به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان با استناد به این فرمایش امیرالمومنین(ع) اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ التَّقْوَى دَارُ حِصْنٍ عَزِیزٍ، وَ الْفُجُورَ دَارُ حِصْنٍ ذَلِیلٍ، لَا یَمْنَعُ أَهْلَهُ وَ لَا یُحْرِزُ مَنْ لَجَأَ إِلَیْهِ، اظهار کردند: حضرت در این بیان نورانی‌شان برای دعوت و توصیه به رعایت تقوا دو نکته را بیان می‌فرمایند؛ اول اینکه بدانید تقوا دژ مستحکم و نفوذ ناپذیری است، انسان اگر بخواهد خودش را در برابر مشکلات، شداید، حوادث و آسیب‌ها حفظ کند دنبال یک پناهگاه امن می‌گردد که تقوا این ویژگی را دارد و در نقطه مقابل گناه، معصیت، فجور و بی‌تقوایی یک دژ سست و غیر مستحکمی است.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: افرادی که اهل فسق و فجور هستند، این فسق و فجور مانع رسیدن گرفتاری‌ها، شدائد، مشکلات و حوادث به آن‌ها نمی‌شود و حصاری شکننده است، شاید اصلاً حصار هم نباشد، حضرت بعد می‌فرماید کسی که به دامن فسق و فجور و دوری از خدا پناه ببرد نمی‌تواند محفوظ باشد و حتما دست عقوبت الهی در دنیا و آخرت گربیان گیرش می‌شود، لذا مهم است انسان در همه مراحل زندگی توجه به تقوا داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن گرامیداشت هفته وقف، افزودند: همه را دعوت و توصیه می‌کنم به امر وقف که هر کسی در زندگی برای بهره‌های دنیوی و اخروی تلاش کند به اندازه وسعش سهمی در وقف داشته باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی همچنین ضمن گرامیداشت هفته فراجا، اظهار داشتند: از همه تلاش‌های این عزیزان در سراسر کشور در بخش‌های مختلف مرزبانی، مجموعه‌های خدماتی خصوصاً در بخش گذرنامه که در اربعین تلاش چشمگیری داشتند، در امر مبارزه با مواد مخدر و سایر ماموریت‌های بسیار گسترده این مجموعه بسیار ارزشمند کشور تقدیر و تشکر می‌کنم که در برابر همه ناملایمات، شرارت‌ها و حوادث مختلف با اقتدار توانسته‌اند مسئولیتشان را انجام دهند و دشمنان را در رسیدن به اهداف شومشان باز بگذراند.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به هفته وحدت و اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با مردم عزیز سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته وحدت فرمودند که دشمن دو نقطه اساسی وحدت و امنیت ملی را هدف گرفته است، خاطرنشان کردند: در تاریخ انقلاب اسلامی هرکجا اصل وحدت بین مذاهب، اقوام و مجموعه‌های مختلف حتی گروه‌های سیاسی مورد توجه و عمل قرار گرفته توانسته‌ایم موفق شویم و پیش برویم و هرکجا دشمن توانسته تفرقه در ملتی ایجاد کند آن ملت شکست خورده و لذا بسیار مهم است برای حفظ این اصل تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: نکته دوم که آن هم بسیار مهم و اصلی حیاتی است و دشمن برای خدشه وارد کردن به آن بی‌وقفه تلاش می‌کند، اصل امنیت است؛ امنیت مصادیق فراوانی در همه جوامع دارد و همه بخش‌های آن هم مهم است.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه امنیت عبارت است از آمادگی رویارویی با دشمن و تهاجمی که به انسان می‌شود، افزودند: جامعه‌ای دارای امنیت است که در برابر تهاجم‌های دشمن بایستد و ارزش‌ها، خواسته‌ها و اهداف خودش را پیش ببرد و اگر در جنگی وارد شد بتواند آن جنگ را پیش ببرد و موفق شود.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه امنیت مصادیق فراوانی دارد یک مصداق آن امینت روانی است، تصریح کردند: امنیت روانی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های زندگی سالم و سعادمندانه برای انسان است، اگر یک کسی یا جامعه‌ای در شرایط ناامنی روانی قرار بگیرند هیچ موفقیتی بدست نخواهند آورد، در بعضی از کارها و تصمیمات فردی زندگی‌ها جایی که افراد دچار اضطراب و تشویش و ناامنی روانی هستند موفق نمی‌شوند آن کار را به خوبی انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: دشمن جنگ روانی راه‌اندازی می‌کند تا روحیه طرف مقابل را تضعیف کند و اهداف خودش را پیش ببرد، در طول این ۴۵ سال‌ بعد از انقلاب در این بخش هر کاری از دست دشمنانمان بر می‌آمد انجام داده‌اند و در شرایط فعلی بسیار گسترده‌تر با رسانه‌ها