به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به آیه شریفه یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ، اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه شریفه همه انسان‌های مومن را امر به رعایت تقوا می‌کند، لکن در کنار امر و توصیه به رعایت تقوا می‌فرماید برای تقرب و ارتباط نیاز به وسیله دارید.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: اگر انسان در راه قرب به خداوند متعال، توسل و تمسک به این وسائل پیدا کند این تقرب برایش سریع تر و متقن تر حاصل می‌شود؛ مثلاً وجود اهل بیت(ع) بهترین وسیله برای تقرب انسان‌ها به پرودگار متعال است و در بین حضرات معصومین(ع) یکی از برجسته ترین وسائل برای تقرب انسان‌ها وجود مقدس سیدالشهداء(ع) و اشک ریختن و عزاداری برای آن حضرت است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در وسائطی که در قیام کربلا وجود دارد یکی از بهترین آن‌ها از حیث دستگیری و رسیدن به مقامات عالیه برای انسان طفل شش ماهه است.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: این ها وسائطی است که پروردگار متعال قرار داده است؛ اولیا الهی مسیر قرب به خدا را با این وسایط طی کردند و پیش بردند ولذا عزاداری برای سیدالشهداء(ع) و اشک ریختن برای حضرت هم از جهت تقرب انسان به خدا و تقویت ایمان و افزایش معنویت در انسان خیلی مهم است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه اینکه این ایام فرصت مغتنمی است که خدا توفیق داده زنده باشیم و تا به امروز محرم را درک کنیم و ایامی که در پیش داریم تاسوعا و عاشورای حسینی بهترین فرصت برای قرار گرفتن در مسیر سیدالشهداء(ع) و قیام حضرت است، تصریح کردند: قیام سیدالشهداء(ع) اهداف و اصولی داشته که باید مورد تاسی قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف نهضت سیدالشهداء(ع) عبارت از همین گسترش معنویت است، افزودند: معنویت یعنی مبارزه با ظلم و ستم؛ چه کسی از حیث ایمان در مرتبه سیدالهشداء(ع) است که به این درجات عالی رسیده و نه زیر سلطه می رود و نه می تواند ببیند دیگران تحت سلطه هستند؟ اگرچه با حرکتی که وجود مقدس سیدالشهداء(ع) در مبارزه با ظلم و یزیدیان بنیان گذاری کرد پیروزی ظاهری نصیب حضرت نشد اما از همان جا یک خطی در تاریخ بشریت ترسیم شد که استدامه این مسیر، بشر را از زیر بار ستم ستمگران خارج می‌کند و حکومت صالحانی را که پروردگار متعال در قرآن کریم وعده داده محقق خواهد کرد.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در طول تاریخ راهی که سیدالشهداء(ع) به بشریت نشان داد مورد تاسی قرار گرفت و هرکدام از قیام‌هایی که بعد از حادثه کربلا در تاریخ اسلام شکل گرفته به نوعی متاثر از همین اصل نپذیرفتن ستم و مبارزه با ظلم در اهداف سیدالشهداء(ع) است.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: در تاریخ کشور ما هم در مقاطعی همین مسئله وجود دارد، در سالروز مشروطه هستیم، مشروطه یکی از همین مقاطع انقلاب علیه ظلم و ستم و استبداد بود که با جلوداری روحانیت و علما شکل گرفت تا استبداد و استکبار و سلطه‌گری را از این کشور از بین ببرند و نابود کنند اما متاسفانه در بین راه نفوذی‌ها و مزدوران مستکبرین و مستبدین این مسیر را منحرف کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: از ضروریات جامعه ما آشنایی با همین مقاطع تاریخ است؛ چون این‌ها نقشه‌ها و توطئه‌هایی است که دشمنان تکرار خواهند کرد، قیام و نهضت مشروطه در آن زمان به نتیجه نرسید اما موجب شد شالوده و بنیان انقلاب اسلامی از همان جا در تفکر و حرکت امام(ره) شکل بگیرد و از آنچه آن‌جا مایه عدم موفقیت نهضت شد در انقلاب اسلامی پیشگیری شود.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: در بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری تصریح به این شده که موفقیت و پیروزی ما فقط بواسطه معنویت بوده است؛ اگر کسی تاریخ انقلاب اسلامی را مطالعه کند به این مسئله دست پیدا خواهد کرد که در برابر رژیم مستبد پهلوی با کمک‌هایی که استکبار جهانی و آمریکا و انگلیس به او می‌کردند مردم با دست خالی از لحاظ سلاح و تجهیزات مادی آمدند اما سلاح‌شان معنویت، توکل و اعتماد به خداوند متعال بود.