به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های اولین نماز عبادی سیاسی سال جدید و قرن پانزدهم، با استناد به این آیه شریفه وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ، اظهار داشتند: در این آیه شریفه خداوند متعال همه انسان‌های مومن را امر و توصیه به رعایت تقوا میفرماید و نتیجه برخورداری از تقوا را بهره‌مندی از رزق من لا یحتسب بیان می‌کند؛ اگر کسی اهل تقوا باشد تقوا بن بست ها را در زندگی انسان و در امور فردی و اجتماعی از بین می‌برد و موجب بهره‌مندی از رزق محاسبه نشده برای انسان می‌شود؛ گاهی برخی رزق‌ها محاسبه شده است، فردی کارمند و کارگر است و درآمد مشخصی دارد، دریافتی‌اش مشخص است اما از جاهایی به انسان می‌رسد که در گمان و محاسبه انسان نیست.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: همانطور که در روایات بیان شده گاهی برخی تنگناهایی در زندگی انسان یا در امور اجتماعی یا اداره جامعه برای مسئولین پدید می‌آید که باید علت هایش را پیدا کرد؛ علت ها گاهی مادی است گاهی معنوی، بعضی از موانع پیشرفت و رفع مشکلات در زندگی فردی و اجتماعی کم بهرگی یا بی بهرگی از تقواست، اگر تقوا رعایت شد گره‌ها باز و موانع برطرف می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به اینکه امروز اولین نماز جمعه سال جدید و قرن جدید برگزار می‌شود و ایام نوروز را به نمازگزاران و مردم خوب و صبور جامعه تبریک عرض می‌کنیم، اظهار داشتند: پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری دارای اهداف و دلایلی است که توسط معظم له در آغاز هر سال بیان می‌شود و ضرورت دارد که همه نسبت به این پیام‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه این پیام‌ها و نامگذاری‌ها اهدافی را تعقیب می‌کند که از جمله آن اهداف این است که این شعار سال و نامگذاری به عنوان یک فرهنگ در بیاید، خاطرنشان کردند: این فرهنگ‌سازی زمانی صورت می‌پذیرد که همه هدف‌گذاری‌ها، تلاش‌ها و حرکت‌ها به سمت تحقق همین نامگذاری باشد.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: نکته دیگر گفتمان‌سازی در رابطه با این نامگذاری‌ها و پیام‌هاست که علاوه بر فرهنگ‌سازی باید به عنوان یک باور عمومی هم تلقی شود؛ اگر این نامگذاری در مردم و مسئولین و همه آحاد جامعه به عنوان یک باور، رمز برون رفت از مشکلات و مسیر پیشرفت جامعه تلقی نشود و مورد توجه قرار نگیرد قطعاً اثرگذاری لازم نخواهد داشت، لذا هم فرهنگ‌سازی و هم گفتمان‌سازی لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: مخاطب این پیام‌ها و نامگذاری‌ها در درجه اول مسئولین اجرایی کشور هستند که مدیریت جامعه بر عهده آنان است؛ در درجه بعدی همه مسئولین و نهادها، قوای ثلاثه و همه دستگاه‌های عمومی و خدماتی جامعه و در درجه سوم همه مردم جامعه هستند که باید توجه کنند و مورد عمل قرار دهند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: متاسفانه در دهه گذشته هر سال مقام معظم رهبری سال‌‌ها را با محوریت مسائل اقتصادی و تولید که اولویت روز جامعه بوده نامگذاری کردند اما متاسفانه توسط مسئولین و آحاد مردم در جامعه مورد توجه مطلوب قرار نگرفت لذا امروز وضع معیشت جامعه نابسامان است و شاهد تورم بالا، رشد نقدینگی افسار گسیخته در اقتصاد کشور و همچنین فسادها و کاهش ۳۴ درصدی درآمد سرانه و دیگر موانع و مشکلات اقتصادی هستیم؛ لذا امسال هم مسئله تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین را بنا به نیاز جامعه مطرح فرمودند.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: البته در نگرش اسلامی و فکری امامین انقلاب همیشه اولویت اول جامعه و نظام اسلامی مسائل فرهنگی است اما شرایط اداره جاری کشور به گونه‌ای است که امروزه به مسئله اقتصاد به عنوان یک اولویت باید توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: این عقب ماندگی‌های اقتصادی که امروز در کشور داریم باید توسط این دولت و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی برطرف شود که الحمدلله اقدامات خوبی هم انجام شده است؛ در عین حال علاوه بر رفع این ویرانی‌ها و کاستی‌ها، باید کشور را پیش ببرند و پیشرفت در معیشت و اقتصاد کشور را که هر ساله تعیین می‌شود محقق کنند لذا شرایط حساس است.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه برای تحقق این هدف و پیام نوروزی رهبری معظم انقلاب و اینکه شعار امسال به سرنوشت سال‌های گذشته مبتلا نشود باید چند نکته مورد توجه باشد، تصریح کردند: اولین نکته این است که همه مسئولان بویژه مسئولان اجرایی همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی اول فروردین اشاره کردند که دولت جدید ریل گذاری متفاوتی با دولت گذشته دارد، این تغییر ریل را خصوصا در مسائل اقتصادی و معیشتی و توجه به نیاز امروز جامعه مورد توجه قرار دهند که این نقطه قوت و امیدواری است.

