به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه شریفه ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ، اظهار داشتند: در این آیه شریفه در سوره حج خداوند متعال یکی از ویژگی‌های بهره‌مندی از تقوا و نشانه‌های بهره مندی آن را در وجود انسان تعظیم شعائر الهی معرفی می‌فرماید؛ در تفسیر مصادیق شعائر الهی متعدد است، در بعضی از تفاسیر آمده مراد از این شعائر الهی چون آیات مربوط به حج است مناسک حج می‌باشد، بعضی از تفاسیر این است که بحث شعائر در عین‌حالیکه در آیاتی است که مربوط به حج می‌باشد اما همۀ شعائر دینی ازجمله حج، نماز، نماز جمعه و همه چیزهایی که نماد دین هستند را در بر می‌گیرد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه تقوا چون یک امر درونی در وجود انسان است، شناخت آن بواسطه آثاری است که در انسان پدید می‌آید، یادآور شدند: در بعضی برهه‌ها وقتی راجع به مسئولین در انتخابات‌ها و سایر امور برای مسئولیت دادن پیش می‌آمد وقتی گفته می‌شد باید تقوا داشته باشند، کسانی که آشنای با دین نیستند و احیاناً مغرض هم بودند می‌گفتند این‌ها مگر دستگاه تقوا سنج دارند؟! بله اسلام دستگاه تقوا سنج دارد! اسلام می‌فرماید اگر کسی اهل تقوا باشد این تقوا اثرش در رفتار و عمل او ظاهر می‌شود و یکی از نشانه‌های آن تعظیم شعائر الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: اگر کسی در برابر شعائر الهی از اقامه نماز و نماز جمعه و سایر مظاهر دینی مثل حجاب و… احترام کرد و آن‌ها را بزرگ شمرد نشانۀ ‌تقواست و اگر کسی بی‌توجهی و اهمال کاری و سستی کرد نشانه بی‌تقوایی است.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به ایام حج با بیان اینکه امسال الحمدلله علیرغم محدودیت‌هایی هم که قائل شدند حجاج ما به سفر حج مشرف شدند و ان‌شاءالله همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج مطالبی را در رابطه با بهره‌گیری معنوی از این مناسک مهم و حفظ شئونی که باید سفیران نظام اسلامی در زمان حج رعایت کنند مورد توجه قرار بگیرد و ان‌شاءالله حج ابراهیمی خوبی را امسال داشته باشیم و محدودیت‌هایی که بواسطه کرونا و بعضی از گرانی‌ها ایجاد شده برطرف شود، اضافه کردند: از دیگر توصیه‌های مقام معظم رهبری کاهش زمان حج بود، یعنی این ایام طولانی غریب یک ماه با این هزینه‌ها ضرورت ندارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه در تداوم تلاش‌هایی که دولت در توسعه روابط خارجی با کشورهای مختلف در عرصه‌های گوناگون انجام می‌دهد الحمدلله روزهای گذشته سفر رؤسای جمهور و مقامات عالی کشورهایی چون ونزوئلا و ترکمنستان و تاجیکستان و سفر وزیر امور خارجه به هند برای ایجاد همبستگی و تعاملات گسترده‌تر در ابعاد سیاسی و اقتصادی قدم بر می‌دارند که اقدام بسیار خوبی است و نتایج بسیار خوبی هم خواهد داشت کما اینکه تاکنون بسیار مؤثر بوده، اظهار داشتند: جمهوری اسلامی باید در عرصه دیپلماسی فعال باشد و برای مقابله با استکبار جهانی و کشورهای زیاده‌خواهی که در دنیا می‌خواهند حقوق کشور ما و مسلمانان و مظلومین را از بین ببرند و سلطه بر این جوامع پیدا کنند، با کشورهای مختلف همگرایی و هم‌افزایی ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین این حرکت دولت سیزدهم در راستای توسعه روابط خارجی با کشورهای مختلف را حرکتی بسیار مؤثر و مفید خواندند و اضافه کردند: دشمنان و معاندین خصوصاً رژیم غاصب صهیونسیتی در رسانه‌ها نسبت به این گسترش روابط عکس‌العمل‌هایی نشان می‌دهند که نشان از استیصال‌شان است؛ شبهه پراکنی‌ها و دورغ‌پردازی‌هایی که می‌کنند نشان می‌دهد این حرکت، حرکت مهمی است و برای حفظ و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بسیار موثری است و باید تقویت شود.