به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به این فرمایش امام سجاد(ع) اظهار داشتند: وجود مقدس و نورانی امام سجاد(ع) در این فراز از بیان، توصیه شان به شیعیان و مومنین و همه انسان ها این است که تقوای الهی را رعایت کنید؛ توصیه به تقوا اصل مستمر در سیره انسان‌های مومن و اولیای الهی است.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: دستور دوم امام سجاد(ع) این است که بروید به سمت اینکه تهذیب نفس داشته باشید، یعنی هواهای نفسانی و رزائل اخلاقی و تمایل و شهواتمان را در چارچوب دستورات دین کنترل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: نکته بعد دستور به اطاعت از خداوند متعال و ائمه الهی و اولیا الهی در مسیر طاعت خداوند متعال است، چون در زمان امام سجاد(ع) با اقداماتی که معاویه و بعد از او یزید کردند و حادثه کربلا و وقایع دیگری که در جامعه آن روز اتفاق افتاد اصل امامت و محوریت اهل بیت(ع) در سالهای متمادین مورد خدشه قرار گرفت ولذا حادثه کربلا اتفاق افتاد؛ اگر بعد از سقیفه و شهادت امیرالمومنین(ع) آن وقایع و تبلیغات سوء برای جدایی مردم از اهل بیت(ع) اتفاق نمی‌افتاد حادثه کربلا رخ نمیداد و دوره سخت و طاقت فرسای امام سجاد(ع) نباید پدید می‌آمد و لذا حضرت تاکید می‌کنند که پس از رعایت تقوا و اصلاح نفس در مسیر طاعت خدا و امامان و پیشوایانی که در مسیر طاعت خدا هستند قرار بگیریم.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن گرامیداشت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان مظلوم رجایی و با هنر که روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده، تصریح کردند: امروز هم در هفته دولت روز کارمند نامگذاری شده که از همه عزیزانی که در بخش‌های مختلف نظام اسلامی به مردم خدمت می‌کنند و از فرماندار محترم به سهم خودم تشکر میکنم و آروزی موفقیت دارم.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: شهیدان رجایی و باهنر اسوه‌های اخلاق و ساده زیستی و ایمان و خدمت گذاری به مردم هستند و هر آنچه یک انسان مومن انقلابی لازم است داشته باشد در این عزیزان به صورت حقیقی نه به صورت ظاهری و تصنعی دیده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه شهیدان رجایی و باهنر در عین حالیکه امکانات کشور در اختیارشان بود ساده زیست بودند و رعایت بیت المال و شرایط مردم را می‌کردند، خاطرنشان کردند: شهادت این عزیزان برای نظام اسلامی و مردم ما در عین حالیکه یک ضایعه بود اما یک نقطه قوتی بود به عنوان عزت و سرافرازی ملت و مسئولینی که صادقانه به ملت خدمت می‌‌کنند و در راه خدمت به مردم و نظام اسلامی از هیچ چیزی هراس ندارند و شهادت در راه خدا برایشان افتخار است.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: ننگ و روسیاهی ابدی این جنایت برای منافقین جنایتکار و حامیانشان چه آن‌هایی که در داخل حمایت میکردند، چه استکبار جهانی، آمریکا و کشورهای اروپایی و مرتجعین منطقه که الان هم از این جنایتکاران رو سیاه حمایت می کنند و هم در جنایت آفرینی‌های دیگر از آن‌ها استفاده می‌کنند که یک نقطه سیاه برای مدعیان حقوق بشر است که از این جنایتکاران نام و نشان دار برای رسیدن به مقاصدشان استفاده میکنند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر که هفته دولت نامگذاری شده معمولاً رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در هر دوره‌ای با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و رهبر معظم انقلاب نکاتی را بیان می‌فرمایند، افزودند: این نکات به عنوان مطالبات و انتظارات مقام معظم رهبری از دولت‌ها تلقی می‌شود و این مطالبات به نفع خود دولت هاست؛ اگر دولتی یا مسئولی برای خدمت کردن به مردم می‌خواهد موفق باشد باید شرایط را بداند که در چه وضعی هستیم و اینکه چه کارهایی اولویت دارد و چگونه باید انجام شود و این توصیه‌ها برای موفقیت‌ دولتمردان بسیار مهم است و خوشا به حال دولت‌هایی که به توصیه‌های مقام معظم رهبری عمل کردند که خودشان سرافراز و عاقبت بخیر شدند و بدا به حال آن‌هایی که عمل نکردند و حتی برخلاف آن توصیه ها عمل کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به مطالبات مقام معظم رهبری از  دولت سیزدهم پرداختند و اظهار داشتند: یکی از مطالباتی که رهبری معظم انقلاب از دولت سیزدهم داشتند این است که تکیه بر ارزش های اساسی انقلاب شود؛ چون در دولت های گذشته خصوصا دولت عبرت خیلی از ارزش های انقلاب در مدیریت کشور فاصله گرفتیم.

