به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که مسئولین در کنار اقتصاد و امنیت، در زمینه فرهنگ تلاش و تحرک بیشتری داشته باشند نکاتی را پیرامون مسائل فرهنگی مطرح کردند و افزودند: مسئله فرهنگ در هر جامعه‌ای یکی از نکات بسیار مهم، اثر گذار و سرنوشت ساز است تا جایی که حتی بر سایر بخش‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین با تاکید بر اینکه اگر در جامعه ای انحراف فرهنگی پدید بیاید صرف یک انحراف معمولی نیست و زمینه را برای سایر انحراف‌ها پدید می‌آورد، اظهار کردند: انحراف فرهنگی، زمینه ساز غلبه و سلطه دشمنان در جامعه می‌شود و لذا کارهای فرهنگی و اقدامات فرهنگی چه در زمینه مثبت و چه در زمینه منفی تدریجی و غیر محسوس است و زمان می‌برد تا خودش را نشان بدهد.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: بر خلاف اقتصاد که اگر یک روز قیمتی افزایش پیدا کند فورا آثارش در جامعه مشهود است، حرکت مسائل فرهنگی تدریجی است و آثارش بوضوح احساس نمی شود که این موضوع یکی از نقاط آسیب و مسئله ساز است.

ایشان با تاکید بر اینکه امروزه امکانات رسانه‌ای و تبلیغاتی، بسیار گسترده و اثر گذار شده و توانسته حاکمیت پیدا کند، بیان کردند: دشمنان در این زمینه سرمایه گذاری فراوانی کرده اند و مشاهده می‌کنیم که هزاران شبکه تصویری، صوتی و نوشتاری در دنیا فعالیت می‌کنند تا در جامعه ما و امت اسلام در راستای اهدافی که دارند اثر گذاری کنند.

امام جمعه ببدرانزلی خاطر نشان کردند: اگر ما هم از این امکانات و وسائل ارتباط جمعی و رسانه‌ها استفاده صحیح کنیم، می‌توانیم اثر گذاری صحیح داشته باشیم کما اینکه این اثر گذاری در برخی کشورها دیده می‌شود اما دست برتر در حوزه رسانه و تبلیغات با رسانه‌های استکباری و دشمنان است که حجم قابل توجهی از تغییرات و تحولات فرهنگی از این حوزه به جامعه وارد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: مسئله تاسف بار این است که ما در کشور خودمان شاهدیم عموما مسئولین و دستگاه های فرهنگی، خصوصا دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نسبت به نفوذ فرهنگ و آثار مخرب آن بی‌تفاوت اند؛ اگر در حوزه امینت اطلاعاتی و نظامی دشمن حرکتی را در جامعه بخواهد انجام دهد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رصد و برخورد می‌کنند که کار شایسته ای است و در حفظ آرامش و امنیت جامعه بسیار اثر گذار است اما راجع به نفوذ فرهنگی دشمن این حساسیت وجود ندارد.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: اگر در شهری در یک نقطه‌ای، خانه فسادی دیده شود خیلی حساسیت ندارند؛ درحالی که همین خانه فساد یک خانه تیمی دشمن محسوب میشود که به کشور ضربه فرهنگی می‌زند و زمینه را برای ناامنی اطلاعاتی و نظامی فراهم خواهد کرد.

ایشان افزودند: معمولا با تهدیدهای فرهنگی با دید حساس امنیتی و آسیب زا به نظام اسلامی و ارکان نظام اسلامی دیده نمی‌شود، چه رسد به اینکه برخی کمک هم بکنند و آب به آسیاب دشمن بریزند.

امام جمعه بندرانزلی به تشریح عوامل انحرافات فرهنگی در جامعه پرداختند و افزودند: یک عامل این است که دشمنان سعی و تلاش می‌کنند که بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی و باورهای دینی در جامعه را سست کنند، شما هیچ برنامه‌ای را در هیچ رسانه معاندی نمیبینید الا اینکه در آن برنامه یک ضربه‌ای به یک بنیان فکری و دینی و اعتقادی مردم جامعه ما وارد نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه با این تبلیغات سوء میخواهند به مردم جامعه القا کنند که دین و توجه به معنویات در جامعه عامل عقب ماندگی در جامعه است، خاطر نشان کردند: اینکه مکررا تاکید می‌شود که تاریخ کشور و استعمارگری دشمنان در نقاط مختلف خصوصا کشور ما چه پیش از انقلاب و چه پس از آن بازخوانی و مطالعه شود برای این است که جوان‌ها و نوجوان‌ها و مردم بدانند آنچه باعث عقب ماندگی یک جامعه می‌شود پایبندی به ارزش های دینی نیست، توطئه‌های دشمنان است، عمل و رفتار کسانی است که دلبستگی به دشمن دارند، به تعبیر مقام معظم رهبری تقی زاده‌هایی که در هر زمان هستند و فکر می‌کنند که اگر جامعه می‌خواهد پیشرفت کند باید از فرق سر تا نوک پا غربی بشود.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه دشمن برای اینکه کار خودش را پیش ببرد از عدم توجه و غفلت و ناآگاهی افراد در جامعه سوءاستفاده می‌کند، عنوان کردند: گاهی اوقات حتی در بین خودی‌ها میبینیم که کسی که پایبند به معیارها و اصول انقلاب است مورد تمسخر قرار می‌گیرد و نشانه جمود فکری تلقی می‌شود.

