به گزارش www.SeyedShamsoddin.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان، با استناد به این آیه شریفه یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا وَیُکَفِّر عَنکُم سَیِّئَاتِکُم وَیَغفِر لَکُم  وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظیمِ، اظهار داشتند: در این آیه شریفه خداوند متعال همه انسان‌های مومن را امر به رعایت تقوا می‌فرماید که تقوای الهی را رعایت کنید و سپس آنچه که از رهگذر تقوا نصیب انسان می شود را بر می‌شمارد؛ اول اینکه انسان‌هایی که برخوردار از تقوای الهی هستند قوه تشخیص حق از باطل به آن‌ها داده می‌شود و می‌توانند در مسائل مختلف منجمله مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امور شخصی و خانوادگی درست را از نادرست تشخیص دهند، لذا آنچه راه درست را در امور مختلف برای انسان پدید می‌آورد تقواست.

امام جمعه بندرانزلی ویژگی دومی که از منظر این آیه شریفه از رهگذر تقوا نصیب انسان می‌شود را وَیُکَفِّر عَنکُم سَیِّئَاتِکُم برشمردند و ادامه دادند: وَیُکَفِّر عَنکُم سَیِّئَاتِکُم یعنی خطاها و گناهان شما را می‌پوشاند، در رابطه با خطا، معصیت و لغزش‌هایی که برای انسان پدید می‌آید دو مسئله داریم یکی پوشاندن و دیگری آمرزیدن؛ اینکه خطای انسان را می‌پوشاند و نمی‌گذارد دیگران به خطا و لغزش انسان پی ببردند از رهگذر تقوا حاصل می‌شود.