و امکاناتی که در اختیارشان هست با شیوه‌های مختلف برای اثرگذاری در بخش روانی جامعه ما تلاش می‌کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: لازم است مسئولین توجه داشته باشند که ما در عین حالی که از طرف دشمنان در این بخش آسیب می‌بینیم، برخی در داخل کشور هم آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، هم به دشمن خط می‌دهند! بعضی از روزنامه‌ها، مجله‌ها، رسانه‌ها و سایت‌ها در کشور گاهی به گونه‌ای عمل می‌کنند که خواسته دشمن تامین شود! یک نفر در مترو غش می‌کند یا کسی پایش به سنگی می‌خورد یا میمیرد عده‌ای شروع می‌کنند به فضاسازی کردن و جوسازی کردن! ما از دشمن توقع نداریم این‌ها را به عنوان حربه علیه ما استفاده نکند اما در داخل کشور باید حتماً با کسانی که در خط دشمن حرکت می‌کنند برخورد شود، نباید مماشات کرد تا اثر منفی روی ذهن و روح مردم جامعه ما بگذارند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: یک مصداق دیگر امنیت، امنیت عمومی است که جان، مال، آبرو و ناموس انسان‌ها چهار مولفه آن است؛ همه دستگاه‌ها در جامعه اسلامی مسئولیت تامین این امنیت را برعهده دارند و محور تامین این امنیت فراجا است و بقیه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مردمی باید برای تامین امنیت عمومی
در کنار نیروی انتظامی باشند و اگر هرکدام از این‌ها به وظایفشان عمل نکنند تلاش‌های نیروی انتظامی هم اثر لازم را نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره تعلل برخی دستگاه در انجام وظایفشان نسبت به ناهنجاری‌ها در جامعه، خاطرنشان کردند: برخورد با ناهنجاری‌های امروز جامعه فقط کار نیروی انتظامی نیست، باید دستگاه‌های دولتی وظایفشان را انجام دهند و نیروهای مردمی کنار کار قرار بگیرند تا توطئه دشمن اثرگذار نشود.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در اغتشاشات سال گذشته هر چهار مولفه امنیت عمومی مورد تهاجم قرار گرفت و جان و مال و نوامیس و آبروی انسان‌ها در معرض خطر بود، تصریح کردند: نیروی انتظامی مظلومانه و مقتدرانه ایستاد و شهید و مجروح هم داد و آسیب‌ هم دید اما اگر مردم و دستگاه‌های دیگر به موقع می‌آمدند و در کنار نیروی انتظامی قرار می‌گرفتند شاید کمتر خسارت نمی‌دیدیم.

امام جمعه بندرانزلی مصداق دیگر امنیت را امنیت فرهنگی عنوان کردند و افزودند: امنیت فرهنگی در جامعه مثل یک نخ تسبیح است که همه افراد جامعه را به هم پیوند می‌دهد و به همه انسان‌ها مرتبط است و هیچ کس در جامعه اسلامی نمی‌تواند بگوید مسائل فرهنگی به من مربوط نیست، مسئولیت رسمی آن با برخی دستگاه‌های متولی فرهنگ است اما وظیفه همه مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: آسیب‌هایی که در بخش فرهنگ جامعه داریم مصادیق متعددی دارد، یکی اسلام زدایی در جامعه است؛ دشمن تلاش می‌کند اسلام و مظاهر دین و اجتماعات دینی را در جامعه ما کمرنگ کند و شبهه‌پراکنی‌ها و تلاش‌های دشمن بعد از اغتشاشات سال گذشته را دیده‌اید.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: دشمنان دنبال این هستند تا انقلاب اسلامی که قوام، بقا و دوام آن به ارزش‌های اسلامی هست را از درون تهی کنند و بگویند این ارزش‌ها برای مردم دیگر بی‌ارزش است و مردم به آن‌ها پایبند نیستند، در بعد فرهنگی در رابطه با مسئله حجاب و برخی فساد‌های دیگر دشمنان به جد کار می‌کنند تا اشاعه فحشا و فساد در بین جوانان ما داشته باشند و سبک زندگی غربی را بین آنان ترویج می‌کنند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: از آسیب‌های مهمی که متاسفانه در این ۴۵ سال همیشه در این بخش مشکل داشتیم عبارت از ناکارآمدی مدیران متولی امر فرهنگ در جامعه است؛ اگر آن‌ها به وظایف‌شان خوب عمل می‌کردند و بکنند ما امنیت فرهنگی پیدا می‌کنیم و همین مصادیقی که به عنوان آسیب عنوان کردم نقطه قوت می‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: اگر ما تبلیغ اسلام و ترویج دین بکنیم و پایبندی به ارزش‌های دینی در جامعه داشته باشیم و فساد و فحشا و رفتارهای دون شان اسلامی نباشد و قوانین خوب داشته باشیم و خوب هم اجرا شود و مسئولان خوبی هم در بخش فرهنگی داشته باشیم قطعاً امنیت فرهنگی پیدا می‌کنیم و نقشه‌های دشمن نمی‌تواند در جامعه ما کارآمد شود.