به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه شریفه یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ، اظهار داشتند: خداوند متعال همه انسان‌های مومن را امر به رعایت تقوا می‌فرماید و بعد از امر به رعایت تقوا می‌فرماید وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ، که یک مصداق از رعایت تقواست؛ اینکه انسان همراه با اولیا الهی باشد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: از امام باقر(ع) در تفسیر از این آیه شریفه سوال کردند صادقین چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند ما اهل بیت(ع)؛ در زمان ما مصادیق وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ قابل توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کردند: این بانوی بزرگوار و حبیبه الهی نقش بسیار موثری در هدایت انسان‌ها و تبیین معارف دین به صورت گفتاری و عملی داشته‌اند.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در جامعه ما روز زن هم نامگذاری شده، خاطرنشان کردند: وجود نازنین فاطمه زهرا(س) یک نمونه بسیار اکم و اکمل انسان مومن و موحد بویژه زن مومنه و موحده است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) کامل‌ترین الگوست، تصریح کردند: حضرت پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) مسئولیت بسیار مهم و سنگین دفاع از ولایت را بر عهده داشتند و این روز مبارک مصادف است با ولادت امام راحل(ره) که ذریه‌ای از سلاله پاک حضرت فاطمه زهرا(س) است و در همان مسیر جهاد تبیین و احیاء اسلام حرکت کرد و از امام(ره) در جهان معاصر به مجدد اسلام تعبیر می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: امام راحل(ره) با قیامشان همان راهی که فاطمه زهرا(س) می‌خواستند پیموده شود و جامعه تحت امر ولایت الهیه قرار بگیرد را ایجاد کرد.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه امروز مصادف است با سالروز ارائه نظریه ولایت فقیه توسط امام راحل(ره) در سال ۱۳۴۸ در نجف اشرف، تصریح کردند: امام(ره) این اصل مهم نظام اسلامی را در چنین روزی در درس خارج در نجف آغاز کردند که امروز آثار و برکاتش را می‌بینیم.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه در آستانه ورود به دهه مبارک فجر هستیم و باید هم آحاد مردم و هم مسئولین این دهه را گرامی‌ بدارند و جشن‌های باشکوهی برگزار شود، خاطرنشان کردند: دهه فجر چون سالروز بازگشت امام راحل(ره) پس از ۱۵ سال تبعید ظالمانه به کشور عزیزمان می‌باشد که روح در کالبد انقلاب و ملت دمیده شد و آن حرکت شتاب بیشتری پیدا کرد و انقلاب اسلامی و ملت عزیز بر رژیم مستبد پهلوی و استکبار جهانی به پیروزی رسید و کشور از سلطه بیگانگان آزاد شد و استقلال برای ملت پدید آمد از نعمات بزرگ الهی است که در تاریخ ما و تاریخ اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در دهه فجر وقتی پیروزی برای ملت حاصل شد مقدمات تشکیل و استقرار نظام اسلامی با رای ملت فراهم شد؛ نظام اسلامی بهترین و مترقی‌ترین نظام برای اداره جامعه است که متضمن سعادت دنیا و آخرت انسان‌‌ها می‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که گاهی اوقات دشمنان شبهه پراکنی می‌کنند که این نظام اسلامی که مدعی هستید سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها را تامین می‌کند و مترقی‌ترین و بهترین نظام است پس چرا وضع مردم بعد از ۴۳ سال اینگونه است؟

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: هر نظامی در هر کجای دنیا مبتنی بر دو مسئله اصلی و اساسی است، یکی قانون اساسی آن کشور که مبنا و چارچوب تشکیل یک حکومت است و دیگری مجریان و کارگزاران قانون؛ طبق بررسی همه محققین و افراد برجسته در علوم سیاسی و رشته‌های مرتبط قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران جامع‌ترین و مترقی‌ترین و کامل‌ترین قانون اساسی در دنیاست که خدشه‌ای هم به آن وارد نیست و این زبانزد خاص و عام است چون هم کارشناسانه و بر اساس تعالیم دینی و دستورات الهی بود و هم با جهان امروز تطبیق داده شد و اگر در آن نقصی وجود داشت قطعاً دشمنان تاکنون آن را به رخ می‌کشیدند.