خطیب جمعه بندرانزلی اضافه کردند: ویژگی دیگر تقوا این است که خطا و لغزش شما را به خاطر بهره‌مندی از تقوا می‌بخشد؛ شاید این سوال پیش بیاید که وقتی تقوا باشد دیگر چرا خطا رخ می‌دهد؟ انسان‌های معمولی که در مقام معصومیت نیستند، امکان دارد خطایی هم پدید بیاید و اگر تقوا داشته باشند و این خطاها سر بزند با عنایات پرودگار متعال مواجه می‌شوند؛ لذا باید همۀ ما سعی کنیم به خاطر این ویژگی‌های مهم و آثار دیگری که از رهگذر تقوا پدید می‌آید، هم خودمان و هم اطرافیانمان را از تقوا بهره مند سازیم.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه به دیدار روز گذشته اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب اشاره و عنوان کردند: دیدار اعضای این مجلس با مقام معظم رهبری با توجه به جایگاهی که رهبر معظم انقلاب دارند و بیاناتی که برای اعضای این مجلس ایراد می‌فرمایند بسیار مهم و قابل توجه می‌باشد و از مسائل مهم روز است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین اظهار داشتند: مقام معظم رهبری در این دیدار  بیاناتی در رابطه با جهاد تبیین داشتند و مطالب مفصلی بیان فرمودند اما آنچه که در این خطبه می‌خواهم مورد اشاره قرار دهم آن بخش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که در رابطه با قدرت و قوت ملی مطالبی را بیان کردند؛ در دیدار ۲۲ بهمن هم این مسئله را بیان کردند و آن عبارت از استمرار انقلاب بود، فرمودند باید همه افراد و مجموعه‌ها و دستگاه‌ها در جامعه تلاششان در جهت استمرار انقلاب باشد، این مهم چگونه حاصل می‌شود؟ فرمودند اهداف و آرمان‌ها و معیارها مورد توجه قرار بگیرد و جهت تلاش‌ها در راستای تحقق آن‌ها باشد.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: یکی از اهداف مهم انقلاب مسئله استقلال کشور در همه ابعاد، بخش‌ها و حوزه‌ها بوده که اگر ما بخواهیم انقلابمان زنده و این حیات انقلاب مسمتر باشد باید به این شعاری که داشتیم و مهم بوده توجه شود، این استقلال تحت چه شرایطی برای انسان و جامعه پدید می‌آید؟ زمانیکه جامعه قدرت لازم را داشته باشد و به حدی قوی شده باشد که بتواند این استقلال را پدید بیاورد و حفظ کند.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به این تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند قدرت ملی برای هر کشوری حیاتی است و هر ملتی که استقلال، سرافرازی، استفاده از منابع حیاتی بر مبنای اداره خود و ایستادگی در مقابل خواسته‎‌های دیگران را می‌خواهد باید قوی باشد، اضافه کردند: این بیان رهبر معظم انقلاب یعنی اگر می‌خواهیم کشورمان از مطامع، دست اندازی و سلطۀ بیگانگان در بخش‌های مختلفش در امان بماند و خودش تصمیم بگیرد و روی پای خودش بماند باید قوی شود و الا هر زمانی ذلت، ترس و نگرانی دارد از اینکه مورد تعدی دشمنان قرار بگیرد که نمونه آن را اکنون در برخی کشورهای دنیا و منطقه میبینیم مثل آنچه در افعانستان و سوریه و یمن دشمنان به آن‌ها جنگ تحمیل کردند و امنیت و زیرساخت های این کشورهای اسلامی را از بین بردند و مردم این کشورها هر لحظه نگرانند و ترس دارند و الان هم در منطقه هر لحظه امکان دارد استکبار جهانی به اسم داعش ناامنی ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کردند: اگر کشوری می‌خواهد اینگونه مورد تهدید نباشد و خاطر آسوده از تعدی دشمنان داشته باشد لازمه‌اش این است که باید قوی شود که مقام معظم رهبری فرمودند این قوی شدن یک مجموعۀ مرکبی است و مولفه‌های دارد که قوی شدن کشور وابسته به آن‌هاست و حتی اشاره کردند که اگر بخواهد کسی بعضی از این مولفه‌ها را به بعضی دیگر ترجیح دهد یا بعضی را کمرنگ کند بعضی‌ها را پررنگ باز آن قدرت پدید نمی‌آید؛ قدرت و آن قوی بودن ملت در شرایطی پدید می‌آید که همۀ این مولفه‌ها همتراز با هم پیش برود و تحقق پیدا کند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: طبق آنچه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند این قوت ملی ارکان و بازوهایی دارد؛ علم و فناوری، بحث تفکر و اندیشه ورزی و آزاد فکری، مسئله امنیت و قدرت دفاعی، اقتصاد و رفاه عمومی و آسودگی معیشتی مردم که متاسفانه در شرایط مطلوبی نیست، قدرت سیاست ورزی و چانه زنی برای تامین منافع ملی در عرصه منطقه و بین الملل، فرهنگ و سبک زندگی و همچنین منطق جذاب و تاثیرگذار بر دیگر ملت‌ها سلسله مولفه‌هایی است که ایجاد قدرت می‌کند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه اینکه مقام معظم رهبری بر استقلال جامعه در برابر بیگانگان تاکید دارند که یکی از افتخارات امروز کشور ماست، ادامه دادند:  انقلاب اسلامی و نظام اسلامی توانسته در بین کشورهای مختلف دنیا حتی دوستان و کشورهایی که در بعضی فعالیت‌ها شریک ما هستند بر استقلال کشور پافشاری و ایستادگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه جمهوری اسلامی در روابط بین الملل، ارتباطات با کشورهای مختلف و هر جای دیگر آن‌جایی ایستاده که منافع ملی کشور تامین شود، افزودند: آنچه که با اغراض سیاسی برخی می‌گویند ما داریم زیر سلطه شرق می‌رویم مبنا و پایه ندارد و آنچه برای نظام اسلامی اصل است و روی آن، همۀ فعالیت‌های خودش را تنظیم کرده و می‌کند همین استقلال در حتی روابط با کشورهای دیگر است؛ البته اینکه شاید یک مسئولی در دوره مسئولیتی‌اش اقدامی انجام داده باشد یا حرفی زده باشد که می‌خواسته کشور را تحت سیطره استکبارجهانی، غربی‌ها و یا قدرتی در بیاورد کتمان نمی‌کنیم اما شاکله نظام مانع از تحقق همین فکرها و اندیشه‌ها و همین طرح‌ها بوده که حالا یک مصداق بارزش را در دولت قبل دیده‌ایم که چه نگرشی داشتند و چه اقداماتی کردند و نظام اسلامی چگونه توانست این استقلال را علیرغم آن نگرشی که مدیریت اجرایی کشور در آن زمان داشت حفظ کند.

