به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با بیان این آیه شریفه وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ، اظهار داشتند: خداوند متعال در این فراز از این آیه شریفه همه انسان‌ها را امر می‌فرماید به اینکه از وجود پیامبر الهی تبعیت کنند؛ آنچه را پیامبر از طرف خداوند آورده، اوامر و نواهی الهی را باید مورد عمل قرار دهد، عمل به دستورات الهی چه در وادی منهیات چه در وادی اوامر نشانه تقواست لذا می‌فرماید تقوا را رعایت کنید.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه تقوای الهی یعنی انسان دستورات پرودگار متعال را مورد توجه و عمل قرار دهد و آن کاری که باید انجام دهد را انجام دهد و آن کاری باید ترک کند را ترک کند، افزودند: در انتهای آیه می‌فرماید إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ، یعنی اینطوری نیست که هر کسی هر کاری دوست داشت کرد و بگوید خدا کریم است، خدا کریم هست اما حساب و کتاب هم دارد، عقوبت هم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه توجه به همین اوصاف و ویژگی‌هایی که برای آخرت و قیامت و عقوبت‌های آخرتی ذکر شده برای انسان‌های هشیار بهترین تنبه و توجه به تقواست، خاطر نشان کردند: اگر انسان می‌خواهد تقوا پیدا کند این تذکرها و هشدارها بهترین عامل توجه به تقوا در وجود انسان است.

جریان توحیدی و غیر توحیدی/ در جریان توحیدی، یک صراط مستقیم بیشتر نداریم اما راه‌های باطل غیرخدایی متعدد است

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به مناسبت‌های هفته؛ سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام(ره) از مهم‌ترین کارهایی است که امام(ره) با درایت الهی انجام دادند، روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، سالروز شهادت شهید هسته‌ای دکتر فخری زاده، سالروز شهادت شهید هسته‌ای دکتر شهریاری، سالروز شهادت عالم نستوه و مجاهد آیت الله سید حسن مدرس است که به عنوان روز مجلس نامگذاری شده، سالگرد روحانی مبارز شهید میرزا کوچک خان، اظهار داشتند: مجموعه این مناسبت‌ها بسیار مهم، درس آموز و عبرت آمیز است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در عالم هستی در طول تاریخ تا امروز دو جریان توحیدی و غیر توحیدی وجود داشته، اضافه کردند: ما در جریان توحیدی، یک سراط مستقیم بیشتر نداریم اما راه‌های باطل غیرخدایی متعدد است؛ در انقلاب اسلامی هم همین تقسیم بندی را داریم، در دوران مبارزات و بعد از پیروزی انقلاب تا به امروز همین حرکت توحیدی و غیر توحیدی را با ویژگی‌های خاصی که در معارف دینی ما است داریم اما نامگذاری‌ها متنساب با شرایط جامعه و برنامه های هر مقطع از تاریخ بود است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین یکی از تعابیر رایج جریان توحیدی و غیر توحیدی را انقلابی و غیر انقلابی عنوان کردند و افزودند: ما معتقدیم انقلابی در بیان امام(ره) و رهبری معظم انقلاب همان جریان توحیدی است، گاهی اوقات هم در بیانات امامین انقلاب به خودی و غیرخودی تقسیم بندی می‌شد و یک تعبیر دیگری که بسیار هم مهم است تقسیم جامعه و افراد و جریانات به بسیجی و غیر بسیجی است.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه بسیجی و غیربسیجی با توجه به شاخص‌ها و ویژگی‌ها همان تداوم توحیدی و غیر توحیدی است، تاکید کردند: اگر ما این نگاه را به مسئله بسیج داشته باشیم بسیج برای ما یک مجموعه خاص و یک لباس و یک نشان نیست بلکه یک فرهنگ و جریان است که همان جریان توحیدی است.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: فرهنگ بسیج یعنی صراط مستقیم انقلاب و قطعاً هرچیزی در مقابل آن قرار بگیرد می‌شود غیربسیجی و غیرانقلابی! امام(ره) این مولود مبارک را اینگونه تعبیر می‌کنند که تشکیل بسیج در نظام اسلامی یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند متعال بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی داشته شد.

تشکیل بسیج؛ تصمیم متبحرانه و صائبانه‌ امام(ره) برای حفظ انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه با توجه به این بیان امام(ره) بسیج شاخص و تعیین کننده است، تصریح کردند: امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آن ژرف اندیشی و نگاه الهی و عمیقی که نسبت به انقلاب و آینده جمهوری اسلامی ایران داشتند این مجموعه را در سال ۵۷ تشکیل دادند که تصمیم بسیار متبحرانه و صائبانه‌ای برای حفظ انقلاب و رشد و تداوم این مسیر توحیدی بود.