امام جمعه بندرانزلی اضافه کردند: مثلاً در مجلس، نمایندگان محترم باید آنچه مورد بررسی و توجه و قانونگذاری قرار می‌دهند در راستای عملیاتی شدن شعار سال باشد؛ گاهی در برخی مجالس در سالهای گذشته به مسائلی پرداخته می‌شد که اثر لازم را در زندگی مردم نداشت و در اولویت جامعه هم نبود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: این ریل‌گذاری جدید باید در مجموعه دستگاه‌های اجرایی و تقینی و قضایی که الحمدلله همزمان و هماهنگ ایجاد شده، مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: نکته دیگری که باید در راستای تحقق شعار سال توجه شود این است که سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و کارآفرینی خصوصاً از حیث دانش‌بنیان بودن چه در صنعت چه در کشاورزی و چه در سایر بخش‌های اقتصادی نیاز به مشوق دارد؛ مشوق‌های مناسب برای تحقق این هدف باید در مجلس برنامه‌ریزی و تصویب شود و در نقطه مقابل برای سوداگری‌ و واسطه‌گری غیرمولد که متاسفانه در اقتصاد پدید آمده و هیچ ارتباطی با تولید جز ایجاد تورم و فساد و تغییر ریل صحیح اداره جامعه ندارد هزینه تعریف شود تا صرف نکنند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: باید برای اینکه خیلی از سرمایه‌ها رفته در بحث مسکن و سکه و ارز و خودرو چاره اندیشی شود؛ در عین حالیکه برای آن‌ها مشوق می‌گذارند و قوانین مناسب وضع می‌کنند این طرف هم باید به فکر باشند که با اقداماتی هزینه سوداگری در اقتصاد کشور افزایش پیدا کند تا افراد به این سمت نرود و سرمایه ها به مسیر صحیح باز گردد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه باید زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری سرمایه گذاران خرد و کلان در جامعه فراهم شود، خاطر نشان کردند: یکی از اموری که می‌تواند اقتصاد جامعه را متحول کند و به گردش در بیاورد بحث سرمایه گذاری است؛ باید زمینه سازی لازم برای افرادی که می‌توانند سرمایه گذاری کنند و یا حتی مجموعه‌هایی از افرادی که می‌توانند با سرمایه‌های خرد در کنار هم قرار بگیرند و به صورت تعاونی در حوزه اقتصاد، مسکن، کشاورزی، تولید و… فعالیت کنند انجام شود؛ این زمینه‌سازی گاهی اوقات از حیث فرهنگی است، گاهی از حیث رفع موانع گاهی هم از حیث مجوز و مشوق‌های دیگر است.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: آنچه می‌تواند امروز و هر روز مشکل اقتصادی و معیشت و موانع را برطرف کند و تحریم‌ها را خنثی کند و استقلال اقتصادی پدید بیاورد توجه به این معناست که باید سرمایه‌گذاری در کشور توسط مردم صورت پذیرد تا تحول پدید بیاید.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: ما سرمایه‌های بسیار فراوان و معطلی در کشور چه در اموال و دارایی‌های افراد و چه در سرمایه‌های عمومی که در کشور هست داریم که متاسفانه در جهت‌های غیر مولد رسوخ پیدا کرده و به تعبیری منجمد شده است؛ باید برای این‌ها برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شود و با موانعی زمینه‌های سوداگری‌ و واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها برطرف شود و تسهیلاتی از این طرف تعیین شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: یکی از مواردی که در این رابطه باید انجام شود و متاسفانه در کشور ما به آن توجه نمی‌شود این است که باید فرهنگ‌سازی مناسب با نیاز جامعه و مردم توسط مجموعه‌های مختلف خصوصا رسانه‌ها ایجاد شود؛ در خیلی از حوزه‌ها، در رسانه‌ها و تبلیغات رسمی و غیر رسمی که انجام می‌شود گرایش جامعه به تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری است! مثلاً صدا و سیما برای اینکه بخشی از منابع مالی خودش را تامین کند باید تبلیغات بگیرد اما الان چه تبلیغاتی پخش می‌شود؟ معمولا تبلیغات لوکس! در جامعه‌ای که بخش قابل توجهی از مردمش نیازهای اولیه‌شان را نمی‌توانند تامین کنند تبلیغ یخچال دو در چنین و چنان به درد چه بخشی از جامعه می‌خورد؟ چه مشکلی را از جامعه برطرف می‌کند؟ چه در لوازم خانگی چه در انواع لوازم مصرفی دیگر و چه تجمل گرایی و چشم و هم چشمی که در استفاده از خودرو در جامعه ما انجام می‌شود! خودروهای گران قیمت چه سرمایه در خرید و فروش‌ها چه استفاده در زندگی افراد! در نمایشگاه‌های خودرو چقدر سرمایه انباشته شده معطل؟ این سرمایه‌ها اگر در جهت تولید بیاید چه تحولی ایجاد می‌کند؟ ما انقدر در کشور سرمایه و منابع معطل داریم که اگر بخواهیم ایران را چند بار از نو بسازیم می‌توانیم اما این سرمایه‌ها معطل است! ماشین‌های میلیاردی را ردیف در نمایشگاه‌ها گذاشته‌اند و هر روز هم وارد می‌کنند اما این‌ها خیلی به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک نمی‌کند و این نوع زندگی متناسب با عموم جامعه ما نیست! نمی گوییم بهره‌مند نباشند و رفاه نباشد! می‌گوییم حد معقولی داشته باشد! ماشین چند میلیاردی که حالا دو سه امکانات بیشتری از خودروهای دو سطح پایین تر از خودش دارد اما اینکه انقدر سرمایه‌ها در این جهت معطل شود کار پسندیده‌ای نیست!

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در شهرستان برای فعال شدن سرمایه‌ها و گردش اقتصادی متناسب برای شهرستان باید آحاد مردم و هم سرمایه‌داران در سراسر کشور، خارج از کشور و افرادی که در شهرستان هستند و این سرمایه را دارند و می‌توانند در حوزه تولید وارد شوند دست به کار شوند و تحولی را در شهرستان ایجاد کنند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در شهرستان امکانات و زمینه‌های فراوانی برای سرمایه گذاری و تولید ثروت و گردش اقتصاد در حوزه کشاورزی، آبزی‌پروری، اقتصاد دریامحور، توریسم و گردشگری دریایی، صنعت و صنایع دستی و… داریم که باید زمینه فعال شدن آن‌ها فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: این اقدامات و این به گردش در آوردن سرمایه‌ها در جهت تولید و اقتصاد باید در کنار اصل اولیه برخورد و مقابله با فساد و تبعیض در جامعه باشد؛ در شهرستان هم باید این مسئله مورد توجه باشد، در بخش‌های مختلف انحراف‌ها و فسادها و مشکلاتی داریم چه در تغییر کاربری اراضی که انجام می‌شود و نهی اکید مقام معظم رهبری را دارد و بارها تذکر داده‌ایم، چه در رابطه با تصرفات غیرقانونی که در اراضی و سواحل و تالاب وجود دارد و چه فسادهایی که در مورد بحث مسکن در شهرستان هست، چه ترک فعل‌هایی که در شهرستان داشتیم و داریم در رابطه با تالاب خصوصا، بودجه‌هایی که آمده کجا رفته، صرف چه شده؟ اثر و نتیجه‌اش چه بوده؟ بالاخره دولت‌ها در زمان‌های مختلف بودجه‌هایی داده‌اند باید بررسی شود که چگونه و در کجا صرف شده است و چه اثری داشته است.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: لذا امیداوریم این پیام مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال همانطور که ایشان فرمودند به حرف و تبلیغات و سربرگ نوشتن و بنر زدن تبدیل نشود! عملی شود! مردم به میدان بیایند و هر کسی هر جایی می‌تواند یک قدمی بردارد ولو تولید‌های خانگی، روستای و… و مسیولین هم حرکت‌ها و اقدامات موثری داشته باشند تا به زودی از این مشکلات اقتصادی جامعه رها شویم.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: ارتحال دو عالم بزرگ و فرزانه‌ای که از جامعه ما در هفته گذشته رحلت فرمودند؛ حضرت آیت الله رودباری عالم برجسته و فرد بسیار مهذب و باتقوا و دارای مقام علمی بالا چه در تربیت طلاب و  چه در همراهی با مردم و همچنین ارتحال حضرت آیت الله محمدی ری شهری که از شخصیت‌های بسیار برجسته بودند و عملکرد ایشان را دیدید و توصیف رهبری در رابطه با ایشان را شنیدید تسلیت عرض می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در پایان اظهار داشتند: در هفتۀ آخر ماه شعبان هستیم، هفتۀ آماده سازی و غبارروبی مساجد برای استقبال از ماه رمضان؛ دستگاه‌های متولی اهتمام و برنامه ریزی داشته باشند و مردم و مساجد هم توجه کنند و مساجد را برای حضور پر شور مردم در این مراکز عبادی در ماه رمضان آماده کنند.