به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان ضمن تبریک حلول ماه ربیع و آروزی قبولی عزاداری‌ها در محرم و صفر با استناد به آیه شریفه إِن تَمسَسکُم حَسَنَهٌ تَسُؤهُم وَإِن تُصِبکُم سَیِّئَهٌ یَفرَحوا بِها ۖ وَإِن تَصبِروا وَتَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِما یَعمَلونَ مُحیطٌ، اظهار داشتند: در این آیه شریفه خداوند متعال خطاب به جامعه اسلامی و امت اسلام اینگونه می‌فرماید که شیوۀ دشمنان در رابطه با شما اینگونه است که اگر موفقیت و پیشرفتی برای شما حاصل شود ناراحت و خشمگین می‌شوند و اگر آسیب، مشکل یا خسارتی به شما برسد خوشحال می‌شوند اما توجه داشته باشید اگر اهل صبر و تقوا باشید کید دشمنان در شما اثر نمی‌گذارد و ضرر به شما نمی‌رساند و نمی‌تواند آسیبی به شما وارد کند و خداوند متعال احاطه به رفتار و اعمال شما دارد.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به حوادث و شرارت‌هایی که از طرف دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی در شهرهای مختلف که در روزهای گذشته رخ داد، تصریح کردند: به فضل پرودگار متعال و با تلاش همۀ مجموعه‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی این حوادث کنترل شد و با حضور گستردۀ مردم در سراسر کشور در شهرها و استان‌های مختلف توطئه دشمن ناکام ماند و جا دارد از مسئولین شهرستان تشکر ‌کنم که با مدیریت خوبی توانستند فضا را کنترل کنند اگرچه نقاط کاستی هم به چشم میخورد که ان‌شاءالله در آینده برطرف خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: این نوع رفتارهای دشمنان در کشور ما که به آشوب و اغتشاش و تخریب اموال عمومی و آسیب زدن به مردم منجر می‌شود، همه و همه از غیظ و خشمی است که نسبت به موفقیت نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف داشته‌اند و دارند.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به منطق ماشین دودی شهید مطهری، اظهار داشتند: شهید مطهری می‌فرمایند وقتی بچه بودم منزلمان در حضرت عبدالعظیم بود و آن زمان قطار راه آهن به صورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران – شاه عبدالعظیم بود، من می‌دیدم که قطار وقتی در ایستگاه ایستاده بچه ها دورش جمع می شوند و آن را تماشا می کنند و به زبان حال می گویند ببین چه موجود عجیبی است! معلوم بود که یک احترام و عظمتی برای آن قائل هستند، تا قطار ایستاده بود با یک نظر تعظیم و تکریم و احترام و اعجاب به آن نگاه می کردند، کم کم ساعت حرکت قطار می رسید و قطار راه می افتاد، همین که راه می افتاد بچه ها می دویدند، سنگ برمی داشتند و قطار را مورد حمله قرار می دادند، من تعجب می کردم که اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی که ایستاده یک ریگ کوچک هم به آن نمی زنند؟

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه هرجایی پیشرفتی، حرکتی، تحولی یا موفقیتی وجود داشته باشد یک عده‌ای به او سنگ میزنند، خاطرنشان کردند: امروزه هم دنیای استکبار رفتارش با نظام اسلامی همین منطق ماشین دودی است چون می‌بینند که نظام اسلامی علیرغم همه فشارهای دشمنان مسیر خودش را پیش می‌رود خصوصاً در این دولت که خیلی هم متوقف به حرف غربی‌ها و برجام نبوده و موفقیت های خوبی هم کسب کرده که هفته گذشته به فهرستی از آن اشاره شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: نکته‌ای که همیشه باید مد نظر ما باشد و آیه اول خطبه نیز به همین نکته اشاره دارد هر که هر گاه شما موفقیتی کسب می‌کنید آن‌ها ناراحت می‌شوند و می‌خواهند ضربه‌ای بزنند و خسارتی وارد ‌کنند؛ شماها باید هم آگاه و صبور باشید و هم تقوا داشته باشید؛ یک جهت تقوا و صبر در اینجا این است که در برابر توطئه‌های دشمنان شما باید عمل و رفتار درست داشته باشید، همین آخر آیه «إِنَّ اللَّهَ بِما یَعمَلونَ مُحیطٌ» خداوند متعال به عمل شما احاطه دارد یعنی اینکه میبیند چگونه در برابر دشمن شما عمل می کنید؟

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: ما در سالهای مختلف ۷۸ ،۸۸، ۹۶ و ۹۸ این حوادث و اغتشاشات را تجربه کرده‌ایم؛ عده‌ای اظهار نگرانی کردند که دارد سال یکبار اتفاق می‌افتد اتفاقاً جای نگرانی ندارد، این نشانه قوت نظام اسلامی است، یعنی آن‌ها می‌بینند که این حرکت یک حرکت بسیار پرشتابی است که اگر ۱۰ سال صبر کنند که بخواهند اغتشاشی کنند اوضاع از دست آنها در رفته! البته این معنایش این نیست که ما درست عمل نکنیم.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: آنچه در پس این اغتشاشات و رفتارهای هنجارشکنانه هست درس عبرتی است که باید بگیریم، یعنی آن نقطه تردیدی که دشمن از آن علیه ما استفاده می‌کند برای ما شناسایی می شود به شرط آنکه درست با آن مواجه شویم و تدبیر و چاره اندیشی کنیم؛ فلذا این که عنوان می‌شود باید از تهدیدها فرصت بسازیم همین است، جایی نقص و زمینه ایجاد التهابی وجود داشته باشد و دشمن روی آن انگشت گذاشته باشد و بعد هم رفته کار خودش را کرده است ولی برای ما قابل توجه است، بالاخره آسیبی بوده که دشمن به آن توجه داشته و بخشی از جامعه به وسیله آن تحریک شده است که باید تبعات آن را ببینیم کجاست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در عین حال که این آشوب‌ها و اغتشاشات خسارت برای کشور و اموال عمومی و برای مردم دارد، نظام اسلامی باید از آن فرصت بسازد و برای تقویت بنیه و پیشرفت خودش در همه جهان از آن بهره ببرد.

