به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان با استناد به این فرمایش رسول خدا(ص) اِتَّقِ اللهَ حَیثُما کُنتَ، و أتبعِ السَّیِّئَهَ الْحَسَنَهَ تَمحُها، اظهار داشتند: پیامبر اکرم(ص) در این بیانشان همه ما را و کسانی که مخاطب این فرمایش هستند در هر شرایطی دعوت و امر به رعایت تقوای الهی می‌کنند، چون تقوای الهی در همه شئون زندگی انسان‌ها مصداق دارد و باید رعایت تقوا در آشکارا و پنهان، کسب و کار، فعالیت‌های مختلف و امور خانواده باید مورد توجه باشد.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: نکته دیگری که حضرت توصیه می‌کنند این است که اگر از انسان مومنی خطایی سر زد با یک کار خوب آن خطا را با استغفار و انجام کار نیک جبران کند تا این گناه و سیئه از پرونده اعمالش پاک شود و از کنارش ساده نگذرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ضمن تبریک حلول ماه شعبان و اعیاد این ماه مبارک، اظهار داشتند: ماه شعبان، ماه پیغمبر اکرم(ص) است و بعد ازماه رجب و عبادت‌هایی که در ماه رجب توفیق شده و انجام دادیم، باید در این ماه در عبادت و روزه و تدارک ماه مبارک رمضان به پیغمبر اکرم(ص) تاسی کنیم.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: در این ماه ولادت‌ها و اعیاد متعددی داریم؛ از ولادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که روز پاسدار نامگذاری شده و به همه پاسداران عزیزمان تبریک عرض می‌کنم، تا روز ولادت حضرت قمر بنی هاشم که روز جانباز است به همه جانبازان عزیز تبرک عرض می‌کنم و امیدواریم تجلیل لازم از این عزیزان که حق بزرگی بر گردن جامعه ما دارند انجام شود.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: این مناسبت‌ها از شعائر الهی است که هم باید سطح جامعه آذین‌بندی شود و هم جشن و سرور برپا شود تا جامعه ما از سوی بدخواهان و معاندین متهم نشوند که فقط اهل گریه هستیم، به ما توصیه کرده‌اند که شیعیان ما کسانی هستند که در شادی‌های‌ ما شاد و درسوگ‌های ما محزون‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه با اشاره به آغاز هفته احسان و نیکوکاری، اظهار داشتند: توصیه می‌کنیم طبق روال سال‌های گذشته، آحاد مردم ما در این امر نیک و خداپسندانه مشارکت داشته باشند که یکی از همان مصادیق و أتبعِ السَّیِّئَهَ الْحَسَنَهَ است، تا کم و کاستی‌هایی که هر یک از ما در رفتار و اعمالمان داریم با مشارکت در امر نیکوکاری و احسان آمرزیده شود.

خطیب جمعه بندرانزلی با اشاره به روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی، اظهار داشتند: اصل درختکاری یک امر بسیار لازم برای جامعه بشری و مورد توصیه شرع مقدس است و هر سال نهادهای مختلف نهال های رایگان توزیع می‌کنند، مردم هم ان‌شاءالله در گسترش درختکاری در جامعه سعی و تلاش داشته باشند.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در روز مبعث نکات مهم و قابل توجهی با توجه به شرایط روز بیان کردند، افزودند: مقام معظم رهبری در این بیانات با توجه به روز مبعث، بحث بعثت پیامبر اکرم(ص) را بیان کردند و نکته مهمی که متذکر شدند این بود که بعثت پیامبر اکرم(ص) چون حرکت در راستای اراده الهی بود کارهای ناممکن را ممکن کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: مقام معظم رهبری فرمودند انقلاب اسلامی هم استمرار همان بعثت است و کارهای ناممکنی که به نظر می‌رسید ناممکن باشد با را با همین نگاه و رویه و با اراده و مشیت پرودگار متعال محقق کرد که آن مقابله با جاهلیت مدرن بود.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه روی جاهلیت مدرن بحث فراوان داریم و متاسفانه تمام مردم دنیا با شقوق مختلف مبتلای به آن هستند، افزودند: مقام معظم رهبری فرمودند امروز کار نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در استمرار بعثت پیامبر اکرم(ص) و همان اهداف، مقابله با جاهلیت مدرن است.