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با بیان اینکه اما از حیث اجرا می‌توانیم بگوییم موفقیت لازم را در بعضی از بخش‌ها نتوانستیم کسب کنیم چون در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها آنطور که باید توجه نکردیم، اضافه کردند: بهترین قانون را اگر دست کسانی بدهید که نتوانند اجرا کنند بدتر از آن قانون بنظر نخواهد رسید؛ در طول این ۴۳ سال در برهه‌هایی که کم هم نبوده، نسبت به اجرای قوانین خصوصاً قانون اساسی، آن حد لازم و افراد در تراز را نداشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان کردند: هم در قانون اساسی و هم قوانین دیگر، برای تصدی مسئولیت‌ها در بخش‌های مختلف در مجلس، ریاست جمهوری، وزرا و سایر سطوح ضوابطی تعیین شده که از جمله این ویژگی‌ها عبارت از این است که باید مسئول در نظام اسلامی هم در بعد اعتقاد و هم عمل، التزام به ولایت فقیه داشته باشد که متاسفانه از این جهت که این اصل در طول این سال‌ها اعمال نشده و مصادیقش تبیین نشده نقص داریم‌.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: در این ۴۳ سال هر جایی که موفق نبودیم دلیل عمده‌اش عدم رعایت قانون و عدم التزام به ولایت فقیه در مسئولیت‌ها و مدیران جامعه در سطوح مختلف بوده و دلیل اثبات آن بسیار روشن است؛ این ویژگی اساسی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی وجود دارد و اولین ویژگی‌شان این است که فرماندهی‌شان با ولی فقیه و ولی امر می‌باشد، دومین ویژگی در نیروهای مسلح این است که تابع محض فرمان ولی فقیه و فرماندهی کل قوا هستند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه این التزام عملی که در مجموعه نیروهای مسلح نسبت به فرمان ولی وجود دارد همان جایی است که در مدیریت کشور نقص دارد، تصریح کردند: مجموعه نیروهای مسلح ما در طول این ۴۳ سال کشوری که هیچ امکاناتی از خودش نداشت و معروف است که در دوره دفاع مقدس حتی سیم خاردار هم به ما نمیدادند چون استفاده نظامی داشت امروز این التزام به فرمان ولی ارتش ما و نیروهای مسلح ما را از لحاظ اقتدار، امکانات، تجهیزات و عزت‌آفرینی به کجا رسانده؟ امروز می‌بینید نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی مانور کمربند امنیت دریایی را در سال ۲۰۲۲ با کشور روسیه و چین در اقیانوس هند در مسافت ۱۷ هزار کیلومتر مربع آغاز کرده‌اند؛ عامل اصلی این اقتدار و عزت و پیشرفت فرماندهی مستقیم توسط ولی فقیه و اطاعت پذیری کامل مجموعه نیروهای مسلح است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه در مدیریت کشور هرجایی که موفقیت داشتیم عمدتاً معلول همین دو اصل است، افزودند: دولت محترم سیزدهم با همین نگرش تبعیت از ولی آمده تا خواست رهبری را در خدمت به مردم انجام دهد و در این چند ماه میبینید چه دستاوردهایی چه از لحاظ واکسیناسیون، ارتباطات دیپلماتیک اقتصادی و سفرهای اقتصادی به روسیه و دیگر کشورهای همسایه داشتند.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه اگر به قانون عمل می‌شد و مسئولانمان التزام عملی به ولی فقیه داشتند کشور خیلی رشد می‌کرد، خاطرنشان کردند: نقص کشور و انقلاب ما در جاهایی که نتوانسیتم موفق شویم عدم التزام عملی به ولایت فقیه است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین بیان کردند: این حجم بالا از رشد کشور در راه علم و فناوری که ان‌شاءالله در دهه فجر هم بازگو می‌شود، حاصل حرف شنوی و اطاعت از ولی است، در عین حالیکه بعضی از دولت‌ها مثل دولت یازدهم و دوازدهم در این بخش بودجه و اعتبارات این ها را خیلی کم کرد؛ در هشت سال گذشته دولت قبلی اساساً شورای عالی فضایی را که از نیازهای ضروری کشورها در عصر حاضر است را تشکیل نداد و فعالیت‌های این بخش را شبهه تعطیل کرد.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: علیرغم اینکه در برجام رفتند انرژی هسته‌ای را به طور کامل تعطیل کردند و گوش به فرمان طرف‌های مقابل بودند، امروز توانسته‌ایم با نیروهای جوان و توان داخلی خیلی از این بخش‌ها را احیا کنیم.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: مسئله التزام به ولایت فقیه به شعار دادن نیست! اگر مقام معظم رهبری در بیاناتشان می‌فرمایند نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌های مدیریت اجرایی دخالت نکنند نهی رهبری است و اگر کسی دخالت کرد می‌شود عدم التزام عملی به ولی فقیه! اینکه آیه شریفه اول عرایضم می‌فرماید یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ، امروز همراهی با صادقین در نظام اسلامی یعنی گوش به حرف ولی فقیه دادن!