به گزارش www.seyedshamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان ضمن دعوت و توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، به شرایط امروز جامعه اشاره کردند و افزودند: دشمنان در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب درصدد ضربه زدن به جامعه و نظام اسلامی ما بودند و تا به امروز که دشمنی دشمنان ادامه دارد در بحث اقتصادی و معیشتی و فشار روانی در جامعه ما طراحی‌هایی کرده‌اند.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: دشمنان می‌خواهند با فشار اقتصادی و تنگناهایی که به واسطه تحریم و مشکلات دیگر پدید می آید جامعه خصوصا مردم را تحت تاثیر قرار دهند چون پشتوانه اصلی نظام مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: در کنار این فشار اقتصادی، با فشار روانی، شایعه‌پراکنی، دروغ‌پردازی و تحریف واقعیات برای مردم جنگ روانی هم ایجاد می کنند و در کنار فشار روانی و فشار اقتصادی، اینگونه طراحی کرده‌اند که فشار عملی ایجاد کنند و مردم بواسطه تنگناهای اقتصادی و فشار روانی آستانه صبر و تحمل‌شان تمام شود و دست به آشوب و اغتشاش و درگیری در جامعه بزنند.

خطیب جمعه بندرانزلی به بحث شلوغی‌های آبان ۹۸ و بحث حملات سایبری به جایگاه‌های سوخت و دیگر توطئه‌های دشمنان اشاره و عنوان کردند: این عرصه عرصه جنگ و مقابله است، هم آن‌ها درصددند که به ما ضربه بزنند و هم نظام اسلامی و جبهه‌ مقاومت در برابر توطئه‌های دشمنان اقداماتی دارد که شاید خیلی از موارد آن بیان نشود اما بالاخره تیر غیب‌هایی که در پهنه‌های آبی، سرزمین‌های اشغالی، آمریکا و یا حتی حملات سایبری که با عنوان عصای موسی و تبر ابراهیم انجام شد ضرباتی است که به دشمنان وارد شده است.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: مردم و مسئولان در این شرایط باید هوشیار و بصیر باشند تا هم توطئه‌های دشمن را نقش برآب کنیم و ناکام بگذاریم و هم مشکلات کشور را برطرف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه شرایط امروز به جنگ ترکیبی تعبیر می‌شود و دشمن به هرچه دم دستش بیاید برای مقابله با جمهوری اسلامی تمسک پیدا می‌کند، افزودند: بحث اقتصادی، رسانه‌ای، انرژی‌هسته‌ای، برجام و …. هست تا ایجاد تنش در کنار مرزهای ما در رابطه با بحث آذربایجان که نظام اسلامی مدبرانه آن را خنثی کرد.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه دشمنان دنبال این هستند که از جهات مختلف جمهوری اسلامی را مورد تعرض و توطئه‌های خودشان قرار دهند و برای مقابله با این تقابل مردم ما باید هوشیار باشند، تصریح کردند: هوشیاری و بصیرت لازم زمانی پدید می‌آید که نسبت به شرایط جامعه آگاهی داشته باشیم؛ مقام معظم رهبری وقتی بحث جهاد تببین را مطرح کردند برای این بود که مردم روشن و آگاه باشند و شرایط موجود جامعه را تشخیص دهند تا نقشه دشمن کارآمد نشود و اگر جایی هم دشمن توطئه کرد مردم صفشان را از توطئه‌گران جدا کنند.

امام جمعه بندرانزلی به پاسخ به این سوال در اذهان عموم جامعه که دولت عوض شده و دولت جدید راس کار آمده اما مشکل گرانی، تورم، معیشت مردم، کارخانه‌ها و… برطرف نشده پرداختند و اظهار داشتند: دولت سیزدهم و رییس جمهور محترم اعلام کردند که به دنبال این نیستند تقصیرها را به گردن دولت قبل بیاندازند تا جلوی این سنت سیئه دولت‌های قبل گرفته شود اما ما باید حقیقت را بگوییم و مردم بدانند که دولت سیزدهم چگونه دولت را تحویل گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم با میراث ۸ سال مدیریت لیبرالی و نئولیبرالی جریانات اصلاح طلب و اعتدالگرا مواجه است، اضافه کردند: دولت قبل ۸ سال اقتصاد کشور را به برجام و مباحث کشورهای بیگانه و مذاکرات شرطی کرد در حالیکه مقام معظم رهبری در طول این سال‌ها با توجه به شرایط موجود کشور بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و بر رونق و افزایش و جهش تولید تاکید کردند تا بتوانیم در برابر تهدید دشمنان اقتصاد مقاومتی که اتکا آن به داخل باشد را ایجاد کنیم و الا اینکه صبر کنیم برجام امضا می‌شود و گلابی می‌دهد که اقتصاد به اینجا رسید و درعین حالیکه اقتصادمان را شرطی کرد بواسطه مذاکره با کشورهایی که در برجام بودند ارتباط اقتصادی کشورهای دیگر هم با ما قطع شد.