خطیب جمعه بندرانزلی تاکید کردند: ما در این جهت باید به مردم خصوصاً نسل جوان و نوجوان آگاهی بخشی کنیک و بصیرت افزایی داشته باشیم، باید جهاد تبیین را هم اهمیت داده و هم گسترش دهیم؛ مجموعه نظام و برنامه‌های قوانینی که داریم همه متقن، منطقی و مستدل است اما امکان دارد نقصی در یک روشی وجود داشته باشد اما در اصل آن که نقصی وجود ندارد! مسئله حجاب مسئله‌ای نیست که با حرف دشمنان و ایجاد اغتشاش قانون آن را نادیده بگیریم! این دستور و قانون اجتماعی اسلام و کشور است، شاید انتقاداتی به شیوه آن باشد اما اینطور نیست که با این گونه رفتارها بخواهند قانون و حکمی را تغییر بدهند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: نیاز به جهاد تبیین است و منطقی باید گفت و باید شنید و بحث کرد؛ امروز این خلأ را در جامعه خصوصاً با نسل جوان داریم؛ جوان و نوجوان و مردم ما عموما می‌دانند اما همان عده کمی هم که توجه و اطلاع ندارند باید با مشترکات موجود به آنها گفته شود که این بهانه گیری‌ها و ایراد وارد کردن‌ها در امورات مختلف کشور چه در قضیه بنزین باشد چه در قضیه حجاب باشد یا مسائل دیگر، اینها برای دشمن بهانه است، در جاهای دیگر دنیا هم همین است، چرا در برخی کشورهایی که به ظاهر هم اسلامی هستند و در آنجا زنان حتی حق رانندگی ندارند کسی علیه آنها حرفی نمی‌زند؟ چرا علیه ‌آن‌هایی که مخالفین خود را اعدام و قطعه قطعه می‌کنند که ضد حقوق بشر از این بالاتر نمی‌شود یک بار علیه حقوق بشر برای آن‌ها بیانیه نمی‌دهند؟ چرا فقط جمهوری اسلامی با این رفتار عطوفانه و منطقی و قوانین مستدلی که دارد باید همیشه محکوم شود؟ پلیس ما در مواجهه با اغتشاشات در اکثر موارد با رأفت برخورد می‌کند در حالی که پلیس کشورهای دیگر اعتراضات آرام نیز با خشونت پاسخ می‌دهد چه بسا که این خشونت را در انگلیس دیدیم و دست آن‌ها در همین اغتشاشات رو شد! آن‌ها هم نمی‌پذیرند عده‌ای بیایند در کشورشان به پلیس سنگ بزنند و ماشین پلیس را بسوزانند! باید همه بدانند که اعتراض یک محدوده‌ای دارد و اغتشاش یک محدوده‌ای دارد و هر کدام یک قانون خاص خود را دارند که نیاز به تبیین و توجیه اقناع‌گری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: نکته دیگری که باید مورد توجه باشد که ما هرازگاهی در کشور از این دست حوادث داریم، تحلیل درست، آسیب‌شناسی درست، راه حل درست و پیدا کردن و ارائه کردن و عمل کردن یکی از کارهای بسیار مهم است، نباید جناحی و گروهی و سیاسی به این مسئله نگاه کرد و نباید بی‌توجهی کرد.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: در حوادث اخیر باز هم عده‌ای خواص و نخبگان جامعه عقب ماندند و عده‌ای هم رفوزه شدند و این برای جامعه اسلامی خیلی بد است که عامه مردمش در میدان هستند اما خواص جامعه در میدان نیستند! وقتی که آب از آسیاب می‌افتد یکی یکی شروع می‌کنند به بنیانیه و اطلاعیه صادر کردن! در فتنه ۸۸ این آسیب را دیدیم و این هشدار داده شد اما باز هم در این جریان دیدیم درحالیکه در این جریان بهانه شروع این اعتراضات و اغتشاشات یک حکم الهی است که حجاب باشد! حالا یک زمانی برای گرانی بنزین بود ما هم گفتیم بله مخالف هستیم با گرانی بنزین اما اینجا که حکم الهی است و در قرآن آمده که جای سکوت نیست! اینجایی که حجاب از سر زن مسلمان کشیدند چرا خواص جامعه چرا سکوت کردند؟ حالا آنهایی که با دشمن همراهی کردند بماند…