امام جمعه بندرانزلی به تشریح ویژگی جاهلیت مدرن پرداختند و اضافه کردند: سبک تمدن غربی همه رذایل اخلاقی را از شهوات جنسی و ثروت اندوزی و ظلم و ستم نسبت به مظلومان در خودش جای داده و آن‌را به جوامع دیگر در طول سالیان مختلف از جمله جامعه ما خصوصاً پس از پیروزی انقلاب به جهت این حرکت عظیمی که ایجاد شده، القاء می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطرنشان کردند: آنچه در بیانات مقام معظم رهبری وجود داشت و باید به آن توجه کنیم این است که راس این جاهلیت مدرن امروز استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و غربی‌هایی است که دنباله رو آمریکایی‌ها هستند به تعبیری جریان غربی – عبری؛ مقام معظم رهبری فرمودند ویژگی آمریکا این است که بحران ساز و بحران زیست است و اگر این دو ویژگی را از جاهلیت مدرن مورد توجه قرار دهیم و با مسائل روز دنیا تطبیق دهیم تکلیف روشن می‌شود و دشمن و نقشه دشمن را می‌شناسیم و راه مقابله با آن را می‌توانیم تدارک ببینیم.

خطیب جمعه بندرانزلی تصریح کردند: جاهلیت مدرن جاهلیتی است که حیات و تداومش در ایجاد بحران‌هاست؛ با شعار صلح و انسان دوستی و حقوق‌بشر می‌آیند اما حیاط و ادامه بقائشان به جنگ‌ها و درگیری‌ها و ظلم‌ها و فساد‌هاست، اگر صلح برقرار شود و حقوق بشر آنطور که حتی در قوانین حقوق بشر بین الملل آمده اجرا شود این‌ها دیگر ادامه حیاط نمی‌توانند پیدا کنند.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: کار این‌ها ایجاد بحران در دنیاست؛ هر جای عالم در طول تاریخ، خصوصاً در این سالها که بلوک شرق تقریبا از بین رفته و جاهلیت مدرن غرب یکه تازی می‌کند، بررسی کنید، در هر نقطه دنیا جنگ و اختلاف و درگیری و بحرانی که به صورت مستقیم استکبار جهانی و غربی‌های دنباله رو او ایجاد کرده باشند مثل آنچه در عراق و افغانستان ایجاد کردند چه آنجاهایی که جنگ و درگیری بین دو کشور مسلمان است مثل آنچه امروز در یمن می‌گذرد و آن طرف عربستان و امارات آن ائتلاف جنایتکار در برابر یک ملت مظلوم مسلمان، چه آنچه که در دوره دفاع مقدس برای ما پیش آوردند که همه پشت سر صدام جمع شدند و جنگ را علیه انقلاب اسلامی ایجاد کردند و آنچه که در بحران های دیگر دنیا ایجاد کردند، حتی در خود اروپا مثل بوسنی و جنایت هایی که انجام دادند، امروز هم جنگ اوکراین.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین تصریح کردند: این‌ها کارشان بحران سازی است؛ یعنی یا باید دیگران را به جان هم بیندازند یا خودشان علیه یک عده‌ای وارد جنگ شوند برای این که منافعشان تامین شود و یا اینکه باید دیگران را تحریک کنند زمینه‌های ناامنی را ایجاد کنند مثل آنچه که امروز در اوکراین اتفاق افتاد تا یک جنگی شروع شود.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: در رابطه با اوکراین نظام اسلامی دیدگاه‌ها و نظراتشان را گفته و ما اساساً با جنگ ما موافق نیستم اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و حقیقت مسئله در شناخت بحران‌ها هست، ما ریشه ها را مورد توجه قرار می‌دهیم؛ نمی‌شود کسی بیاید تحرکاتی را در کنار مرزهای کشوری داشته باشد، امنیت و تمامیت ارضی او و همه شرایطی که باید یک کشور برای ایجاد آرامش و صلح و امنیت از آن برخوردار باشد را مورد خدشه قرار دهد و بعد هم توقع داشته باشند بنشیند و نگاه کند.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: ما هم در آن چه که در سوریه و عراق و دیگر کشورها پدید آمد که همه بحران سازی‌های همین محور غربی – عربی – عبری بود، اگر برای حفظ امنیت کشور خودمان ورود نکرده بودیم و از مرزهای کشورمان صیانت نمی‌کردیم و آن اقتدار را در برابر این داعشی‌هایی که به هیچ صراطی مستقیم نبودند و حمایت کامل از طرف آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌شدند نشان نمی‌دادیم چه می‌شد؟ جمهوری اسلامی با تدابیری که اندیشید  و با حضور قوی که در منطقه داشت اخطار کرد تا ۴۰ کیلومتری مرزهای ما اگر آمدید ما اقدامات خودمان را انجام می‌دهیم و دیدید که نتوانستند به آنچه که می‌خواستند برسند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه مسلم است هر کشوری از تمامیت ارضی و امنیت مردم خودش دفاع کند، تصریح کردند: امروز هم در اوکراین همین مسئله است؛ یعنی با نقض قوانین بین المللی و تعهداتی که داشتند، امنیت روسیه را تهدید کردند؛  ما در کل موافق جنگ نیستیم، خواهان صلح هستیم یعنی حتی با گفتگو بشود این مسائل را حل کرد اما بالاخره این شرایط را آنها با تحرکاتی که انجام داده‌اند پدید آوردند.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: در همه بحران‌ها خصوصاً در این شرایطی که الان در آن هستیم، استکبار جهانی و این جاهلیت مدرن در کنار همه بحران سازی‌ها و بحران زیستی‌هایی که دارد از امپراتوری رسانه‌ای استفاده حداکثری می‌کند و بواسطه تحریف و جعل واقعیت‌ها به دست رسانه‌ها که بخش قابل توجهی از این رسانه‌ها امروز آحاد مردم در جوامع مختلف هستند، بخش‌هایی سلبریتی‌ها هستند و بخش‌هایی هم مردم؛ الان در جامعه ما هم نگاه کنید بالاخره هرکسی با دیدگاه خودش هر تصوری از این بحرانی که پدید آمده دارد را در فضای مجازی منتشر می‌کند و دشمن از آن بهره می‌برد و نمی‌گذارد واقعیت‌ها روشن شود.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: در بحران‌های قبل هم در قضایای سوریه و هم عراق و افغانستان تصویرسازی‌های غلط به مردم ارائه می‌دادند تا احساسات آنها را تحریک کنند؛ راجع به کشور ما فیلم های جعلی را در اغتشاشات پخش می‌کردند که این ها آدم کشتند و چه کردند و چه کردند! امروز استکبار جهانی از این فضای رسانه‌ای حداکثر استفاده را به نفع خودش و اهداف خودش می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین متذکر شدند: باید به شرایط حاکم در هر اتفاقی توجه داشته باشیم و تحت تاثیر این فضاسازی ها قرار نگیریم؛ اگر بخواهیم با جاهلیت مدرن به تعبیر مقام معظم رهبری مقابله کنیم لازمه‌اش این است که اقتضائات لازم را داشته باشیم، شناخت لازم را داشته باشیم و از ابزار لازم استفاده کنیم؛ در بحث جهاد تبیین که یکی از کارکردهای اش همین نوع جاها است این است که ما واقعیت‌ها را منتشر کنیم و این تضادهایی که امروز در دنیا وجود دارد را روشن کنیم؛ اگر شما مدافع حقوق بشر و مدافع صلح هستید و اگر علیه این جنگی که در اوکراین به راه افتاده این همه به حزن و اندوه و مصیبت گرفتار شدید و می‌خواهید زودتر این جنگ را متوقف کنید مگر جاهای دیگر دنیا جنگ نیست؟ آنها حقوق بشر نیستند؟ حالا گاهی اوقات صراحتاً هم گفتند که اینها اروپایی‌اند و آنها غیر اروپایی! در همین اروپا هم جنگ بوسنی را داشتید، در بوسنی مسلمان‌ها را نسل کشی کردید، آنها هم اروپایی بودند! دنیا و مردم دنیا باید بفهمند که این‌ها هرآنچه که می‌گویند خلاف واقعیت است.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: برای مقابله با جاهلیت مدرن باید هم ایمان‌ها مستحکم شود و هم شناخت شرایط جامعه و جهان برای انسان فراهم شود و بعد هم باید در برابر ظلم ایستاد؛ ایستادگی در برابر ظلم و جاهلیت مدرن را اگر در کشور خودمان بخواهیم مورد اشاره قرار بدهیم این است که ما باید سعی کنیم که کشورمان از جهات مختلف دارای اقتدار باشد، همین شعار ایران قوی که دولت محترم سیزدهم دارد و آن چیزی است که مقام معظم رهبری می فرمایند، این اقتدار در همه بخش‌ها باید پدید بیاید چه در مدیریت کشور که متاسفانه آنچه که انتظار می‌رود تاکنون محقق نشده و هم در رابطه با تلاشی که باید در رابطه با رفع مشکلات، اصلاح ساختار مدیریتی و شیوه ها و روش هایی که تاکنون وجود داشته و فساد زا است و کشور را دچار مشکل می‌کند شود؛ در بخش دیپلماسی، دفاعی، رسانه‌ای و همه ابعاد باید کشور ما به آن اقتدار و جایگاه حقیقی برسد که بتوانیم با آن جاهلیت مدرن و بحران‌سازی ها مقابله کنیم.