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه دادند: این مولفه‌هایی که برای قوی شدن و رسیدن به قدرت لازم است الزامات، اقتضائات و ویژگی‌هایی می‌خواهد که مقوم این مولفه‌ها هستند و اگر بخواهیم بیان کنیم می‌توانیم آن را در دو نکته اصلی مطرح کنیم که با هم مرتبط است؛ یکی مسئله جمعیت است، اگر می‌خواهیم استقلال اقتصادی داشته باشیم، از لحاظ علم و فناوری پیشرفت داشته باشیم، در عرصه‌های مختلفی این استقلال خودمان را حفظ کنیم، باید کشوری داشته باشیم که از لحاظ جمعیت تعداد مکفی داشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: اینکه مقام معظم رهبری مکررا نسبت به افزایش جمعیت تاکید دارند بخاطر این است که شرایط کشور ما از این جهت رو به بحران است؛ ما اگر در تجهیزات نظامی و دفاعی حتی به پیشرفته‌ترین امکانات هم دست پیدا کنیم حرف اصلی را نیروی انسانی می‌زند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه در همۀ بخش‌ها لازمه تحقق خواسته‌ها برخورداری از نیروی انسانی است، افزودند: ما اگر می‌خواهیم به آن قدرت برسیم و ایران قوی شویم و این مولفه‌هایی که مقام معظم رهبری مطرح کردند محقق شود، نیاز به این است که افزایش جمعیت داشته باشیم که در استان گیلان طبق آمارها مسئله افزایش جمعیت اولویت بیشتری دارد.

