به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهرستان اوصیکم عبادالله ضمن دعوت و توصیه همگان به تقوای الهی و تبریک ایام بسیار مبارک و خجسته دهه امامت و ولایت، اظهار داشتند: باید نسبت به این دهه مبارک و اعیاد آن خصوصا عید سعید غدیر که از بزرگترین، مهم‌ترین و اثرگذار ترین اعیاد اسلامی است هم توجه لازم را داشته باشیم و هم نسبت به برگزاری جشن‌ها، آذین‌بندی‌ها و ترویج معارف این مناسبت‌ها اهتمام کنیم تا آنچه از حیث معارف در رابطه به عید سعید غدیر وجود دارد ترویج شود.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به جایگاه مهم امامت و ولایت در جامعه اسلامی، عنوان کردند: انسان‌ها ضروریات و نیازمندی‌هایی در زندگی دنیایی شان دارند که خداوند متعال این نیازها را برایشان تامین کرده است؛ اولین نیاز بشریت هدایت است که خداوند متعال انبیاء الهی را فرستاد تا مردم را به مسیر صحیح از لحاظ مادی و معنوی هدایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین نیاز دوم انسان‌ها را امنیت در دو بعد فردی و اجتماعی عنوان کردند و افزودند: امنیت یعنی انسان‌ در زندگی فردی در محیطی زندگی کند که در آن نسبت به سرمایه‌های خود که جان و مال و ارض و آبرو و ناموسش است ترس و نگرانی نداشته باشند.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه امنیت فردی زمینه ساز امنیت اجتماعی می‌شود، خاطر نشان کردند: امنیت باید شرایطی را در جامعه اسلامی ایجاد کند که زمینه رشد، تعالی، شکوفایی و پیشرفت در امور مادی و معنوی فراهم شود.

ایشان با بیان اینکه با اشاره به این فرمایش امام صادق(ع) «ثلاثَهُ أشیاءَ یَحتاجُ النّاسُ طُرَّاً إلیها: الأَمنُ و العدلُ و الخَصَبُ»(۱) «سه چیز است که تمامی مردم به آنها نیازمندند: امنیت، عدالت، و فراوانی»، تصریح کردند: در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که در خیلی از کشورهای اسلامی امنیت لازم به خاطر توطئه‌ها و شرارت‌های دشمنان وجود ندارد، در کشور خودمان هم در دوران دفاع مقدس و شرارت گروهک‌ها و منافقین این شرایط را تجربه کرده‌ایم.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه عدالت نیاز دوم انسان‌ها است و اگر عدالت نباشد زندگی برای انسان‌ها همراه سختی‌ها و رنج‌های مادی و معنوی است، خاطر نشان کردند: در روایت امام صادق(ع) این سه مطلبی که حضرت بیان می‌کنند باید ترتیب اولویت باشد، یعنی برای بهره‌مندی از عدالت جامعه حتما نیاز به امنیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین سومین نیازمندی جوامع و انسان‌ها از منظر امام صادق(ع) را فراوانی نعمت عنوان کردند و افزودند: اگر در جامعه‌ای امنیت و عدالت نباشد فراوانی نعمت هم نخواهد بود؛ کمتر ۱۰ درصد از افراد خاص تمام ثروت‌های دنیا در اختیارشان است؛ این چه فراوانی است؟ چون عدالت نیست فراوانی و آسایش هم نیست.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: در جامعه خودمان چون عدالت در دوره‌هایی رعایت نشده الان بخش‌هایی با گرفتاری‌ها و مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند؛ وضعیت امروز خوزستان بخاطر خشکسالی‌ و کم‌کاری‌هایی است که در دوره‌های قبل صورت گرفته و هنوز بعد از ۴۳ سالی که از انقلاب می‌گذرد روستاهایی در خوزستان داریم که آب ندارند.

ایشان مطرح کردند: چه زمانی بشریت می‌تواند از این ویژگی‌ها بهره‌مند شود؟ دست‌یابی به این ویژگی‌ها ممکن نیست الا وقتی که جامعه بشری تحت حاکمیت الهی قرار بگیرد، اگر جامعه الهی تحت حاکمیت ولی الهی قرار گرفت و کسی که در راس مدیریت جامعه قرار می‌گیرد ولی خدا و منصوب از طرف پروردگار متعال باشد.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با اظهار اینکه معرفی ولی الهی که پس از پیامبر باید مدیریت امت اسلام را به دست میگرفت از ویژگی‌های برجسته و اهمیت عید غدیر است، بیان کردند: اولین نیاز برای بهره‌مندی از امنیت، عدالت و فراوانی این است که جامعه تحت مدیریت ولی الهی قرار بگیرد؛ دوم اینکه نظام مدیریتی در جامعه نظام مدیریت الهی باشد یعنی قوانین هم قوانین الهی باشد، قوانین بشری نمی‌تواند برای همه عدالت و امنیت و فراوانی بیاورد چون قوانین بشر مثل فکر بشر ناقص است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَىٰ، ادامه دادند: این آیه یعنی اگر می‌خواهیم جامعه از این ویژگی‌ها بهره‌مند شود باید آن دینی که خداوند متعال به آن رضایت دارد حاکم باشد، دین مجموعه قوانین و دستورالعمل‌ها و بایدها و نبایدها است.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره اینکه اگر ما بخواهیم بهره‌مند از نعمت‌ها باشیم و ضروریات و ویژگی‌ها و نیازمندی‌های جامعه بشری تامین شود باید هم ولی الهی و هم دین مرضی رضای پرودگار متعال حاکم باشد، خاطر نشان کردند: اسلام راستین؛ آن اسلامی که بعد از پیغمبر اکرم(ص) به ائمه معصومین منتقل شده اگر پس از پیامبر(ص) حاکمیت پیدا می‌کرد همه بشریت روی و آسایش و عدالت میدیدند.

