به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین؛ امام‌جمعه شهرستان بندرانزلی شامگاه پنج‌شنبه در یادواره شهدای والامقام محله های پاسکیاب و حافظ آباد که در مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) برگزار شد ضمن تسلیت شهادت جانسوز امام کاظم(ع)، اظهار کردند: در آستانه‌ی بعثت پیامبر اکرم(ص) هستیم، امیرالمومنین(ع) در فلسفه‌ی بعثت پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که خداوند متعال انبیاء را مبعوث کرد برای اینکه انسان‌ها به درجات بالایی از کمال دست پیدا کنند، هم عقول انسان‌ها را کامل کند و هم انسان‌ها بتوانند از رهگذر تعالیم انبیاء و عمل به دستورات دینی به علق پرودگار متعال نائل شوند.

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: هدف از بعثت وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) بعنوان آخرین پیامبر الهی، این بود تا دین اسلام که خداوند متعال آن را به عنوان کامل‌ترین دین برای هدایت بشریت توسط پیامبر اکرم(ص) ابلاغ فرموده، بعنوان دین کامل الهی جهان گیر و گسترده شود و تمام انسان‌ها تحت پوشش دین و تعالیم آن قرار بگیرند.

امام‌جمعه بندرانزلی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم وعده‌ی تشکیل حکومت صالحان را داده است، تصریح کردند: در طول تاریخ از بعثت پیامبر اکرم(ص) تا امروز و از امروز هم تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) و تشکیل حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) این ندای دعوت پیامبر اکرم(ص) همیشه گسترده است و انسان‌ها را در مسیر دین جذب می‌کند و رشد می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والسلمین شمس‌الدین با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یکی از این مهم‌ترین مقاطع تاریخ اسلام است که در راستای بعثت نبوی و حکومت علوی و حماسه‌ی حسینی زمینه‌ساز برای طلوع خورشید عظمای ولایت شده است و این فرصت هم برای ما و هم برای همه‌ی انسان‌ها در عصر حاضر بسیار مغتنم است، مانند اینکه امشب خداوند متعال این توفیق را به همه‌ی ما عنایت کرده که در مجلسی که بنام و یاد شهدایی است که خون مطهرشان را به پای شجره‌ی طیبه‌ی انقلاب اسلامی نثار کرده‌اند تا این حرکت پیامبر اکرم(ص) و انبیا استمرار داشته باشد و داعی الی‌حق باشد، این فرصت برای همه‌ی ما بسیار مبارک است.

امام‌جمعه بندرانزلی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) دین اسلام را برای انسان‌ها بعنوان برنامه‌ای که باید مورد توجه و عمل انسان‌ها قرار بگیرد ارائه کرد، تصریح کردند: اسلام، یک مجموعه‌ای از معارف است که در قالب مباحث اعتقادی و اخلاقی و احکام اخلاقی خلاصه می‌شود، مجموعه‌ی معارف دین هم به قدری گسترده است که اگر انسان‌ها تمام عمرشان را در جهت کسب معارف دینی به کار بگیرند، بازهم نمی‌توانند همه‌ی معارف دین را یاد بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والسلمین شمس‌الدین با بیان اینکه اگر بزرگان، علما و برجستگان در علوم دینی و علوم الهی را ملاحظه نمایید بعد از سال‌های متمادی تلاش و مجاهدت و تحقیق و تفکر و تدریس، وقتی به بالاترین مرتبه‌ها دست پیدا می‌کنند و به آنها عنوان علامه داده می‌شود، خودشان اظهار می‌کنند آنچه را که ما می‌دانیم در برابر اقیانوس بی‌کران معارف الهی مانند قطره‌ای در برابر دریا است، افزودند: اسلام تمام شدنی نیست، اسلام محدود به این معنا نیست که ما بتوانیم با عمر کوتاه خودمان با همین افکار بشری و معمولی خودمان تمام معارف دین را بتوانیم یاد بگیریم، البته اولیای دین و خداوند متعال هم این را از ما نخواستند، آن‌چه که خداوند متعال و حضرات معصومین از ما خواسته‌اند این است که در امر دین دارای فهم، درک، عمق و ژرف‌نگری در دین باشیم.