خطیب جمعه بندرانزلی تلاش برای دولتی مردمی را از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری عنوان کردند و افزودند: دولت مردمی دولتی است که هم دلسوز برای مردم و هم از بین مردم بوده باشد، دولت و مدیرانی که از یک قشر و طبقه خاصی انتخاب شوند مردمی نیستند که مصادیق آن در دولت های گذشته بوده است.

امام جمعه بندرانزلی خلوص نیت و تلاش مجاهدانه و اقدام بر اساس برنامه را از دیگر مطالبات رهبری معظم انقلاب از دولت سیزدهم عنوان کردند و افزودند: یکی از اشکالات مدیران و دولت‌ها این است که برنامه مدونی معمولا ندارند که بر اساس آن حرکت کنند، این توصیه مقام معظم رهبری است‌، مدیریت کشور نباید به روزمرگی مبتلا شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین توصیه دیگر رهبری معظم انقلاب را مقابله با جنگ روانی دشمن و تبلیغات درست رسانه‌ای که بتوانند بر شبهه افکنی‌ها و دروغ پردازی‌های رسانه های بیگانه و دشمنان فائق بیایند عنوان کردند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اولویت‌هایی که مقام معظم رهبری برای دولت سیزدهم تعیین فرمودند یکی عدال ورزی است؛ اصل مهم جمهوری اسلامی اجرای عدالت است، اگر سالهای سال مدیریت کنیم اما نتوانیم عدالت را اجرا کنیم نظام اسلامی نخواهیم بود.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: فسادستیزی و ایجاد تحول در قوه مجریه، احیای اعتماد و امید مردم، انسجام و اقتدار و اشراف دولت و سیاست خارجی از اولویت‌هایی است که مقام معظم رهبری برای این دولت تعیین کرده‌اند که متاسفانه دولت عبرت بخش قابل توجهی از این داشته‌های نظام اسلامی را یا از بین برد یا کمرنگ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در این یک سال و اندی که از عمر این دولت می گذرد اگر بخواهیم ارزیابی صحیح داشته باشیم لازم است توجه کنیم به اینکه دولت سیزدهم کشور را با چه شرایطی تحویل گرفته است.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: از جمله این شرایط که باید به آن توجه شود بدهی‌های کلانی است که از دولت عبرت برای این دولت سررسید شده، آن‌ها کاری کردند که دولت بعدی که حدس می‌زدند که از جریان خودشان نیست از ابتدای کار با چنین چالش هایی مواجه باشد؛ رئیس دولت عبرت وقتی دولت را تحویل گرفته بود گفت خزانه خالی تحویل گرفتیم که البته راستی آزمایی هم نشد ولی این دولت خزانه بدهکار چند ده هزار میلیاردی را تحویل گرفت.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: تورم بسیار بالا، گرانی‌های افسارگسیخته، کرونا، تحریم و کاهش اعتماد عمومی مردم به مسئولین با اتفاقاتی که در بورس و… افتاد را نباید فراموش کرد، اگر حافظه مردم پاک شود دوباره کلاه سرشان می‌رود، این شرایطی است که دولت تحویل گرفته و وارث این شرایط بوده ولذا برای ارزیابی کارنامه دولت باید به این نکات توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه دولت محترم علیرغم همه این مشکلات کارهای بسیار خوب اساسی و زیربنایی انجام داده است، افزودند: شاید اثرات این کارها به این زودی محسوس نباشد اما نجات انقلاب و کشور منوط به آن‌ها بوده که یکی از این اقدامات اصلاح اقتصادی بود؛ شاید سختی‌های معیشیتی برای برخی از اقشار بوجود آورده باشد اما اجتناب ناپذیر بود و اگر به درستی انجام شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: در سیاست خارجی که از اولویت‌هایی است که رهبری معظم انقلاب برای دولت ترسیم کردند در سطوح منطقه‌ای و بین المللی و کشورهای اسلامی و نقاط مختلف دنیا با اولویت سیاست خارجی اقتصاد محور بسیار فعال بودند و ان‌شاءالله نتایج خوبی هم به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: از کارهای دیگر دولت که بسیار خوب و قابل تحسین است و هم مقام معظم رهبری و هم کسانی که در ارزیابی عملکردها منصف هستند تحسین کرده‌اند حضور میدانی دولت در بین مردم در استان‌ها و شهرها حتی در حوادثی که اتفاق می‌افتد است که در این یک سال گذشته به تمام استان‌های کشور سفر کرده‌اند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: در بحث رفع تحریم ها و استیفای حقوق ملت از برجام سراسر خسارت محض با قاطعیت و عزتمندانه پیش می‌روند و بر مواضع بر حق نظام اسلامی ایستاده اند و این طرف آمریکایی هست که در حالیکه نیاز به این توافق دارد تمام شرارت و بدجنسی خودشان را به کار می برند ولی خب دولت محترم در عین حالیکه این کار را با قوت دنبال می کند اعلام کرده که اقتصادمان را به برجام گره نزدیم و این از نقاط قوت این دولت است برخلاف دولت عبرت که همه چیز را به برجام بی پایه و اساس گره زده بود.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: متاسفانه دولت در بعضی از بخش‌ها هم موفقیت لازم را کسب نکرده است، مثل فساد ستیزی، تلاش کرده اما موفقیت لازم حاصل نشده؛ همچنین ایجاد تحول در قوه مجریه که از اولویت هایی بود که مقام معظم رهبری رهبری به دولت اعلام کردند که این تحول ایجاد نشده و در جاهایی هم که ایجاد شده مفید نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: در بحث اقتدار و انسجام دولت نقایصی وجود دارد که در بعضی از کارها و فعالیت ها خودش را نشان میدهد؛ یکی این اراضی دستگاه‌های دولتی که ابلاغ کردند هر کسی زمین‌ها را دارد در اختیار دولت قرار دهد تا مسکن بسازند برای مردم که برخی دستگاه ها مقاومت کردند، یا در سیستم بانکی دستور میدهند و سیستم بانکی عمل نمی‌کند؛ این عدم موفقیت‌ها معلول دو چیز است، در بعضی جاها مشکل ساختاری و قانونی وجود دارد و دولت به تنهایی نمی‌تواند با وجود آن مشکل قانونی اصلاح لازم را انجام دهد که لازم است دولت و مجلس تلاش کنند اشکالات ساختاری مدیریت کشور که مانع تحقق این اولویت‌ها و مطالبات رهبری معظم انقلاب است را برطرف کنند، این یک مشکل است که باید حل شود و تنها تقصیر دولت نیست اما باید به دولت کمک شود تا اصلاح لازم را داشته باشد.