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: یکی دیگر از مصادیق امنیت‌، امنیت قضائی و حقوقی است؛ یعنی باید برآیند همه فعالیت‌های مجموعه دستگاه قضایی در جامعه ایجاد امنیت قضایی در جامعه باشد، یعنی آحاد مردم در جامعه از عملکرد دستگاه قضایی احساس امنیت و عدالت کنند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه امنیت غذایی و مایحتاج عمومی مردم از دیگر مصادیق امنیت است، اضافه کردند: دشمن برای این بخش برنامه دارد همانطور که در طول تاریخ قحطی که در کشور ما انگلیسی‌ها ایجاد کردند و آن کشتار عظیم که بواسطه آن قحطی پدید آمد، هم دست بردن در مواد غذایی و مایتحاج عمومی مردم از لحاظ تغییرات ژنتیکی و تراریخته شدن که سر و صدای آن خوابید اما حتماً دشمن در این جهت همچنان کار ‌می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: اگر می‌خواهیم امنیت غذایی داشته باشیم هم باید تولید کافی داشته باشیم و هم باید سلامت آن را تامین کنیم و هم توزیع مناسب و تنظیم بازار و مقابله با گرانفروشی و نظارت بر قیمت‌ها داشته باشیم که الان در این زنجیره در بخش‌های مختلف کاستی داریم خصوصاً در امر نظارت بر بازار و قیمت‌ها! قیمت‌ها گاهی اوقات بی‌دلیل و بی‌علت افزایش پیدا می‌کند و یک جنس یک قیمت واحد در بازار ندارد! هر مغازه‌ای با یک قیمتی یک جنس را می‌فروشد، یکی ارزان‌تر یکی گران تر! باید با این بی‌نظمی در بازار مقابله و برخورد شود تا آن امینت برای مردم فراهم شود، اگر در یک بخشی کم بگذاریم و سلامت مردم در معرض خطر قرار بگیرد باید چند برابر آن در بخش بهداشت و درمان هزینه کنیم تا این معضل جامعه را برطرف کنیم.

خطیب جمعه بندرانزلی مصداق دیگر امنیت را امنیت نظامی عنوان کردند و افزودند: از لحاظ نظامی الحمدلله کشور ما امروز در جایگاه بسیار برجسته‌ای قرار دارد؛ توانمندی‌ها و اقتداری که در مجموعه‌ نیروهای مسلح ما برای حفظ منافع و مرزهای کشور و دفاع از ملت و انقلاب و حراست و تامین امنیت کشور در یک مرتبه بسیار قوی و مقتدرانه‌ای هستیم که حتی دشمنان ما هم از تصور تهاجم نظامی به ما هراس دارند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: این توانمندی به گونه‌ای بازدارندگی ایجاد کرده که کشور ما الحمدلله در امنیت کامل است؛ رزمایش پهبادی اخیر هم بسیار گسترده و دقیق در هوا، زمین، دریا و در بخش راداری و جنگ الکترونیکی موفقیت آمیز برگزار شد و بعضی تجهیزات و ادواتی که در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت طبقه‌بندی شده است و دشمن خبر ندارد! حتی کسانی که این ادوات و تجهیزات را هم استفادا می‌کردند در گزارش‌ها چهره‌شان را شطرنجی کردند تا دشمن نشناسد و این‌ها دشمن را به هراس انداخته و نمی‌داند بعضی از دستاوردهای ما چیست و چه ویرانگری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: آخرین مصداق امنیت، امنیت سایبری و فضای مجازی است که این روزها خیلی مهم است، هم دشمن تلاش مجدانه‌ای دارد از این طریق به ما ضربه بزند چه در نفوذ به مجموعه‌ها و تخلیه اطلاعاتی که دیدید در خود آمریکا این نزاع پدید آمده که جطور با وجود این همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی توانسته به کاخ سفید و پنتاگون نفوذ پیدا کند و اطلاعاتی جمع آوری کند! بالاخره امروز این یک جنگ در دنیا است که خیلی مهم است، یکی حفاظت از اطلاعات مختلف صنایع، دستگاه‌های امنیتی و مجموعه‌های حاکمتی و هم صیانت از مردم در برابر فضای مجازی و نا‌امنی‌های سایبری که اتفاق می‌افتد و دشمن هم به جد کار می‌کند، دستگاه‌های مختلفی از جمله پلیس فتای نیروی انتظامی در این زمینه تلاش می‌کند اما به طور کلی در این بخش ضعف داریم و باید با توجه به زیرساخت‌های لازم و اقدامات دشمنان آن جایگاه ویژه را پیدا کنیم.

خطیب جمعه بندرانزلی در پایان از همایش پیرغلامان حسینی که در استان برگزار شد و استان گیلان امسال میزبان این همایش ملی و بین المللی بود تقدیر و تشکر کردند و افزودند: ان‌شاءالله حضور این ذاکرین اهل بیت و عزیزانی که مقرب در پیشگاه پروردگار متعال و آستان اهل بیت(ع) موجب خیرات و برکات برای استان باشد.