امام‌جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه یکی از آفت‌های بسیار بزرگی که در طول تاریخ تا به امروز گریبان امت اسلام را گرفته است، سطحی‌نگری نسبت به دین و معارف دین است، تصریح کردند: شما در جامعه‌ی ما که ۴۴ سال به فضل پروردگار متعال با همه‌ی فراز و فرودها پای اسلام، معارف دین، اهل بیت(ع) و پای ولایت ایستاده است، در همین جامعه‌ی اسلامی ما اگر نسبت به معارف و مسائل دین سوال کنید، درک و فهم انسان‌های جامعه‌ی ما از مسائل دینی چقدر است؟ این خیلی مهم است، این است که شما هم در قرآن کریم و هم در فرمایشات معصومین(ع) ملاحظه می‌کنید به یک وظیفه‌ی بسیارمهم انسان‌های مومن توحه داده شده‌اند و آن هم عبارت است از مسئله‌ی تفکر در دین و فهمیدن و درک کردن دین، و این فهم و درک هم برای این است که تا انسان‌ها به مرحله‌ی فهم از دین و معارف دین نرسند نمی‌توانند به سعادت دست پیدا کنند.

حجت‌الاسلام‌والسلمین شمس‌الدین با اشاره به روایتی از حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع)، بیان کردند: طبق فرمایش حضرت کاظم(ع) همه‌ی پیروان خودشان را و همه‌ی مومنین و شیعیان را این‌گونه دعوت و امر می‌کنند، تَفَقَّهُوا فِی دِینِ اَللَّهِ، یعنی ای شیعیان ما و ای مومنین، در دین خدا تفقه کنید، که تفقه هم دو تا معنا دارد، یک‌معنا، معنای مصطلح تفقه و فقه است که کسی می‌رود در حوزه‌های علمیه و سال‌ها زحمت می‌کشد و علوم مختلفی را یاد می‌گیرد و از طریق ادله‌ی اربعه می‌تواند احکان الهی را استنباط کند و برای انسان‌های دیگر که باید به این احکام در اعمالشان عمل کنند فتوا بدهد، در این بخش هم ما عموما در جامعه خیلی ضعیفیم، خیلی از احکام و دستورات دینی را یا نمی‌دانیم و یا بعضی‌ها به آن‌عمل نمی‌کنند و این محل سوال است که عمل انسان مومن اگر بر مبنای فتوای مجتهدی که از او تقلید می‌کند پذیرفته نمی‌شود، خیلی از افراد را می‌بینیم که نسبت به مسائل دینی خودشان اطلاعاتی ندارند و احکان دینی خود را بلد نیستند، اینان به چه چیزی و چگونه عمل می‌کنند؟

امام‌جمعه بندرانزلی افزودند: ما که در تمام ابعاد زندگی از طرف پروردگار متعال حکمی برای آنها معین شده، در روابط اجتماعی، خانوادگی، آموزشی، حکومت، بازار، فرهنگ و سیاست و… در واقع جایی نیست که اسلامی حکمی برای انسان‌ها نداده باشد، امروز بعد از ۴۴ سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، در افراد فعال در امر اقتصاد، کسب‌وکار و تجارت چقدر احکام دینی‌شان را بلدند؟ اگر بلد بودند که ربا، گران‌فروشی، احتکار و کم‌فروشی وجود نداشت، پس یا به احکام وارد نیستیم و یا اگر هم وارد هستیم، معنای دوم این توصیه را که فهم در دین است را بدست نیاوردیم، نفهمیدیم که عمل به دستورات دین است که خیر دنیا و آخرت انسان را تامین‌ می‌کند، نفهمیدیم و درک نکردیم این‌ معنا را که آن‌ چیزی که می‌تواند انسان مومن را به سعادت در دنیا و آخرت برساند، تقیّد به احکام شرعی است.

حجت‌الاسلام‌والسلمین شمس‌الدین با بیان اینکه در جامعه‌ی ما دینداری خیلی از انسان‌ها در حد نماز و روزه است و به سایر احکام اسلام عمل نمی‌کنند و این نقص بزرگی است، تصریح کردند: یک معنای فقه همین است که کسی به مرحله‌ی استنباط احکام برسد و فتوا بدهد و دیگران هم عمل کنند این فقه اصطلاحی و به تعبیری مصطلح است، اما وقتی قرآن کریم سخن تفقق می‌فرماید، مرادش این بخش از فقه نیست، بلکه وقتی قرآن کریم در بعضی از آیات و یا در فرمایشات معصومین امر به تفقق می‌کند، همه‌ی انسان‌های مومن را مورد خطاب قرار می‌دهد، مثل همین رویت امام کاظم(ع) که می‌فرماید تَفَقَّهُوا فِی دِینِ اَللَّهِ، به این معنا نیست که همه بروید و مجتهد شوید و در حوزه علمیه درس بخوانید تا بتوانید احکام الهی را استنباط کنید، بلکه این جا مراد از تفقه این است که شما فهم و درک درست از دین و عمل به دین و معارف دینی داشته باشید‌.