خطیب جمعه بندرانزلی ضمن تشریح فرهنگ بسیجی، عنوان کردند: خداباوری از ویژگی‌های بارز فرهنگ بسیجی است، همان توحید، اینکه انسان عمیقا باور به وجود خداوند متعال هم در حوزه اندیشه هم در حوزه عمل داشته باشد؛ اخلاص، ایثار، روحیه انقلابی، روحیه مردمی و جهادی، بصیرت، دشمن شناسی و اطاعت از رهبری نیز از دیگر ویژگی‌های این فرهنگ است.

امام جمعه بندرانزلی با استناد به این فرمایش امام(ره) که ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است و نمی‌شود کسی در جامعه اسلامی از رهبری اطاعت نکند و بگوید من بسیجی و موحدم، خاطر نشات کردند: فرهنگی که در آن عدالت پیشگی، ظلم ستیزی، فساد ستیزی، سازش ناپذیری با دشمنان و احساس مسئولیت وجود دارد بسیج حقیقی است به تعبیری آنچه خوبان همه دارند بسیج یک جا دارد!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند بسیج این تفکر است و هر کسی این تفکر را دارد بسیجی است، تصریح کردند: در نقطه مقابل که جریان غیر بسیج و غیر توحیدی است تفکری می‌باشد که کدخداباور است و اهل سازش است و نسبت به فساد نه تنها حساسیت ندارد بلکه بی‌تفاوت و یا زمینه‌ساز برای فسادگری، فتنه‌گری واشرافی گری است؛ مجموعه رذائل و ضد ارزش‌ها در نقطه مقابل بسیج قرار می‌گیرد و هر کسی باید در خودش نگاه کند ببیند در کدام طیف قرار می‌گیرد، در مسیر توحید هستیم یا غیر توحید، کارمان در مسیر خدا بوده یا غیر خدا؟ اینجا هم باید بسنجیم ببینیم با ویژگی هایی که امامین انقلاب بیان کرده‌اند و ویژگی‌هایی که در مسیر توحید برای مومنین بیان کرده‌اند در کدام زمره قرار می‌گیریم؟

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه دامنه‌ی بسیجیان را با ملاک قرار دادن فرهنگ و شاخص‌های بسیج بسیار وسیع و گسترده دانستند و افزودند: امروز ارتش ما بسیجی است، نیروی دریایی ما که از منافع ملی، مرزهای آبی و ماموریت‌های محوله در آب‌های منطقه‌ای و بین المللی و نقاط دوردست تلاش می‌کند بسیجی است، همه دانشمندان هسته‌ای که در این مسیر تلاش می‌کنند و یا به شهادت رسیده‌اند همه بسیجی‌اند، اگر این ویژگی در مجلس ما باشد می‌شود مجلس بسیجی؛ مجلس بسیجی، وزیر بسیجی، مدیر کل و رییس بسیجی به این نیست که در هفته بسیج چفیه دور گردنش بیاندازد و بگوید بسیجی‌ام، شاخص‌هایی دارد که باید حائز آن‌ها باشند، لذا شهید مدرس هم بسیجی است، شهید میرزا کوچک خان هم بسیجی است، خط جریان توحید و مبارزه با استکبار در طول تاریخ تا به امروز آمده و شاخص‌ها و حرکت‌ها یکی است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه هیچ زمانی جریان الهی و حق در جامعه اگر به این پشتوانه‌های تاریخی و مسیر ممتد نورانی و افق آینده را با وعده‌هایی که خداوند متعال داده نگاه کند هیچگاه تنها نیست و عده کثیری همراه هستند است و با دامنه وسیع در جامعه امروز ما هم گسترده است و یکی از مقاطعی که ظهور و بروز پیدا کرد تشییع جنازه شهید عزیزمان سردار دلها بود، افزودند: بسیاری از افراد در جامعه ما الحمدلله همه این ویژگی‌ها را دارند اما باید تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار داشتند: اگر دولتی در مسیر خدمت به مردم قرار گرفت و با حجم انبوهی از مشکلات، فسادها، حقوق‌های نجومی، تورم، گرانی و موارد دیگری که به او به ارث رسیده، تمام تلاشش را می‌کند و زحمت می‌کشد تا این مشکلات را برطرف کند و زندگی و معیشت مردم را برایشان آسان کند بسیجی است؛ در نقطه مقابل هم دولت‌ها و افرادی هستند که این شرایط را در کشور بوجود آوردند، نمی‌توانیم بگوییم آن‌ها بسیجی بودند!

امروز کار دولت و دستگاه قضائی در قبال حقوق‌های نجومی بسیار سنگین است

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به بحث فیش حقوق‌های نجومی در روزهای اخیر اشاره و اظهار داشتند: یادتان هست ۵ سال پیش قرار بود به این مسئله رسیدگی شود و مقام معظم رهبری هم اکیداً مطالبه کردند و مسئولین هم به خلاف گفتند جلویش را گرفتیم و مقابله کردیم اما بعد از پنج سال مشخص شد نه تنها مقابله نکرده‌اند بلکه خیلی هم گسترش پیدا کرده؛ امروز کار دولت و دستگاه قضائی بسیار سنگین است.