اما عامل دوم ضعف مدیریت و فساد در مدیریت است که در دولت عبرت هم به اوج خودش رسید و انتظار می رفت از این دولت که با شعار فساد ستیزی آمد نسبت به این مسئله توجه ویژه و سریع و قاطع تری داشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه به یکی از مصادیق این مورد اشاره کردند و افزودند: در ایام متعلق به روز پزشک و داروساز هستیم که به همه تلاشگران در عرصه بهداشت و درمان کشور خصوصا در شهرستان که بسیار خوب در دوره کرونا تلاش کردند از ریاست شبکه بهداشت و درمان و ریاست بیمارستان به سهم خودم تقدیر و تشکر می‌کنم، اما در استان مشکل داریم؛ آقای رییس جمهور در بازدید از دستاوردهای پزشکی در مشهد فرمودند ظاهرا مافیای موجود در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو از همه مافیاها قوی تر هستند و باید دست این مافیاها را قطع کنیم و دولت سیزدهم این کار را می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در بخش بهداشت و درمان هم وجود مافیاها و فسادهایی که هست یک بخشی ساختاری است که باید از طرق قانونی اصلاح شود، اما اصلاح مدیریتی که بهانه ای ندارد؛ جایی که مدیریت فاسد و دچار رانتخواری و رانت دهی و ویژه خواری و مشکلات برای بهداشت و درمان مردم و جامعه است احتیاجی به دستگاه دیگری ندارد، سوال این است که چه کسی باید این مافیا و این فسادی که در حوزه پزشکی و دارو وجود دارد را از بین ببرد؟ رئیس جمهور محترم باید انجام دهد؟ وزیر محترم باید انجام دهد ؟ چه کسی باید انجام دهد؟ کی می‌خواهند انجام بدهند؟ یک سال و خورده ای گذشته و در این حوزه در استان بسیار دچار چالش و مشکل هستیم!عوض کردن یک مدیر چقدر زمان می خواهد؟ این برخورد با مافیا از کجا باید آغاز شود؟ از راس وزارتخانه و ساختار و مدیریت وزارتخانه یا از استان‌ها و شهرها؟ بالاخره اصل وجود این مافیا و خسارت‌هایی که دارد که قابل اغماض نیست، ما در استان هم از لحاظ ساختار و مدیریت در بحث بهداشت و درمان با فساد، رانتخواری، تعارض منافع و تضییع حقوق و  اجحاف به پرسنل و کادر درمان و هم مردم جامعه مواجه هستیم و اگر مسئولین نمی‌دانند بیایند به آن‌ها بگوییم که چه کسانی رانت گرفته‌اند و بستگانشان را در مجموعه بهداشت و درمان استان استخدام کرده‌اند و بعضی از همان‌ها مانع تغییر مدیریت در این حوزه در استان می‌شوند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: اگر دولت و یا وزیر محترم فسادها و تضییع حقوق‌های در این حوزه نمی دانند بیایند تا ما لیست و فهرست بدهیم و بروند راستی آزمایی کنند اگر نبود ما آن‌ها را تشویق هم می‌کنیم اما اگر هست که هست اصلاح کنند!

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: چقدر این استان باید تاوان سوء مدیریت را در حوزه های مختلف بدهد؟ البته در بخش‌های دیگر هم گرفتاریم اما چون روز پزشک و داروساز است این بخش را مطرح کردیم ولذا انتظار ما هم از رئیس جمهور محترم و وزیر محترم و دستگاه های نظارتی این است که بدون توجه به سفارش‌ها و رایزنی‌ها و فشارها وظیفه‌شان را انجام دهند که بهترین باقیات و صالحات برای خودشان و مردم ما خواهد بود.