به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، آقای محمد فائزی؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی دیدار کرد.

امام جمعه بندرانزلی در این دیدار با بیان اینکه در بخش آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کشور هرچه تلاش شود آثار آن در سایر بخش‌های نظام و شئون دیگر جامعه نمایان می‌شود، افزودند: متاسفانه روند آموزش و پروش در طول سال‌های گذشته مطلوب نبوده و نقایص فراوانی به صورت خلاصه یکی در بحث تفکر و اندیشه و محتوا و دیگری در بحث مدیریت داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: در مدیریت کل این مجموعه از مربیان و معاونین و… دو عیب وجود داشت، یکی اینکه معمولاً مدیریت‌های نامناسبی به کار گرفته شد و حتی وزیری که می‌گذاشتند اصلا آموزش و پرورشی نبود، و عیب دوم اینکه خروجی‌های کادر آموزش و پرورش با ورودی‌هایش اصلاً نه از لحاظ کمی و نه از لحاظ کیفی تناسب نداشت.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه در بحث سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش از حیث پشتیبانی‌ها کوتاهی زیادی در کشور شده تا غیرانتفاعی‌ها رونق بگیرند، ادامه دادند: این آسیب‌ها الان خودشان را خوب نشان می‌دهند ضمن اینکه تسری به همه سطوح در استان‌ها و شهرستان‌ها پیدا کرده، در بعضی برهه‌ها و برخی شهرستان‌ها در همان دولت‌ها افرادی پیدا می‌شدند که می‌خواستند کار یا تلاشی متناسب با نیاز نظام اسلامی داشته باشند اما یا با آن‌ها همراهی نمی‌شد یا یک دست صدا نمی‌داد و یا موانع دیگری پدید می‌آمد و نتیجه این شد که امروز وارث چنین مجموعه‌ای در دولتی هستیم که می‌خواهد با سبقه انقلابی و تحول گرایی کاری کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه کار بسیار سنگین و غیر قابل اغماض است و حتما باید در این بخش تحول لازم ایجاد شود، تاکید کردند: در کشور امکان دارد در سطح یک وزارتخانه یا اداره کل مشکلات و موانع و کاستی‌هایی داشته باشیم اما در اجزای پایین‌تر راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد و سامان داد منتهی لازم است هم برنامه وجود داشته باشد و هم نیروهای توانمند و معتقد به برنامه پای کار باشند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اداره یک کلاس آن‌ام در شرایط فعلی با این وضعیت اجتماعی کار ساده‌ای نیست؛ قطعاً تخصص و تعهد می‌خواهد که دلسوز برای جامعه و دین و نظام باشد و در عین‌ حال توانایی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر لزوم بروخوردهای سازنده با دانش‌آموزان جهت تامین هدف اصلی یعنی آوردن به راه دین و علم، تصریح کردند: اولا تدوین محتوا و برنامه لازم برای دستیابی به هدف در هر سطح و مقطع و رشته‌ای و ثانیا مدیریت قوی که حق نظام و حق مدیریت را استیفا کند دو نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: توانمندی، داشتن انگیزه و استفیای حق نظام فارق از همه مسائل از ویژگی‌هایی است که باید در انتخاب و پالایش و انتصاب افراد لحاظ گردد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: بخش دیگر که بحث برنامه و هدایت تخصصی کار است اولاً کار یک نفر نیست و ثانیاً کار آدم غیر کارشناس هم نیست.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: کارشناسان شما علاوه بر اینکه باید ویژگی‌های تعهد، تخصص و انگیزه در آنها باشد باید واقعا ممحظ به آسیب شناسی و رفع آسیب‌ها شوند خصوصاً در این دوره که آسیب‌هایی از مقاطع گذشته انباشته شده و به این دولت رسیده است، لذا شما نباید همان روند را طی کنید؛ باید مسئولیت بپذیرید و هر جا را که توانستید اصلاح کنید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: مدیر هرچقدر خودش متخصص باشد کار مدیریت نمی‌گذارد او به کار بیرونی برسد و به تخصصش بپردازد؛ اگر ما مدیر را مدیر می‌دانیم و این کارها را از او می‌خواهیم حتماً باید در کنارش یک مجموعه فکری و آسیب شناسی وجود داشته باشد که اشراف کامل نسبت به این مسائل پیدا کند و با شیوه‌ها و ابزارهای علمی و به روز بتوانند آسیب‌ها رفع کنند و ما به آن نقطه هدف بتوانیم برسیم وگرنه ما اگر در آموزش و پرورش به این اهداف دست پیدا نکنیم قطعاً دانشگاه هایمان نیز پیدا نخواهند کرد.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: باید هم دانش آموز و هم خود معلمین و مربیان ارزیابی شوند؛ یکی از مشکلاتی که در مجموعه مدیریت‌های کشور داریم این است که اینگونه نباشد که اگر کسی گزینش شد و آمد دیگر ارزیابی نشود، در نظام اسلامی کسی باید در مصدر یک کاری قرار بگیرد که نسبت به نظام و اندیشه انقلاب تعهد داشته باشد، اینگونه نیست که هر کسی با هر سلیقه‌ای بیاید کارمندی کند و حقوق بگیرد ولو تخلف هم نکند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در آموزش و پرورش فقط بچه‌های علمی بار بیاوریم، بلکه باید بچه‌های علمی دینی با بیاوریم؛ بنابراین اگر معلمی آمد و در خلال کار شرایط لازم در او از بین رفت باید نظام، فکری برای او داشته باشد، و تنها گزینش اولیه کافی نیست.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شد: لذا معلم باید بداند اگر آمد سر کلاس برخلاف نظام و دین حرف زد عذرش را می‌خواهید و از آموزش و پرورش می‌رود نه اینکه مجبوریم تحمل کنیم و از این کلاس می‌گذاریم آن کلاس یا از این مدرسه به مدرسه دیگر و از این شهر به یک شهر دیگر می‌فرستیم! اینگونه نمی‌شود کشور را اداره کرد، این معظل آسیب فراوانی وارد کرده، در دانشگاه‌ها برخی اساتید تمام مبانی انقلاب را زیر سوال می‌برد بعد هم هیچ کاری نمی‌کنند! هیچ کجای دنیا این کار را نمی‌کنند! شما کجای دنیا دیدید کسی علیه نظامی که خودش رسما کارمند آن نظام است حرف بزند و با او برخوردی نشود و به او اجازه ادامه خدمت داده شود؟!