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: چون رمز پیروزی در انقلاب و تداوم در این مسیر معنویت بود، تلاش دشمنان در طول تاریخ خصوصاً در زمان حاضر این است که از جامعه ما و جوامع اسلامی معنویت زدایی کنند، چون اگر معنویت را در جامعه از بین بردند انسان‌های سلطه پذیر و تسلیم در برابر ظالمین و مستکبرین برایشان فراهم خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: دشمنان دنبال این هستند که این اصل در جامعه ما از بین برود که اگر این کار را توانستند انجام بدهند انحطاط جامعه ما آغاز می‌شود.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: نکته دیگری که در همین جهت باید به آن توجه کنیم تا طرح و نقشه دشمنان را بشناسیم این است که قرآن کریم می‌فرماید مستکبرین برای اینکه بتوانند ملت‌های خودشان را تحت سلطه قرار دهند آن‌ها را تحقیر و استخفاف می‌کنند؛ از جمله راجع به فرعون در قرآن کریم می‌فرماید 《فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ》فرعون ملت خودش را تحقیر کرد و چون تحقیر شدند از فرعون اطاعت کردند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: تاریخ ما را هم اگر ملاحظه کنید از این نوع اظهارات و حرف‌ها بوده، در دوره طاغوت پهلوی نخست وزیر این کشور وقتی بحث ملی شدن صنعت نفت مطرح شد برای اینکه این کار انجام نشود صراحتاً اظهار کرد ملت ما حتی لولهنگ هم بلد نیست درست کند چه برسد صنعت نفت را اداره کند! حالا خیلی هم فاصله نگیریم و به تاریخ دوره مستبدین نرویم، در همین دولت عبرتی که پشت سر گذاشتیم مشاورین رئیس جمهوری داشتیم که گفتند مردم ما جز آبگوشت بزباش و قورمه سبزی درست کردن هیچ برتری صنعتی و تکنولوژی نسبت به دیگران ندارند! ملت را تحقیر کردند! ملت کشوری را که در طول این ۴۳ سال علیرغم همه توطئه‌ها، شرارت‌ها، جنگ‌ها و تحریم‌ها توانسته به چنین جایگاه و رشدی در عرصه‌های مختلف برسد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: یک مورد از پیشرفت‌هایی که به فصل پرودگار متعال و تلاش جوانان و متخصصین داخلی در عرصه‌های نظامی پیدا کردیم در بعد موشکی، پهبادی، ناوشکن‌ها، رادارها و جنگنده‌ها است؛ مقام معظم رهبری فرمودند ملتی که مسئولینش زمانی اینگونه تحقیرش می‌کردند با تلاش و جدیت و اتکا به خدا به جایی رسیده که در بسیاری از عرصه ها در زمره ۱۰ کشور برتر جهان است؛ همچنین امروزه با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی، کشور ما در عرصه فروش تجهیزات نظامی به سایر کشورها وارد شده و حتی روسیه با آن تجهیزات و توانایی و امکاناتی که دارد از جمله خریداران پهبادهای جمهوری اسلامی است.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی در بحث تجهیزات نظامی نگاه اقتصادی ندارد و از این توان برای قدرت بخشی به جبهه مقاومت و گروه‌هایی که در مسیر ظلم ستیزی فعالیت می‌کنند استفاده می‌کند ولذا خیلی از فناوری‌های مربوط به این تجهیزات را در اختیار جبهه مقاومت، یمن، حماس، حزب‌الله و… قرار داده است و این یعنی همان اصل معنویت که نباید زیر بار ظلم برویم و باید قوی شویم و با ظالمین مقابله کنیم که بواسطه تاسی از عاشورا و نهضت سیدالشهداء(ع) ملت ما به آن دست پیدا کرده است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه دشمنان قطعاً چنین کشور و انقلابی را نمی‌توانند تحمل کنند لذا دائما توطئه خواهند کرد، خاطرنشان کردند: آنچه مهم است و عموم مردم و مسئولین باید به آن توجه داشته باشند این است که باید در هر زمانی دشمن و نقشه‌های او را بشناسیم تا مغلوب واقع نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: اساساً حسینی بودن و در مسیر سیدالهشداء(ع) حرکت کردن یعنی به روز بودن، یعنی این تعبیر مرحوم شهید علامه مطهری که شمر زمان و یزید زمانت را بشناس! اگر توطئه دشمن را در این روز شناختیم و در جهت مقابله با ظلم حرکت