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: نکته دوم برای تحقق این قدرت و قوی بودند برخورداری از نیروی جوان است؛ کشوری امکان دارد جمعیت زیادی داشته باشد اما پیر باشد، جمعیت پا به سن گذاشته نمی‌تواند آن تحول و پیشرفت را عموماً فراهم کند چون شرایط سنی اقتضاء نمی‌کند ولذا مسئله جمعیت و نیروی جوان در همین افزایش جمعیت بسیار مهم است چون جوانان رمز اصلی و موتور محرکۀ هر اقدام و تلاشی در هر جامعه ای هستند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه آنچه که می‌تواند هر جامعه‌ای را در بخش‌های مختلف پیش ببرد نیروی جوان آن جامعه است، افزودند: هر اقتدار و قدرتی بخواهد فراهم شود نیاز به نیروی جوان دارد؛ جوان هم الزاماً تعریفش تعریف سنی نیست اگرچه نکته مهمی است که در یک مقطع سنی اوج استعدادها و شکوفایی‌ها و انگیزه‌‌ها و تلاش‌ها است اما در عین‌حال محدود به سن خاصی هم نیست و امکان دارد در بعضی از رده‌های سنی دیگر هم این جوانی از لحاظ فکر، توانایی و سایر مقولات فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه متاسفانه در طول ۴۳ سالی که از انقلاب گذشته به این دو مقوله توجه لازم نشده افزودند: مسئله جمعیت که تکلیفش معلوم است با سیاست‌هایی که اتخاذ شد و به موقع ریل گذاری تغییر نکرد به چنین شرایطی رسیدیم که مقام معظم رهبری فرمودند باید زودتر از این‌ها مسئولین به فکر می‌افتادند که نشد، در بحث جوان هم همینطور؛ کمتر دولتی، مجلسی یا نهادی هست در کشور که در طول این‌سالها در رابطه با بحث جمعیت و جوانان ما اقدام موثر، مستمر و مفیدی را انجام داده باشد! حرف خیلی زده شده! شعار خیلی داده‌ شده! هفته آینده که روز دوشنبه روز جوان است قطعاً جلساتی می‌گذارند، همایش می‌گذارند، زمان انتخابات بحث جوانان مطرح می‌شود، جلسه برای جوان می‌گذارند و وعده و وعید می‌دهند اما بعدش هیچ حاصلی برای جوان فراهم نمی‌شود که این نقطه ضعفی است که در بخش‌های مختلف مدیریت کشور ما وجود دارد خصوصاً در شرایط خاصی که جامعه ما در آن هست و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در برابر اغواگری‌های دشمنان قرار داریم که از هر امکان، ابزاری و محتوایی استفاده می‌کنند تا اثرگذاری سوء روی افراد جامعه ما نسبت به نظام اسلامی نسبت به دین نسبت به دستاوردها و همه چیزهایی که جهاد تبیین برای آن‌ها باید انجام شود می‌کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: وقتی دشمن این همه تلاش می‌کند و عمده تلاش اغواگرانه‌اش هم روی جوان‌های ما متمرکز است، دستگاه‌های متولی امور جوانان در کشور ما تاکنون چه کرده‌اند؟ چه برنامه ریزی داشتند؟ چه قدمی برداشتند تا هم از نیروی جوان استفاده شود و هم نیازها و خواسته‌های جوانان محقق شود؟

امام جمعه بندرانزلی افزودند: نمی‌شود ما بخواهیم ایران قوی داشته باشیم اما بگوییم مقوله جمعیت مهم نیست مسئله جوانان مهم نیست و به آن‌ها توجه نکنیم! این‌ها از اولویت‌های برای قوی شدن است و اگر ما بخواهیم ایران قوی داشته باشیم نیاز به جمعیت مکفی و نیاز به جوانان داریم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: در کارآمد بودن جوانان باید با ویژگی‌های مختلفی فراهم شود که در راس آن‌ها می‌توان به سه ویژگی اشاره کرد که مسئولین باید این سه ویژگی را برای تحقق قدرت و ثروت ملی دنبال کنند که یکی مسئله علم است؛ همان طور که در بیانات مقام معظم رهبری بوده و هست جوان‌های ما باید اهل علم، تحصیل، تحقیق و پژوهش باشند؛ چقدر از زمان نیروهای جوان ما در کشور صرف کارهای علمی می‌شود؟

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه ویژگی دیگری که باید جوانان ما داشته باشند این است که اهل ایمان باشند، تصریح کردند: باید مسئولین دستگاه‌های متولی طرح‌ها و برنامه‌هایی داشته باشند که ایمان جوانان ما و به تبع آن جامعه ما تقویت شود نه اینکه ما جوان را رها کنیم در برابر شبهه‌افکنی دشمنان و رسانه ها و فضاهای مجازی و امثال اینها بعد هم نتوانیم کار لازم را در جهت تقویت ایمانشان آن طور که باید انجام بدهیم را انجام دهیم.

