به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین، امام‌جمعه بندرانزلی در خطبه‌های عبادی – سیاسی نمازجمعه شهرستان با استناد به فرمایش امام حسین(ع) اوصِیکُم بِتَقوَى اللّهِ فَإنَّ اللّهَ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن یُحَوِّلَهُ عَمّا یَکرَهُ إلى مایُحِبُّ ویَرزُقَهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِبُ، اظهار داشتند: وجود مقدس سیدالشهدا(ع) در این بیان همه‌ی ما را امر به رعایت تقوا می‌فرمایند، تقوا ویژگی مهم و مؤکد در بیانات حضرات معصومین(ع) و آیات قرآن کریم است و بعد در ادامه‌ی امر و توصیه‌ی به تقوا می‌فرمایند خداوند متعال برای انسانی که اهل تقواست، اینکه امور ناخوشایند فراروی او را تبدیل کند به آنچه که برای او محبوب و پسندیده است تضمین فرموده است، بالاخره در مسیر زندگی برای انسان طبیعتاً مشکلات و سختی‌هایی از اقسام مختلف هست که موجب ناراحتی و ناخوشایندی انسان می‌شود و آن چیزی که می‌تواند این سختی‌ها و امور ناپسند برای انسان را به امور محبوب و پسندیده تبدیل کند، طبق فرمایش وجود مقدس سیدالشهدا(ع) تقواست.

امام‌جمعه بندرانزلی با بیان اینکه یکی از مصادیق این‌مسئله، این است که وقتی‌که انسان مومن به مراحل و مراتب بالایی از تقوا دست پیدا می‌کند، همه چیز عالم را از پرودگار متعال می‌بیند، افزودند: آنچه که اتفاق می‌افتد در حیطه و مشیت پروردگار متعال است و چون همه‌ی امور از ناحیه خداوند متعال است، مشکلاتی برای انسان پدید می‌آید که در معارف دینی دلایلی برایش ذکر شده یا نتبجه‌ی عمل انسان است که باید اصلاح شود یا خداوند متعال می‌خواهد انسان را آزمایش کند و به او مراتب و درجاتی بدهد و یا اینکه خداوند متعال می‌خواهد از رهگذر سختی‌ها برای انسان آخرت آبادی ساخته شود؛ اگر انسان خدابین و اهل تقوا باشد، سختی‌هایی که در مسیر زندگی‌اش قرار می‌گیرد، چون اعمالش در مسیر دستورات الهی و پسندیده و نیک است، سختی‌ها نتیجه عمل سوءاش نیست و نتیجتا درجه دادن به انسان و ساختن آخرتش باقی می‌ماند، اولیای خداهم همین وجه در زندگی‌شان است.

خطیب‌جمعه بندرانزلی با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا(ع) در حادثه‌ی کربلا خودشان، اهل‌بیتشان، زینب کبری(س) تمام این سختی‌ها را به مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا تعبیر می‌کنند، تصریح کردند: از دست دادن عزیزان، به اسارت رفتن و در بیابان‌ها زیر آفتاب گرسنه و تشنه ماندن، این‌ها برای انسان کارهای سخت و ناخوشایند است، اما چون‌ نگاه و مسیر، الهی است، همه‌اش برای انسان محبوب و دوست داشتنی است.

حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین شمس‌الدین با تاکید بر اینکه باید سعی کنیم که تقوای الهی هرچه بیشتر در خودمان و جامعه‌مان افزایش یابد و ان‌شاءالله با همین نگاه دنیا و آخرتمان را داشته باشیم، بیان کردند: در انقلاب ما، روز ولادت حضرت سیدالشهدا(ع) روز پاسدار، روز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) روز جانباز و روز ولادت امام سجاد(ع) روز صحیفه‌ی سجادیه و همچنین در هشتم اسفند هم روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است.