امام‌جمعه بندرانزلی با بیان اینکه یکی از نکات بسیار تاسف‌آور در تاریخ اسلام در دوره‌ی امیرالمومنین(ع) در جنگ صفین رقم خورد، تصریح کردند: وقتی که جنگ به مرحله‌ای رسید که امیرالمومنین(ع) داشت بر معاویه و دستگاه فاسد پیروز می‌شد، عمروعاص حیله کرد و قرآن‌ها را بر سر نیزه کردند، وقتی هم که قرآن‌ها بر سر نیزه شد، عده‌ای در لشکر امیرالمومنین(ع) دور امیرالمومنین(ع) را گرفتند و گفتند ما با قرآن نمیجنگیم، دستور بدهیددکه مالک برگردد، به قدری امیرالمومنین(ع) را تحت فشار قرار دادند و علیرغم اینکه حضرت فرمود آن چیزی که بالای نیزه است کاغذ و مرکب است و قرآن ناطق مَنِ علی هستم، ولی آنان نپذیرفتند و گفتند ما ب قرآن‌ نمی‌جنگیم و امیرالمومنین(ع) را مجبور کردند تا دستور بدهد که مالک برگردد.

حجت‌الاسلام‌والسلمین شمس‌الدین افزودند: سوال من از ملتی که ۴۴ سال از فراز و فرودهای انقلاب اسلامی و دشمنی‌های دشمنان با نظام اسلامی را با تمام وجودتان درک کردید این است که اگر می‌گذاشتند امیرالمومنین(ع) این مسیر را ادامه بدهد و مالک ریشه‌ی معاویه را از بین می‌برد.و بساط ظلم‌ و فساد معاویه را از بین می‌برد، آیا ورق اسلام برنمی‌گشت؟ چرا نفهمیدند که حق و باطل کجاست؟ چرا نفهمیدند که دشمن سوءاستفاده می‌کند از نادانی انسان‌ها و بر آنها سوار می‌شود و بر آنها سلطه می‌یابد؟ این یک نمونه در تاریخ اسلام است و بعد به خوارج تبدیل شدند، که البته خیلی هم نماز می‌خواندند، پیشانی‌هایشان بر اثر سجده پینه بسته بود، قرآن تلاوت می‌کردند، مانند جریان جناب کمیل که گفته بود با امیرالمومنین(ع) از کوچه‌ها عبور می‌کردیم و صدای صوت قرآنی به گوشم رسید که خیلی جانسوز بود، در دلم تصور کردم که عجب انسان وارسته‌ای در دل شب با این صوت حزین قرآن تلاوت می‌کند، چه انسان مومنی است و امیرالمومنین(ع) از دل من آگاه شد و فرمود این اهل جهنم است، کجا به کمیل نشان داد که او اهل جهنم است؟ وقتی در جنگ خوارج گفت با امیرالمومنین(ع) آمدیم و یک سری را حرکت داد از سر این کشته‌ها و آیه‌ای را که آن شب به گوشم رسیده بود را تلاوت کرد و فرمود این همان کسی است که با آن سوز قرآن می‌خواند، کسی که حزء خوارج بود و بر روی امیرالمومنین(ع) شمشیر کشید، علت این‌ها عدم فهم دین است.

امام‌جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه در جامعه‌ی خودمان هم دچار چنین مشکلاتی بودیم و هستیم، تصریح کردند: در طول این ۴۴ سال انقلاب تا به امروز اگر آن فهم صحیحی که باید در بعضی از تفراد در جامعه‌ی ما پدید می‌آمد، که فریب دشمنان را نخورند، چه دشمنان داخل و چه دشمنان خارجی، ما امروز وضع جامعه‌مان این‌گونه نبود، مردم ما در انتخابات به واسطه‌ی القاگری‌های تبلیغاتی از داخل و خارج فریب می‌خوردند و به کسانی رای دادند که آنها به اسلام و انقلاب ضربه زدند و وضع زندگی و معیشت مردم را دیدید که به چه روزی انداختند و در همین چند سال قبل تمام کشور را برای مذاکره با دشمنان معطل کردند و هنوز هم عبرت نگرفتند و با تمام وقاحت جلسه می‌گذارند و می‌گویند با باید با کشورای دنیا تکلیفمان را روشن کنیم.