امام جمعه بندرانزلی اظهار داشتند: حضرت علی(ع) وقتی منصب خلافت ظاهری را بر عهده گرفتند فرمودند “واللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِکَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ” “اگر ببینم کسی از بیت المال چیزی را برداشته حتی اگر مهریه زن‌ها و کنیزهایش کرده باشد میگیرم و به بیت‌المال برمیگردانم همین کار را هم کرد؛ امروز هم دولت و هم قوه قضاییه بسیجی ما باید حداقل ۸ سال گذشته را بررسی و حسابرسی و تفحص کنند هرجایی هرکسی حقوق نجومی گرفته، دست اندازی به بیت المال کرده و بیت المال را غارت کرده و در هر جایی صرف کرده و به نام هر کسی زده بگیرند و به بیت المال برگردانند.

هر وقت دولتی، مجلسی یا دستگاه قضایی که انقلابی بوده آمده قدمی برای پیشرفت کشور و اصلاح امور جامعه بردارد دشمنان تا توانستند سنگ اندازی و توطئه پراکنی کرده‌اند/ چند سال است کشور دچار خشکسالی است؟ چرا این تجمعات نبود؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه در ۴۳ سالی که از انقلاب گذشته هر وقتی دولتی مجلسی دستگاه قضایی که انقلابی بوده و به تعبیر امروز بسیجی بوده، آمده قدمی برای پیشرفت کشور و اصلاح امور جامعه بردارد دشمنان تا توانستند سنگ اندازی و توطئه پراکنی کرده‌اند، اظهار داشتند: این دولت با این حجم از مشکلات موجود از جمله تحریم‌ها، فسادها، ناهماهنگی بین دستگاه‌ها، فاسد شدن اقلام موردنیاز مردم در گمرکات و بنادر و تعطیلی کارخانه‌ها دولت را تحویل گرفته و یک مرتبه از هفته گذشته تجمع‌هایی برای تنش‌های آبی در اصفهان و جاهای دیگر آغاز شده؛ این‌ها واقعاً تنش آبی است؟ مگر خشکسالی این دو روزه آمده؟ چندین سال است کشور دچار خشکسالی است؟ چرا این تجمعات نبود؟ کشاورزان عزیز ما که به حق هم باید به خواسته‌شان رسیدگی شود و تدبیری برای این مشکلشان اندیشیده شود که یک شبه به این وضع دچار نشدند که حالا آمده‌اند از این دولت مطالبه گری می‌کنند!

امام جمعه بندرانزلی افزودند: نباید حساس شویم که دشمن دارد زمینه سازی می‌کند امروز به اسم آب فردا به اسم نان و پس فردا به چیز دیگری؟ حداقل دولت را مشغول این کارها می‌کند و نمی‌گذارد طرح‌های اصلی که باید به آن‌ها برسد رسیدگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین مشکل آب را مشکلی بین المللی عنوان کردند و افزودند: الان کشورهای همجوار ما عراق و سوریه و ترکیه و دیگر کشورها با هم مشکل آبی دارند و هر کسی برای خودش سد می‌زند، نیل و فرات آبش کم شده و بحث بحث تنش آبی است اما اینکه یک مرتبه در آغازین ماه‌های کار این دولت چنین حرکت‌هایی راه بیافتد معمولی نیست و مردم و کشاورزان عزیز ما و مسیولین و عموم مردم ما هوشیار باشند و مبادا در نقشه‌ای که دشمن طراحی می‌کند قرار بگیرند و مشکلات بیشتری اضافه شود و عده‌ای با سوءاستفاده از این وضعیت اغتشاش و درگیری و خسارت بار بیاورند.

خطیب جمعه بندرانزلی اظهار داشتند: برای تامین و توزیع کالاهای اساسی آمدند برنامه ریزی کردند که ۲۵ قلم کالای اساسی از طریق فضای مجازی و اینترنتی بین افراد نیازمند متقاضی توزیع شود و به مرور در این شبکه‌ها و بدون هزینه حمل درب خانه‌ها برسد که کار خیلی خوبی است و توزیع را شفاف می‌کند اما توجه داشته باشند بسیاری از کاسب ها امرار معاششان با همین توزیع‌ها انجام می‌شد و اگر قرار باشد اینترنتی باشد بسیاری از این‌ها در سال‌های گذشته ورشکست شدند بقیه هم که سرپا ماندند ورشکست خواهند شد! باید به گونه‌ای تدبیر شود که در عین حالی که رصد می شود و باید به دست مصرف‌کننده حقیقی برسد و دست واسطه‌ها حذف شود از کسبه متدین و متعهد که در همه محله‌ها هستند و مردم می‌شناسند توزیع با نظارت انجام شود.