امام‌جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در این سه ولادت بسیار نورانی‌، فضائل و برجستگی‌های فراوانی وجود دارد، که به سه مورد از این‌ها اشاره می‌کنیم، تصریح کردند: نکته اول این است که در وجود مقدس سیدالشهدا(ع) این‌ حماسه عظیمی که در کربلا آفریده شد و همچنین حماسه و اقداماتی که وجود مقدس سیدالشهدا(ع) پیش از حادثه‌ی کربلا انجام دادند، یک جهاد تبیینی بسیار بزرگ و گسترده‌ و سراسر روشنگری‌ بود.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: خطبه‌های حضرت سیدالشهداء(ع) بسیار مهم بودند، مخصوصا خطبه‌ی منا که از خطبه‌های بسیار مهم حضرت در جمع نخبگان است، عصاره‌ی این خطبه را در چند مطلب می‌توان فهرست کرد، یکی اینکه حضرت با بیانات خودشان ماهیت ضداسلامی حکومت معاویه و بنی‌امیه را افشا کردند، این آگاهی بخشی‌ را حضرت نسبت به حقایقی که باید انسان‌ها به آن توجه کنند داشتند، مثلا در بخشی از مسلمان‌ها و جریانات اسلامی غیر ولایی این تفکر وجود دارد که هرکسی که حاکم جامعه‌ی اسلامی شد متابعت از او لازم است ولو ظالم و فاسد باشد، استدلال آنها این است که این استدلال و تفکر صددرصد خلاف معارف دینی و شیعی ماست، حضرت سیدالشهدا(ع) در آن دوره‌ی خفقان و سلطه‌ی معاویه و بعد یزید این را به همه فهماندند که هرکسی که در راس قدرت بود او برحق نیست و در راس قدرت بودن نشانه‌ی حقانیت نیست، حقانیت در اسلام دارای معیار‌ها و شاخصه‌های دیگری است و اکنون هم تفکر غاطبه‌ی اهل سنت همین است و نکته تعجب برانگیزش این است‌ که این‌ها در رابطه با حکام‌ جور و غاصب این عقیده را دارند اما وقتی به حکومت اسلامی و جامعه‌ی ولایی ما می‌رسند نظرشان صد در صد عوض می‌شود، در جریانات اخیر هم بعضی از سخنان علمای این‌ها را شنیدید که نسبت به نظام اسلامی چگونه بود.

خطیب‌ جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه اگر قرار است کسی که حاکم است به تفسیر آنها برحق باشد، در جامعه و کشور و نظام اسلامی ما برحق است و هر کسی هم علیه این نظام اسلامی قیام کند او باقی است و طبق اعتقادات خودشان قصاصش واحب است، مطرح کردند: چرا سیدالشهداء(ع) را در کربلا جریان معاویه و بنی‌امیه و یزید به شهادت رساندند؟! آنان همین ایراد را گرفتند و  معتقد بودند که سیدالشهدا(ع) خروج بر حاکم کردند، اگر این منطق در آنجا درست بود، در اینجا هم همان منطق درست است، یک بام‌ و دو هوا که نمی‌شود، لذا سیدالشهدا(ع) این را نشان داد که حاکم بودن و در راس قدرت بودن نشانه‌ی حقانیت نیست.

حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین شمس‌الدین با بیان اینکه نکته دیگری که در خطابه‌های حضرت سیدالشهدا(ع) وجود دارد این است که حضرت آغاز یک حرکت حق‌طلبانه  و مبارزه علیه ظالمین و فاسقین را پایه‌گذاری کرد و این حرکت را ایجاد کرد و متعاقب این حرکت و این آغاز جریان مبارزه، فرهنگ‌سازی هم‌ کرد، افزودند: لذا نکته دیگر، فرهنگ‌سازی برای مبارزه با طاغوت و غاصبین و مستکبرین است؛ ما افتخارمان در انقلاب اسلامی این است که انقلاب اسلامی در راستای ادامه‌ی حماسه‌ی حسینی می‌باشد و ثمرۀ آن‌حماسه در عصر ما ظاهر شده است.

امام جمعه‌ بندرانزلی با تاکید براینکه یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی وجود مقدس قمربنی‌هاشم، مقام وفاداری آن حضرت است، تصریح کردند: وفاداری یکی از مراتب بسیار مهم در معارف و فضائل اخلاقی ماست و اگر بخواهیم برای وفا یک معنایی را بصورت خلاصه ارائه کنیم،‌ این است که انسان به مراتب بالایی از فهم و درک در تمام ابعاد رسیده باشد که تسلیم‌ محض در برابر ولی و حجت خدا باشد، شما در زیاراتی که‌ مربوط به حضرات معصومین(ع) هست این مسئله را به تعبیری لفظش را بیان می‌کنیم که ان‌شاءالله خداوند متعال عملش را هم به ما عنایت‌ کند، ما در آنجا عرضه می‌داریم که حق آن‌چیزی است که شما به آن رضایت بدهید چون شما شاخص حقانیت هستید، هرچیزی که شما از آن روی گردان باشید و نسبت به آن‌خشم داشته باشید، آن باطل است. این معیار و نشانه‌ی وفاست، یعنی تشخیص ولی ملاک است، معیار در جامعه‌ی الهی و جامعه‌ی دینی ولیّ و معارفی است که ولیّ می‌گوید.

