسان مسلمانی حمایت از انسان مستضعف و مظلوم است ولو مسلمان نباشد چه رسد حمایت از کشورها و ملت‌های مظلوم مسلمان.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: در طول تاریخ انقلاب، جمهوری اسلامی از فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و یمن که تحت ظلم مستکبران بودند حمایت مادی و معنوی کرده است، البته این حمایت به معنای دخالت نیست، در عراق و سوریه در مقابل داعش جمهوری اسلامی کار مستشاری کرده است و کمک فکری و معنوی می‌کند لذا دشمنان با اینکه بارها این موضوع را مطرح کرده‌اند اما چون حقیقت ندارد نتوانسته‌اند اثبات کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در این مسیر برای تحقق این اصل در قانون اساسی باید از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ وقتی حمایت از مظلوم و مستضعف یک تکلیف دینی و قانونی کشور ما و مدیریت جامعه اسلامی است باید همه ظرفیت‌ها پای کار بیایند، چه کمک‌های مادی چه معنوی، چه تحرکات مهم و موثر دیپلماسی باشد چه اقدامات میدانی؛ یعنی این حمایت یک حمایت عام است و باید ببینیم کجا چه نیازی وجود دارد و چه کاری این حمایت را تامین می‌کند نظام اسلامی وارد آن کار بشود.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: الان متاسفانه یکی از فاجعه بار ترین اتفاقاتی که در کشورهای مختلف خصوصاً در منطقه ما در حال رخ دادن است، شرایط امروز  یمن است؛ یک ملت مظلوم مقتدر شجاع پابرهنه در برابر ائتلاف عربی غربی عبری منطقه و جهان با توان داخلی خودش با همه محدودیت‌ها و محاصره ها ایستاده و جنایت‌های فراوانی این ائتلاف در طول این سال‌ها نسبت با مردم یمن داشته و در روزهای اخیر کشتارهای بیرحمانه و وحشیانه‌ای که آل سعود با سلاح‌ها و تجهیزات آمریکایی و انگلیسی و پول حاکمان عربستان و امارات بر سر کودکان مظلوم یمن داشته و هیچ صدایی از دنیا در نمی‌آید نه از شورای امنیت نه از سازمان ملل و نه از کشورهای اسلامی دیگر و این خیلی مایه تاسف است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه راهپیمایی امروز پس از نماز جمعه در سراسر کشور در محکومیت این جنایت‌ها برای این است که صدای این مردم مظلوم به دنیا رسانده‌ شود، افزودند: البته این یک کار نمادین است ولی در حمایت از یمن کوتاهی شده ، بر اساس این اصول و تکلیفی که قانون اساسی به ما و مدیریت نظام اسلامی کرده و دستوری که اسلام به ما داده باید خیلی بیشتر از این دولت‌های ما فعال میشدند؛ در سال‌های گذشته آن دولت انگیزه‌ای نداشت و ما هم چاره ای نداشتیم، اما در این دولت باید تحرکات دیپلماسی ما حداقل افزایش پیدا کند و توسط ایران در شورای امنیت ملی طرح موضوع شود و توسط جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظامی که مدافع حقوق مستضعفین در برابر مستکبرین است از شورای امنیت و سازمان ملل خواسته شود ولو عمل هم  نکنند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: از همه بالاتر فعال کردن سازمان کنفرانس اسلامی است، یک روزی کشورمان محور تحرک کنفرانس اسلامی بود حتی در دوران جنگ و دفاع مقدس اما در این سال‌ها اسمی از کنفرانس اسلامی شنیده اید؟ ما محور بودیم و باید این محوریت را داشته باشیم؛ دیگر از جنبش غیر متعهد ها در دنیا اسمی نیست درحالیکه نظام و دیپلماسی ما در جنبش غیرمتعهد ها فعال بود و این ظرفیت‌ها مغفول مانده و فرصت ها را از دست داده‌ایم.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: برای نجات یمن بحرین افغانستان و عراق و سوریه از دست دشمنان صرفاً با راهپیمایی نمی شود کار را پیش برد و باید در کنار راهپیمایی اقدامات بین المللی قوی نیز وجود داشته باشد و حرکت آفرینی شود؛ لذا توقع داریم دستگاه دیپلماسی با رویکرد انقلابی ، این حرکت را در دستور کار قرار داده و در رابطه با سازمان کنفرانس اسلامی نشست بگذارد و بیانیه صادر کند و مداخله کند و حاکمان عربستان و امارات که مست قدرت و توحش شده اند را از کشتار زن و بچه مردم کشور مسلمان در یمن باز دارند.