خطیب جمعه بندرانزلی نقدینگی و تورم را محصول ۸ سال مدیریت دولت قبلی عنوان کردند و افزودند: وقتی نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و خلق پول می‌شود خود به خود تورم ایجاد می‌شود؛ در طول این ۸ سال مدیریت این جریانات فکری در کشور عدد نقدینگی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به ۳۴۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که در طول ۵۰ سال گذشته عدد بی‌سابقه‌ای است، یعنی هرجا می‌خواستند خرج کنند پول چاپ کردند.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کردند: تا این نقدینگی از بازار و گردش اقتصادی کشور جمع نشود نه تورم کاهش، نه اقتصاد رونق پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه علیرغم همه شعارهایی که دادند با ۵۰ درصد تورم دولت را تحویل دادند، افزودند: ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده و محاسبه آن بسیار ساده است، آقایان کشور را با دلار ۳۰۰۰ تومان تحویل گرفتند با دلار ۲۵۰۰۰ تومان تحویل دادند، این یک شبه درست بشو نیست‌.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: دولت گذشته در چند ماهی که در سال جاری کشور را مدیریت کرد کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی را برای دولت فعلی باقی گذاشته و علاوه بر اینکه دولت سیزدهم باید ماهی ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل بپردازد.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: ارز ۴۲۰۰ تومانی که اختصاص دادند، منشا خیلی از فساد ها شد تا فاصله ارز ۲۵ هزار تومانی موجب کاهش تولید و مشکلات برای کارخانه‌ها، رانت، اتلاف بیت المال و از بین رفتن بسیاری از امکانات و سرمایه‌ها شد؛ الان بحث گوشت و مرغ که عرضه آن در بازار کاهش پیدا می‌کند و افزایش قیمت داشته بخاطر این است که نهاده‌های دامی و طیور که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص می‌دادند وارد کشور نشد یا اگر وارد شد به تولید کننده نرسید و به قیمت گزاف فروخته شد، بسیاری از این‌ها هم بخاطر سوء مدیریت‌ها در بنادر ماند و فاسد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزودند: در بندر و گمرک انزلی هم ۱۴۰۰ تن نهاده‌های اولیه فاسد شد که مصداق اتلاف بیت المال است و از حیظ انتفاع ساقط گردیده؛ دادستان محترم در این قضیه ورود، نظارت و بازرسی کردند که از ایشان تشکر می‌کنم.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: این همان نوع مدیریتی است که آقایان ۸ سال انجام دادند و تبعات مختلفی داشت؛ اساسا همین نهاده هایی که می‌آید و فاسد می شود برای کشور تبدیل معظلی می‌شود، پول که از بین رفته، بدرد تولید هم نمی‌خورد، هرجایی هم امحاء شود آلودگی ایجاد می‌کند؛ خود امحاء و استفاده از این به گونه‌ای که موجب آسیب‌های دیگر نشود و برخی تقلب نکنند و به خورد دام و طیور بدهند و در جامعه سرطان ایجاد کنند معضلاتی است در کشور ایجاد می‌کند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: در کنار همه این مشکلات، تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، نابسامانی بورس و به یغما رفتن سرمایه‌های مردم، در بحث تصمیمات و طرح‌های دقیقه نودی در سال آخر دیدید شروع کردند به پول پاشی، آیین نامه‌های افزایش حقوق ها و یکسان‌سازی‌ها که الان دولت فعلی با مشکلات رتبه‌بندی‌های معلمین و یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان که هر ازگاهی سر و صداهایی هم شنیده می‌شود مواجه است و باید جوابگو باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: دشمن هم آماده است، یک جایی که تعدادی از معلمین که حقشان هم هست و با شرایط مناسبی اجتماع کرده‌اند بهره برداری می‌کند و این شرایطی است که متاسفانه این دولت بخاطر آنچه از دولت قبل به ارث برده دست به گریبان است و یک شبه با سلام و صلوات هم درست نمی‌شود.