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه امتحان امروز مردم و مسئولان ما در تحقق مصداق وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ این است که ملتزم به ولایت فقیه باشند، خاطرنشان کردند: اگر نماینده‌ای به این فرمان رهبری معظم انقلاب گوش نکرد عدم التزام عملی به ولایت فقیه دارد، می‌خواهد خوشش بیاید یا بدش بیاید! البته تعدادشان کم هم نیست، در مجالس مختلف بودند الان هم هستند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند مسئله فتنه و فتنه‌گران از مسائل مهم و از خطوط قرمز است … باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شود، اگر می‌فرمایند از عناصری که نامطمئن بودن خود را به اثبات رسانده‌اند مطلقاً استفاده نکنید، نهی مقام معظم رهبری است و اگر دولتی یا مسئولی از عناصر فتنه استفاده کرد مثل دولت قبل که از این عناصر وزیر انتخاب کردند این مصداق عدم التزام عملی به ولی فقیه است! اگر کسی از این عناصر استفاده کرد چه نماینده مجلس باشد، چه رییس جمهور چه مدیر دیگری، عدم التزام به ولی فقیه پیدا می‌کند و مشروعیتش از دست می‌رود و دیگر تصرفش در کارها جایز نیست و عدوانی می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: البته ممکن است کسی از روی غفلت یا گزارش‌های نادرست از این عناصر استفاده کند اما وقتی فهمید و به او متدکر شدند باید بلافاصله آن فرد را برکنار کند که اگر نکرد یعنی عدم التزام عملی به ولی فقیه؛ نمونه‌اش را در تاریخ فراوان داریم، الگوی نظاممان حکومت امیرالمومنین(ع) بوده و هست، امیرالمومنین(ع) با فساد چگونه برخورد می‌کرد؟ با افراد ناصالح و ناکارآمد و ناشایسته در مدیریت جامعه چگونه برخورد می‌کرد؟ سوده همدانی وقتی که آمد محضر امیرالمومنین(ع) و از مسئول شهر خودشان شکایت کرد نفرمود صبر کن دو سه ماه باشد بعداً عوض می‌کنم، بلافاصله نامه نوشت و او را از این کار برکنار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه نمی‌شود در نظام اسلامی برای برکناری کسی که صلاحیت تصدی را ندارد تعلل کرد، متذکر شدند: ما از مسئولین توقعمان این است که اولاً در انتصابات دقت لازم را نسبت به خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری بیان فرموده‌اند و کارآمدی افراد داشته باشند و در مواردی که رعایت نشده پس از اینکه متوجه شدند سریعاً اقدام و جایگزین کنند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: توصیه ما به مسئولین در استان این است که توصیه‌های دلسوزان انقلاب، ائمه جمعه و نماینده معزز ولی فقیه در استان را به عنوان کمک خودشان بدانند نه اینکه نماینده معزز ولی فقیه بفرمایند از عناصر فتنه استفاده نکنید بعد آقایی سخنرانی کند و بگوید بعضی‌ها می‌خواهند پدرسالارانه برخورد کنند! این خیلی حرف زشتی است، ایشان دارند به شما نصیحت می‌کنند و متذکر می‌شوند که از چارچوب التزام به ولی فقیه خارج نشوید و الا همه تصرفات و تصدی‌تان خلاف شرع است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: آقایان اگر اشتباه کردند بیایند اصلاح کنند، نیایند محفل و پوشش درست کنند! مردم ما و نیروهای انقلاب هم هوشیار باشند و هم به مسئولین کمک کنند بالاخره کار سختی دارند، بالاخره در هر دولتی عده‌ای هستند کیف به دست راه می‌افتند از این اتاق به آن اتاق سمت می‌گیرند، بعضی‌ها هم مسئولین را نسبت به سوابق و ویژگی‌هایشان اغوا می‌کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه ما رصد می‌کنیم و وظایفمان را انجام می‌دهیم، افزودند: هفته گذشته یکی از آقایان گفته بود افراد دارای تریبون، به‌جای پرداختن به حاشیه‌ها، دغدغه‌های مردم و مشکلات آنان را مطرح کنند! نه آقا اولاً تریبون جای بیان واقعیات است، دوماً این حاشیه نیست متن است، شما حاشیه و متن را متوجه نیستید، تذکر دادن نهی مقام معظم رهبری متن جامعه اسلامی است حاشیه نیست! تا درست نشود بقیه کارها هم درست نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: هفته آینده سفر ریاست محترم جمهوری به استان را داریم و امیدواریم این سفر همچون سایر سفرها منشاء خیر و برکت برای استان باشد و هم ان‌شاءالله آنچه نیاز برای اصلاح امور و رفع مشکلات استان است رخ دهد.