امام جمعه بندرانزلی خاطر نشان کردند: مسئله سوم مسئله مهارت است؛ امروز هم مراکز آموزش عالی و هم مسئولین ما به این نتیجه رسیده‌اند که جوانان باید مهارت داشته باشند و هر کسی حداقل یک مهارتی باید کسب کند، نمی‌شود جوان بدون مهارت خاصی در جامعه باشد و توقع داشته باشیم که بتواند برای جامعه مفید باشد و قدرت ملی ما را افزایش دهد؛ این سه ویژگی باید در جوانان ما وجود داشته باشد و البته انگیزه بخشی به جوان‌ها در بخش‌های مختلف حتی برای کسب این سه مولفه در حوزه مادی و معنوی لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه سیرۀ اولیای دین، سیرۀ امام راحل(ره) و سیرۀ مقام معظم رهبری بر این است که باید به جوان‌ها توجه شود، بیان داشتند: در جامعه میبینیم خانواده‌هایی که به جوان‌هایشان، نیازها و تربیت او توجه می‌کنند جوان های توانمند، مودب و موفق دارند؛ در صحنه اجتماع هم همینطور است مسئولین اگر می‌خواهند که کشور قوی باشد و جوان نیروی مفید برای کشور و حوزه‌های مختلف جامعه ما باشد لازم است که به جوان‌ها توجه کنند و به تعبیری صدای جوان‌ها باید شنیده شود.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: اینکه صدای جوانان شنیده شود به این معنی نیست که در روز جوان جلسه بگذاریم یا در ایام خاصی مسئولین بروند در دانشگاه‌ها و جوانان بیایند حرف‌هایی بزند! شنیدن صدا یعنی اینکه مشکلاتشان حل شود، به نیازها، حرف‌ها و شبهات جوان پاسخ مناسبی داده شود.

امام جمعه بندرانزلی افزودند: خیلی دستگاه‌ها و مراکزی داریم که با همه طول و عرضی که دارند و همه هزینه هایی که صرف می کنند موثر در این جهت نیستند! یکی وزارت ورزش و جوانان که به تعبیری متولی خاص بحث جوانان است! ما در دوره‌های گذشته که چیزی ندیدیم، در این چند ماه هم که این دولت آمده چیزی ندیدیم و نمی‌دانیم دارند برنامه‌ریزی می‌کنند یا نه و چه کار می‌خواهد بکنند! آیا اصلا می خواهد بحث جوانان را مجدداً از وزارت ورزش منفک و مستقل بکنند یا خیر؟ که باید زودتر فکری بکنند، دیگری صدا و سیما.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: مجموعه‌های تبلیغی و دینی ما از ارشاد و سازمان تبلیغات و اوقاف و مساجد و هیئات و… نسبت به جوانان وظیفه دارند که متاسفانه خیلی کم کاری و تعلل و تساهل در این جهت می‌شود! حتی مجموعه‌های اقتصادی که در کشور وجود دارند هم هر کدام نسبت به جوانان مسئولیت و وظیفه دارند و لازم است که به میدان بیایند تا مشکلات جوانان حل شود.

خطیب جمعه بندرانزلی با بیان اینکه مجلس می‌تواند در بحث اشتغال، تحصیل و ازدواج جوانان با قوانین درستی که می‌تواند وضع کند خیلی نقش آفرینی داشته باشد، افزودند: برای ازدواج وام ازدواج دادند که خوب است اما ما جوانان را از همین اول زندگی باید بدهکار بار بیاوریم؟ اینکه هنر نیست! به هر بانکی شما بروید مراجعه کنید اگر برایش منفعت داشته باشد وام می‌دهد که البته خیلی از این مصوبه‌ها هم معمولا اجرا نمی‌شود، می‌گویند بانک اجرا نکرده، بانک می‌گوید فلان منع را دارد!

امام جمعه بندرانزلی ادامه دادند: این همه بودجه و امکانات در کشور هست که باید با یک ضوابط مشخص و توجه به اهداف ارزشی به جوانان کمک کنیم؛ بودجه در کشور صرف چیزهایی می‌شود که هیچ خاصیتی هم ندارد مثل همین جهاد تبیین که مقام معظم رهبری هم به صراحت مخالفت کردند و نکته جالب اینجاست که هنوز تصویب نشده و ابلاغ نشده و شورای نگهبان تایید نکرده، شنیده شد برخی‌ها باید زیر نظر ما تقسیم شود!