حجت‌الاسلام‌والسلمین شمس‌الدین با بیان اینکه اینان ۸ سال کشور را معطل کردند، تصریح کردند: اگر انسان فهم از دین نداشته باشد، آیه‌ی قرآن را هم نمی‌فهمد، قرآن کریم صراحتا می‌فرماید لَنْ تَرْضَىٰ عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ، مگر آمریکای مستکبر و جهان‌خوار و صهیونیست‌های دنیا، مگر مرتجعین منطقه با ما سرزنش سازش و همراهی پیدا خواهند کرد؟ این تعبیر امام(ره) بسیار گویاست که فرمودند رابطه‌ی ما با آمریکا مانند رابطه‌ی گرگ و میش است. مگر گرگ و میش می‌توانند با هم سازش و مذاکره کنند، این از نادانی و عدم درک دین و مفاهیم دین است.

امام‌جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه برخی صلح امام حسن‌ مجتبی(ع) را با مذاکره با آمریکا تطبیق می‌دهند، بیان کردند: ما از این مسئله در تاریخ خیلی ضربه خوردیم، لذا می‌فرماید شما هواستان جمع باشد که وظیفه‌ی فرد فرد شما این است که تفقه در دین پیدا کنید، وظیفه است، نه اینکه بگوییم اگر انجام دادید مستحب است، بلکه یک تکلیف است، تَفَقَّهُوا فِی دِینِ اَللَّهِ؛ در امر دین تفقه کنید، درک پیدا کنید و بفهمید در مواقعی که باید تصمیم بگیرید و در مواقعی امر دائن بین حق و باطل می‌شود، بتوانیم راه را درست تشخیص بدهیم، بعد در این روایت می‌فرماید برای اینکه متوجه شویم که تفقه در دین به چه درد ما می‌خورد، امام کاظم(ع) می‌فرماید فإنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَهِ.

حجت‌الاسلام‌والسلمین شمس‌الدین با بیان اینکه وقتی در سال ۸۸ فتنه در کشور ایجاد شد، مردم “بصیرت” را از رهبر معظم انقلاب زیاد شنیدند، تصریح کردند: بصیرت یعنی اینکه انسان در فراز و فرود فتنه‌ها و در شرایط غبارآلود فتنه‌ها راه را گُم‌ نکند، آن کسانی که بصیرت نداشتند در فضاهای فتنه و در غبارهای شبهه و تردید نمی‌توانند مسیر درست را انتخاب کنند، مسیر درست با بصیرت برای انسان حاصل می‌شود، وگرنه در همین فتنه‌های ۸۸ و در فتنه‌های بعدش، مگر رهبری هشدار نداد و نصیحت نکرد، چرا عده‌ای نپذیرفتند، چرا همین سران فتنه که مدعی انقلابی‌گری بودند و برخی از آنها قبل از انقلاب زندان هم رفته بودند، چرا سخن مقام معظم رهبری را نپذیرفتند با اینکه می‌دانستند خودشان باطل‌اند، چون تفقه در دین نداشتند، شاید برخی از آنان علم در دین داشتند ولی تفقه در دین نداشتند.

امام‌جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه ما در طول این ۴۴ سال علمایی را دیدیم که بصیرت نداشتند و گاهی اوقات آب در آسیاب دشمن ریختند، بیان کردند: اینکه انسان درس دین را خوانده باشد یا اینکه تفقه در دین داشته باشد، از هم جداست، در جریان فتنه در دورانی که رهبر معظم انقلاب از بصیرت می‌فرمودند، آنجا انسان‌های جامعه را به دو دسته تقسیم کردند، بحث خواص و عوام را مطرح کردند، خواص جامعه الزاما آدم‌های باسواد و به اصطلاح آگاه به علوم‌مختلف نبودند، گاهی اوقات یک آدم عادی در جامعه‌ی ما شاید سوادش هم در حد خواندن و نوشتن باشد اما وقتی می‌فهمد که حق کجاست، این جزء خواص جامعه است، این نخبه است. فإنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَهِ، شما می که می‌خواهید بصیرت پیدا کنید، ما در مسیری که داریم به سمت تشکیل حکومت جهانی صالحان می‌رویم آنچه که اولیای دین و حضرات معصومین به ما گفته‌اند این است که هواستان جمع باشد که فتنه‌های زیادی در پیش راهتان است.