خطیب‌جمعه‌ بندرانزلی با تاکید بر اینکه ما قائلیم ولی در زمان امام معصوم، معصوم است و در زمان غیرامام معصوم نائب امام‌ هم در مسیر مصونیت از خطا موید از ناحیه‌ی امام هست، بیان کردند: البته نه به این معنا که معصوم است اما اگر خطایی هم داشته باشد، بسیار قلیل‌الخطاست، المَعروفُ ما أَمَرتُم بِه وَ المُنکَرُ ما نَهَیتُم عَنه، هرکاری که شما امر به آن کنید، آن‌ معروف است، و هرچیزی که شما از آن نهی کنید، منکر است، این مقام وفا است. وجود مقدس قمربنی‌هاشم(ع) به چنین درجه‌ای رسیده بود که علیرغم تمام فضائلی که در وجودشان از علم، تقوا، فضائل اخلاقی، فرزند امام بودن و برادر امام بودن هست، این مقام وفا و تسلیم در برابر امام در او بود که این بالاترین فضیلت است.

حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین شمس‌الدین با اشاره به سیره‌ی امام سجاد(ع)، تصریح کردند: شرایطی که در دوره‌ی امامت امام سجاد(ع) وجود داشت شرایط بسیار نامساعدی بعد از حادثه‌ی کربلا از نظر فرهنگی و اجتماعی بود، امام سجاد(ع) با شیوه‌های متفاوت اعم از دعا، تربیت بردگان، گریه برای کربلا و سایر فعالیت‌هایی که حضرت داشتند بنیان یک تجدید حیات برای اسلام و شریعت الهی را ایجاد کردند، چون دین از بین رفته بود و وقتی که به جایی برسند که حجت خدا را با همه‌ی انسان‌های برتر روزگار به شهادت برسانند با آن شرایطی که در مکه و مدینه وجود داشت، این تجدید حیات اسلام و به تعبیری تربیت انسان‌ها توسط امام سجاد(ع) شکل گرفت پایه‌ریزی شد.

امام‌ جمعه بندرانزلی بیان اینکه وقتی ما می‌گوییم پاسدار، پاسدار انقلاب برای ما خاصتا عزیزانی که در سپاه هستند، نیست، تاکید کردند: پاسدار انقلاب در جامعه‌ی ما ارتشیان ما، سپاهیان ما و عموم مردم ما و به تعبیر مقام معظم رهبری هرکسی که این ویژگی‌ها را دارد هستند و لذا در نظام‌ اسلامی پاسدار انقلاب همه‌ی نیروهای مسلح و تمام مردمان ما هستند، البته نماد مشخصش در سپاه عزیزمان و نیروهای درحال خدمت در سپاه عزیزمان هستند.

خطیب‌ جمعه بندرانزلی ویژگی‌های پاسدار انقلاب بودن را تاسی از سیره‌ی سیدالشهدا(ع)، قمربنی‌هاشم(ع)، امام سجاد(ع) و ائمه معصومین(ع) عنوان کردند و افزودند: یک ویژگی عبارت از ظلم‌ستیز بودن انسان است، اینکه انسان در برابر ظلم، ستم، استکبار، دشمنان و بیگانگان هم در شناساندن اینها که وجود مقدس سیدالشهدا(ع) همین کار را کرد و دشمن را به مردم شناساند که دستگاه‌ سلطه‌ی معاویه ظالم و جنایتکار است، این کسی که بتواند در هر عصری ظلم و ظالم را به مردم‌ معرفی کند و بشناساند و به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد تبیین داشته باشد در بیان حقایق، روشنگری و آگاه‌سازی جامعه، این یک ویژگی پاسداری از انقلاب است.

حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین شمس‌الدین با اشاره به ویژگی دیگری از پاسداری انقلاب افزودند: ویژگی دیگر این است که در میدان عمل یک حضور همه جانبه‌ای را برای مبارزه و سازماندهی نیروهای حق در برابر جبهه باطل باید باشد، این همان کاری است که سیدالشهدا(ع) انجام داد، ایجاد حرکت کنیم، خودش در تمام عرصه‌ها و میدان‌ها حضور داشته باشد و در برابر ظالمین و مستکبرین به تعبیری میدان جهاد و مبارزه را در تمام عرصه‌ها باز کند.