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین ادامه دادند: اگر شما گرهی از جوانان باز کردید این خودش تبیین عملی است، تنها با حرف که کار درست نمی‌شود، یک گره از جوانان برای اشتغال و ازدواج باز کنید! این همه اختلاس در کشور شده، این همه ریخت و پاش‌ در دولت‌های گذشته شده و یا امکاناتی هست که دارد هدر می‌رود، بیایید چارچوب خاصی مصوب کنید که هر جوانی می‌خواهد ازدواج کند در شرایط سنی معینی با معیارهای معینی بگویید ۲۰ میلیون به او بلاعوض می‌دهیم چرا می‌گویید ۱۰۰ میلیون وام می‌دهیم که از روز اول گرفتار شود که قسطش را چگونه بدهد! ضامنش را چگونه فراهم کند!

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: اینها نکاتی است که در رابطه با بحث جوانان باید مورد توجه قرار بگیرد تا آن قدرت و قوت ملی فراهم شود؛ کشوری که جمعیتش در حد مناسب نباشد، جوانش هم روحیه نداشته باشند، یا به فکر رفتن است یا درگیر مشکلات متعددی که سر راه زندگی‌اش وجود دارد! اینگونه کشور به چه قدرتی می‌خواهد دست پیدا کند؟

امام جمعه بندرانزلی تصریح کردند: با این شرایط شاید جوان ما در برابر توطئه‌های دشمنان به هر سمتی گرایش پیدا کند البته به فضل پروردگار متعال جوان‌های کشور ما اکثر قریب به اتفاقشان بجز مواردی که استثناء وجود دارد جوان‌های نجیب، با اصالت، وطن دوست و انقلاب دوست هستند و پای انقلاب و رهبری و نظام اسلامی ایستاده‌اند و به همین خاطر است که دشمن تا کنون موفق نشده به اهدافش برسد و اگر یک موقعی جایی هم دشمن اغتشاشاتی کرد و نتوانست موفق شود بخاطر این است که عموم مردم بخصوص جوان‌های ما آگاه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با تاکید بر اینکه مسئولیت‌ها باید حداقل به جوانانی که این سه ویژگی یعنی علم و ایمان و مهارت را داشته باشند واگذار شود، خاطر نشان کردند: مقام معظم رهبری فرمودند مدیریت‌ها را به جوان‌ها واگذار کنیم، در کشور هر جایی مدیریت به جوان‌ها با این ویژگی‌ها و شرایط واگذار شده معمولاً موفق تر از دیگران بودند، ما هم در شهرستان امیدواریم این گرایش پدید بیاید که روزنه‌های امیدوار کننده‌ای هم برایش دارد فراهم می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در پایان خاطرنشان کردند: مسئله جمعیت و جوانان بسیار مهم است و امیدواریم در شهرستان مجموعه‌هایی که مسئولیتی در رابطه با بحث جمعیت و جوانان دارند که ان‌شاءالله به آن‌ها خواهیم پرداخت، برای شناسایی مشکلات جوانان در شهرستان تلاش کنند؛ گاهی اوقات با برخی مسئولین و دستگاه‌ها که صحبت می‌کنیم نمی‌دانند وضع جوانان در شهرستان چیست! کلیاتی می‌گویند، آمار دقیق ندارند! آسیب‌ها شناسایی نشده دقیق! درصدها مشخص نیست! راهکارها پیش بینی نشده و تلاشی نمی‌شود یا اگر پیش بینی شده اجرایی نمی‌شود که همه باید همت کنند در سطح شهرستان به برکت این ایام ان‌شاءالله محقق شود تا بتوانیم هم جامعه مومن، انقلابی، پویا و قوی را تامین کنیم و هم در برابر توطئه‌های دشمنان بایستیم.