حجت‌الاسلام‌والسلمین شمس‌الدین با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید لَتُغْرَبَلُنَّ غَرْبَلَهً؛ باید انسان‌ها غربال شوند، باید سره از ناسره تشخیص داده شود، کسی می‌تواند از این قائله‌های فتنه‌ها به سلامت عبور کند کند که این فقه و فهم در دین را داشته باشد.

امام‌‌جمعه بندرانزلی افزودند: امام کاظم(ع) در ادامه‌ی روایت فإنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَهِ، می‌فرماید وَ تَمامُ العِبادَهِ؛ نماز می‌خوانید، روزه‌ها می‌گیرید و عباداتتان را برای تقرب به خداوند متعال انجام می‌دهید، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ما عُبِدَ اللهُ بِشیءٍ اَفضلَ مِنَ التَفَقُه و مِن الفِقهِ فی الدِّینِ؛ هیچ عبادتی برای انسان‌ها بالاتر از فهم دینی پیدا کردن نیست، عبادت بدون درک و فهم دینی فایده‌ای ندارد، لذا امام کاظم(ع) می‌فرماید فقه و تفقه کمال عبادت است.

حجت‌الاسلام‌والسلمین شمس‌الدین با بیان اینکه فهم دینی پیدا کردن نسبت به معارف دین، شامل همه‌ی بخش‌های دین می‌شود، تصریح‌ کردند: این یک نکته‌ی اساسی و ویژه دارد، در روایات و با استنباط از بعضی از آیات قرآن کریم، به ما می‌گویند که دین چیست، در قرآن کریم می‌فرماید که إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ؛ ذیل این آیه‌ی شریفه‌، معصوم(ع) فرموده است که دین یعنی اسلام، اسلام یعنی تسلیم ولایت امیرالمومنین(ع) بودن. طبق روایت امام باقر(ع) بُنِیَ الاِْسْلامُ عَلَى خَمْسَهِ أَشْیاءَ: عَلَى الصَّلاهِ وَالزَّکاهِ وَالحَجِّ وَالصَّوْمِ وَالْوِلایَهِ؛ اسلام پنج رکن دارد: نماز و زکات و حج و روزه و ولایت. وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ ءٍ کمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَهِ؛ در اسلام آنقدری که به مسئله‌ی ولایت اهمیت داده شده است بر بقیه‌ی مسائل دین تاکید نشده است، زیرا نماز، روزه، جهاد و زکات بی ولایت بی‌اثر است، لذا حضرت می‌فرماید دین یعنی تسلیم ولایت بودن، و فهم دینی پیدا کردن یعنی اینکه باید ولی شناس بشویم، اگر فرمود بجنگ، بجنگیم و اگر فرمود دست از جنگ بردار، دست از جنگ برداریم.

امام‌جمعه بندرانزلی افزودند: وقتی در دوران دفاع مقدس قطعنامه را پذیرفتند، خیلی از رزمندگان ناراحت شدند ولی امام(ره) فرموده بود و همه تسلیم حرف امام شدند، شهدا هم به این فهم دینی رسیده بودند. این است که فرموده‌اند شما در تمام فراز و فرودهای جامعه نگاهتان به انگشت اشاره‌ی ولی‌ّتان باشد، بدانید بالاترین جمله در این رابطه برای ما که مورد توجه قرار گرفته است بیان شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی نسبت به مقام‌معظم رهبری و ولایت است، اینکه در قیامت خواهید فهمید که شخصیت مقام معظم رهبری، چه شخصیتی است. اگر ما و افراد جامعه‌مان از اولیای دینمان و از شهدای عزیزمان همین یک درس را در زندگی بگیریم، آن کسی که انسان را به سعادت می‌رساند، تبعیت از ولایت است و هیچ راه دیگری هم وجود ندارد و اگر دیدید کسی حرف و عملش با مقام معظم رهبری زاویه دارد، بدانید باطل است و بدانید یک روزی به تعبیری از بام خواهد افتاد، این برای ما شاخص است، اگر در زندگی شاخص نداشته باشیم، گُم خواهیم ‌شد. ویژگی مهم شهدای عزیزمان در جبهه‌ی مقاومت همین یک کلمه بود، در لبنان، سوریه و عراق این همه افتخارآفریوی که کردند با همین ولایت‌مداری و اطاعت از فرمایشات مقام معظم رهبری بود.