ایشان تصریح کردند: امروز خداوند متعال را شاکریم که یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی و این برکات الهی در جامعه ما این است که ما بهره مند از نعمت وجود یک رهبر حکیم فرزانه الهی در جامعه هستیم همانطور که خداوند متعال در رابطه با غدیر و امامت معصومین(ع) فرموده در زمان غیبت تحت لوای حاکمیت ولی فقیه با این مصداق‌های شایسته این نیازها تامین می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: امروز در جامعه ما علیرغم همه سختی‌‌ها، شرارت‌ها، تحریم‌ها و توطئه‌ها و کارشکنی‌های دشمنان بیرونی و برخی در داخل، باز هم مقام معظم رهبری لنگرگاه آرامش ملت است، رهبری که موید به تائیدات الهی و عنایت‌های حضرت ولی عصر است و در متلاطم‌ترین شرایط جامعه لنگرگاه هدایت و امنیت است و مسیر را مشخص می‌کند اما لازم است که هم مردم و هم مسئولین از او تبعیت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: اگر می‌خواهیم مشکلات رفع شود، آرامش حقیقی پدید بیاید و رشد و تعالی و آگاهی جامعه اسلامی فراهم شود باید از ولی تبعیت کرد والا میسر نمی‌شود مثل مشکلات موجود اقتصادی و معیشتی و محرومیت‌هایی که در بعضی از نقاط کشور امروز وجود دارد همانند آنچه که امروز در خوزستان می‌بینیم.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: در همین دو دوره اخیر چقدر نسبت به خوزستان علیرغم اینکه مشکلات فراوانی داشت، سیل و ریزگرد و کمبود آب و فاضلاب هیچ تصمیم درست و اساسی برای این استان مهم نگرفتند اما برای سمنان از دریای خزر می‌خواستند آب ببرند.

ایشان افزودند: اگر به این همه توصیه‌های رهبری، بحث اقتصاد مقاومتی، تجمل زدایی، مدیریت جهادی و… مسئولین عمل می‌کردند که امروز اوضاع این نبود؛ الان که در اوج سختی‌ها و کاستی‌های معیشتی و اقتصادی هستیم و همه نیروها از جمله سپاه، ارتش، خیرین و گروه‌های جهادی آمده‌اند حتی رییس جمهور منتخب با اینکه هنوز رسما نسبت به مسائل جامعه مسئولیت ندارد جلسه گذاشته‌اند و پای کار آمده‌اند اما آنهایی که مسئولیت داشتند هنوز نیامدند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه به جز خوزستان سیستان و بلوچستان و برق و آب و مشکلات دیگری هم وجود دارد که هیچ فکری برایشان نشده است، خاطر نشان کردند: اگر میخواهیم جامعه درست شود باید همه مطیع ولی باشند و به فرمایشات ولی عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه امروز مقام معظم رهبری پس از دریافت دوز دوم واکسن ایرانی برکت نکاتی را فرمودند که مسئولین باید توجه کنند و ولو یک روز از دولتشان مانده باقیات صالحاتی بگذارند نه اینکه در روزهای آخر دولت هی افتتاح کنند و بعضی از افتتاح‌هایشان فقط یک ساختمان باشد بدون تجهیزات، ادامه دادند: رصدخانه‌ای افتتاح کردند که تجهیزات ندارد، رصدخانه بدون تجهیزات چه فایده‌ای دارد؟ چرا کارهایی می‌کنید که برای خودتان کارنامه درست کنید؟ کارنامه حقیقی این است که مردم رضایت داشته باشند و به شما دعا کنند ولو دوره شما تمام شده باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: اگر مسئله ولایت و محور بودن ولایت در شئون مختلف جامعه مورد توجه قرار نگیرد مشکلات رفع نخواهد شد؛ امتیاز دولت و رئیس جمهور منتخب در این است که خودش را مطیع و عامل به اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری می‌داند.

ایشان در پایان به اشاره به پیش رو بودن ۵ مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه، تاکید کردند: نماز جمعه یکی از ارکان واقعی اقتدار نظام اسلامی است؛ دوره جنگ جبهه‌ها و دفاع مقدس را این نماز جمعه‌ها و حضور و پشتیبانی شما نمازگزاران پیش برد؛ اگر معارف و قرآن کریم را ملاحظه کنید نسبت به مسئله نماز جمعه خیلی تاکید شده است، هم اهمیت دادن به نماز جمعه و هم شرکت در نماز جمعه حتی در زمان حاکمیت غیرالهی چراکه ظاهر و پایگاه اقتدار نظام اسلامی نباید شکسته شود.

امام جمعه بندرانزلی در پایان خاطر نشان کردند: در رابطه با نماز جمعه، هم در روایات و هم در تاریخ ملاحظه می‌کنید شیطان و دشمنان اسلام همه تلاششان این بوده و هست که این نماز جمعه ها از رونق بیافتد و مردم را از شرکت در آن باز بدارند، لذا نمازگزاران باید توجه ویژه‌تری نسبت به نماز جمعه داشته باشند.