خطیب جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه چند اقدام اساسی برای رفع مشکلات کشور باید مورد توجه باشد، افزودند: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هیج مشکلی نیست که لاینحل باشد و هر کدام شرایط خاص خودش را می‌خواهد؛ در شرایط فعلی مردم توجه داشته باشند با صبر و هوشیاری و ایجاد آرامش در کشور مسئولین می‌توانند مشکلات را برطرف کنند، اگر خدای نکرده مردم صبوری و هوشیاری نداشته باشند و به حرف دشمن گوش دهند و وحدت و انسجام ملی خدشه دار شود مشکلات ما برطرف که نمی‌شود بیشتر هم خواهد شد.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: الان هر حرکتی که دولت، مجلس و دستگاه‌قضایی می‌خواهند انجام دهند مسببین وضع موجود و برخی دیگر آماده‌اند و در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی به دنبال جوسازی و شایعه پراکنی و سنگ‌اندازی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: دولت، مجلس و دستگاه قضایی باید به دنبال اتخاذ تصمیمات اساسی و کلیدی که مشکلات کشور را حل می‌کند باشند؛ یکی از مشکلات موجود کشور این سیستم بانکی و بانکداری ماست و بخش عمده این پول‌های بی‌پشتوانه و ایجاد اخلال‌های اقتصادی را بعضی از بانک‌ها انجام می‌دهند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: برای اشتغال، تورم و … باید برنامه‌های کوتاه مدت و راهکار سریعی داشته باشند، الان فصل بودجه ریزی است باید در بودجه کشور تحول ایجاد کنند همانطور که مقام معظم رهبری به دولت‌های قبل توصیه کردند؛ از نظرات کارشاسانه‌ی انقلابی کارشناسان اقتصادی و همه کسانی که در بخش خصوصی و دولتی هستند استفاده کنند‌.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه انتصاب مدیران و مسئولان انقلابی، کارآمد، مجرب، پاکدست، توانمند و خوشفکر می‌تواند برای دولت دستاورد‌های بزرگی داشته باشد، افزودند: تا مدیران همفکر با جریان دولت منصوب نشوند کار پیش نمی‌رود؛ این یک مشکل است، ما در سطح استان خودمان هم می‌بینیم که بعد از این مدت هنوز مدیران سابق در راس کار هستند و البته نمی‌خواهیم کسی را به اخلال و فساد متهم کنیم که در بعضی‌هایشان هم وجود دارد اما حداقل این است که این جریانی که ۸ سال در راس کار بوده در مدیریت‌های استانی در بخش های مختلف، نمی‌گذارد تحول لازم ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تاکید کردند: انتصاب باید انتصاب درستی باشد، درست است گفتند جوانگرایی اما جوان بی‌تجربه، جوانی که نتواند کاری را جمع کند و به مردم خدمت کند مفید نیست؛ کسانی باید در راس امور قرار بگیرند که توانمند و کارآمد باشند، در عین حال افراد سالمی را بگذارند، گروه‌هایی در کشور هستند که در هر دولتی که می‌آیند سر سفره نشسته‌اند منتهی تفاوتش این است که این دولت که می‌آید از این طرف میز می‌روند آن طرف میز و دولت بعدی که می‌آید از آن طرف میز می‌آیند این طرف میز و با هم مبادله دارند؛ یکی از نشانه‌های بحث تعارض منافع همینجاست.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: به سازمان محیط زیست کشور تذکر می‌دهم اگر آنطور که به من گزارش کردند، آن فردی که برای استان در نظر گرفتند را منصوب کنند از همین خطبه اشکالات و مفاسد آن آقا را بیان خواهم کرد؛ هم رانت دارد، هم تعارض منافع دارد و اگر این جریان بیاید باید فاتحه تالاب انزلی را بخوانیم، کسی را که متصرفین تالاب و تالاب خوارها تعرفه کنند برای مسئولیت یعنی باید فاتحه همه چیز را خواند.

امام جمعه بندرانزلی متذکر شدند: قرار بر این بود که دولت وقتی راس کار می‌آید دیگر به سفارش نماینده و این گروه و آن گروه مسئول تعیین نکند؛ آنچه در دولت‌های قبل داشتیم مدیرانی بودند که توسط برخی نمایندگان به دولت‌ها معرفی شدند، نماینده مجلس وظیفه‌اش قانونگذاری و نظارت است نه دخالت در مدیریت کشور! اگر در مدیریت کشور دخالت کرد فساد اندر فساد ایجاد می‌شود؛ دولت باید خودش را از سیطره برخی نمایندگان که می‌خواهند رانتخواری و اعمال نظر کنند آزاد کند فوقش یک وزیرتان را استیضاح کنند اما جلوی این رویه باطل را در کشور بگیرید که نمایندگان تعیین کنندگان برای دولت‌ها و مدیریت‌های کشور باشند.