امام‌جمعه بندرانزلی با اشاره به سومین ویژگی پاسداری از انقلاب اسلامی بیان کردند: ویژگی سوم عبارت از وفاداری به انقلاب و تبعییت محض از ولیّ، از ویژگی‌های مهم پاسدار انقلاب در هر لباس و موقعیتی است، اگر کسی به این مرحله رسید که در تمام‌ میادین و به تعبیری در تمام ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری، وفادار به انقلاب باشد و پای انقلاب بایستد و بدون چون و چرا و بدون شبهه از ولیّ تبعیت داشته باشد، این نشانه‌ی پاسدار انقلاب بودن است، اگر در بخش‌های عادی جامعه‌ی ما، مردم ما هرکسی چنین ویژگی‌ای را داشته باشد پاسدار انقلاب است، این پای انقلاب ایستادن، از اسلام دفاع کردن و تبعیت از ولیّ داشتن در تمام بخش‌ها در همه‌ی ابعاد در بُعد رزمی، چه در شهر، چه در مرز چه در مسائل برون مرزی، در بحث اطلاعات، در بحث خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و در بحث فرهنگی و تمام این حوزه‌ها اگر کسی پای نظام ایستاد و تبعیت از ولیّ داشت این نشانه‌ی پاسدار است و اگر بخواهیم این را در یک جمله خلاصه کنیم یعنی پاسدار انقلاب کسی است که برای نظام اسلامی و برای امت اسلام اقتدارآفرینی کند. اینکه ما در ابعاد رزمی و نظامی علیرغم جبهه‌ی گسترده‌ی دشمنان بتوانیم در تمام‌جبهه‌ها بر دشمنان فائق بیایم، در بُعد تحریم فائق بیایم، در بُعد حوادث طبیعی و غیرطبیعی بتوانیم خدمت‌رسانی کنیم، اینها نشانه‌ی اقتدار نظام است که این‌ها را کسانی انجام می‌دهند که معتقد به انقلاب اسلامی هستند و پای انقلاب می‌‌ایستند.

خطیب‌ جمعه بندرانزلی با اشاره به اقدامات مقتدرانه‌ی مجموعه‌ی سپاه پاسداران در بخش‌های مختلف در مقابله با مواجهه‌ی با گروه‌های اشرار، توطئه‌گر، جنایتکار و تحزیه طلبان داشتند، تصریح کردند: یکی از برجسته‌ترینش این است که از دل دستگاه‌های اطلاعاتی و حفاظت‌های چندلایه‌ی دشمنان بتوانند سرکرده‌های شرارت و توطئه را دستگیر کنند و به داخل کشور بیاورند و محاکمه کنند، افرادی مانند روح‌الله زم و جمشید شارمهد که در آستانۀ اعدام است، حالا رفتار دشمن در برابر این اقدامات نشان می‌دهد که ما در این بخش به قدری مقتدر بودیم‌که همین کارها موجب شد که بعد از حوادث اخیر وقتی تیرشان به سنگ خورد، همین رجزخوانان، توطئه‌گران و همین اشرار از انگلیس بساطشان را جمع کردند و به آمریکا رفتند چرا که حتی در انگلیس هم احساس امنیت نکردند.

حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین شمس‌الدین با اشاره به فضاسازی‌های دشمنان برای جلوگیری از اعدام جمشید شارمهد، افزودند: این شخص در رسانه‌ها گفتند و گزارش هم داده شده که فهرست بلند بالایی از جنایت و توطئه و اقدام برای توطئه و به شهادت رساندن افراد دارد ولی دستگیر شد و حالا که محاکمه شده و حکم الهی باید برایش اجرا شود، همان‌هایی که تا دیروز می‌گفتند بکشید و آتش بزنید و ویران کنید، می‌گویند که این شخص مظلوم است و کاری نکرده است و بی‌گناه او را دستگیر کردید، اما ما در اینجا هم از دستگاه قضایی تشکر میکنیم که محاکمه کردند و این حکم را صادر نمودند و در عین حال می‌خواهیم که این‌گونه موارد بدون توجه به فضاسازی‌های دشمنان احکام الهی در موردشان اجرا شود تا زمین از وجود این اشرار و جنایتکاران پاک شود.

امام‌جمعه‌ی بندر انزلی با اشاره به ویژگی دیگری شاخصه‌های پاسداری از انقلاب، بیان‌کردند: کار فرهنگی و کار تربیتی و انسان‌سازی و نیروسازی است، اگر کسی چه در سپاه پاسداران چه در ارتش و در دستگاه‌های دیگر در این عرصه فعال شود، در عرصه‌های فرهنگی، تبلیغی و فرهنگ‌سازی در جامعه پاسدار انقلاب است، یکی از خطراتی که هر انقلابی با آن مواجه است این است که در عرصه‌ی فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در جامعه و به تعبیری گفتمان انقلابی در آن کمرنگ شود و از بین برود، لذا مجموعه‌ها و دستگاه‌هایی که بتوانند این گفتمان انقلاب را بروز و پُررنگ کنند و پای انقلاب بایستند، این‌ها پاسداران انقلاب هستند.