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: نکته بعدی که بسیار مهم است اینکه کشور ما گاهی اوقات فضایی درست می‌شود برای موضوعی، یک دوره‌ای یادتان هست که در ماه‌ها و سال گذشته شور مطالبه گری در کشور گوش فلک را پر می کرد، همه مطالبه‌گر شده بودند! همه دنبال این بودند که ایجا چرا اینطوری است! آن‌جا چرا آنطوری است! این کارخانه چرا بسته است! آن چرا بازه! چطور شد در این قضایا مطالبه گری خاموش شد؟! کجا هستند این مطالبه‌گرها؟ چرا صدایی از آنها بلند نمی شود؟ مطالبه‌گر‌ها اگر حقیقتاً می‌خواهند مطالبه‌گری کنند و این رفتار‌شان یک رفتار سیاسی و مواضعی نیست که برای خودشان باز کردند باید در چنین شرایط حساسی وسط میدان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: مطالبه گران از خواص جامعه باید مطالبه گری کنند، باید از دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و قضایی مطالبه گری کنند، یعنی چه که ما هر سال یک بار اعتراض و اغتشاش و آشوب و درگیری و چندین هزار میلیارد خسارت داشته باشیم؟ پس چه کار اطلاعاتی می‌شود؟ چرا پیشگیری نمی شود؟ البته نمی‌خواهیم زحماتشان را نادیده بگیریم، ما یک مجموعه اطلاعاتی قدر داشتیم در کشور چه در سپاه و چه در وزارت اطلاعات یا مجموعه های دیگر، اما احساس می‌کنیم در برخی جاها خلاهایی وجود دارد، باید مطالبه گر‌ها بیایند و از این دستگاهها مطالبه‌گری کنند، قبل از وقوع حادثه باید شناسایی شوند! چه رصد اطلاعاتی کردند؟ همین تیم های سازمان یافته‌ای که در اغتشاشات بودند را قبل از اغتشاشات شناسایی کردند یا نکردند؟ البته تشکر می کنیم که سریع دنبال و شناسایی کردند و افرادی را گرفتند.

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: گروه‌های مطالبه گر اگر راست می‌گویند بیایند جلو و بروند مطالبه گری کنند از دستگاه قضایی برای برخورد با اینها مطالبه گری کنند؛ از جمله مطالباتی که باید مطالبه گران انجام دهند قبل از اینکه نظام اسلامی بخواهد مطالبه کند این است که باید با خواص و چهره‌های سرشناس جامعه و همین سلبریتی هایی که با دشمن همراه شدند برخورد قاطع شود، مطالبه گران کجایند که بروند مطالبه گری کنند که شما که با پول بیت المال به این درجه رسیدید که به شما توجه می‌شود حالا علیه نظام اسلامی و حکم خدا حرف زدید؟ البته از آن دسته‌ای که همراه با نظام و مردم و جامعه اسلامی هستند که کم هم نیستند تشکر می‌کنیم که اعلام موضع کردند و مصاحبه کردند مطلب نوشتند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: بارها به دولت محترم عرض کردیم که در بدنه دولت افراد و عناصر و تفاله‌هایی از فتنه ۸۸ و گروه های دیگر هستند که نمی توانند کار شما را پیش ببرند! آنها را تسویه کنید و کنار بزنید! الان کسانی هستند در همین مجموعه های دولتی کار می‌کنند که علیه نظام مطلب می‌نویسند و به ما می‌خندند و وقتی به ما می‌رسند خودشان را مسببین وضع موجود معرفی می‌کنند! بله باید هم بخندید، به جای اینکه مجازاتتان کنند و از کار برکنارتان کنند هنوز هستید و دارید رانتخواری می‌کنید و در روند اقتصادی کشور و پیشرفت مدیریت کشور اخلال ایجاد می‌کنید و در چنین حوادثی علیه مردم و نظام اسلامی مطلب می‌نویسید و با دشمن همراهی می‌کنید هیچ کس هم با کاری به کارتان ندارد و این غصه است! اگر دولت هم عمل نمی‌کند مطالبه‌گرها باید از دستگاه قضایی بخواهند و با جمع آوری مستندات علیه آن‌ها در دستگاه قضایی طرح دعوی کنند، این نشان می دهد جامعه زنده و پای کار است و منفعل در برابر این حوادث نیست پس مطالبه‌گری به چه دردی میخورد؟ چه فایده‌ای؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: نکته دیگر این است که باید اعترافات افرادی که دستگیر شدند و سازمان یافته و سرکرده‌های این اغتشاشات بودند پخش شود تا مردم بفهمند که اینها چه کسانی هستند، فکر نکنند نظام اسلامی با مردم برخورد کرده! نظام اسلامی با منافقین، آمریکایی‌ها، صهیونیست ها و انگلیسی‌ها برخورد کرده ولو اینکه شناسنامه اش ایرانی و کرد باشد؛ اینها به صراحت می گویند به ما پول و سلاح دادند و گفتند این کارها را انجام دهید، باید این اعترفات پخش شود و در عین حال باید سریعاً مجازات قاطع شوند؛ از سپاه عزیز و مقتدر تشکر می‌کنیم که پاسخ این گروهک مزدور جنایتکار را شروع کرده و ان‌شاءالله تا محو کامل و نابودی این مجموعه اقدامات‌شان ادامه پیدا کنند که مورد حمایت مردم است.

خطیب جمعه بندرانزلی خطاب به مدیران و مسئولان دستگاه‌ها متذکر شدند: دشمن می‌گردد یک نقطه ضعف پیدا می‌کند و بعد آن را تبدیل به اغتشاش و آشوب برای دستیابی به اهداف خودش تبدیل می کند؛ حداقل این آسیب‌ها صرف نظر از بحث اقتصادی و خسارت‌های دیگری که دارد، فضاسازی است که در دنیا با رسانه‌هایی که دارند علیه نظام اسلامی می‌کنند، مسئولین موظفند این نقاط ضعف را شناسایی کنند و رفع کنند، بالاخره مشکل نان مردم باید حل شود که نمی‌شود، نان نیاز مردم است باید آن را مدیریت کنید، نانوا اخلال می کند؟ قاطبه این عزیزان خدمتگذار، دلسوز و پاک دست هستند و خوب کار می کنند جز چند مورد شاید، این نقیصه در شهرستان وجود دارد و در این شرایط با مشکلات اقتصادی که وجود دارد شایسته مردم ما نیست؛ از هر نانوایی که رد می شویم میبینیم صف زن و مرد تشکیل شده باید انقدر باسیتند تا نوبتشان شود، گزارشاتی هم داریم که میگوید نان را کنار گذاشته‌اند و به مردم نمی‌دهند یا کم پخت می‌کنند که بالاخره باید رسیدگی شود، از مسئولان انتظار دارم که مشکل نان را مانند سایر مواردی که با قوت و زندگی مردم سر و کار دارد حل کنند، این خودش اعلام نارضایتی می‌کند و در همین صفی که تشکیل می‌شود چند نفر اگر اعتراض کنند خودش یک جریان در کشور می شود، از نظر امنیتی هم کار درستی نیست، لذا باید مسئولین سعی کنند اشکالاتی که در زندگی روزمره مردم وجود دارد را حل کنند، اگر نمی توانید حل کنید بگویید تا ما فکری برایش بکنیم، هی جلسه می‌گذارند و می‌گویند داریم حل می‌کنیم! کی حل می‌کنید؟ باید پیشگیری کنیم، گاهی پیشگیری که نمی‌شود علاج هم نمی‌شود! این موارد باید مدیریت، پیشگیری و چاره اندیشی شود و حداقل این مشکلات حداقلی مردم برطرف شود، ما از همه مردم، از زن و مرد و پیر و جوان تشکر می‌کنیم که واقعا در برابر همه مشکلاتی که سر راه آنها قرار می گیرد صبورند اما توقع آن است مسئولین نسبت به حل مشکلات تلاش مجدانه داشته باشند و مشکلات را حتی المقدور برطرف و چاره اندیشی کنند که مردم برای مسائل جاری زندگی شان کمترین آسیب را داشته باشند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: به مناسبت سالروز آتش نشانی از از همه تلاش ها و امدادگری ها مجموعه آتش نشانی در سطح شهرستان استان و کشور تقدیر می کنیم، حقیقتا یکی از مجموعه های بسیار موثر در امدادگری، آتش نشانی است که تلاش هایشان هم با ایثارگری و خطرپذیری است و در شهرستان هم حضور فعال و جدی و دلسوزانه داشتند و دارند خصوصا در آتش سوزی هایی که تالاب رخ داده که از این بابت تشکر ویژه می‌کنیم .