کردیم حسینی هستیم والا اینکه در مجالس عزاداری بنشینیم و به یاد سیدالشهداء(ع) اشک بریزیم و یزید و شمر و عمرسعد و حرمله را لعنت کنیم که لعنت خدا و ملائکه تا روز قیامت بر آن‌ها باد، این گره گشای امت اسلام نیست؛ اگر روشنگری در این مجالس شد و توطئه دشمنان معرفی شد و شرارت‌های دشمنان تبیین شد، این می‌شود حسینی بودن، لذا یکی از کارکردهای مهم مجالس عزاداری سید الهشداء(ع) در این ایام این است که جامعه را با دشمن امروز، نقشه و توطئه‌های دشمنان و راه مقابله با این توطئه‌ها آشنا کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: امروزه دشمنان در دو جهت تلاش می‌کنند، یک جهت، جهت مستمری است که در طول این سال‌ها داشتند و آن اینکه در مدیریت جامعه اسلامی به گونه‌ای عمل شود که سوء مدیریت‌ در کارها باشد، اگر سوء مدیریت پدید بیاید خود به خود برای مردم مشکل ایجاد می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: کشور ما کشور حادثه خیزی است و سیل و زلزله و سایر حوادث اتفاق می‌افتد تا کی باید بنشینیم یک سیلی بیاید خانه و کشاورزی و زندگی مردم را از بین ببرد بعد فراخوان شود که بسیج و سپاه و ارتش به کمک آسیب دیدگان بشتابند و خسارت‌های فراوان از بیت‌المال بدهیم؟! چرا بعد از ۴۳ سال هنوز نمی‌توانیم از این خسارت‌ها در کشور پیشگیری کنیم؟! این سوء مدیریت در بحران است و امیدواریم در این دولت و مجلس و مجموعه‌هایی که امروزه‌ هستند این نقایصی که در کشور و مدیریت کشور وجود داشته خصوصاً در رابطه با اینگونه حوادث طبیعی رفع و رجوع و اصلاح شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: مقام معظم رهبری مکررا در رابطه با آبخیزداری و آبخوانداری تاکید کرده‌اند؟ اگر این‌ها درست شود دیگر سیلی نمی‌آید، این سیل به جای اینکه ویران کند نافع برای کشور می‌شود و آبکهای زیرزمینی تامین می‌شود و خسارت به بار نمی‌آید، باید این نقایص برطرف شود.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: نکته دیگری که دشمنان دنبالش هستند و در طول این سال‌ها دنبال می‌کردند و الان خصوصاً بیشتر دنبال می‌کنند، بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری چون از مسئله حجاب و عفاف در جامعه ما دشمن ضربه خورده و سال‌ها تبلیغ کرد که حجاب داشتن و پیشرفت با هم جمع شدنی نیست، تعارض بین حجاب و رشد بانوان و پیشرفت در جامعه را تبلیغ کرد انقلاب اسلامی همه این نقشه‌ها را نقش بر آب کرد و نشان داد که زن مسلمان انقلابی با حجاب ما توانسته در همه عرصه‌های علمی، فناوری، ورزشی، تربیتی، خانواده و … موفق باشد و رتبه های بالا را اخذ کند، دشمن نمی‌تواند این را تحمل کند و دنبال این است که مسئله حجاب را به عنوان یک چالش در نظام اسلامی تبدیل کند.

امام جمعه بندرانزلی توصیه کردند: اهمیت، فلسفه و ضرورت حجاب یکی از مسائل و موضوعاتی است که باید مجالس سیدالشهداء(ع) گفته شود، اگر در این مجالس گفته نشود کی می‌خواهیم بگوییم؟ توجه به مسئله عفاف و حجاب یکی از مهم‌ترین‌ کارهای دسته‌های عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا است، هر هیئتی باید یک بنر و پلاکارد مربوط به حجاب و عفاف باید داشته باشد، هیئتی که عزاداری برای سیدالشهداء(ع) کند اما برای مسئله حجاب اهمیت قائل نباشد حسینی نیست و به درد نمی‌خورد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: هیئت‌ها و عزاداری‌های ما در طول انقلاب نقش آفرین بودند و مقام معظم رهبری دائما بر این مسئله تاکید داشتند؛ یکی از کارهایی که باید در مجالس عزاداری و هیئات و دسته جاتی که در ایام تاسوعا و عاشورا بیرون می‌آید نوحه‌ها و شعارهایی است که در ان مسئله حجاب مطرح باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی متذکر شدند: امروزه دشمن در کنار دسته‌های عزاداری‌ با بد حجابی و کشف حجاب چالش درست کند؛ باید مرثیه سرایان و سخنران‌ها و مسئولین هیئت‌ها و مردم عادی نسبت به این مسئله توجه داشته باشند، سیدالشهداء(ع) و زینب کبری(س) امروز از ما توجه به مسئله عفاف و حجاب را در جامعه می‌خواهد.