به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در مراسم تجلیل از معلمان شهرستان ضمن گرامیداشت هفته معلم و سالروز شهادت استاد گرانقدر شهید آیت الله علامه مطهری، اظهار داشتند: روز معلم به حق با شهادت این استاد گرانقدر نامگذاری شده و ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق رهروی از شهدای عزیزمان را عنایت بفرماید.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه معلمی و کار تعلیم و تربیت در بخش‌های مختلف کار بسیار شایسته، پر فضیلت و پر ارجی است، اظهار داشتند: همۀ ما دست پرورده و تعلیم دیدۀ معلمین عزیز هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه همۀ ما از امام(ره) این جمله را به یاد داریم که فرمودند معلمی شغل انبیاست، اضافه کردند: در قرآن کریم خداوند متعال هم انبیا را با همین ویژگی معرفی می‌کنند که آمدند انسان‌ها را تعلیم بدهند و تزکیه کنند ولذا معلمی یکی از بهترین کارها در نظام آفرینش است.

امام جمعه بندرانزلی با اظهار اینکه اگر این کلام قرآن کریم را مبنای این فعالیت و تلاش قرار دهیم اقتضائاتی دارد، خاطرنشان کردند: اولین اقتضاء این است که باید در این کسوت راه و خصائص انبیاء را ملاک قرار دهیم؛ طبق فرمایش قرآن کریم یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌ انبیاء که کار تعلیم و تربیت انسان‌ها را بر عهده دارند اخلاص و برای خدا کار کردن آن‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: انبیاء این کار مقدس را برای خدا انجام می‌دادند و ما اگر می‌خواهیم در جامعه تعلیم و تربیت کشور به اهداف بلند انبیاء الهی و آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری و شهدای عزیز دست پیدا کنیم، اولین ویژگی که باید در هر کدام از ما خصوصاً در امر تعلیم و تربیت وجود داشته باشد باید این بدون توقع بودن و برای خدا تلاش کردن باشد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه قدر زحمات و تلاش‌های جامعه تعلیم و تربیت با امور مادی قابل محاسبه نیست، افزودند: البته این به این معنا نیست که مسئولین به فکر تامین مالی و نیازهای مادی اساتید و معلمین و مجموعه فرهیختگان تعلیم و تربیت کشور نباشند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه اگر به این کسوت با دید مادی نگاه نکردیم و با حقوق و محاسبات مادی تنظیم نکردیم کار ما خدایی و ماندگار می‌شود و برکت پیدا می‌کند، خاطرنشان کردند: در معلمی بحث انگیزه‌های انسانی و الهی و فرهنگ و تعالی انسان مطرح است، داد و ستد نیست که بگوییم یک معلمی چند ساعت تدریس می‌کند و در قبالش حقوق می‌دهیم پس سهمش تمام شد! اگر کسی این نیت را داشته باشد در قیامت بهره‌ای نخواهد داشت چون خداوند متعال می‌فرماید حتی اگر کسی قرآن را تعلیم داد یا تلاوت کرد که پولی بگیرد هیچ ثواب و بهره‌ای در قیامت ندارد!

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه بهرۀ اخروی انسان با دید مادی از بین می‌رود، افزودند: نسبت به این تلاش و زحمت و مشقتی که در راه تعلیم و تربیت متحمل می‌شوید نباید نگاه مادی داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: گاهی میبینیم بعضی از معلمین با هزینه شخصی و تحمل مشقت‌ها، راه‌های طولانی و صعب العبور را طی می‌کنند تا به دو دانش آموز درس بدهند؛ این چقدر لذت بخش و مایه مباهات است تا اینکه کسی پیدا بشود و بخواهد اجر تلاش و زحماتش را با پول محاسبه کند! البته مسئولین وظیفه دارند و باید وظایفشان را انجام دهند اما نیت الهی و نورانی این است که تلاش انسان فارغ از بحث مادیات باشد.

امام جمعه بندرانزلی ویژگی دیگر انبیاء را که در قرآن کریم ذکر شده، دلسوزی انبیاء عنوان کردند و افزودند: انبیاء برای اینکه انسان‌ها هدایت شوند اگر با افرادی مواجه می‌شدند که رفتارهای ناشایستی داشتند و پذیرش در آن‌ها نبود از سر دلسوزی و شفقت با آن‌ها برخورد می‌کردند؛ حتی در قرآن کریم راجع به وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ»، ای پیامبر کانهو می‌خواهی جانت را در این راه بدهی که این‌ها بعضی از این‌ها چرا هدایت نمی‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: اگر در امر تعلیم و تربیت ویژگی دلسوزی و شفقتی که در انبیاء الهی به عنوان یک خصلت برجسته و موثر وجود داشته را داشته باشیم، آنچه آموزش می‌دهیم خیلی ماندگارتر و اثربخش‌تر می‌شود تا اینکه خدای نکرده معلمی سر کلاس دلسوزی لازم را برای دانش‌آموزانش بخرج نمی‌دهد ولی بعد می‌گوید بیا کلاس خصوصی برایت می‌گذارم! اگر اینگونه شد دیگر شفقت نیست و چیز دیگری ملاک است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه باید در امر آموزش و تعلیم و تربیت انسان به حدی خویشتن‌دار باشد که با شیطنت‌های دانش‌آموز هم بتواند با اوج آرامش و متانت را حفظ کند، اظهار داشتند: وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) را سنگ زدند، خاکستر بر سرش ریختند، ناسزا گفتند و اهانت کردند اما برای هدایت مردمش دعا کرد، نفرین نکرد! تند نشد! غضب نکرد! این ویژگی انبیاء الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: ویژگی دیگر انبیاء الهی که امروزه در مجموعۀ آموزش و پرورش و مجموعۀ تعلیم و تربیت کشور حتی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی به آن خیلی نیاز داریم این است که آموزش‌ها همراه با اخلاق و دیانت باشد؛ معتقدیم در جامعه اسلامی همۀ دبیران و معلمین و اساتید در کنار رشته تخصصی که در امر آموزش دارند، همه مسئول پرورش و تزکیه هستند، یعنی یک دبیر ریاضی یا فیزک هم باید در کنار تدریس ریاضی و فیزیک، اخلاق و دیانت و تقوا را بیاموزد.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه علمی که در آن تزکیه نباشد به هیچ درد انسان نمی‌خورد، خاظرنشان کردند: امام راحل(ره) این فرمودند اگر کسی علم توحید هم داشته باشد اما مهذب نباشد به درد نمی‌خورد؛ تهذیب، اخلاق و دیانت خیلی مهم است و جامعه را دین و اخلاق می‌سازد قبل از اینکه علم بسازد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اضافه کردند: این ویژگی در جامعۀ ما از ضروریات و اولویات امروز امر تعلیم و تربیت است خصوصاً بعد از کرونا و با توجه به آموزش‌هایی که اجباراً در فضای مجازی برگزار شد و آسیب‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد و متاسفانه دانش‌آموزان ما به جهت دوری از معلمانشان و حضوری نبودن و عدم مشافهه، همانطور که روی آموزششان اثر گذاشت، خیلی روی اخلاق و دیانتشان اثر می‌گذارد که این باید جبران شود، چراکه خصیصه و ویژگی برجسته انقلاب اسلامی در همۀ بخش‌ها خصوصا در امر تعلیم و تربیت اخلاق مداری و دیانت است.