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: دولت و وزرای مربوطه هم باید توجه داشته باشند که این روابط و فعال بودن در عرصه دیپلماسی با توجه به شرایطی که در کشور داریم و جراحی اقتصادی که دولت با مسئولیت‌پذیری شانه زیر مسئولیت داده باید با هم تناسب پیدا کنند، لذا باید در داخل کشور هم دستگاه‌های مختلف و وزارتخانه‌های مختلف در راستای کاهش فشار اقتصادی به مردم و کنترل قیمت‌ها تلاش کنند، افسار گسیختگی بی دلیلی در بعضی اجناس می‌بینیم و حتی در بعضی اجناسی که قیمت گذاری شده هم تخطی می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه باید با گرانی‌ها و سوداگری های اقتصادی و فشاری که هر روز به مردم وارد می شود برخورد شود، خاطرنشان کردند: کنترل قیمت‌ها و برخورد با این خودسری‌ها در امر اقتصاد یک عزم جدی، تلاش مستمر و برخورد قاطع می‌خواهد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به روز اصناف در هفته پیش رو، اظهار داشتند: اصناف در جهت کنترل قیمت‌ها مسئولیت دارند و هر صنف و اتحادیه‌ای باید زیر مجموعه خودش را کنترل کند؛ در شهرستان متاسفانه این نظارت از طرف اتحادیه‌ها و اصناف در رابطه با کنترل قیمت‌ها و رعایت شئون اسلامی در کسب و کارها به کندی انجام می‌شود و حتما باید مسئولیت‌شان را در این جهت به خوبی ایفا کنند و از از مسئولان امر می‌خواهم که از این وظایف قانونی که اتحادیه‌ها و اصناف بر عهده دارند مطالبه شود.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه مسئولین در رابطه با اصناف و کسبه باید رعایت حال آن‌ها را بکنند، افزودند: دستور صریحی که ریاست محترم جمهوری روز گذشته در سفر به اصفهان اعلام کردند که در اخذ مالیات ملاک اظهار خود کسبه است الا اینکه خلاف آن ثابت شود، باید رعایت شود؛ در این شرایط با توجه به فشار اقتصادی، رکود بازار، گرانی‌ها و مشکلات متعدد اقتصادی مبادا در تعیین و اخذ مالیات اجحافی به کسبه شود ولذا مسئولین در این جهت سعی کنند کنترل قیمت‌ها را داشته باشند و هم رعایت حال کسبه و اصناف را در اخد مالیات تا ان‌شاءالله در سال‌های بعد رونق اقتصادی ایجاد شود و افراد با اظهار خودشان مالیت‌های بیشتری بپردازند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: باید به موازات اقدامات بیرونی که در بعد دیپلماسی برای پیشرفت اقتصاد کشور انجام می‌شود، در داخل هم نکاتی را مورد توجه قرار دهیم، محرز است برنامه‌های دولت انقلابی و تحول گرا با مدیران گذشته و مسببین وضع موجود عملیاتی شدنی نیست؛ اگر مدیریت‌ها همسو، همفکر و هم‌عزم با دولت نباشد در کارها خلل ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: باید در واگذاری مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها به افراد انقلابی و جهادی همسوی با دولت و برنامه‌های دولت اقدامات مفید و موثری انجام شود.

