به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در نشست کمیته ملی احیای تالاب بین المللی انزلی با حضور مشاور محترم ریاست محترم جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، استاندار محترم و مسئولان استانی و شهرستانی با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به تالاب به دوبخش تقسیم می‌شود، تصریح کردند: یک بخش مسائل اراضی و حدنگاری و سایر مسائلی است که با کشاورزی و مشکلات جاری زندگی مردم سروکار دارد که در استان قابل حل می‌باشد.
امام جمعه بندرانزلی افزودند: بخش دوم، حفظ و احیای تالاب است؛ به نظر می‌رسد شرایط کنونی تالاب انزلی شرایطی نیست که در استان قابل حل باشد و قرارگاه و اختیارات ملی می خواهد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: در خود انزلی مشکلات فراوانی برای اداره شهر و فاضلاب و سایر فعالیت‌های عمرانی با این وضع بودجه و مشکلاتی که هست وجود دارد ولذا یک قرارگاه ملی با اختیارات لازم باید تشکیل شود که بتواند تالاب را در ظرف مدت کوتاهی واقعاً احیاء کند تا از فرصت‌هایی که در تالاب داریم استفاده کنیم، الان فرصت هایمان را داریم تبدیل به تهدید می کنیم، همین آتش سوزی‌ها که بحث مفصلی راجع به وقوع و اطفاء آن داریم، نی‌ها و رسوبات تالاب بر اساس طرح‌های کارشناسان هم اشتغالزا و هم درآمدزاست و هم مشکلات تالاب را حل می‌کند.
امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: ما این فرصت را داریم از دست می‌دهیم و هرسال هم بخش‌هایی از تالاب آتش می‌گیرد؛ دیشب هم یک بخش دیگر از تالاب آتش گرفت که باران خاموشش کرد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تشکر از جناب آقای دکتر رییسی ریاست محترم جمهور که دستور اکید دادند، افزودند: امیدوارم که دستور ایشان به بهترین وجه مدیریت شود.
امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: معتقد هستم در احیای تالاب از ظرفیت بخش خصوصی هم می‌شود استفاده کرد؛ گاهی اوقات افراط و تفریط ما را دچار مشکل می‌کند، ما یک روز حاضریم تالاب را بدهیم به جایکا بیاید بهره برداری کند و رسوباتش را ببرد و برای ما احیاء کند ولی حاضر نیستیم به یک شرکت داخلی یا یک مجموعه متخصصین داخلی میدان دهیم که بیایند تالاب را احیا کنند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: قرارگاه باید برای تصمیم گیری هایی که باید انجام شود یک طرح جامع مدون قاطعی داشته باشد؛ برای احیا مثلا به موج شکن اشاره فرمودند، موج شکن در دولت های قبلی ساخته شده، دستگاه قضایی باید پیگیری کند که با چه مجوزی و بر اساس چه نظر کارشناسی ساختند؟ هرچه بوده الان نظرات کارشناسی اینگونه است که این موج شکن مخل تالاب هست و البته شنیده‌ام که برای تخریب آن موافقت شده است.
امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر لزوم تجهیز شهرستان و استان، خاطرنشان کردند: شرایط اطفاء حریق در تالاب مثل قرون وسطی‌ است، در زمانه‌ای هستیم که با امکانات به روز می‌توان رصد کرد و در زمان حریق به داد تالاب رسید و با اشراف خوبی مدیریت کرد، الان وقتی در یک جایی از تالاب حریقی ایجاد می‌شود راه دسترسی به آن نداریم و مجبور می‌شویم یک بخش قابل توجهی از تالاب را تخریب کنیم تا به آنجا برسیم و این خودش یک مشکل است؛ الان پهبادها و امکانات دیگر وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌شود مدیریت و رصد کرد .
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در پایان با تاکید بر اینکه باید آن قرارگاه ملی با اختیارات و امکانات به تصویب برسد و همۀ کشور پای کار بیایند چون تالاب انزلی ملی و بین المللی و برای همگان است، اضافه کردند: در گذشته هم خلاف‌ها و کوتاهی‌هایی شده که کاری نمی‌شود کرد، ما نباید بایستیم یا آن مسیر را ادامه دهیم.