ایشان با بیان اینکه مطابعت از دین، برنامه‌های دینی، انبیاء الهی احکام الهی را واپس گرایانه می‌دانند اما تقلید کورکورانه از دشمن و برنامه‌های استعمارگران و بیگانگان نشانه تمدن، افزودند: در سالهای قبل دیدید که چه جار و جنجالی راه انداختند که تقلید در مسائل شرعی کار متحجرانه‌ای است و چقدر در مذمت این مسئله مهم قلم فرسایی کردند اما در نقطه مقابل تقلید از رفتارهای ناموجه، غیر منطقی و غیر صحیح استعمارگران را لازم تلقی کردند.

امام جمعه بندرانزلی دومین مسئله‌ای که در رابطه با فرهنگ و آسیب های فرهنگی وجود دارد غفلت مسئولین عنوان و بیان کردند: مسئولین توجه نمی کنند اگر امروز در جامعه یک حرکت، رفتار یا گفتاری به نمایش گذاشته شد علتش چیست! به آن بی توجهی می‌کنند و به دنبال ریشه یابی آن نمی‌روند در حالی که دشمن برنامه ریزی کرده و خیلی حساب شده حرکت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین عامل سوم را افراد سودجو و منفعت طلبی عنوان کردند که برای رسیدن به منافع مادی خودشان ناهنجاری‌های فرهنگی را در جامعه ترویج می‌دهند، اظهار کردند: برای اصلاح مسئله فرهنگ در جامعه باید به این سه عامل اصلی توجه کنیم.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: نتیجه اینها تقلید کورکورانه از الگوهایی که بیگانگان ارائه می‌دهند می‌شود، چه در پوشش، چه در نوع آرایشی که می‌کنند چه در نوع زندگی کردن، حرف زدن و سایر مسائل؛ حالا در خیابان که رد می‌شوید ببیند چقدر ناهنجاری‌های فرهنگی در جامعه ما عادی شده که کار دشمن است از شلوارهای پاره و تنگ و لباس کوتاه و آرایش‌ها و رفتارهای نامناسب و حیوان گردانی که در اطراف خودمان می‌بینیم که هیچکدام نه با فرهنگ ملی ما سازگاری دارد نه با فرهنگ دینی ما و چه بسا در خانه های بعضی از ماها هم نفوذ کرده باشد.

ایشان تاکید کردند: این زنگ خطرِ زمینه سازی است که دشمن انجام می دهد و وقتی کسی نوع زندگی و رفتارش اینگونه شود خواسته هایش و رای دادنش هم آنگونه می شود و حاکمان آنگونه ای هم میخواهد و لذا میبینید در انتخابات‌ها یک بخشی از جریانات سیاسی غیر انقلابی در کشور برای اینکه رای بیاورند مردم را از رای آوردن رقیب می‌ترسانند به اینکه یا خیابان را دیوار کشی می‌کنند یا حجاب را اجباری و همه مزخرفاتی دیگری که می‌گویند تا رای بیاورند و نتیجه این می‌شود که فساد و بی بند و باری در جامعه گسترش پیدا می‌کند؛ آمار طلاق چقدر است؟ آمار سقط جنین در جامعه چقدر است؟ مگر این حرام شرعی نیست؟

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: آن وقت در جامعه اسلامی در ایام کرونا تصویب می‌کنیم تجمع بسیار مهم ۱۳ آبان تعطیل باشد، اما برخی اماکن پذیرایی برای اینکه کسب و کارشان تعطیل نشود ارائه خدمات همراه موسیقی زنده داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در زمره همه این فسادها اعتیاد در جامعه است، آیا نمی‌دانیم اعتیاد خانمان برانداز و منشاء بسیاری از فسادها، تباهی‌ها و خودفروشی‌ها در جامعه است اما چرا آنطور که با یک گروه تروریستی برخورد می‌شود با مسئله مواد مخدر برخورد نمی‌شود.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به انتخابات آمریکا، اظهار کردند: انتخابات آمریکا و اتفاقاتی که حواشی آن رخ داد، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نشانه انحتاط و افول امریکاست؛ مردم ما می‌دانند و دیدگاه انقلابی میداند چه آمریکای دموکرات و چه آمریکای جمهوری خواه برای ما به عنوان یک کشور انقلابی که هیچ، برای مردم دنیا هم قدم مثبتی برنخواهد داشت.

ایشان تصریح کردند: اگر کسی دلبستگی به رفتن کسی و آمدن دیگری داشته باشد نشان از در جرگه غیر انقلابی قرار گرفتن در جامعه ما است ضمن اینکه نشانه عقلایی نیست؛ جز اینکه کشور را همچون ۷ سال گذشته معطل آنها کنند که خطایی نابخشودنی است.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند روی کار آمدن یا کنار رفتن شخصی در آمریکا، هیچ تاثیری روی کشور ما ندارد و راه حل در داخل است و باید مشکلات مردم با اتکا به امکانات داخلی رفع و رجوع شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: برخی می‌خواهند کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر را به نتایج انتخابات آمریکا گره بزنند درحالیکه این متاثر از جنگ روانی آمریکایی‌ها، دلالان سودجو و سیاسیون غیرانقلابی فریفته آمریکا است و فکر می‌کنند می‌توانند بازهم به اسم مذاکره کنار آنها بنشنینند و بخندند و با آنها قدم بزنند، درحالی که کاهش دلار متاثر از تحولات جهانی، آزاد سازی دلارهای بلوکه شده ایران در عراق و هند، بازگرداندن ارزهای نیمایی با ورود قوه قضائیه به پرونده‌های ارزی و آزادسازی اقتصاد بسیاری از کشورها در اروپا و آسیا از سلطه دلار در مراودات اقتصادی است که این اصل از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است.