خطیب جمعه بندرانزلی در ادامه با اشاره به هفته جهاد کشاورزی و سالروز تاسیس جهاد سازندگی به فرمان امام(ره)، اظهار داشتند: مسئله کشاورزی امر بسیار مهمی برای کشور است؛ کشاورزان عزیز با زحمت و مشقت و گاهی با ضرر و زیان کشاورزی می‌کنند تا کشور را از بیگانگان بی نیاز کنند و ارزاق و نیازهای کشور تامین شود.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: بحث امنیت غذایی امروز در دنیا اولویت پیدا کرده خصوصاً با جنگ اوکراین و شرایطی که پدید آمده؛ همۀ کشورها درصدد حفظ امنیت غذایی‌شان هستند و در جهت اینکه خودشان را در این مسیر قوی کنند در بحث واردات و صادرات و ذخیره سازی به تکاپو افتاده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: اگر می‌خواهیم در همۀ این بخش‌ها امنیت لازم را داشته باشیم و به خودکفایی و استقلال در نیازهای اولیه جامعه دست پیدا کنیم باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم؛ نکته اول این است که در رابطه با بحث کشاورزی هم نیاز به یک برنامه جامع داریم و هم اینکه اولویت‌ها را تعیین کنیم که سابقاً نبود و در دولت فعلی در وزارت جهاد کشاورزی این اولویت‌ها در حال تعیین است و ان‌شاءالله برنامه‌هایی که تهیه شده اعمال خواهد شد.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه لازمه این برنامه ریزی و اولویت بندی داشتن یک بانک جامع آمار و اطلاعات است، افزودند: بعد از ۴۳ سالی که از انقلاب می‌گذرد هنوز نمی‌دانیم چه امکاناتی داریم و چه محصولاتی در کجاها تولید می‌شود و هر روز یک چیز گران می‌شود و یا شاهد کمبود هستیم.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه نکته دیگر بحث استفاده بهینه از آب و اراضی در کشور است، اظهار داشتند: هم در مسئله آب و هم در اراضی مستعد برای کشت محدودیت داریم که ایجاب می‌کند طرح‌های نوینی به کار بگیریم و حداکثر استفاده برای بهره‌گیری از آب و زمین‌های کشاورزی را داشته باشیم تا بتوانیم به تامین نیازهایی که داریم دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: از جمله نکاتی که در بحث کشاورزی مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد و موارد خلاف آن را در شهرستان و منطقه گاهی اوقات می‌بینیم، تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که به ویلا تبدیل می‌کنند که هم خلاف قانون است و هم موجب می‌شود در بخش کشاورزی که مهم ترین بخش کشور است دچار مشکل شویم.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: سال‌های گذشته در شهرستان اراضی را در متراژهای بسیار بالا و قابل توجه به بعضی از افراد واگذار کردند تا طرح اجرا شود و کار کشاورزی انجام دهند اما این اراضی را معطل نگه داشتند و نه خودشان کار کشاورزی می‌کنند و نه دیگران می‌توانند روی آن کار کشاورزی کنند؛ ان‌شاءالله مسئولین با جدیت بیشتر پای کار هستند و دستگاه قضایی هم کمک می‌کند تا این اراضی که واگذار شده پس گرفته شود و به افرادی داده شود که در جهت رونق کشاورزی از آن استفاده کنند.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: نکته دیگر در زمینۀ کشاورزی بحث سرمایه گذاری در کشت و فرآوری اقلام کشاورزی است؛ متاسفانه در بخش کشاورزی در طول این سال‌ها سرمایه گذاری لازم انجام نشده است و لازمه‌اش این است که سرمایه گذار جذب شود؛ باید سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توسعه پیدا کند و ارزش افزوده ایجاد کند تا سرمایه‌گذاران رغبت پیدا کنند و بیایند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: امروزه‌ در دنیا یکی از مهم ترین مسائل همین مسائل مربوط به مواد غذایی و کالاهای اساسی است که هم کم است و هم دستخوش نوسانات می‌شود ولذا هر کشوری هر چقدر بتواند در این بخش سرمایه‌گذاری و در بخش کشاورزی رشد کند  او موفق تر و بی‌نیاز تر است و در امینت بهتری از لحاظ اقتصادی و کشاورزی قرار می‌گیرد.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: نکته دیگر این است که الحمدلله در این دولت در بخش دیپلماسی در امر کشاورزی و تامین مایحتاج و استفاده از فرصت‌ها در صادرات و واردات و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای دیگر فعال شده‌ و در دیدار‌های روزهای گذشته هم قراردادها و توافقنامه‌هایی امضاء کردند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: نکته دیگری هم که در بحث سرمایه گذاری و فعالیت دیپلماسی وجود دارد این است که بسیاری از اقلام کشاورزی ما به صورت فرآوری نشده به کشورهای دیگری صادر می‌شود که آنها فرآوری می‌کنند و چند برابر قیمت به کشورهای دیگر می‌فروشند که اگر در این حوزه هم دیپلماسی ما فعال شود و هم سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری کنند، زمینه صادرات فراهم است و هم سود‌آوری خیلی بالایی دارد و هم امکانات در کشور موجود است که اگر در بخش کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد شاهد رشد چشمگیری خواهیم بود.